PDA

View Full Version : effect van een inleg op je geluid?



jorrit
2 oktober 2003, 11:48
als je een rosewood toets hebt wordt je geluid iets warmer en minder fell
als je een maple of ebben toets hebt is het geluid wat feller.

maar als je nou van die bijv. gibson blokken in je hals hebt zitten dan geeft dat toch weer een ander geluid? of die sharkfins van jackson..dan heb je in princiepe op je lage e een ander soort geluid (door de inleg) dan je d snaar die dan dus niet ingedrukt wordt op een stukje parelmoer maar op ebben....?

Lucky
2 oktober 2003, 11:55
klinkt aannemelijk....

bert k
2 oktober 2003, 13:16
Dat vraag ik me dus ook al jaren af :) Fred Dons, die weet alles van inleg. FRED!

maarten
2 oktober 2003, 14:26
ga je nu niet een beetje mierenneuken? ik geloof dat t niet bijzonder veel uitmaakt tenzij ze er half los in hangen ..

maar misschien heb ik t wel verkeerd..


again.....FRED! heeeeelp :D

Mithrandir
2 oktober 2003, 14:28
Probeer het eens uit zou ik zeggen, neem een gitaar met een block inlay en een stippies inlay, maar verder dezelfde toets en ga proberen of je het verschil kunt horen :lol:

bert k
2 oktober 2003, 14:33
Ja, maar dat is nu net het probleem. Ik heb niet twee gelijke gitaren met of zonder inlay. Maar als je nou toevallig zelf inlays maakt, dan kan je het verschil voor en na de operatie goed horen...

Negative K3 fan
2 oktober 2003, 14:33
zolang je inlays maar van echt NOS paarlemoerdiamant en amerikaans geflamed map[le zijn oid dan hebben ze wel TOOOONNNEEEEe

Javaca
2 oktober 2003, 14:37
lood om oud ijzer

jorrit
2 oktober 2003, 19:37
ik weet ook niet of het uitmaakt maar een laagje essen (oid) op een mahony body blijkt ook veschil te geven dus waarom dit niet? maar eigenlijk ben ik gewoon nieuwschierig...

Ibanez RuleZ
2 oktober 2003, 20:26
ik zit me dit ook al een tijdje af te vragen, als je ziet heoveel parelmoer er in die haaievinnen op mn gitaar zitten.... dat MOET wel invloed hebben

harrald

Javaca
2 oktober 2003, 20:43
paarlemoer is vrij hard dus het zal weinig invloed hebben.

Negative K3 fan
2 oktober 2003, 21:20
ik weet ook niet of het uitmaakt maar een laagje essen (oid) op een mahony body blijkt ook veschil te geven dus waarom dit niet? maar eigenlijk ben ik gewoon nieuwschierig...

Dat laagje (esdoorn trouwens) is wel misntens een halve centimeter dik, dat strak vastgelijmd op een stuk mahonie geeft denkik meer verschil dan wat blokjes in een toets.

SiNiSTRaL
2 oktober 2003, 21:54
ik heb lekker geen inlays :P

Izegrim
2 oktober 2003, 23:17
Dat er met sharkfins bij de hoge e minder zit dan bij de lage, heb ik geen last van. Ik krijg de snaren amper over die spoorbielzen (jumbofrets) op de toets gedrukt... :-D

Ibanez RuleZ
2 oktober 2003, 23:19
daar heb je ook een ECHTE gitaar voor nodig om inlays te hebben en als je een epiphone expolorer en een strat hebt, tja.... moet ik nog meer zeggen ;)

Harrald

skabouter
3 oktober 2003, 01:43
Fred, help us out here !! :-?

fred dons
3 oktober 2003, 11:34
ikheb nog geen effect kunnen ontdekken tussen wel of geen inlays op een nek
de dikte van het materiaal van de gemiddelde inleg is 1 mm en raakt de frets niet, de toon op je neck wordt gemaakt door dat de snaar op de fret trilt die weer verankerd is in de toets en zolang de gehele toets niet vervangen is door parelmoer zul je dit dan ook (volgens mij) niet horen.
Een paar jaar geleden was er een BC Rich met een volledige MOTO toets en daar kon je dus akoustisch het effect van de toets horen en dit was vergelijkbaar met een ebonol toets (zwart grafiet achtig) op zich geen slecht geluid alleen "leefde" de toon minder, maar zoals gezegd zul je dit bij nagegenoeg de meeste inleg gewoon niet merken

Dude
3 oktober 2003, 12:45
lood om oud ijzer

ik denk dat een hals van lood met oud ijzeren inlays niet zo lekker speelt hoor.....




:roll: sorry dwarse bui

RaNk
3 oktober 2003, 12:53
Ik geloof niet dat het veel uit zal maken. Zeker niet genoeg om er rekening mee te houden bij de aanschaf van een gitaar.

Javaca
3 oktober 2003, 13:17
lood om oud ijzer

ik denk dat een hals van lood met oud ijzeren inlays niet zo lekker speelt hoor.....




:roll: sorry dwarse bui

thanks dude :nervous:

gerrekat
3 oktober 2003, 14:24
0,0......


Ik denk dat het geen reet uitmaakt wat voor fretboard je in je gitaar hebt zitten, ik hoor geen enkel verschil tussen ebben en rosewood laat tan of je er inlays inzet.....

HAHAH dan zou het ook invloed op je toon hebben als je abalone of MOP inlays gebruikt, naar volgens mij zit daar geen enkele waarheid in.

Het snige dat echt invloed op je toon heeft is je gitaar constructie (bolt on, neckthru of set neck, trem, string thru body, of een tune o matic brug), het hout voor de body (ook maar heel beperkt), de elementen (HEEL VEEL) en misschien de snaardikte.

Ik denk [persoonlijk dat er veel te veel aan mythevorming gedaan wordt omtrent dit soort dingen....

Het is slechts een questie van optiek Ebben (Ebony) is edeler hout en veel duurder dan palissander (Rosewood)....dat zwate hout staat gewoon mooier volgens veel mensen.

Overigens is het wel zo dat als je een maple body hebt de klank iets feller is, maar voor het fretboard maakt het volgens mij echt geen zak uit!


En al helemaal niet als je EMG's in je gitaar zet, dan kun je nog een bezelmsteel gebruiken en klinkt ie nog hetzelfde als een peperdure LP custom!

jorrit
3 oktober 2003, 14:41
dan moet er in die peperdure lp wel een setje emgs zitten :)

fred dons
3 oktober 2003, 16:31
met emg's en je versterker op standje deathmetal zal toets inderdaad vrijweinig uitmaken echter bij alle andere variabelen maakt het wel degelijk uit
tussen rio palisander en ebben is het verschil niet wereldschokkend (maar nog wel steeds hoorbaar) echter tussen maple en palisander zit echt een behoorlijk verschil
ik switch regelmatig van neck op mijn gitaren en kan dan echt wel het verschil van neckmateriaal horen (en ik denk gerrekat ook wel , als tie maar wil :wink: )

gerrekat
3 oktober 2003, 16:44
Nee echt niet, met emg's maakt eht niet uit hoeft je amp echt niet op death metal te staan!

Ik kan me voorstellen dat het in spelcomfort uitmaakt.....

Ik speel toch al een tijdje en heb veel gitaren gehad van de meest uiteenlopende high end merken (op fender na!) maar ik vind het verwaarloosbaar.....

Maar goed heb geen cleane speelstijl misschien dat het daaraan ligt, zeker vergeleken met het swappen van elementen vind ik de hals weinig uitmaken, laat staan de inlays!

Maar goed misschien is mijn gehoor wel verrot!

bert k
3 oktober 2003, 17:07
Dat betekent toch dat EMG's het eigen geluid/karakter van de gitaar om zeep helpen? Daar bedoel ik niet mee dat EMG's slecht zijn, maar dan kan je ze dus gewoon op elke willekeurige plank jassen, inclusief vaag Chinees waaibomenhout, maakt nix uit.
En dan hoor je ook de verschillen tussen ebben en pallisander niet meer, nee.

gerrekat
3 oktober 2003, 17:38
+1


Ik hou dus ook helemaal niet van EMG's ik heb ze een tijdje gehad in een GIBSON V en Explorer maar ik vond het niets!