PDA

View Full Version : problemen met Jagstang



stopthenoise
30 september 2003, 20:43
Ik heb sinds een half jaartje een Jagstang, maar nu wil het geval dat ie niet helemaal zuiver is.Ik ben benieuwd naar mensen die ervaring met iets dergelijks hebben en wat die eraan gedaan hebben.
Ook als je tips hebt, laat 't weten.
EN nog 1 ding:voor mensen die het niet interresant vinden, begin niet het complete topic te verzieken met verhalen over Kurt Cobain en dergelijke, want dat weet ik (en de meesten denk ik wel)

zjanke
30 september 2003, 21:00
Ik weet niet hoe handig je zelf bent, maar met beleid en de volgende link http://www.westerhaven.nl/afstel/Home.htm kom je een heel eind.
Mocht dit niet lukken of durf je niet zo goed te beginnen, dan zul je toch echt naar de professional moeten, wellicht is het een garantiegevalletje :)

Het lijkt mij een kwestie van afstellen.

Succes

SiNiSTRaL
30 september 2003, 22:14
dat doen ze in de fabriek al standaard, das om het meer ' kurt' (zie: onzuiver/vals) te laten klinken

Anavrin
1 oktober 2003, 01:45
zal waarschijnlijk afgesteld moeten worden, ik heb hetzelfde probleem met m'n Jaguar (ja, ik heb die gekocht vanwege Nirvana). Wat voor brug heb je daar btw opzitten (een Mustangbrug of een Tune o matic) ?

oh ja, heb je wat foto's?

A3
1 oktober 2003, 12:03
ik heb ook een jagstang en denk er al een tijd over om hem eens terug bespeelbaar te maken, hetgeen mij het meest stoort is dat de snaren niet recht maar in een boogje liggen. Er zijn misschien nog meer gitaren die dat hebben maar mijn jackson heeft dat niet en vind ik veel beter spelen.

Kan je zonder meer een andere brug eropzetten of moet er dan geboord of gezaagd worden aan de gitaar? een tune 0 matic zoals op m'n jackson zie ik wel zitten, maar hoeveel kost zo'n ding eigenlijk? En string through zal wel moeilijk worden denk ik dus dan moet er nog zo'n stoptail ofzoiets bij, weet iemand of deze aanpassingen gemakkelijk kunnen gebeuren of een moeilijk (duur) werk is?

bert k
1 oktober 2003, 12:47
hetgeen mij het meest stoort is dat de snaren niet recht maar in een boogje liggen.

:???: :???: :???:

Anavrin
1 oktober 2003, 18:11
ik denk, de zadeltjes van de mustang kennende (die dacht ik ook op de jagstang zitten), dat hij bedoelt dat die zadeltjes rond zijn ipv driehoekig (als je van de zijkant kijkt) zoals bij een tune-o-matic.

bert k
1 oktober 2003, 18:49
Aha, ik snap het.

ruurd
1 oktober 2003, 20:16
of een nieuwe set snaren misschien
als je snaren net zo oud zijn als je gitaar?

A3
2 oktober 2003, 13:12
even verduidelijken:

aan de brug liggen de zadeltjes bij m'n jackson recht,

zo dus ------

bij de jagstang zo _----_

beetje sterk overdreven natuurlijk, maar het valt echt op en het stoort. ik wist niet dat het zo stoorde tot ik m'n jackson kocht.

En de klank pfff schandalig voor een gitaar in die prijsklasse eigenlijk. maar als 15 jarige MOEST ik gewoon die gitaar hebben, en nu wil ik hem eigenlijk wat opknappen (brug en elementen) om terug te kunnen gebruiken als d drop gitaar.

Wilson
2 oktober 2003, 13:16
even verduidelijken:

aan de brug liggen de zadeltjes bij m'n jackson recht,

zo dus ------

bij de jagstang zo _----_

beetje sterk overdreven natuurlijk, maar het valt echt op en het stoort. ik wist niet dat het zo stoorde tot ik m'n jackson kocht.

En de klank pfff schandalig voor een gitaar in die prijsklasse eigenlijk. maar als 15 jarige MOEST ik gewoon die gitaar hebben, en nu wil ik hem eigenlijk wat opknappen (brug en elementen) om terug te kunnen gebruiken als d drop gitaar.


ehmmm... dat ze zo in een boogje liggen hoort zo, hebben heel veel gitaren. Maar wat stoort daaraan dan? het scheelt maar paar millimeter, dat merk je toch nauwelijks?

A3
2 oktober 2003, 13:43
nu ik anderhalf jaar (bijna) alleen jackson heb gespeeld stuikel ik er gewoon over... vooral bij de snelle metalcore stukken. Als ik gewoon een akkoord aansla heb ik er natuurlijk geen last van, maar voor snel technisch spelen wel.

Matje
2 oktober 2003, 14:08
nu ik anderhalf jaar (bijna) alleen jackson heb gespeeld stuikel ik er gewoon over... vooral bij de snelle metalcore stukken. Als ik gewoon een akkoord aansla heb ik er natuurlijk geen last van, maar voor snel technisch spelen wel.

die zadeltjes staan toch zo voor de intonering?

Anavrin
2 oktober 2003, 21:53
da's inderdaad voor de intonering... Maar misschien moet je dat eens doen, en dan zal msschien blijken dat ze niet zo erg in een boogje moet als nu is.

Negative K3 fan
2 oktober 2003, 22:01
misschien dat hij de action bedoelt, jackson heeft namelijk een erg grote radius en de jagstang een vrij kleine waardoor ook een soort bollign ontstaat.

Anavrin
3 oktober 2003, 12:04
maar dan zou die jackson dus een bolle afstelling moeten hebben ipv de Jagstang.

Reindah
3 oktober 2003, 18:05
Ik heb hetzelfde probleem gehad met de mijn jagstang. Ik kreeg hem niet meer in tonatie en heb hem wegedaan. Mocht je toch nog je moeite in de gitaar steken:
- de brug kan je van hoogte veranderen door een inbusje in de 2 gaten te steken boven op de brug
- de brugzadels met de bekende schroeven aan de achterkant, dat wist je waarschijnlijk al. Bij mij had het naar voren en/of achteren zetten van de zadels totaal geen effect op de intonatie.

Veel succes je zal het nodig hebben,

Reindah

Reindah
3 oktober 2003, 18:08
Je moet trouwens niet gaan boren en zagen in de jagstang, ik heb fender gebeld en die zeiden dat je dan geen gitaar meer overhoud.
Als je geld wil uitgeven kan je misschien beter bij warmoth.com een hele jagstang samen stellen. Heb je een jagstang, maar die je ook nog kan bespelen zonder dat alle ramen eruit knallen van de valse klanken.

nogmaals, succes ermee

reindah

Anavrin
3 oktober 2003, 18:12
je kan anders met 1 nieuwe brug het hele probleem oplossen (maar dan een mustangbrug (als dat al niet dezelfde is, wat ik wel dacht), of een tune o matic als dat kan