PDA

View Full Version : Wat hebben jullie met hoog???



LordRiffenstein
30 september 2003, 07:33
Ik lees hier ZO vaak over dit of dat pedaaltje dat het het hoog weghaald en ik begrijp het probleem niet. Als gitarist in een band hou je NIKS hoog over wanneer de zanger begint te blairen en de drummer zijn cymbalen mishandeld. Of een pedaal het hoog een beetje weghaald zal naar mijn mening geen invloed hebben hoe het in de band klinkt. MID is wat een gitarist nodig heeft om gehoord te worden en ik vrees dat veel mensen hoog en hoog-mid met elkaar verwarren.

Nocki
30 september 2003, 09:09
hee lord.

ik denk dat vooral de mensen ook hoge tonen bedoelen voor sprankeling en als lichte vorm van attack... ik heb vaak dat ik wat spranklening kwijt ben en dan eigenlijk attack kwijt ben. en dat noem ik ook dan hoge tonen...
verder spelen veel mensen thuis en dan hoor je natuurlijk alles anders dan in de band...
en een pedaatje van 100 euro en meer moet natuurlijk wat toevoegen en niet je geluid afbrokkelen...


Nocki

V!N
30 september 2003, 17:26
Juist,

Ga voor de gein eens met goeie snoeren een ongemodificeerde (heel belangrijk) Dunlop Cry Baby uitproberen in standje uit, probeer daarna het nog eens zonder CB hup meteen de versterker in, zonder de versterker of de gitaar anders in te stellen natuurlijk.

Conclusie: Met Cry Baby = dof, minder sprankelend, mist attack, kortom .. "minder hoog".

telecastermaster
30 september 2003, 18:21
MID is wat een gitarist nodig heeft om gehoord te worden

Ja dat is waar. Maar volgens mij moet je als gitarist niet altijd gehoord worden. :wink:
Ik hou zelf erg van midden frequenties maar merk dat mijn homerecordings erg modderig worden als ik veel midden op de gitaar zet. Dan zit de gitaar namelijk de zang in de weg. Voor ritme partijen gebruik ik dan ook meestal mijn telecaster ritme-element: veel hoog en laag en dat zit veel beter in de mix.

LordRiffenstein
30 september 2003, 18:50
V!N,

ik weet wel dat het bestaat, je moet me niet overtuigen maar ik vraag me af waarom er zo op focussen. Nu voor een overdrive of distortion of dergelijk kan ik het begrijpen maar als je wah wat hoog wegneemt dan draai je toch aan je treble knop :-D

Wat mid en recording betreft, dan moet je inderdaad minder mid gebruiken en er zijn nog wel wat EQ-truukjes om het 'gevecht' gitaar-stem te verhelpen.

Ohzoso
30 september 2003, 21:16
ik wil ze de kost niet geven die hun treble & volumeknop op de gitaar altijd vol open hebben staan.

Nocki
30 september 2003, 21:20
hee lord L wat zijn die truucjes dan???

Nocki

Negative K3 fan
30 september 2003, 21:25
treble = TOOONNEEE, luister maar naar EvH.

Jools
30 september 2003, 21:36
ik dacht altijd dat het om de mids draaide :???:

Ohzoso
30 september 2003, 21:39
ik dacht altijd dat het om de mids draaide :???:

het draait om het geheel, kortom, genoeg tijd steken in het secuur afstellen van o.a. je EQ

Mitch
30 september 2003, 22:03
Minder hoog is doffer en dat vind ik niet klinken.
En veel mid om door de mix te komen heb ik persoonlijk niet echt nodig. Zoals al eerder gezegd hoef ook ik niet altijd overal door de mix heen te komen, maar goed, ik ben dan ook vooral bandlid en in de tweede plaats gitarist :D

Speeddemon
1 oktober 2003, 00:49
't is al gezegd: sprankeling.

En mij viel het me bij mijn destijds ongemodificeerde Vox wah op dat ie een hoop hoog wegsnoepte. Dus true bypass laten maken. Stukken beter.

LordRiffenstein
1 oktober 2003, 07:42
hee lord L wat zijn die truucjes dan???

Nocki

Ken het niet uit mijn hoofd maar ik heb thuis ergens een lijst met frequenties waarmee je kan werken om je opnames te verbeteren. Ik zal ze een van de volgende dagen posten!

Jools
1 oktober 2003, 08:13
Hier een handig kaartje over de frequenties

http://www.recordingeq.com/Subscribe/tip/tip11258.htm

Zoals je ziet zit de attack van de gitaar meer in de hoge mids -> 3K

Raffel
1 oktober 2003, 09:15
geweldig overzichtje :) Thankz :D

LordRiffenstein
1 oktober 2003, 09:32
Hier een handig kaartje over de frequenties

http://www.recordingeq.com/Subscribe/tip/tip11258.htm

Zoals je ziet zit de attack van de gitaar meer in de hoge mids -> 3K

EXACT het overzicht dat ik thuis heb!!! :-D

Lucky
1 oktober 2003, 11:11
ja precies...sparkle...mid-hoog :D

Jools
1 oktober 2003, 14:05
np :)

handig lijstje

newbreed
1 oktober 2003, 17:52
brr mid, dat gaat er bij mij bijna allemaal uit. maar reken maar dat ik nog door het bandgeluid heen te horen ben

andy
1 oktober 2003, 18:01
brr mid, dat gaat er bij mij bijna allemaal uit. maar reken maar dat ik nog door het bandgeluid heen te horen ben

Bij mij ook, weinig mid, veel laag en hoog, tja metal he. :wink: