PDA

View Full Version : Wowwww. hoe een goedkope gitaar zo gaaf kan klinken...



willer
30 september 2003, 18:09
Ik speel nomaliter op een Fender strat USA, daarnaast heb ik een Yamaha Pacifica 312 (ongeveer 350 euro). Hier had ik al een hele tijd (jaren...) niet meer opgespeeld. Heb ik gisteren toevallig weer even aangesloten op m'n Marshall JCM2000. Jezus, wat kan zo'n goedkoop gitaartje toch lekker klinken. Heel anders dan mijn Fender, maar zeker niet minder! Veel laag en enorm veel sustain. Speelt misschien iets minder soepel, is iets minder mooi afgewerkt, maar wel gitaar die ik nooit meer weg doe! Ik kan inmiddels toch wel de conclusie trekken dat een dure versterker van absoluut belang is voor een mooi, proffesioneel geluid, maar dat een gitaar toch vaak een kwestie is van zoeken in alle (!)prijsklasses.

Wie heeft nog meer goede ervaringen met goedkope juweeltjes?

Negative K3 fan
30 september 2003, 18:35
misschien vind je single coils maar niks.

wietse
30 september 2003, 19:40
ik heb alleen maar goedkope juweeltjes ,zitten ook wel wat tussen dat niet veel is.
maar inderdaad een versterker maakt een groot verschil over mijn versterker klinkt het wel leuk maar laatst een paar geprobeerd over de mesa dual rectifier van m'n maat .
we waren beide erg onder de indruk van sommige van die budget gitaartjes.
trouwens volgens mij heb jij een record willer slechts 3 berichten in meer dan 2 jaar.

renier
30 september 2003, 19:42
tja, hoe zeg ik dit aardig...?

mischien klinkt een fender strat gewoon wel niet zo lekker...?

ik bedoel: no offence, maar een strat heeft net zo veel sustain en "diep" als de paus sex appeal...

prima als je van het glassy geluidje houdt, maar als je (zoals uit jouw post blijkt) een dikker, voller geluid mooi vind, is een strat niet bepaald de beste keuze..

persoonlijk hou ik er niet zo van, die echte strats. krijg er gewoon niet echt dat wapperende broekspijpen gevoel bij.

Fatality
30 september 2003, 19:57
tja, hoe zeg ik dit aardig...?

mischien klinkt een fender strat gewoon wel niet zo lekker...?

ik bedoel: no offence, maar een strat heeft net zo veel sustain en "diep" als de paus sex appeal...

prima als je van het glassy geluidje houdt, maar als je (zoals uit jouw post blijkt) een dikker, voller geluid mooi vind, is een strat niet bepaald de beste keuze..

persoonlijk hou ik er niet zo van, die echte strats. krijg er gewoon niet echt dat wapperende broekspijpen gevoel bij.

maar dan kun je zo'n Yamaha in principe ook wegstrepen

bert k
30 september 2003, 20:39
Volgens mij kunnen jullie dus geen van allen lezen. De topicstarter beweert nergens dat hij zijn Fender slecht vindt klinken, alleen dat zijn Yamaha ook best wel kwaliteiten heeft.

Nou heb ik die ervaring niet echt met goedkope gitaren, maar ik ben er allang achter dat verschillende gitaren hebben toch wel erg luxe is. Nepstrat voor het Fendergeluid, Charvel voor gevarieerd modern, en een Les Paul voor (ehh...) Les Paulgeluid.

skabouter
30 september 2003, 20:45
gaaf, lekker voor je ! ja, ik heb daar ook wel ervaring mee. stom is dat eigenlijk, he. want ik had een ibanez S2120Xav gekocht (erg veel geld voor mij) en die vond ik heeeeeelemaal geweldig. beste gitaar van de wereld.

maar later kocht ik er een Sheraton II bij voor 400 euro (kwart van de prijs van die ibanez) en die klinkt op zijn eigen manier NET zo mooi. iets minder sustain, maar veel meer warmte. vol geluid, en ook goed scheurbaar.

en laatst had ik voor 20 euro een gitaar gekocht, een Aria. en die klinkt ook supergoed. beter dan mijn beginners gitaar van 900GLD. dan vraag je je toch af waarom je dure dingen koopt :D

Jools
30 september 2003, 21:04
Voor mij is een goede versterker toch het belangrijkste. Als je gitaar nou maar lekker speelt en een beetje klinkt zijn er altijd goede sounds uit te halen, kwestie van tweaken en goede techniek. Helemaal in een band situatie vallen al die kleine nuances toch al snel weg.

Negative K3 fan
30 september 2003, 21:19
Voor mij is een goede versterker toch het belangrijkste. Als je gitaar nou maar lekker speelt en een beetje klinkt zijn er altijd goede sounds uit te halen, kwestie van tweaken en goede techniek. Helemaal in een band situatie vallen al die kleine nuances toch al snel weg.

inderdaad, vooral met een flinke hoeveelheid gain bepaalt de versterker veruit het meeste van je TOOOONNEEEE, hiermee zeg ik niet dat gitaren niet belangrijk zijn, maar versterkers belangrijker op het gebied van tone. Ik bedoel, een McInturf (oid) zal echt niet geweldig klinken door een squier bullet versterkertje, maar een squier zal wel behoorlijk goed klinken door een 23423432 dollar boutique amp.

BLOK182
30 september 2003, 21:45
Mijn Stagg klinkt ook nog niet zo beroerd over mun Boogie, maarre, zogauw je met veel scheur gaat werken op hoog volume, mm, dan liever niet ;-)

Negative K3 fan
30 september 2003, 21:55
nee dan gaan de elementen piepen, maar stel nou dat je ze qwaxpot, dan zou het niet ongeloofelijk slecht klinken en kwa geluid toch wel bij een soortgelijke maar duurdere gitaar in de buurt komen, helemaal in een live/bamnd situatie.

Wouter J
30 september 2003, 23:24
Ik heb twee geleden een epiphone flying V (geen korina, de oudere versie met multiplex body) verkocht en tegen die kerel gezegd dat ik er een Telecaster voor in de plaats wou. Hij zei "Kies er maar eentje uit, je mag een van die squier affinity teles zonder bijbetalen meenemen, al het andere kost je meer."

Ik heb zeker zes van de affinity teles bespeeld voordat ik er een vond waarvan ik dacht "Dit is hem" Het juiste halsprofiel, de goede klank, de rosewood toets, die zwart witte was van mij.

Ik heb hem ondertussen wat gemodificeerd maar het blijft wel een van mijn favorite gitaren.

http://www.elderly.com/vintage/items/images/30U/30U-11348_front.jpg[/url]

bert k
30 september 2003, 23:37
nee dan gaan de elementen piepen, maar stel nou dat je ze qwaxpot, .
Dat waxpotten snap ik wel, maar doe je dat zelf of laat je dat doen?

skabouter
30 september 2003, 23:50
@ lennard: ja, amp is wel erg belangrijk, ik denk ook dat goede amp/bad guitar beter is dan andersom.
maar je had het over OD, dat het dan wat minder is. maar juist met OD worden kleine verschillen helemaal "weggemoffeld" vind ik..........
clean is veel beter te horen welke gitaar mooi klinkt, en welke gitaar niet

@ wouter. ik was laatst bij een optreden. gitarist had 3 hele mooie gitaren. 1 luxe gibson, 1 onbekende, maar ook een Squier affinity. en hij bespeelde ze allemaal evenveel. en die squier klonk toen goed. maarja, ik hoor live nooit zoveel van kwaliteit opzich, vind ik.............

edit: wat ik dus wil zeggen: ja, ze hoeven heus niet slecht te zijn :)

Lacrymosa
1 oktober 2003, 09:32
<Offtopic>Als in een band situatie de kleine nuances van je gitaar wegvallen, gebruikt je teveel gain

Ik speel in een metal band (vergelijkbaar met Opeth) en ik gebruik eigenlijk barweinig gain, staat net iets over een kwart, en ik kan er echt een onwijse scheur mee krijgen, als je maar de juiste techniek heb

En hoe minder scheur, hoe meer je techniek en ook je gitaar hoorbaar worden.</offtopic>

sorry voor de offtopic post, maar ik kon et nie laten

CheerS!!

skabouter
1 oktober 2003, 09:52
ja, ok, dat is natuurlijk wel zo ja..

ED BOB
3 oktober 2003, 14:11
Ik speel nomaliter op een Fender strat USA, daarnaast heb ik een Yamaha Pacifica 312 (ongeveer 350 euro). Hier had ik al een hele tijd (jaren...) niet meer opgespeeld. Heb ik gisteren toevallig weer even aangesloten op m'n Marshall JCM2000. Jezus, wat kan zo'n goedkoop gitaartje toch lekker klinken. Heel anders dan mijn Fender, maar zeker niet minder! Veel laag en enorm veel sustain. Speelt misschien iets minder soepel, is iets minder mooi afgewerkt, maar wel gitaar die ik nooit meer weg doe! Ik kan inmiddels toch wel de conclusie trekken dat een dure versterker van absoluut belang is voor een mooi, proffesioneel geluid, maar dat een gitaar toch vaak een kwestie is van zoeken in alle (!)prijsklasses.

Wie heeft nog meer goede ervaringen met goedkope juweeltjes?
Mijn ervaring met een goedkoop juweeltje...
Ikzelf heb, naast mijn strat USA en Gibson LP ook wel een goedkoper juweeltje, namelijk een Yamaha Pacifica 812. Is welliswaar iets duurder dan de 312 (ik geloof tegenwoordig iets van 600 euro). Wilkinson brug, sperzel tuners, seymour duncan pick ups, grafiete topkam, netjes afgewerkt. Prijs/kwalitiet verhouding is zondermeer goed.
Toch vind ik dat de gitaar 'iets' mist ondanks dat ie op een goede versterker is aangesloten (Engl Sovereign 100W). Als je niet te veel effecten e.d. gebruikt vind ik de gitaar toch wel heel belangrijk voor, met name, het karakter van het geluid. :wink:

Greetz, Ed

Nicci
3 oktober 2003, 15:48
ooit bezat ik een Gibson ES335. nadat ik die verkocht heb, heb ik altijd gezocht naar gitaren die niet zo duur waren. min of meer 'uit principe'. op dit moment bespeel ik een santana SE. uitstekende gitaar.
dus . . . . zoekt en gij zult vinden. zeker tegenwoordig.
daarentegen ben ik bereid om bakken met geld uit te geven aan een goede versterker.
mijns inziens is het verschil tussen een versterker van €500 en 1 van €1500 veel groter dan datzelfde prijsverschil bij een gitaar. hoe duurder de gitaar, hoe mooier afgewerkt. maar die schoonheid hoor je niet.

Anders Destium
3 oktober 2003, 17:14
Ik weet niet wat als goedkoop geldt, maar ik heb 2 gitaren met een uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding:

- Een Ibanez stratkopie qua vorm (RX750), maar dan met padauk/mahonie/padauk body,HSH met coilsplitters en redelijke Ibanezelementen (V-serie). Deze gitaar is loodzwaar, heeft een superwarme feel en een geweldige sustain! Dit was/is mijn eerste Ibanez, geruild tegen een Squier Affinity Strat (eentje die niet zoveel soeps was :wink: )
- Een Ibanez superstrat (RT650), met een alder body,HSH en wederom coilsplitters en Ibanez V-elementen. Deze gitaar heeft een superhals, en klinkt ontzettend fel over de hums (mooie van alder). En als je de hums split heb je gelijk de bekende twang te pakken :lol: Heeft me E300 gekost, koopje dus!