PDA

View Full Version : Te slappe (lage) b-snaar.



Phyrexian
1 oktober 2003, 10:47
Hey there,

ik heb onlangs m'n BC RICH Ironbird (6-string) anders laten snaren. Nu zit er zo'n set D'Addario's op van een 7-string, zonder de hoge E dus. (0.056-0.013). Gestemd in B dus, héél leuk, maar m'n lage b-snaar staat me veel te slap. Het klettert dat het niet handig meer is. Ik heb geprobeerd om zachter te spelen... maar probeer aggressieve metal maar eens 'zachtjes' te spelen :)
Ik heb m'n brug ook al eens hoger gedraaid (zo'n 2-3mm), maar het helpt niet.
Ik heb hier al eens rondgekeken in andere topics maar niet meteen een oplossing gevonden. Zouden nog dikkere snaren een oplossing bieden? Ik zag dat D'Addario zo'n set heeft voor een Baritone (0.068(!) -0.014), de b-snaar lijkt me dan wel strakker te zitten niet? Of raden jullie die snaren af? Misschien geeft het te veel spanning en druk voor mijn nek. De scale length van m'n gitaar is standaard 25,5"

thanks in advance,

Bart

jules
1 oktober 2003, 11:11
ja klinkt heel stom maar je gitaar is daar gewoon niet voor gemaakt
gewoon setje snaren opzetten. Je kunt met een gewone set bijvoorbeeld omlaag stemmen of de powerchords in doom mode spelen dus je ze te powerchord een snaar hoger en legt de vinger die het dichtste bij de kop zit recht, zodat je het akkoord met drie in plaats van twee snaren speelt

urezna
1 oktober 2003, 12:04
ik heb ooit hetzelfde gedaan op mn ibanez rg560, met een setje 009, daarbij is de lage B geloof ik .52 dik. geen problemen ondervonden....
het lijkt me wel dat dikkere snaren iets moeten helpen dat wel.

heb je in een winkel al eens een 7snaar geprobeerd om te zien of je daar hetzelfde ondervindt? in de winkel zal de lage B ook wel een dikte van rond de .52 tot .56 hebben.....

Phyrexian
1 oktober 2003, 12:08
ja klinkt heel stom maar je gitaar is daar gewoon niet voor gemaakt
gewoon setje snaren opzetten. Je kunt met een gewone set bijvoorbeeld omlaag stemmen of de powerchords in doom mode spelen dus je ze te powerchord een snaar hoger en legt de vinger die het dichtste bij de kop zit recht, zodat je het akkoord met drie in plaats van twee snaren speelt

Hmm... leg nog eens uit? Maar nu duidelijker? :)
'gewoon setje snaren' = ?
'omlaag stemmen' = hoe laag?
'die vingerzetting' = tab?

A3
1 oktober 2003, 12:10
Volgens mij zou die snaar toch even strak op jou gitaar moeten staan dan op een 7string aangezien de hals van een 7sstring toch niet langer is dan een gewone (uitgezonderd de baritone 7 strings)? Ik heb vroeger ook één van m'n gitaren in B gestemd en had er eigenlijk niet veel last van dat ik mij herinner, en dat was met een 0.052.

die baritone snaren lijken me wel heel dik, zit er niks tussen die 0.056 en die 0.068?

Phyrexian
1 oktober 2003, 12:10
ik heb ooit hetzelfde gedaan op mn ibanez rg560, met een setje 009, daarbij is de lage B geloof ik .52 dik. geen problemen ondervonden....
het lijkt me wel dat dikkere snaren iets moeten helpen dat wel.

heb je in een winkel al eens een 7snaar geprobeerd om te zien of je daar hetzelfde ondervindt? in de winkel zal de lage B ook wel een dikte van rond de .52 tot .56 hebben.....

Ik heb nog nooit op een zevensnarige gitaar gespeeld. Ik zou het eens moeten checken. Misschien is het bij een zevensnaar niet zo omdat de hals meestal langer is? Het is maar een gok...

Phyrexian
1 oktober 2003, 12:12
Volgens mij zou die snaar toch even strak op jou gitaar moeten staan dan op een 7string aangezien de hals van een 7sstring toch niet langer is dan een gewone (uitgezonderd de baritone 7 strings)? Ik heb vroeger ook één van m'n gitaren in B gestemd en had er eigenlijk niet veel last van dat ik mij herinner, en dat was met een 0.052.

die baritone snaren lijken me wel heel dik, zit er niks tussen die 0.056 en die 0.068?

Ik zou nog eens moeten checken op de D'Addario website. Misschien hebben ze een set van 0.060. Who knows.

A3
1 oktober 2003, 12:15
Dean markley heeft een 7string set met een 0.060.

http://www.deanmarkley.com/htmlDocs/ElecNickStPckg.html

Phyrexian
1 oktober 2003, 12:26
Dean markley heeft een 7string set met een 0.060.

http://www.deanmarkley.com/htmlDocs/ElecNickStPckg.html

Thanks!
Meer tips met praktijkervaringen zijn welkom!

idno
1 oktober 2003, 13:20
mn 7 snaar heeft nergen last van en daar zit gewoon die standaard ibanez set op, van .009 naar .054 (zelf zat ik te twijfelen of ik 1 maat dikker zou gaan vanwege een vetter geluid maar dit terzijde)

Een maatje van me had zn zn 6 snarige rg ook omlaag gestemd naar B E D F# B en daar zaten dezelfde snaren op als mij, alleen de hoge E dus niet. Bij hem was er geen gekletter (heb ik gecheckt, want ik heb er zelf op gespeeld)

jouw verhaal is dus raar, maar misschien ligt het aan de gitaar. maar dat vind ik weer vreemd, want dat moet toch eigenlijk niets uitmaken.

het enige wat ik nog kan bedenken is: staat je kop van je gitaar schuin naar achter (dus onder een hoek) of niet (net als bij een Fender). Door die hoek kan er meer spanning op je snaren staan.

Phyrexian
1 oktober 2003, 13:57
Een maatje van me had zn zn 6 snarige rg ook omlaag gestemd naar B E D F# B en daar zaten dezelfde snaren op als mij, alleen de hoge E dus niet. Bij hem was er geen gekletter (heb ik gecheckt, want ik heb er zelf op gespeeld)

jouw verhaal is dus raar, maar misschien ligt het aan de gitaar. maar dat vind ik weer vreemd, want dat moet toch eigenlijk niets uitmaken.

het enige wat ik nog kan bedenken is: staat je kop van je gitaar schuin naar achter (dus onder een hoek) of niet (net als bij een Fender). Door die hoek kan er meer spanning op je snaren staan.

Thanks,
mijn gitaar staat gewoon in B E A D G B. Enkel de lage B klettert dus. De rest van de snaren heeft voldoende spanning.
De headstock staat quasi hélemaal recht, lichte buiging, niet zo recht als Fender, maar niet zo schuin als Gibson.
Misschien ligt het aan de actie? Ik heb de gitaar in de winkel laten afstellen (een shop waar ik overigens nooit meer terugkeer, maar dat is een ander verhaal).
Mijn vraag was om dus dikkere snaren te zetten, te intoneren en eventueel de actie aan te passen. Ze hebben dus wel degelijk die snaren gezet, intonatie is ook OK. Actie weet ik niet of ze die aangepast hebben. Er is echter nog een probleem met die G, die is te dik voor de nekkam en ligt dus niet goed in die gleuf, maar erOP. De winkel heeft niet de moeite gedaan om dieper te vijlen; de G ligt dus zo'n 1-2 mm hoger dan de andere snaren...

jules
1 oktober 2003, 14:03
en als je nu gewoon dezelfde dikte als je lage e snaar pakt en die omlaag stemt ?

Izegrim
1 oktober 2003, 14:11
Klinkt mij in de oren alsof er niets verkeerd moet zijn met die snaren en je gitaar tenzij je per ongeluk toch een shrtscale (24 3/4 inch) hebt. Maar het waarschijnlijkst is dat je de hals moet bijstellen. Als er minder spanning (totaal alle snaren) is dan bij de vorige set-up dan zal die nu te recht zijn en moet je de trussrod bijstellen.

Phyrexian
1 oktober 2003, 14:32
en als je nu gewoon dezelfde dikte als je lage e snaar pakt en die omlaag stemt ?

De lage E is maar een 0.046 snaar, dus die naar B stemmen zou veel problemen geven qua strakheid gezien de 0.056 nu al te slap is. :)

Phyrexian
1 oktober 2003, 14:34
Klinkt mij in de oren alsof er niets verkeerd moet zijn met die snaren en je gitaar tenzij je per ongeluk toch een shrtscale (24 3/4 inch) hebt. Maar het waarschijnlijkst is dat je de hals moet bijstellen. Als er minder spanning (totaal alle snaren) is dan bij de vorige set-up dan zal die nu te recht zijn en moet je de trussrod bijstellen.

Ik zal vanavond de scale eens meten (das toch van nekkam tot brugzadels hé?). Hoeveel is een inch weer? Ik heb hier geen meter liggen met inches op.
Izegrim, ik heb inderdaad de indruk dat alle snaren redelijk wat losser staan dan vroeger (een .052 set gestemd in E).

bert k
1 oktober 2003, 15:00
Het zou idd de aktie kunnen zijn. Dat verhaal over die winkel lijkt alsof ze niet echt veel hebben afgesteld. En een dikkere snaar moet toch wel wat hoger staan, anders gaat ie kletteren.
En laar ff dat bruggetje invijlen.

Phyrexian
1 oktober 2003, 15:02
Ik denk dat ik maar eens een goede luthier zoek en eens opnieuw naar die gitaar laat kijken...

newbreed
1 oktober 2003, 17:33
of koop eens een setje Richard Rider snaren, dan ben je meteen van alle problemen af. Het gaat nl niet alleen om de dikte van je snaren maar
ook om de balans onderling.

Phyrexian
1 oktober 2003, 17:41
Waar zou ik die vinden?

Negative K3 fan
1 oktober 2003, 18:08
of koop eens een setje Richard Rider snaren, dan ben je meteen van alle problemen af. Het gaat nl niet alleen om de dikte van je snaren maar
ook om de balans onderling.

wat is er zo speciaal aan richard rider snaren (van dat merk heb ik oprverigens nog nooit gehoord.

Izegrim
1 oktober 2003, 18:57
De scale is inderdaad de mensuurlengte, van brug tot kam. Een inch is meen ik 2,54 cm (niet zeker, heb het niet nagezocht). Je kunt ook even kijken hoe de kromming van je hals zich houdt. Dan moet je even de zoekmachine gebruiken, want er zijn al zat onderwerpen over geweest. Waarschijnlijk zul je de specifieke problemen herkennnen. De snaren die je hebt kunnen gewoonweg niet de verkeerde zijn, aangenomen dat je een 25 1/2 inch hals hebt. Ik zou zeggen, stel eerst je mensuurlengte vast en mocht die shortscale zijn dan weet je dat je dikkere snaren nodig hebt. Zoniet, dan ligt het waarschijnlijk aan de kromming, de stand van de hals t.o.v. de body, de actie of een combinatie van meerdere factoren.

P.S.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat een Ironbird een andere mensuurlengte heeft. Hoogst waarschijnlijk zul je het in de afstelling moeten zoeken...

yhcmarc
1 oktober 2003, 21:32
gewoon een setje 0.12 of 0.13 snaren erop als je in B stemt en geen cent last, iig, ik heb er nog nooit last mee gehad, de spanning was gewoon goed.

Marc

Phyrexian
2 oktober 2003, 09:43
Thanks, ik ben gisteren vergeten te meten. Maar het komt in orde. Ik denk dat het zelfs een fractie langer is, die mensuur. Er zit een andere brug op m'n gitaar en die staat een centimeter of twee verder dan de vorige (shitty stock bc rich tremolo spul)...

idno
2 oktober 2003, 12:04
Op de BC Rich site staat dat de Ironbird gewoon een 25.5" scale heeft. Een dikkere snaar heeft inderdaad meer actie nodig.

Het is dus gewoon een $#@ zaak :evil: geweest en het is verstandig dat je daar niet meer heen gaat. Zulke gasten verdienen het niet om klanten te krijgen.

Phyrexian
2 oktober 2003, 12:41
Op de BC Rich site staat dat de Ironbird gewoon een 25.5" scale heeft. Een dikkere snaar heeft inderdaad meer actie nodig.

Het is dus gewoon een $#@ zaak :evil: geweest en het is verstandig dat je daar niet meer heen gaat. Zulke gasten verdienen het niet om klanten te krijgen.

Yeah,
de Pickup switcher in m'n gitaar was ook kapot. Ik heb drie maand gewacht op die switch. Die moest zogezegd van de USA komen en de levering duurt zogezegd altijd zo lang. Ik heb me dan uiteindelijk eens kwaad gemaakt en gezegd dat ik m'n gitaar wel gewoon kwam halen (ze moesten die switch er niet meer inzetten voor mij). Een dag later kreeg ik plots telefoon van die zaak en alles bleek hersteld (switch was er ineens en meteen erin gezet). Eikels. Ik ga er nooit meer.

idno
2 oktober 2003, 12:51
Tering wat een sukkels :x dat slaat helemaal nergens op. Ik vind het ook altijd irritant al je moet wachten op je spullen. De gitaarzaak bij ons op het dorp heeft standaard geen Ibanez in huis, maar ik wilde een Rg7 kopen, dus ik bestellen en ja, ze zouden m over zo'n 6 weken binnen hebben. Die 6 weken werden dus bijna 3-4 maanden ofzo.

Maarja ff terug naar de topic. Heb je al wat geprobeert met je gitaar of zit je nog steeds met hetzelfde probleem?

Phyrexian
2 oktober 2003, 13:40
Nog geen tijd gehad om iets te doen ondertussen; ik zit enkel tijdens de werkuren op dit forum. Thuis heb ik geen computer (meer).

Phyrexian
7 oktober 2003, 10:36
Ik heb de mensuur gemeten: 25 en ietsje. Nu keek ik ook eens goed nr de Nut van m'n gitaar. Normaal moet een snaar toch een beetje 'op' die nut liggen, niet? Ik bedoel, een snaar mag er toch niet helemaal in verzonken liggen, of wel? De snaren liggen er bij mij dus helemaal in verzonken. Waardoor ze misschien te dicht op het fretboard liggen...

newbreed
7 oktober 2003, 11:12
Waar zou ik die vinden?

Richard Rider maakt zgn boutique ( ja zelfs nu al bij snaren, het moet niet gekker worden) snaren voor dropped tuning. setjes zijn geloof ik rond de 10 euro voor veel verschillende stemmingen. o.a. te koop bij Tonetoyz

http://www.tonetoyz.de/de/Dropped_Tuning_Premium.html

..als je ze een keer gehad hebt wil je nooit meer een ander merk.. :D

Izegrim
7 oktober 2003, 11:44
Heb je er een foto van? Ik heb wel eens een verkeerd om gemonteerde (schuine) locknut gezien... Dat is echt dom.

Phyrexian
7 oktober 2003, 15:22
Heb je er een foto van? Ik heb wel eens een verkeerd om gemonteerde (schuine) locknut gezien... Dat is echt dom.

Ik zal vanavond eens wat pictures nemen.

Izegrim
8 oktober 2003, 00:36
Er zijn nog twee dingen die ook heel goed mogelijk zijn en de eerste is dat de hals gewoonweg in een verkeerde hoek is gemonteerd. De tweede is wat verontrustender en dat is dat de hals mogelijk verwrongen is. In de meeste gevallen kan een goede gitaarboer dat wel verhelpen, maar dat gaat geld kosten... Laten we eerst de pics maar eens afwachten en alle mogelijke oorzaken afstrepen:

-te lage actie
-FR niet parallel aan de kast (als je die hebt)
-te weinig kromming
-verkeerde stand v.d. hals t.o.v. de kast
-ingesleten / verkeerde (montage) locknut
-ongelijke frets
-verwrongen hals

CHECK
Wie hier nog iets aan toe te voegen heeft, graag... (leer ik ook nog iets :-D )

idno
8 oktober 2003, 08:19
Dit lijstje lijkt me wel compleet :satisfie:

Phyrexian
8 oktober 2003, 10:01
Ik hoop vanavond eens wat foto's te nemen... gisteren geen tijd gehad. Thanks for the advice, guys!

Phyrexian
9 oktober 2003, 12:00
Alright, gisteren snel wat pictures genomen. Het was niet makkelijk, maar hopelijk hebben jullie er wat aan. Vraag maar op als ik nog andere foto's moet nemen.

http://www.everlasting.be/bart/bc_rich/

Izegrim
9 oktober 2003, 14:51
Nou, van wat ik kan zien is er niets mis met je topkam. En naar wat op foto 7 geloof ik te zien is is je hals ook niet ernstig misvormd. Wat je eens zou moeten doen is de gitaar plat leggen en met één hand de 1e en de andere hand in de buurt van de 19e fret indrukken. Dan moet er als het goed is een klein beetje ruimte (+/- 0,4 mm) tussen de snaar en de fret in het midden tussen je handen (8e ongeveer) overblijven. Check dat gewoon eens, want daaraan kun je zien of je de hals moet verstellen.

idno
9 oktober 2003, 15:11
tering, hoe dik is die lage b-snaar?

Phyrexian
9 oktober 2003, 15:16
tering, hoe dik is die lage b-snaar?

0.056 speelt vlotjes vind ik.

Phyrexian
9 oktober 2003, 15:23
Nou, van wat ik kan zien is er niets mis met je topkam. En naar wat op foto 7 geloof ik te zien is is je hals ook niet ernstig misvormd. Wat je eens zou moeten doen is de gitaar plat leggen en met één hand de 1e en de andere hand in de buurt van de 19e fret indrukken. Dan moet er als het goed is een klein beetje ruimte (+/- 0,4 mm) tussen de snaar en de fret in het midden tussen je handen (8e ongeveer) overblijven. Check dat gewoon eens, want daaraan kun je zien of je de hals moet verstellen.

Thanks,

onlangs drukte ik op fret 1 en fret 12, volgens mij zat er dan zo'n kleine ruimte in het midden (tss fret en onderkant snaar). Ik zal vanavond eens checken. Merci voor de hulp.

Nog iets over die topkam. Zoals ik zei ligt de lage B snaar hélemaal IN de kam, moet je die niet een beetje boven de kam voelen als je over de kam wrijvt? Nu voel ik niks van die snaar, ze zit maw helemaal in de kam verzonken.

urezna
9 oktober 2003, 16:04
ben je dan bang dat de snaar te ruim in de kam ligt, bedoel je dat?
want dat zou je met een gewone lage E dan ook moeten hebben, dus dan verwacht ik niet dat daar het probleem zit. ik zie ook zo gauw nix geks op je foto's......

EmgMaster
9 oktober 2003, 17:55
Mocht je toch dikkere snaren nodig zijn, dan neem je toch gewoon een Zakk Wylde lotune setje( 0.11-0.70) dik zat toch. GHS was het merk geloof ik

Phyrexian
9 oktober 2003, 18:00
Mocht je toch dikkere snaren nodig zijn, dan neem je toch gewoon een Zakk Wylde lotune setje( 0.11-0.70) dik zat toch. GHS was het merk geloof ik

Yeah, ik heb ook ontdekt dat GHS serieus heavy setjes heeft. Als deze snaren aan vervanging toe zijn, probeer ik GHS eens...

GhesQi J
12 oktober 2003, 18:52
Een 0.056 zou voor de lage B-snaar geen probleem mogen zijn bij standaard tuning (BEADGBE) en een goed afgestelde guitaar. Ik ondervond echter wel "problemen" toen ik mijn 7-string een volledige stap lager stemde (ADGCFAD).
Die "problemen" waren niet meer dan het lichtjes trillen van de lage B (nu A) tegen de frets (buzzing). Dit werd snel opgelost met het leggen van een .060

Ik gebruik al jaren Dean Markley LTHB 0.010 - 0.052 en als lage B een 0.060

Nog een woordje over het meten van de scale length van uw guitaarken (Off-topic, sorry gasten):
Deze meet je best van aan de nut tot aan de 12de fret (halve scale length), en deze doe je maal 2.
Indien je in mm werkt moet je delen door 25,4 om de mensuur in inch te weten.
Meten van aan de nut tot aan de bridge geeft u een verkeerd beeld omdat de meeste (kwalitatieve) guitaren 'gecompenseerd' zijn: de brug is namelijk ietsje naar achter geplaatst. Merk ook op dat de "scale length" van iedere snaar anders is: van de zware snaren is deze langer dan van de lichte. Van de meeste elektrische guitaren kan je dit zelf aanpassen: zijnde intoneren.
Merk ook op dat bij akoestische guitaren het zadel van de brug onder een hoek staat: dit is geen fout van de guitaarbouwer, maar compensatie!

Weer on-topic:
Probeer gerust eens met een zwaardere snaar of snaren, de kans is groot dat deze dan wel uit de kam zullen komen (de nut slots zijn meestal V-groefjes met afgeronde bodem).
Ik heb nog iemand gekend die 0.072 gebruikte als lage B, maar hij werkte dan wel met extreem lage tunings (anderhalve stap en meer).
Let wel op als je overstapt van kleinere naar grotere diameters: de spanning op de nek neemt drastisch toe. eenvoudige fysica leert ons het volgende: dikkere snaar -> meer massa --> meer trekspanning nodig om dezelfde noot te produceren.
Het kan dus zijn dat de truss rod bijgesteld moet worden om die extra spanning op te vangen.

Groeten,
Joten

Phyrexian
13 oktober 2003, 09:46
Thanks for the tips!

Ik heb eens gecheckt of er nog plaats is als ik fret 1 en fret ... neerdruk.
Er blijft altijd een mini afstand over tss de onderkant snaar en de bovenkant vd frets...

De mensuur heb ik gemeten. Zo goed als normaal.
Ik ga eens testen met dikkere snaren... als deze een beetje versleten zijn.