PDA

View Full Version : effies `n ander geluidje.....



Ohzoso
29 september 2003, 22:05
http://onlinerock.com/services/ohzoso/thereminii.mp3 8-)

Mithrandir
29 september 2003, 22:20
Deze had je best bij Sounds mogen zetten hoor, dit is zo'n cool geluid. Heb je dit met je eigen theremin gedaan?

Javaca
29 september 2003, 22:50
Ik wil zelf een theremin gaan bouwen maar durfde het niet op dit gitaarforum te posten. Weet iemand of er in Nederland bouwpaketten te vinden zijn?

slayurrr
30 september 2003, 18:59
grappig geluidje :razz:

hadv
1 oktober 2003, 01:00
javaca,

zoek us op internet, zijn iig schema's te vinden
het enige bouwpakket dat ik ooit heb gevonden kwam uit de vs


azzik mij goed herinner speelde Jimmy Page ook wel eens met zo'n ding tijdens optredens

willem1940
1 oktober 2003, 01:09
In Nederland is Fay Lovsky de Grote Dame, zeg gerust Muzikale Kanjer met niet alleen muziek en zang in het algemeen maar vooral ook met dat There-dinges-ding.

Een Theremin is voor een electronicus niet moeilijk te construeren, een oscillator op hand-effect met hardhandige begrenzing van boventonen.

bert k
1 oktober 2003, 10:40
Good Vibrations van de Beach Boys zat er eentje in. De Theremin stamt al uit de jaren 20! Als je zelf gaat bouwen zoek je natuurlijk naar een schema van een buizen-theremin.

Javaca
1 oktober 2003, 17:36
Good Vibrations van de Beach Boys zat er eentje in. De Theremin stamt al uit de jaren 20! Als je zelf gaat bouwen zoek je natuurlijk naar een schema van een buizen-theremin.

Heb je de geldpest?

BLOK182
1 oktober 2003, 18:48
HAHAHA die dingen klinken echt NUT man :D

willem1940
1 oktober 2003, 18:52
Met 1 of 2 transistors werkt het vast minstens zo goed, kost weinig en verbruikt geen nutteloze opwarm-stroom en heeft ook geen dure hoogspannings-voeding nodig.

Gebruik je (oplaadbare) batterijen dan bovendien ook minder kans op brom etc..

Ik zou een schakeling met PNP-transistors nemen met van nature minder kans op veroorzaken van radio-TV-stoorsignalen dan NPN. Wel: silicium-transistors en niet de antieke germanium-typen die teveel temperatuur-effect hebben.
Bij zelf-ontwikkelen: germanium-transistors hadden/hebben een drempelspanning b-e van ca 0,12 Volt en silicium zowat 0,55-0,6 Volt.

Dwz ALS ik zo'n "ding" zou willen; denk er ook om dat er boventonen kunnen ontstaan die wij niet horen maar welke aan huisdieren, honden/katten, erge pijn kunnen toebrengen. Dan wel tevens geschikt als ratten-verjager ....

bert k
1 oktober 2003, 18:55
http://www.thereminworld.com/

I rest my case... 8-)

willem1940
1 oktober 2003, 19:22
Ik maakte omstreeks 1954 in de koptelefoon van mijn geknutselde 1-buis-radio'tje vergelijkbare maar ook wel ERGERE geluiden via de "terugkoppeling" waarvan ik donders goed wist dat de buren (tot enige straten ver en bij mistig weer nog verder) dat ook over hun radio waarnamen: "Mexicaanse Hond".

Verpletterend effect dank zij een draad-antenne die ik persoonlijk had gespannen op het dak, van 10+10m haaks en 3 of 4 platte zak-batterijen serie-geschakeld voor de anode-spanning op een DF of DL-buis(je) Nr 21 t/m 90+ (de Amerikaanse contra-coderingen weet ik niet meer uit het hoofd).
Ja, zo kun je heel veel verpesten met gering vermogen. Was trouwens een "vals" bij-effect: de verschiltoon uit 2 dicht naast elkaar liggende hoge radio-frequenties. ECHT smerig.

Met Transistors kan dit nog VEEL zuiniger, want minstens de extra gloeistroom-monocel die snel leegraakte dan niet nodig.

Ohzoso
1 oktober 2003, 20:21
Deze had je best bij Sounds mogen zetten hoor, dit is zo'n cool geluid. Heb je dit met je eigen theremin gedaan?

het is idd mijn eigen theremin. Heb `m s aangeschaft toen ik met n Led Zep tribute band bezig was. Dit model was toendertijd voor JP gebouwd maar heeft om een of andere reden Engeland niet gehaald. (lucky me :lol: ).
Wat die opname betreft: ikzelf heb de instellingen qua klankkleur gedaan en daarna heeft een kameraad van mij (drummer van die LZ-tribute band) `s nachts met zijn halfzatte kloten zijn fantasie erop los gelaten. Wat zullen zijn buren genoten hebben :-D :-D :-D .

"Wat was dat toen toch kickuh... JJ, vooral dazed and confused"

bert k
1 oktober 2003, 21:02
Good Vibrations van de Beach Boys zat er eentje in. De Theremin stamt al uit de jaren 20! Als je zelf gaat bouwen zoek je natuurlijk naar een schema van een buizen-theremin.

Heb je de geldpest?
Nou begeef ik me op glad ijs, maar een maat van me , die het weten kan ( :o ) zegt dat het schema van een theremin erg simpel is. en maar een paar heel gewone buisjes nodig heeft. Zoals Willem al betoogde gaat het veel makkelijker met een paar transistors, maar op gitaarnetforum willen wij allen natuurlijk een BUIZENtheremin. :-D

Javaca
1 oktober 2003, 22:04
Is er in Nederland een kit te koop?

bert k
1 oktober 2003, 23:02
Geen idee. Mail deze gast eens: http://www.theremin.nl/ ziet er wel deskundig uit.

willem1940
2 oktober 2003, 03:25
Ik meen dat ongeveer 40 jaar geleden er ooit een bruikbaar schema'tje in het blad "Elektuur" stond.

Een extra reden voor mij om dit ding NIET met buis/buizen te maken zou zijn dat ik heel graag hierin geen nabije hoogspanning voer. Eén foutje, draadbreukje/vals contact en de voorstelling verloopt ongepland dramatisch; blijf heel.

bert k
2 oktober 2003, 10:05
Ja maar iedereen speelt toch met buizenversterkers? Heel betrouwbare techniek.

Javaca
2 oktober 2003, 14:34
een versterker kan wel maar heb jij buizen in je gitaar?

Ik wil gewoon zo'n ding bouwen en dan aansluiten op een gitaarversterker. Lijkt me gaaf om door een pedalboard te sluizen.

marc_o
2 oktober 2003, 16:43
ruige sound!

willem1940
2 oktober 2003, 16:44
Ja maar iedereen speelt toch met buizenversterkers? Heel betrouwbare techniek.


Misplaatste nostalgie.

Belazerd rendement (weinig opbrengst uit veel lichtnet-stroom plus forse verliezen in de uitgangs- en/of lijn-transformator(en) alsmede vrij hoge slijtage van de buizen vergeleken met transistors.
De buizen zelf zijn erg duur.
Ook nog: zeer gevoelig voor mechanische trillingen, schokken, stoten, rammelen.
Dan nog: buizen werken alléén warmgestookt en transistors juist koel het beste, maar bij over-verhitting leggen ze toch allemáál het loodje; de temperatuur van transistors valt te regelen/beheersen, die van buizen hoegenaamd niet.

Het warmstoken van de buizen (gloeistroom) is een pure verliespost, draagt geen streep bij aan het uitgangs-vermogen.

Ik heb "vroeger" genoeg met buizen geklooid en ben altijd blij gebleven met de doorbraak van de transistors.

Ohzoso
2 oktober 2003, 19:13
Heren,
even ter info, in dat kastje van mij zitten ook geen buizen. Ik ben geen electro man maar het zit er best wel simpel en eenvoudig uit van binnen.
Uiteindelijk gaat ie toch door een of twee buizentops dus om dat warme geluid te krijgen hoef je je geen zorgen te maken.