PDA

View Full Version : goedkope studiegitaar ? HEEELP!



JaM
30 september 2003, 19:23
Hallo allemaal,

ik ben op zoek naar een studiegitaar, een spaans/klassiek model. Nu heb ik in de lokale muziekwinkel op enkele modellen gespeeld, te weten een Alhamra, van 285 €, en wat modellen van Jose Rodriguez, de 8 en de 8 DD (resp. 209 en 245 €). allen hadden een massief bovenblad, de Alhamra klonk echter veel krachtiger (mooier vond ik) dan de anderen.

Is dit teveel geld ? Een (korte) internetzoektocht heeft niet veel opgelevert, de gitaren komen wel allemaal uit Spanje (staat er in, en ook volgens de verkoper). Budget is eigenlijk tot 220, uitschieter 250 €. Maar die Alhamra klonk zoveel mooier...

Kan iemand een ander, bekender/beter? merk aanbevelen, want ik weet eigenlijk niet precies meer wat ik nu moet :( wil wel een gitaar waar ik de nodige jaartjes plezier aan kan beleven...

Alvast hartelijk bedankt,

Jan

hoofd
30 september 2003, 20:33
Ik heb zelf een Esteve, ook erg goede budget-studiegitaren (die van mij was 275, massief bovenblad, speelt en klinkt erg fijn). Zeker de moeite waard 's naar te kijken.

angorawol
30 september 2003, 21:54
Ik zou je toch willen aanraden niet te krenterig te doen, ook niet over een studie-instrument. Of eerder vooral niet voor een studie-instrument.
Je budget staat nu op € 220 dus heb je nog € 65 te weinig. Daar mag je het echt niet voor laten, naar mijn mening. Zeker als die ene je zo beviel.
Ik weet wel dat jouw rekeningen niet moet maken, maar even sparen...

willem1940
1 oktober 2003, 01:00
Let ook op Koreaanse en Chinese typen; ik vind ze opvallend goed voor hun prijs.
In "mijn" tijd waren Italiaanse maaksels vaak technisch goed doch "principiëel" geminacht; toch heb ik mijn 1e gitaartje nog liggen, zwaar aan geknoeid en gaten in geboord en zo (sinds 1959) maar nog steeds bespeelbaar met nieuwprijs-toen 45- guldens.

telecastermaster
1 oktober 2003, 12:56
Vertrouw op je eigen oren, als je een instrument wilt kopen. Een gitaar is een persoonlijke keuze, waarvoor geen algemene richtlijnen gelden. Als die Alhambra je het beste bevalt moet je die gewoon nemen, ook al is die iets boven je budget. Alhambra is een zeer respectabel merk (grootste gitaarbouwer van Spanje meen ik).
Je zou misschien alleen wel nog een paar andere muziek winkels kunnen bezoeken om te zien wat daar 'hangt'.

Casa Benelly heeft een uitgebreide prijslijst online waarmee je kunt vergelijken: http://www.casabenelly.nl/
De goedkoopste Alhambra's gaan daar ook voor € 285

JaM
1 oktober 2003, 17:08
okee, bedankt allemaal ! heb nu toch besloten om voor de alhambra te gaan, indien andere lokale winkels niet veel hebben hangen... was ook blij om te zien dat ik voor die alhambra niet teveel betaal... mijns inziens is dat nog wel eens de vraag, zoveel weet ik er ook niet van :)

nu dus nog effe sparen... en de volgende weken pasta eten denk ik... oh well, ding gaat vast wel een tijdje mee, ben redelijk zuinig op mijn spullen.

harrievandenberg
17 oktober 2003, 17:59
sorry hoor maar ik begin een beetje te walgen als ik het woord "studiegitaar" hoor. Ben je van plan om op te gaan treden dan? En is het verboden om met je goede gitaar te studeren????
Als je oefent op een studie gitaar en daarna gaat optreden met je "goede gitaar" dan zul je echt moeten wennen.
Dus koop een gitaar die goed is voor de studie en eventueel ook voor een optredentje.
Ik heb ook een klassieke gekocht in Waalwijk. Die importeren gitaren uit Spanje en stellen/werken ze hier af. Die gitaren zijn er in alle prijsklassen en zijn zeer goed.
Ik heb daar de mijne destijds ook gekocht. kijk op http://www.gitaarspeciaalzaak.nl/

Succes!

bert k
17 oktober 2003, 19:43
Een studiegitaar is gewoon een wat goedkopere gitaar. Kan je best mee optreden, zeker met een Alhambra van 250. Tis maar een term, waar zit je mee?

Fuhgawz
17 januari 2004, 12:56
Misschien dat je naar andere muziekwinkels kunt gaan, om te kijken of de gitaar daar goedkoper is. Mogelijk zie je nog een andere gitaar die beter bevalt.
Ik ben het trouwens met de andere jongens eens. Niet te goedkoop doen bij het aanschaffen van een studiegitaar. Hier ga je later namelijk spijt van krijgen. Als je begint op een gitaar die je niet zo goed bevalt is de kans groter dat je voortijdig stopt met gitaarspelen. Als je wel doorgaat en fanatiek gaat spelen op de 'mindere' gitaar zul je later misschien evengoed nog een gitaar kopen die beter bij je past, terwijl je dit misschien niet gaat doen als je vanaf het begin al een gitaar hebt waar je fijn op speelt.