PDA

View Full Version : Hoe vaak/lang oefen jij per week?



de Vollyballende Bassist
6 februari 2002, 21:24
Ik was er wel een beetje benieuwd naar, als student zijnde :smile:, heb ik (soms) wat veel tijd over om te spelen, maar hoe vaak/lang spelen jullie gemiddeld per week? Ik beschouw mezelf als een beginner, neem nog geen lessen, en ga dus mbv tabs van het internet mezelf wat deuntjes aanleren, en denk ik dat ik zo'n 6 uur/week eraan kwijt ben?

Typhoon Bass
7 februari 2002, 10:55
Ikzelf oefen bijna elke dag wel. Baslessen zijn trouwens wel aan te raden, leer je enorm veel van. Niet alleen noten (wat ik pers. niet interassant vind en nog steeds niet kan na 8 jaar bassen), maar vooral toonladders, accoorden (jawel) en vingerzettingen! Wat voor bas bespeel je eigenlijk. Ikzelf speel op een MusicMan Stingray-5, vet goeie bas!

de Vollyballende Bassist
7 februari 2002, 17:38
Nou ik ben dus (nog) maar een beginner met een 2e handse Samick, serie onbekend. Ik vind de theorie niet echt heel boeiend, maar probeer intussen wel uit te vinden hoe het werkt met die hele en halve noten (voor de arpeggio's?)...voor de rest speel ik gewoon beetje bij beetje, maar als ik denk ik niets meer uit mezelf kan leren, neem ik misschien lessen... en hoe is dat bij jouw gegaan? Heb je gelijk lessen genomen of ook pas na een tijdje?

Ron C
8 februari 2002, 12:48
Het aan te raden om vooral in het begin lessen te nemen, je hebt anders grote kans dat je een foute techniek aanleerd waardoor je later niet vooruitkomt en dus je oude (slechte) techniek af moet leren en vervolgens opnieuw een goede techniek moet aanleren.
13 jaar geleden ben ik begonnen met bassen en had in het begin les van zo'n beunhaas, 2 jaar later heb ik goede les genomen van zo'n concervatorium gast en ik kan je verzekeren dat het afleren van een foute techniek erg veel tijd kost!


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ron C op 2002-02-08 11:49 ]</font>

AllodoX
8 februari 2002, 17:28
Uhuh.. ik speel al 5 jaar bass.. 2 lesjes gehad, en toen had ik het al gezien..

2 weken geleden weer begonnen met les.. valt niet mee om dan goed te kunnen leren spelen.. je bent heel anders gewend.. 'k krijg dan ook aardig vaak op me ballen van me lerares ( :grin: )

Kjiratsiekoedel
13 februari 2002, 13:16
Ik speel geen bas, maar akoestisch gitaar en ik oefen/speel zo 7, 8, 9 uur per week

Kjiratsiekoedel
13 februari 2002, 13:17
Hey Vollyballende bassist (het is vollEyballende, maar dat geeft niet). waar volletbal jij?

de Vollyballende Bassist
13 februari 2002, 21:29
Op 2002-02-13 12:17, schreef Kjiratsiekoedel:
Hey Vollyballende bassist (het is vollEyballende, maar dat geeft niet). waar volletbal jij?


Hihi...je hebt gelijk hoor, maar ik heb de nieuwe spelling nog maar niet onder de knie :smile:, maar ik volleybal op dit moment in Rotterdam, bij RRSV Snoopy, een studentenvolleybalvereniging. http://www.rrsvsnoopy.nl En tuurlijk vraag ik jou Wat is jouw relatie met het volleybal? :wink:

flearulez
15 februari 2002, 21:25
hoi ik oefen elke dag ongeveer een uur.Ik ben nu pas een maand bezig en heb meteen lessen genomen, ik leer er ontzettend veel van.Alleen moet ik nu die kut noten leren, maar das belangrijk volgens mijn leraar want kan ik beter met bv. gitarist communiseren.
Ik bespeel trouwens een ibanez soundgear, mocht het je intresseren.

Flea's on top!!
(mensen het nieuwe Pepper album gaat eraan komen!)

frenske
18 februari 2002, 12:08
Ja en! Echt leuk wordt het pas als de nieuwe Queens of the Stone Age er aan komt! En dat is binnenkort! Ik plas bijna in mijn broek van nieuwsgierigheid! Maar ik ben een grote jongen en dus doe ik dit niet!

Trouwens ik oefen zo'n 1/2 uur per dag en ik heb 1 uur les per week! Ik kan er nog steeds niets van, maar ja ik ben ook pas 2 weken bezig!

frenske
18 februari 2002, 12:14
Oh ja, en in het weekend oefen ik op zaterdag en zeker de zondag zeker een uur per dag! Dus totaal ben ik zeker zo'n 6 uur per week bezig!

dirkw83
20 februari 2002, 10:10
Mmmm, leuke topic.
Ik speel ook gewone gitaar maar het aantal uren dat ik per dag speel kan ik echt niet tellen. Te veel waarschijnlijk. Ik moet wel, ik volg geen les en leer het gewoon zelf door met onwijs veel plezier echt superveel te oefenen.

moretel
20 februari 2002, 12:32
Wat betreft gitaar oefen ik het volgende
Ik speel dagelijks een uur voor het eten, nieuwe techniek.
Na het eten zo'n drie kwartier hard improviseren met begeleidings CD. Toonladders etc. uitpluizen, arpeggio's

Verder vaak de hele avond van half negen tot elf.
Gemiddeld zo'n 3-5 uur per dag.
Dit is pas van de laatste tijd, kinderen groot , rustig werk etc.
Mijn spel gaat dan ook met sprongen vooruit de laatste tijd.

dirkw83
21 februari 2002, 12:55
Ik denk dat ik ook maar eens een uur per dag ga inplannen die ik puur besteed aan dingen die ik niet kan. Zonder begeleiding oefenen en daarna relaxed meespelen. Wel fijn dat je ook geen les hebt, Moretel, wel fijn dat heel veel net als ik geen les volgen.

Neophyte
21 februari 2002, 22:04
xpeel gewoon gitaar en oefen zo'n 15-20 uur per week, lekker veel dus

btw, wel lullig als je op vollybal zit en je schrijft 'vollyballende' terwijl zelfs ik, de niet-sportende man, weet dat het volleybal is en dus ook volleyballende...

...of ben ik nou ineens op n andere planeet aangekomen? :\

de Vollyballende Bassist
22 februari 2002, 00:23
Op 2002-02-21 21:04, schreef Neophyte:
(...)btw, wel lullig als je op vollybal zit en je schrijft 'vollyballende' terwijl zelfs ik, de niet-sportende man, weet dat het volleybal is en dus ook volleyballende......of ben ik nou ineens op n andere planeet aangekomen? :\


Ja, *grin*...vollybal zal vast de amerikaanse spelling zijn (ahum :smile:), maar ik ben al zo'n 3-4 maanden niet meer actief in het v-bal geweest, kan ik me daarop beroepen?

moretel
22 februari 2002, 14:12
Wel fijn dat je ook geen les hebt, Moretel, wel fijn dat heel veel net als ik geen les volgen.

Door internet en de bladmuziek winkel beschik ik over ontzettend veel oefen materiaal. Ik ben gister wel 2 uur bezig geweest om alles weer eens te ordenen want meestal ligt de hele grond bezaaid met mappen. Voor het oefenen even rustig bedenken wat ik het komende uur/uren ga doen en je daar ook aan houden is een goede manier om te oefenen.(je kan ook voor jezelf een schema maken maar bij mij werkt dat niet zo. Ik heb altijd periodes van bestuderen van een bepaalde techniek. Nu bv. heb ik als project voor mezelf het instuderen van Little Wing van SRV daar trek ik twee weken voor uit. Prioriteiten moet je stellen want je kunt nu eenmaal niet alles tegelijk.

dirkw83
22 februari 2002, 14:30
Little wing, da's toch niet van SRV? Ik heb besloten trouwens om elke avond om 6 uur een uur verplicht te oefenen, A bar akkoorden en aparte akkoordjes die je vrijwel nooit ziet.

PeArLjAm
22 februari 2002, 14:40
Hmm nou little wing is toch echt van Jimi Hendrix hoor

moretel
22 februari 2002, 14:50
De Little Wing waarover ik spreek is van Jimi Hendrix gecoverd door SRV, 6 minuten gitaarsolo en heerlijke oefenstof, ik heb in 2 dagen het eerste gedeelte erin gekregen en dat is nog het rustige deel.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: moretel op 2002-02-22 13:55 ]</font>

moretel
22 februari 2002, 14:54
en aparte akkoordjes die je vrijwel nooit ziet.

Moet je de standaardblues schema's eens vervangen door wat meer jazz georienteerde schema's. De zgn. jazz/ Blues. Leer je alles van add9 9 Maj 7 Dim accoorden, erg leerzaam en ook voor akoestische gitaar goed geschikt

PeArLjAm
24 februari 2002, 22:33
Ja das inderdaad goed oefenmatriaal, was vandaag ook eventjes wat aan het proberen met little wing, maar hij klinkkt inderdaad makkelijker dan dat ie in werkelijkheid is...

dirkw83
25 februari 2002, 11:35
more than words van extreme is er ook al zo een; lukt me echt nie hoor.

moretel
26 februari 2002, 13:30
Ik heb het nummer van SRV opgesplitst in verschillend deeltjes, wel zo'n 40 aparte nummers van gemaakt.
Dus met de herhaal functie van de cd speler en tabulatuur voor mijn neus lukt het me wel om alles uit te vogelen. Ik speel alles clean. Als ik een deel beheers ga ik daarna zelf wat varieren.
Geeft wel een kick als ik weer een minuut kan spelen. Maar voordat ik het hele nummer goed kan spelen duurt nog wel ff.

Jerommeke
26 februari 2002, 13:54
Effe over noten lezen: een paar commentaren terug had iemand het erover dat het belangrijk is om noten te leren lezen om met bijvoorbeeld een gitarist te kunnen communiceren. Vind ik erg grappig, wel eens van dit grapje gehoord:

"wat moet je doen om een gitarist stil te krijgen: zet bladmuziek voor zijn neus"

(het is nog waar ook, zelf kan ik ook bar weinig op notebleesgebied)

Ik denk dat het vooral belangrijk is het een en ander over je toonladders, toonsoorten etc. te weten.

maarrrrrrr goed...

zelf weten.

Sjaakmat
2 februari 2003, 15:38
Om de hoofdvraag te beantwoorden,
Ik oefen/speel zo´n 3a4 uur per dag.
Altijd als ik tijd over heb.

AntY
2 februari 2003, 16:02
was dit wat je bedoelde met ouwe koeien bathmutz?

3803
2 februari 2003, 16:07
Ik heb gisteren waarschijnlijk meer dan 6 uur gebast na elkaar...:eek:

Ik probeer elke dag MINSTENS 3 kwartier te spelen...ben nog maar 3 weken bezig ofzo

Af en toe heb ik ook helemaal geen tijd, wel jammer

dikkie dik
2 februari 2003, 20:14
ik speel zon 3-4 uur per dag. elke dag. ik vind de musicman stingray 4snaar het fijnste spelen. die anderen gebruik ik maar een beetje voor optredens of als ik zin heb om 5 snaar te spelen.

bathmutz
2 februari 2003, 21:05
ja, er wordne hier ouwe koeien uit de sloot getrokken, dat doen we hieier in zeeland niet meer sinds 1924, toen ze er allemaal massaal in vielen! :grin:

ik oefen trouwens in 't weekend 2-a-3 uur per dag (soms 7 :wink: )

en door de weeks een half uurtje tot dat mn pizza goed is zegmaar.

BathMutZ

Ruud
2 februari 2003, 21:29
Ik speel gemiddeld een half uurtje per dag, maar dat wisselt nogal, de ene week nauwelijks, de andere week 8 uur, maar keb een kamer gevonden, en dan hek weer meer tijd, dan zalt wel weer flink wat meer worden..

Tevens oefen ik nog eens per week met mijn band, uurtje of 3 nuttig spelen...

basbeest
3 februari 2003, 11:21
Àangezien iedere respectabele forum member al op dit topic heeft gereplyed :grin:

Ik oefen zo'n vier a vijf uur per dag en dan nog een band en een ensemble dus ja hoeveel dat per week is. Ben niet zo goed in rekenen :wink:

basswasp
3 februari 2003, 15:21
Dan moet ik ook maar even reageren...

ik streef naar een uurtje per dag...

meestal wordt dit meer :grin:

AllodoX
3 februari 2003, 16:14
Ik oefen inmiddels een uurtje per dag.. veel drukte @ work :sad:

jaalst
3 februari 2003, 18:08
Ik oefende vroeger minimaal 3 uur per dag.
12 jaar geleden kreeg ik een ongeluk waarbij (tijdelijk) mijn rechter middelvinger werd afgetrokken en de rest (wijsvinger, ring en pink)allemaal gebroken waren op meerdere plaatsen.
Al met al zag het er uit als zo'n anti vuurwerk reclame.
Nadat hij er weer was aangezet en de rest weer enigszinds recht stond, bleek dat basgitaar spelen het redmiddel is geweest.
Ik ben de strekpees kwijt, helemaal de vinger (IK PRAAT OVER MIJN HAND....NIET MIJN....)!!!!
recht krijgen kan dus niet meer...
Echter heeft basgitaar spelen beter resultaat opgeleverd dan de gemiddelde revalidatie!!!
Spelen is dus gezond.
Jammer genoeg haal ik de snelheid van vroeger niet meer, toch kan ik weer redelijk met "de groten der aarde" meekomen...
Momenteel oefen ik weer redelijk veel (2u per dag) maar dat is pas sinds een paar weken!!!
Na het ongeluk heb ik tijden gehad dat ik gefrustreerd werd als er niet uitkwam wat ik wilde horen...
Links ging als een trein en rechts wilde niet zo....vandaar.

Dus bassisten DOE NOOIT VACANTIEWERK IN EEN STAALBEDRIJF hahahaha

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jaalst op 2003-02-03 17:10 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jaalst op 2003-02-03 17:11 ]</font>

bassopotmus
3 februari 2003, 19:30
damn wat ene verhaal, hate to be you

Ruud
3 februari 2003, 20:46
Euh, ik ben bassist en mijn vader heeft een staalbedrijf, maar ik geef je gelijk kijk uit,
net als met
stratenmaken, scherpe platen, prikkeldraad, koud weer,slopen, timmeren, betonvlechten, prikkelstruiken verwijderen, de hele dag met een handschuurmachine werken etc.. uit mijn ervaring blijkt ook dat je daar 's avonds niet lekker op speelt..

Laus
4 februari 2003, 11:19
ben ik ff blij als IT'er in spe...

maar ik oefen zo'n 5 uur per week met de band. en dan zelf nog afhankelijk van mn tijd. 2 à 3 uur per week ofzo.

De laatste dagen weer wat vaker omdat ik Blues Brothers wil leren spelen...

Phyrexian
4 februari 2003, 13:37
Op 2002-02-13 12:17, schreef Kjiratsiekoedel:
Hey Vollyballende bassist (het is vollEyballende, maar dat geeft niet). waar volletbal jij?


hahahahahahahaha lol :grin: :grin: :grin: :grin: :grin:

volly - volley - volleT moeha hilarisch gewoon :grin:

jaalst
4 februari 2003, 14:35
Ik werk inmiddels al weer zo'n 8 jaar als CAD-tekenaar dus wat betreft het gevaar van een staalbedrijf....that's over!!!!

Ik heb in het forum onder "Slapper" een vraag staan.....

Please help!!!!

groetjes John.

AntY
4 februari 2003, 15:21
Op 2003-02-04 10:19, schreef Laus:
ben ik ff blij als IT'er in spe...

maar ik oefen zo'n 5 uur per week met de band. en dan zelf nog afhankelijk van mn tijd. 2 à 3 uur per week ofzo.

De laatste dagen weer wat vaker omdat ik Blues Brothers wil leren spelen...


ben ik ff blij dat ik IT-er ben en bas speel! i love RSI!!!

Ruud
5 februari 2003, 07:08
Ben ik effe blij dat ik student ben en bas speel, nu alleen het geld nog... [:(]

frenske
5 februari 2003, 15:31
Ja, geld en student, dat is contradictimus in terminus!




Klonk dat geleerd?

basswasp
5 februari 2003, 20:06
Bedoel je dat dat per definitie twee tegengestelden zijn?

Als ik het fout heb, klonk het heel geleerd :grin:

Fred at the Bass
6 februari 2003, 21:38
ik speel ongeveer een uurke of 2 per dag, in het weekend meer... En dan nog soms keer repetitie met de band. maar da's nie echt veel oefenen... 8 keer E, 8 keer F van den dienen... :sad:

3803
9 februari 2003, 12:45
Wat een rotverhaal van Jaalst...Ik speel nog maar sinds kort bas, maar ik huiver reeds om zoiets te moeten doormaken...Vingers breken op verschillende plaatsen als basser, dat kan goed tegen vallen gvd

Cool dat je ondanks dat nog tamelijk kan bassen

Rhinus
14 februari 2003, 17:04
Ik bas iets van 7 uur per week. Geen les enzp. Ik leer mezelf dus vast wel foute dingen. Maar is dat erg? Ik denk van niet.

Maar oke. Waar zijn dingen waar je op moet letten? Die je snel fout doet enzo?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Rhinus op 2003-02-14 16:05 ]</font>

Semafoor
14 februari 2003, 22:39
Een foute speelwijze kan veel ellende veroorzaken (overspannen spieren, of zelfs rsi). Let erop dat alles ontspannen is.

En als het niet te veel moeite is... neem les, altijd handig.

Rhinus
15 februari 2003, 03:21
Gespannen? Ja, mijn middelvinger wel. Wat kan ik daar tegen doen? (Vooral met als ik knijp met mijn pink.)

En les is te duur :eek:.

wannabefieldy
22 februari 2003, 14:45
nou... vanaf dak een bas heb oefen ik zowat elke dag :grin:
khad eerst een samick :S baluh!..
maar sinds ik een ibanez sr705 met een goede 80 watt amp heb, oefen ik cker wel minimaal een uur per dag... ok al lijdt mn huiswerk eronder...maaaar ik ken het gewoon niet laten, want de sound van mn gear is gewoon focking verslavend...en owja... ik het weekend speel ik met 'de band zonder zanger(es)" BUHAHAHA... dat is ook wel grappig... en pijnlijk... want we gaan van 12 's ochtends tot 10 's avonds door :razz:
naja...evengoed wel koel :grin: morgen weer :grin: jippie!

Semafoor
22 februari 2003, 15:03
Op 2003-02-15 02:21, schreef Rhinus:
Gespannen? Ja, mijn middelvinger wel. Wat kan ik daar tegen doen? (Vooral met als ik knijp met mijn pink.)

En les is te duur :eek:.

Je hand moet altijd gebogen staan, met een compleet gestrekte hand gaat het fout op den duur. En mocht je ergens last van krijgen, stop dan even tot alles weer 100% goed voelt.

Rhinus
22 februari 2003, 18:43
Ja, meestal is dat ook. Maar als ik hel ver probeer te komen met mijn pink en ook heel snel, dan wil ik mijn wijs en middelvinger heel erg strekken. 3 cm van fretboard af ofzo.

Ik heb er trouwens nog nooit last van gehad in de vorm van kramp ofzo.