PDA

View Full Version : ingesleten frets



astra
1 oktober 2003, 22:30
Wie kan mij uitleggen hoe je ingesleten frets kunt herstellen.
Ik heb een Squier Strat en enkele frets zijn op meerdere plaatsen ingesleten. Is dit zelf te doen?? Of weet iemand hier een adres voor.
Groetjes

SiNiSTRaL
1 oktober 2003, 22:37
als ze echt versleten zijn kan je dat beter laten doen, alleen weet ik niet of dat bij een squier wel zo rendabel is..

Ibanez RuleZ
2 oktober 2003, 00:50
waarschijnlijk kunnen ze wel een keer gevlakt worden, kost ongeveer 120 euro, maar zoals sinistral al zei: waarschijnlijk niet rendabel.

harrald

urezna
2 oktober 2003, 08:54
gewoon even vragen bij je lokale gitarenboer, in mijn geval bleek hij het zelf te doen, inderdaad vlakken..... werd geschat op ca 100 euro en op dit moment ligt mn gieter daar....

en over rendabel gesproken, das een beetje relatief he, want als dat bedrag je waard is omdat je het een heel fijne gitaar vindt, dan moet je het gewoon doen.... in mijn geval gaat het om een gitaar met een toen nieuwwaarde van tegen de 2000 gulden aan, dus dan is het gauw rendabel. En ook al is ie nu 16 jaar oud, het blijft een fijne gitaar voor me.

piezo
5 oktober 2003, 10:15
Ik doe het zelf. Er zijn gereedschappen voor verkrijgbaar, o.a. bij Vox Humana, maar je kunt het ook doe met een goede, niet slijtende wetsteen, diverde gradaties schuurpapier, en staalwol. De goede manier van werken kun je vinden in boeken (bieb Rotterdam is voor jou dichtbij) en in een oude serie artikelen in de Music Maker (door Ted Oberg).

Luca P
5 oktober 2003, 14:57
De frets van mijn Les Paul waren ook ingesleten.
En de gitaar heeft een binding om de toets die bij vervanging van alle frets, verwijderd had moeten worden. Ed uiteinden van de frets lopen namelijk over in een randej op de binding.
Gelukkig hoefde ze alleen gevlakt worden.
Maar ja, eens raken ze op en dan wordt het een dure klus.
Dan moet echt de binding los om de frets weg te halen.

piezo
5 oktober 2003, 19:15
De binding hoeft er meestal niet af. Je moet de "tang" van de frets (de poot van de T) dan over een korte lengte verwijderen voordat je de frets er in zet. Ook daarvoor is een gereedschapje verkrijgbaar, en je kunt het ook met kniptang en vijltjes doen.
Het grootste probleem van een gebonden toets is het afwerken van de uiteinden van de frets nadat ze er in zitten, zodanig dat je de binding niet beschadigt.

jaywalker
5 oktober 2003, 19:20
Op mijn nieuwe 2ehands vender :-D .
Zitten freds die ze eerst met blad goud of iets dergelijks hadden bewerkt
, maar de helfd is er van afgesleten. Merk er nix van dus laat het lekker zitten

Bates15
6 oktober 2003, 09:38
Fred Dons zal het ook wel kunnen. Leuke man om ff te ontmoeten. Weet ook waar hij mee bezig is !

Lacrymosa
6 oktober 2003, 10:04
wat ik me afvraag

Als fretdraad bekijkt, zit er onder de daadwerkelijke fret, een randje, die je in het richeltje in je fretbord doet, maar aan dit randje zitten een soort van weerhaken.

Als je nou je frets gaat vervangen, trek je dan niet heel je fretbord kapot?

CheerS!!

Bates15
6 oktober 2003, 10:29
Volgens mij, en ik weet het niet zeker, word het fretdraad er zachtjes uitgetikt. Vervolgens word het een en ander weer gevijld en word er vervolgens zachtjes nieuw draad in gemept met een hamertje....

wietse
6 oktober 2003, 16:31
Als je nou je frets gaat vervangen, trek je dan niet heel je fretbord kapot?

CheerS!!

die kans is er wel de eerste heel voorzichtig proberen , beetje opwippen en zien wat er gebeurt ,als het fretboard meekomt dan ophouden of je moet van puzelen houden.
want daar ben je wel effe zoet mee al die stukjes er weer in te plakken.
ik zelf heb al verscheidene frets vervangen en het is mij nog nooit gebeurd ,maar als het gebeurt dan moet je ze er uit schuiven.
er wordt ook wel fretdraad gebruikt zonder die weerhaakjes dan is het een fluitje van een cent om ze er uit te krijgen.
moet je alleen soms eerst de lijm weer wat vloeibaar maken door een hete soldeerbout op de fretdraad te zetten.