PDA

View Full Version : ze liggen er half af



bathmutz
2 oktober 2003, 15:26
hallo mensen. ik ben vandaag begonnen aan het (verminken) ontfretten van mn bas. een oude fake-precision.

het ging best goed, de onderste vier liggen eraf. ze waren niet eens vast gelijmd. ik heb ze er uit getikt met een soort schroevendraaier en een rubber hamertje. :o

nu is mn probleem: de onderkant van de hals kan ik in klemmen, maar de rest, dus richting kop, niet. hoe of wat zal ik doen? :???:

het is aardig spannend, de chips die ik zou verwachten van het er uitslaan valt ook best mee.

bathmutz
2 oktober 2003, 16:27
hey ik ben dan wel de enige die op mn eigen berichten reageert, maar ze liggen er allemaal af. een leraar van de werkplaats hier op school heeft me uitgelegd hoe het moest hij had het al vaker gedaan. speciaal tankje, heel kleintje. met die spullen is het echt makkelijk. dat het bij een gitaarboer 135,- kost om het te laten doen vind ik ook echt super overdreven.

ik ben er blij mee, moet alleen nog gumpa(ofzoiets) er in doen. en dan weer op mn body zetten en freaken. :-D

www.vanafvandaag.tk
2 oktober 2003, 16:52
Het ontfretten is meer dan alleen het verwijderen van je fretjes natuurlijk. Bovendien rekenen ze bij een gitaarbouwer gewoon 35 / 40 euro per uur, beetje materiaal kosten en je zit zo op 120 euro natuurlijk. Het vullen, schuren en lakken kost best nog wel wat tijd... Maar wel heel veel succes! (en plezier natuurlijk)

bassopotmus
2 oktober 2003, 19:05
uhm als je laat doen is dat snaren eraf, hals eraf, dan pas ontfretten, schoonmaken, opvullen, afvlakken, snaren erop, (nieuwe) helemaal afstellen en intoneren.

Dus....

wietse
2 oktober 2003, 20:54
je kan de frets er het best uitpakken door ze met een scherp schroevendraaiertje er uit te wippen of met een kleine knijptang die vlak is geslepen .
zo doen ze het bij gitaarboeren ook met zo'n tangetje .

bathmutz
8 oktober 2003, 14:38
kheb de fretsleuven opgevuld met vloeibaarhout, het moet alleen nog even drogen, opschuren en misschien lakken.

dus dat is even een update.

de groeten.

lcvanderhelm
9 oktober 2003, 19:36
Je kan je toets maar beter een flinke lak laag geven[5 tot6keer]om niet binnen de kortste keren loopgraven te hebben.Ik heb zelf de sterkste Glitsja vloerlak gebruikt,maar er komt vast nog een betere tip.

dikkie dik
9 oktober 2003, 21:56
gaat veel lak niet ten koste van de klank

frenske
10 oktober 2003, 12:56
Je kan je toets maar beter een flinke lak laag geven[5 tot6keer]om niet binnen de kortste keren loopgraven te hebben.Ik heb zelf de sterkste Glitsja vloerlak gebruikt,maar er komt vast nog een betere tip.

Nou ik betwijfel of er betere lakken zijn dan slijtvaste vloerlakken!

bassopotmus
10 oktober 2003, 13:15
ten koste van klank, Jaco heeft zijn neck een een of andere synthetische lak gegeven , na het bruut ontfretten, nee denk niet dat een lak direct gelijk staat aan klank verliezen, KAN wel..