PDA

View Full Version : de vorm van de klankkast



longview
30 september 2003, 12:00
voor een profielwerkstuk op school ben ik op zoek naar informatie over de vorm van de klankkast van een acoustische gitaar. weet iemand waarom elke gitaar ongeveer dezelfde vorm heeft? heeft dat iets te maken met de versterking van het geluid, of zit er een andere reden achter?

Anavrin
30 september 2003, 15:47
de grootste bolling vd kast is voor de basklanken, en de kleinere (bij de hals zijn voor het hoog. Verder geldt over het algemeen hoe groter de kast, hoe meer bas, en hoe kleiner hoe meer hoog (denk maar aan een acoustische bas tov een ukelele)...

bert k
30 september 2003, 17:55
:???:
Hoe weten die trillingen dat dan?

Anavrin
30 september 2003, 19:14
ervanuitgaande dat je geen grapje maakt, zal ik een poging tot een antwoord doen;
de trillingen vd snaren komen door het trillen van het bovenblad in de klankkast, daar wordt de hele zooi versterkt, en wordt het geluid dat je daadwerkelijk hoort gevormd. Het verschil tussen een lage E en een hoge E is op een oningeplugde electrische gitaar ook minder goed te horen dan op een versterkte gitaar. Je klankkast fungeert dus als versterker, en tevens als equalizer, want hij boost zeg maar de hoge en de lage tonen.
Tuurlijk weten die trillingen zelf niks... De trillingen die veroorzaakt worden door bijv. de lage E komen ook in de holte bij de hals, maar worden daar minder versterkt dan in het bredere deel. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de tonen van de hoge snaren.

bert k
30 september 2003, 20:31
Nee hoor, ik maakte geen grapje :) Maar ik twijfel over de lage tonen aan de ene kant en de hoge tonen aan de andere. Jouw verhaal lijkt me trouwens wel goed te kloppen, hoor. Ik denk dat zowel hoge als lage tonen door het hele bovenblad lopen, en dat ieder deel van de klankkast bijdraagt aan de versterking. (De kant bij de hals idd minder. het geluid ontstaat grofweg in een cirkelvorm vanuit de brug)
Wat betreft de vorm, zeg maar die colafles, ik heb altijd begrepen dat dat puur historische gronden heeft. Eerst was er de luit, met zijn voorlopers, en die is ovaal, net als de mandoline, de saz en de ud, om maar een paar moderne variaties te noemen.
Die holte in de gitaarody ontstond toen de ovale body steeds groter werd, voor meer volume. Met zo'n holte past hij makkelijk op je been, en voor de symmetrie maakten de nog een holte aan de andere kant.
Later kreeg de elektrische gitaar ook die uitsnede, gewoon omdat dat zo hoorde. :)

willem1940
1 oktober 2003, 01:03
Gitaar-model moet gewoon op een Vrouw lijken; dat is alles, behalve Beter Geluid.
:-D

bert k
1 oktober 2003, 09:48
Dan denk jij waarschijnlijk dat een vrouw geen armen en benen heeft, en in het bezit is van een hele lange hals en zes oren. :-D

longview
1 oktober 2003, 10:43
dus hoe groter de kast hoe meer volume? worden met een grotere alle klanken versterkt of alleen de lage?

bert k
1 oktober 2003, 10:50
Ja, hoe groter de kast, hoe meer herrie. En meestal is het zo dat een grote gitaar als een Dreadnaught of een Jumbo meer bas heeft dan een kleintje.
Wat ook veel invloed heeft is de dikte van het bovenblad. Dik bovenblad is veel bas, dun bovenblad geeft een helder geluid.
Maar er zitten natuurlijk grote verschillen tussen de verschillende merken. Kwestie van uitproberen.

hadv
1 oktober 2003, 20:53
leuk, dat van die 6 oren
hoe moet dat met een 7-snarige, of zelfs een 12-snarige gitaar :???:

Lion
1 oktober 2003, 21:36
Zo'n wespentaille ligt ook lekkerder op schoot...

Javaca
1 oktober 2003, 22:25
Eerst hadden gitaren ook andere vormen denk bijvoorbeeld maar eens aan de Liergitaar.

Harald
4 oktober 2003, 09:24
Natuurkundig gezien is er toch ewel wat te zeggen voor de verdeling van hoog en laag, al is de scheiding natuurlijk niet 100%. Lage tonen hebben tenslotte ook hoge boventonen.

Het is al gezegd, grotere klankkast geeft meer volume en meer bas. Een contrabas is niet voor niks zo groot. Ook bij blaasinstrumenten kun je het mooi zien. Een alt saxofoon is erg kort, een contra-bas-saxofoon (Ja, die bestaan, klinkt als een reuzenkabouter met de stem van Barry White en een keelontsteking) kan meer dan twee meter hoog zijn, en heeft dan ook nog de nodige kronkels.

Van vroeoeger van natuurkunde weten we misschien nog dat er een verband is tussen frequentie en golflengte. Een hoge frequentie leidt tot een lage golflengte, een lage frequentie heeft een hoge golflengte.

(frequentie = 1 / golflengte, als ik me niet vergis maar ik weet niet meer precies hoe de eenheden worden verrekend. A long long time ago...)

Dat betekend in ieder geval dat hoe lager het geluid is, hoe langer de staande golf van dat geluid is (die sinus vorm, al is het natuurlijk nooit een echte sinus door alle boventonen, remember). Dat zal dan vast voor het langste stuk hout gaan, dus de brede kant, en wellicht ook in de lengte richting. Zou me dus niet verbazen als er wel degelijk een lichte voorkeur voor hoge tonen in het ene gedeelte zit, en lage in het andere.

Strikt genomen zou je de hals dan ook nog moeten meenemen. Een kennis met een studio zweert bij een microfoon bij de hals, in verband met boventonen.

Die vrouwelijke vorm is er dus waarschijnlijk niet alleen uit estetische gronden, maar heeft wel degelijk ook met het geluid te maken.

Zitten er nog gitaarbouwers op het forum? Die weten hier vast meer over!

Javaca
4 oktober 2003, 19:55
Ik heb weleens een microfoon aan de kop van m'n akoestische vastgemaakt. Klinkt best...