PDA

View Full Version : Tremsetter / Backbox



Izegrim
3 oktober 2003, 00:10
Wie kan mij de fundamentele verschillen vertellen? Behalve dat je vier backboxen kan kopen voor de prijs van één hipshot tremsetter... Ik wil extreme bends kunnen doen zonder dat de rest van m'n snaren flat gaan... Ow ja, en kan een backbox wel op een FR?

fred dons
3 oktober 2003, 11:36
ja een backbox kan op een floyd en heeft voor mij de voorkeur boven een tremsetter (die te veel losse onderdeeltjes heeft en teveel "gebruiks aanwijzing" nodig heeft om goed te functioneren.

"nadeel" van het systeem is wel dat de trem zwaarder gaat werken (je zult de veren strakker moeten zetten om de trem goed tegen het 0-punt te zetten)

Lucky
3 oktober 2003, 11:42
hoe extreem is extreem....

ik heb een wilkinson op mijn strat met spertzel tuners en dat werk prima voor een divebomb of zo maar 2 eneenhalve noot omhoog trekken gaat niet en het is ook niet zo vast als een locking systeem

Izegrim
3 oktober 2003, 17:16
Nou, bedankt; bestelling geplaatst! :-D
Als je lekker wil benden (enkel of dubbel) in een akkoord, klinkt het voor geen kant dus vandaar. Ik speel overwegend meer rhythm dan lead stijl en ik dacht dat het een mooie oplossing zou zijn voor het gebrek aan stabiliteit.

bert k
3 oktober 2003, 19:26
Hoi, weet jij misschien een link over die backbox? Voor het eerst dat ik van zo'n ding hoor, ik ken het helemaal niet, en ik ben nieuwsgierig...

Izegrim
4 oktober 2003, 17:26
Nou, ik kan echt niets erover vinden met de zoekmachine. Wellicht dat het geen nieuw systeem is en onder verschillende namen op de markt kwam, maar het enige wat ik weet is dat het ding van Göldo is en ik heb er twee besteld bij Thomann. Hier heb je de link en als je enigszins technisch inzicht hebt kun je zelf bedenken hoe het werkt...

http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw7_artikel-147745.html

Izegrim
14 oktober 2003, 14:11
Welnu, ik verwacht elk moment die backbox binnen te krijgen, maar ik zit nog met een installatie-kwestie. Ik heb mijn gitaar in D gestemd met een setje .011 snaren en drie veren om het zooitje in evenwicht te houden. Ik wil de backbox op de plaats van de middelste veer monteren, maar dan houd ik nog twee veren over. Ik kan de derde veer aan één van de weerszijden van de backbox inhaken, maar ik vraag me dan af of er wat in de balans schort. In het bijzonder of de knife-edges ongelijk gaan slijten door een verschil in druk op de posts. Hoe groot zou het verschil in spanning zijn als ik aan weerszijden van de backbox twee veren zou plaatsen? De backbox zorgt voor een soort threshold en om die voor de trem beide kanten op te laten werken moet ik zowiezo de brugveren iets strakker zetten. En moet ik dan alle veren vervangen? Of zijn nagenoeg alle tremveren in elke gitaar en los te kopen hetzelfde?

Izegrim
15 oktober 2003, 22:11
HELP!
Mein gott...
Ik heb dat ding binnen en er zit een instructieblaadje bij met heeeel veeeel tekst en ik heb het een paar keer doorgenomen maar...

IK SNAP ER NIETS VAN!!!

Ik heb wel vaag een idee van hoe dat ding gemonteerd moet worden maar aandachtspunten en details: ik kan er geen drol van maken.

Weet iemand waar ik engelse instructies vandaan kan halen? Hoe heette dat ding van Ibanez? Daar zijn vast wel engelse instructies van of hoe kan ik er anders achter komen?

Thanx in advance...

Ize

ijff
15 oktober 2003, 23:34
http://members.chello.nl/~j.ijff/tremsetter.jpg

De backbox zit bij mij nu niet in het midden.. ik zou dat toch wel doen...

Duss zou ik het zo doen:
Middelste veer eruit
Buitenste veren strakker zetten
Gitaar stemmen
Backbox plaatsen (niet vastschroeven)
Gaatjes markeren
Veren eruit
Backbox vastschoeven, ca. 0,5 mm verder naar de tremolo toe dan de gaatjes
Veren er weer in
Gitaar stemmen.

Izegrim
16 oktober 2003, 23:29
Bedankt hé, het werkt prima. Ik heb andere schroeven gebruikt die ik beter vond en ik heb hem in het midden geplaatst. Opvallend vond ik dat m'n geluid iets warmer en helderder is nu?! Raar, maar niet onplezierig... Ik vind het nog steeds raar dat ik nu aan één kant twee en de andere kant één tremveer heb. Maar het werkt. Goed. Punt.