PDA

View Full Version : Toch wel lekker zo,n 1959 RI



peveo
29 september 2003, 23:00
Sinds vrijdag een 1959 Ri met 1936 cab in mijn huis staan en dat is toch wel een njammie versterker. Ik heb hem nog niet lang uit kunnen testen maar de eerste indrukken zijn zeeeeeer overweldigend en dan heb ik het niet alleen over het volume dat ie kan produceren.
Ben wel blij dat ik er een Hotplate tussen heb zitten ;-) want anders .......
baboem .........
Een mooie ontdekingsreis is begonnen ... :-D :-D :-D :-D :-D

Peter

Mr.Jay
30 september 2003, 00:14
[quote="peveo"]Sinds vrijdag een 1959 Ri met 1936 cab in mijn huis staan en dat is toch wel een njammie versterker.

Ik neem aan dat je de 4x10Bassman bedoelt. Hoe sluit je dat 1936 CAB aan ?

JaY

V!N
30 september 2003, 00:44
Oeh Jay, blundertje. :wink:

Volgens mij heeft Peter een heruitgave van de Marshall 100 Watt plexi Super Lead gekocht. *KWIJL*

Puike aankoop Peet !

V!N

peveo
30 september 2003, 08:42
Ojaa effe voor de duidelijkheid, tis inderdaad een Marshall 1959 Ri.
Maar ik heb ook nog effe gedacht aan een bassman 59, die zijn ook wel leuk, dacht ik zo. Maar dat kan altijd nog ;-))

Mr.Jay
30 september 2003, 10:05
[quote="peveo"]Ojaa effe voor de duidelijkheid, tis inderdaad een Marshall 1959 Ri.

Mooi, te gekke amp.
Kennis van me heeft em ook , met zo'n R.I. verhoogd 4x12 CAB > dát klinkt !! .....enne > loeihard.

veel plezier ermee.
JaY

benhus
30 september 2003, 10:33
Hey Peter,

Te gek dat een lekkere bak voor je is!!
Gefeliciteerd!
En vraagt dochterlief al of ze ook mag spelen? :lol:

Groetjes,
Ben

peveo
30 september 2003, 22:06
Hallo Meneer Ben,
'
Neen dochterlief vraagt nog niet of ze mag spelen maar heeft inmiddels wel de ministack ontdekt een wat voorkeurs instellingen in gedraaid.
De kleine meid heeft al een goed inzicht. :wink: , daarnaast heeft ze sinds vrijdag ook haar eigen gitaartje waar ze al driftig op aan het rammelen is. Wel lache..

Allee BB man, gij nogmaals veul plezier meej oewe BB war...dan goa ik wijer meej menne plezier plexi witte nie....want ni=ondejuu jong wes de toch un verrekes vette versterker.Dur is ginne weg meer terug nouw vuer men denk ik zoh... :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D

Houdoe he.....

BLOK182
30 september 2003, 22:46
Zo'n plexi moet ik ook nog eens checken, ben er erg benieuwd naar, gefeliciteerd ermee iig!!

mathe
30 september 2003, 22:57
Kennis van me heeft em ook , met zo'n R.I. verhoogd 4x12 CAB

Jay,
Als je dat TV (Tall Vintage) model bedoeld is dat geen reissue maar een 1st issue. Zijn vroeger nooit gemaakt namelijk. :wink:

Marc

benhus
1 oktober 2003, 00:34
Deh saide gai jah!!! Oewe plezier drupt vaan menne scherm aaf als ik oew berichske lizzz.
Nunne hoop spass war!! Moar deh sit wel goet war!!

Houdoe he!

Al
1 oktober 2003, 01:14
Deh saide gai jah!!! Oewe plezier drupt vaan menne scherm aaf als ik oew berichske lizzz.
Nunne hoop spass war!! Moar deh sit wel goet war!!

Houdoe he!


Mannnnn, ik geloof dat ik het nog begrijp ook

Al

benhus
1 oktober 2003, 13:19
Hey Al,

Dat krijg je met Brabanders onder elkaar! :-D :-D

Mr.Jay
1 oktober 2003, 14:43
Kennis van me heeft em ook , met zo'n R.I. verhoogd 4x12 CAB
Jay,
Als je dat TV (Tall Vintage) model bedoeld is dat geen reissue maar een 1st issue. Zijn vroeger nooit gemaakt namelijk. :wink:
Marc

oké, ik ben niet zo op de hoogte van die marshall zaken, vind wel dat die kast vele beter klinkt dan een gewone.
Welke waren die ouwe hogere kasten > de 8x10's zeker.
Andere kennis van me heeft er zo een in het rood, incl. de TOP.

JaY

BLOK182
1 oktober 2003, 18:02
Misschien ff dome vraag, maarre, wat voor geluid krijg je nu normaal uit die plexi op een redelijk "houdbaar" volume? Ik bedoel dus niet volopen, maar een soort bandrepetitievolume. Issie dan nog clean? Of heb je dan clean met een randje? Of scheurtie dan al? Of gebruik je nog een boost/scheurpedaaltje erbij ofzo?

Toni
1 oktober 2003, 18:14
Als je mijn '65 JTM100 opendraait gaat hij steeds harder en harder maar blijft clean tot hij een overweldigend volume bereikt heeft. Bij mensen die hard schreeuwen op een halve meter afstand zie je alleen de mond bewegen.. Nog verder opendraaien geeft nog ietsje meer volume maar vooral meer vervorming. Er zijn trouwens wel bands die op dat volume repeteren. Ik kan hem in de repetitieruimte alleen als half-stack, op 50W geschakeld en met een Weber Mass parallel gebruiken en dan is het nog flink hard. Antwoord op je vraag is dus: blijft clean op normale volumes

toni

peveo
1 oktober 2003, 18:55
. Antwoord op je vraag is dus: blijft clean op normale volumes

toni[/quote

Nou........die van mij dus niet. Nu heb ik nog niet (helaas, helaas) flink te keer kunnen gaan maar naar wat ik reeds ontdekt heb begint de 1959 bij volume 4 al wat te breken. Hier krijgt ie al een randje, wat heel mooi op tecleanen is door het volume op de gitaar wat terug tedraaien. Wat er dan gebeurd is geweldig, en sprankelend clean geluid( wat je ook krijgt door de amp niet zover open tedraaien) vol met nuances, heerlijk.
Op stand 6 begint het feest pas echt :-D , heerlijke crunch, overdrive of hoe je het ook maar noemen wilt. Dat kan ik dan nog eens verfraaien met mijn Fulldrive II en Captain Coconut en jawel , i,m in plexi heaven. njammi njammie :lol: :-D :lol: :-D :lol: . Ik ga geen superlatieven op zitten noemen, je hoeft alleen maar een vergelijk te maken met de "oude"rockmuziek uit de 70er jaren.
Van Halen tonen heb ik ook al ontdekt alsmede de onvermijdelijke Hendrix sounds( komt ook door de coconut). kortom i love it, en ik zal nooit meer aan een master volume amp gaan schat ik in :wink:

Een lekker ding ist en zo ist.

Peter

benhus
1 oktober 2003, 19:27
Amen :D

BLOK182
1 oktober 2003, 19:30
Klinkt allemaal lekker haha! Maarre, zou zo'n crunchende/opbrekende plexi met een highgainpedaaltje (fulltome dist. pro/metatone howie etc) zodoende op zun flikker krijgen dat je een vet scheurende amp hebt, die zware rock niet schuwt? Volgens mij wel of niet?

peveo
1 oktober 2003, 21:44
jawel meneer Blok,

U is geheel correct, deze amp zal dan wel zeker het zware scheurwerk gaan vertonen.
Verwacht echter GEEN boogie geluiden daar is het de amp niet naar en is het iets als met appels en peren.
vergeet niet dat dit soort typen versterkers uit de tijd zijn dat overdrive pas ontdekt werd. Nu stam ik uit de "oude "tijd en heb een voorliefde voor dit soort klank , maar als ik het objectief probeer te bekijken wil ik stellen dat ik het geluid puurder, eerlijker en opener vind klinken ipv de hedendaagse high gain amps. Ik heb ooit een TSL100 top met 4x12 gehad( jawel in de huiskamer) en vond die amp te steriel haast te perfect klinken, not my cup of coffee anymore. Daarnaast was het zo dat de "oude "amps gingen clippen door ze hard te zetten en de eindbuiskes hun verrukelijke klank gingen afgeven. :razz: Eigenlijk was dit een fout, maar zoals zo vaak worden de grootste zaken altijd ontdekt doordat er iets fout ging. Maw. ga eens naar een muziekboerke toe waar ze een Plexi 1959, 1987 of een Bluesbreaker 1962 hebben staan, hang daar de pedalen aan die je leuk vindt , jets daar een goei gitaarke in en .....roegen maar. :-D

Laat uwezelve verbazen over de complexe tonen, de vioolachtige vervorming, de druk, de warmte ja vooral de warmte van zo,n non master volume amp en laat dan eens weten wat uw ervaringen zijn geweest. Wedden dat je een piekervaring krijgt :wink:


houdoe

Peter

Ohzoso
1 oktober 2003, 21:55
wie van de groten der aarde heeft er nou GEEN `59 SLP? Das toch niet voor niks??

8-) Marshall `59 SLP 100W RULEZ !!! 8-)

peveo
1 oktober 2003, 22:05
Zeg Ohzoso ( wel duidelijk een Zep man he.........hahaha me too)


Maar je heb gelijk, veul grote manne speule op ene 59 Plexi.

:lol: :lol: :lol: en ik hoor daar nu bij :-D

Peter

Ohzoso
1 oktober 2003, 22:35
Peter,

"all I ask for, when I pray, Super Lead Plexi is gonna come my way" :wink:

mathe
1 oktober 2003, 22:55
"all I ask for, when I pray, Super Lead Plexi is gonna come my way" :wink:

Voor $3400 heb je hem. Niet nodig om te bidden dan...

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2561531191&category=38075

Marc

Javaca
1 oktober 2003, 23:33
*KWIJL*

Kan daar ook niet zo'n emoticon voor komen???

Al
2 oktober 2003, 02:26
"all I ask for, when I pray, Super Lead Plexi is gonna come my way" :wink:

Voor $3400 heb je hem. Niet nodig om te bidden dan...

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2561531191&category=38075

Marc

En je mag de mijne (68) hebben voor de helft. Doe er niks mee....

Al

Thijssie
2 oktober 2003, 09:52
.....roegen maar. :-D


En daar istie :-D :-D :-D :-D

Dude
2 oktober 2003, 11:55
"all I ask for, when I pray, Super Lead Plexi is gonna come my way" :wink:

Voor $3400 heb je hem. Niet nodig om te bidden dan...

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2561531191&category=38075

Marc

En je mag de mijne (68) hebben voor de helft. Doe er niks mee....

Al


hmmm..... ook een 69er ???

Guinness
2 oktober 2003, 12:33
@Blok, ik heb een spiksplinternieuwe voor je met powerbreak en greenbackbox voor 1600,-. Met garantie en alles. Hij staat voor 2200,- maar ik mag hem meenemen voor 1600.-. Man, sla je slag.

Al
2 oktober 2003, 15:07
"all I ask for, when I pray, Super Lead Plexi is gonna come my way" :wink:

Voor $3400 heb je hem. Niet nodig om te bidden dan...

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2561531191&category=38075

Marc

En je mag de mijne (68) hebben voor de helft. Doe er niks mee....

Al


hmmm..... ook een 69er ???


68er

Al

SteavisSmokin
2 oktober 2003, 15:21
hmm fok, AL, waarom ben ik niet rijk? dan had ik hem gekocht...

BLOK182
2 oktober 2003, 15:31
@Blok, ik heb een spiksplinternieuwe voor je met powerbreak en greenbackbox voor 1600,-. Met garantie en alles. Hij staat voor 2200,- maar ik mag hem meenemen voor 1600.-. Man, sla je slag.
Bedankt voor het aanbod kerel, maar voorlopig mag ik van mijn ouders ff niks kopen onder het motto "blabla net een PRS gekocht blabla" :-) Zelf zit ik te plannen richting jan/feb, tegen die tijd heb EN weer geld en hoop ik mun Nomad verkocht te hebben. En of het een plexi wordt, weet ik nog niet helemaal, aangezien ik ze nog niet heb getest. Het gaat nu een beetje tussen een highgaintop en een "ouwe bak" met een paar leuke pedaaltjes voor TOOOOONNEEE :wink: Binnenkort ga ik ff amps testen bij Jukebox, dan heb ik iig de highgaintops gecheckt. Ik weet niet zeker of ze daar plexi's hebben, maar ze hebben daar wel van die goeie scheurpedaaltjes (Fulltone etc) zodat ik die ook vast kan checken. Wie weet staat die Marshall der nog over een paar maanden, een witte is natuurlijk supervet!

peveo
2 oktober 2003, 16:19
Jazeker...

Bij Jukebox staat in het grote hok van Frans een oude Jtm45 top, dus da,s een plexi.
Niet de 1987 of de 1959 maar een JTM45 top met 6l6 buiskes en die klinken toch weer anders maar ook heeeel mooi.
Heb die JTM45 top van hem gehoord toen ik voor een Fulldrive ging en dat was wel van jetje , die "schamele"45 watt.

Luistern naar dat ding als je daar toch bent.

BLOK182
2 oktober 2003, 16:23
Ah cool, ga ik zeker checken, dan heb ik iig het idee hoe het ongeveer gaat klinken! Meteen ff een Fulltone Dist Pro en weet ik wat ervoor en gaaaan :D

Guinness
2 oktober 2003, 17:52
@Blok, ik heb een spiksplinternieuwe voor je met powerbreak en greenbackbox voor 1600,-. Met garantie en alles. Hij staat voor 2200,- maar ik mag hem meenemen voor 1600.-. Man, sla je slag.
Bedankt voor het aanbod kerel, maar voorlopig mag ik van mijn ouders ff niks kopen onder het motto "blabla net een PRS gekocht blabla" :-) Zelf zit ik te plannen richting jan/feb, tegen die tijd heb EN weer geld en hoop ik mun Nomad verkocht te hebben. En of het een plexi wordt, weet ik nog niet helemaal, aangezien ik ze nog niet heb getest. Het gaat nu een beetje tussen een highgaintop en een "ouwe bak" met een paar leuke pedaaltjes voor TOOOOONNEEE :wink: Binnenkort ga ik ff amps testen bij Jukebox, dan heb ik iig de highgaintops gecheckt. Ik weet niet zeker of ze daar plexi's hebben, maar ze hebben daar wel van die goeie scheurpedaaltjes (Fulltone etc) zodat ik die ook vast kan checken. Wie weet staat die Marshall der nog over een paar maanden, een witte is natuurlijk supervet!


Tis ne witte... :roll:

BLOK182
2 oktober 2003, 17:59
bruut man :-) Paars is trouwens ook een superkleur, misschien nog mooier dan wit, er staat er eentje op ebay.de voor geinteresseerden, meteen kopen --) 1500, geen geld als je weet dat purple guitars er 3000+ voor vraagt.

mathe
2 oktober 2003, 22:49
"all I ask for, when I pray, Super Lead Plexi is gonna come my way" :wink:

Voor $3400 heb je hem. Niet nodig om te bidden dan...

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2561531191&category=38075

Marc

En je mag de mijne (68) hebben voor de helft. Doe er niks mee....

Al

Nee, dank je Al. Ik ben ruim voorzien :wink:
Ik heb de mijne uit de 'goede' tijd. Toen kosten ze nog 600 Gulden. :razz:

Marc

PS, ik zou hem nog even houden en dan naar Ebay USA schuiven. Prijzen stijgen nog steeds...

Al
3 oktober 2003, 02:54
PS, ik zou hem nog even houden en dan naar Ebay USA schuiven. Prijzen stijgen nog steeds...

bedankt voor de tip. Ik moet hem wel re-tolexen. Ik weet iemand met een rol van het echte oude Marshall tolex. De pipelining heb ik alleen geen ervaring mee.

Al

BLOK182
4 oktober 2003, 15:32
Misschien een domme vraag, maar het herbekleden van zo'n top, is dat (voor een bedrijf) veel/duur/lastig werk? Ik bedoel, stel je wilt eens een andere kleur tolex op je top, ben je dan meteen bergen geld kwijt? Even ervan uitgaand dat het het geen ouwe vintage marshalltolex is ;-)

BLOK182
4 oktober 2003, 15:35
mm, ik zie net bij FNS/Marble Amps lappen tolex van Marshall in allerlei stoere kleurtjes, lappen kosten +/-45 euro voor 1.30x1m, maarre, iemand enig idee hoeveel lap je nodig hebt voor een top, en wat het aan arbeid evt zou kosten?

Dude
5 oktober 2003, 18:20
dat valt reuze mee, ik heb die gasten gemailed voor het bekleden van mn combootje, kwam op iets van 100 tot 130 euro... inclusiek materiaal. daar ga ik niet zelf voor zitten kutten want ik weet uit ervaring dat het echt een lastige kutklus is waar je HEEL chago van kan worden

BLOK182
5 oktober 2003, 18:31
Oh cool! Nee want stel ik koop eens een amp, en ik wil van kleur wisselen, vroeg me gewoon eens af, maar mooio om te horen dat het niet belachelijk duur is.

mathe
5 oktober 2003, 22:29
bedankt voor de tip. Ik moet hem wel re-tolexen. Ik weet iemand met een rol van het echte oude Marshall tolex. De pipelining heb ik alleen geen ervaring mee.

Al

Welke piping bedoel je precies?
Die op de front wordt simpelweg vastgeniet aan de zijkant.
Die boven- en onderop wordt gespannen ingelegd (en eventueel gelijmd) in de dunne gleuf.

Marc

Al
5 oktober 2003, 22:50
bedankt voor de tip. Ik moet hem wel re-tolexen. Ik weet iemand met een rol van het echte oude Marshall tolex. De pipelining heb ik alleen geen ervaring mee.

Al

Welke piping bedoel je precies?
Die op de front wordt simpelweg vastgeniet aan de zijkant.
Die boven- en onderop wordt gespannen ingelegd (en eventueel gelijmd) in de dunne gleuf.

Marc

Ok.
Bedankt, ik zal dat onthouden.

--> Is de juiste piping nog te krijgen?

Al

Ohzoso
6 oktober 2003, 11:45
"all I ask for, when I pray, Super Lead Plexi is gonna come my way" :wink:

Voor $3400 heb je hem. Niet nodig om te bidden dan...

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2561531191&category=38075

Marc

Marc, dat was meer een zinspeling onder de zeppelinfreaks. Ik ben een trotse bezitter van een `59 SLP (hier nog een: my my i`m so happy.....) :wink:
Trouwens wat is dat voor achterlijke prijs $3400?? Heb de mijne gekocht voor Fl 2200,-. Toch wel ff n verschil niet?

mathe
6 oktober 2003, 13:19
--> Is de juiste piping nog te krijgen?

Al

Ja en nee.
Er is nog replica piping te krijgen. Die voor de front is wat dunner dan het origineel.
Die voor boven -en onderop is nu gemaakt van zacht kunststof. Vroeger was dit touw met een dun laagje goudkleurig kunststof eromheen.

Ik heb als het goed is nog wel ergens twee kleine stukjes liggen. Misschien kun je daar wat mee?

Marc

mathe
6 oktober 2003, 13:22
Marc, dat was meer een zinspeling onder de zeppelinfreaks. Ik ben een trotse bezitter van een `59 SLP (hier nog een: my my i`m so happy.....) :wink:
Trouwens wat is dat voor achterlijke prijs $3400?? Heb de mijne gekocht voor Fl 2200,-. Toch wel ff n verschil niet?

Zoals je kunt zien is er ook niet op geboden. Prijs was inderdaad veel te hoog.
Die van jouw is waarschijnlijk een reissue? Dat verklaart dan meteen ook het prijsverschil.
Als je ooit de kans krijgt moet je die maar eens naast een origineel zetten. Dan weet je waarom er voor die originele versterkers zulke prijzen worden gevraagd (en betaald).

Marc

Ohzoso
6 oktober 2003, 21:41
Marc, mijnes is idd een RI. Heb m natuurlijk ook al s naast een originele staan gehad (collega gitarist) en een vergelijk gedaan over dezelfde boxen. Wat ons opviel was dat de RI duidelijk sprankelender klonk. Of dit nou komt door het verschil tussen de buizentypes EL34`ers (originele welke onlangs gereviseerd was) en 5881 (RI) of iets anders, is ons eigenlijk altijd onduidelijk gebleven. Misschien kun jij hier iets zinnigs over zeggen. Ik kan me eigenlijk alleen maar voorstellen om extra geld voor zo`n originele neer te tellen daar het om een echte vintage Amp gaat (want dat heeft natuurlijk toch wel wat he, lekker nostalgisch :wink: ).

Verder vind ik het een beetje vreemd dat er ook nog zo`n groot prijsverschil zit tussen een 2e hands vintage Marshall `59SLP en die vintage SoundCity `68 van mij, terwijl ze kwalitatief toch niet echt voor elkaar onderdoen.

mathe
6 oktober 2003, 23:27
De reissue heeft hoog, veel hoog !
Het ligt er nogal aan met wat voor oude Super Lead je hem hebt vergeleken. De verschillen tussen de bouwjaren zijn nogal behoorlijk namelijk. Ruwweg gezegd klinken de modellen tot halverwege 1968 donkerder dan die van erna. Met name de modellen van 1969 en later klinken echt helder, net als jouw reissue.
Persoonlijk houdt ik van die wat donkerdere toon, het gaat wat meer naar de JTM45.

Het prijsverschil tussen een oude Marshall en een Soundcity zit hem vooral in het vraag en aanbod spel. Oude Marshalls zijn heel erg gezocht, dus de prijs ervan stijgt. Dat er dingen zoals 'mojo' en geschiedenis meespelen (die gitarist speelde vroeger op een Marshall dus het moet wel goed zijn) helpen de prijzen ook een behoorlijk handje.
Misschien hadden Hendrix en EVH op Soundcities moeten spelen? :wink:

Marc

Ohzoso
7 oktober 2003, 09:32
haha Marc, Hendrix heeft o.a. ook op n SoundCity gespeeld maar heeft em net als zoveel andere versterkers opgeblazen :-D . Uiteindelijk is ie met 59SLP`s doorgegaan daar deze het schijnbaar wel bij hem uithielden.
:gitarist:

Om nog even terug te komen op die verschillen van buistypen:
die Marshalls na `68 hadden toch ook EL 34`ers erin zitten d8 ik? Dan vraag ik me eigenlijk af waarom men bij Marshall voor de RI voor 5881 buizen heeft gekozen en niet voor EL 34`ers :???:

btw, heb m`n kameraad ff gebeld, bouwjaar van zijn Amp is `67 dus dat verhaal over die donkere klank van Amps van voor mid `68 kan wel kloppen ja.

mathe
7 oktober 2003, 13:21
Om nog even terug te komen op die verschillen van buistypen:
die Marshalls na `68 hadden toch ook EL 34`ers erin zitten d8 ik? Dan vraag ik me eigenlijk af waarom men bij Marshall voor de RI voor 5881 buizen heeft gekozen en niet voor EL 34`ers :???:


Halverwege de jaren '90 heeft Marshall een probleem gehad met de aanvoer van EL34. Ze haalden deze bij Tesla (niet JJ) maar zij hielden toen op met buizen produceren. Aangezien Marshall geen goede vervanger voor de uitstekende Tesla EL34 kon vinden zijn ze tijdelijk overgestapt naar de 5881 van Sovtek. Hedendaags gebruikt Marshall weer gewoon EL34's (ik meen van Svetlana).

De oude 1959 is inderdaad uitgevoerd met EL34's. Er zijn een paar uitzonderingen geweest die met KT66's werden uitgevoerd.

Marc

sash
7 oktober 2003, 13:31
De reissue heeft hoog, veel hoog !


Valt enigszins op te lossen door c17 en c18 ertussenuit te halen dacht ik.

Al
7 oktober 2003, 14:40
De reissue heeft hoog, veel hoog !


Valt enigszins op te lossen door c17 en c18 ertussenuit te halen dacht ik.

Welke zijn dat?
Zijn dat bright caps die niet in de oude plexi zitten?

Al

Toaster
7 oktober 2003, 15:45
Jongens hebben jullie het nu over deze reissue?

http://www.guitar24.de/foto/MAR_1959slpunit.jpg

Die dingen staan te koop op guitar24.de voor €1585,- is dat een beetje een redelijke prijs??

De JTM staat er voor 1235 Euro. Dat zijn toch redelijke prijzen?

Ohzoso
7 oktober 2003, 16:19
Ja, dat is em.
Hier een prijslijst uit `95:

http://onlinerock.com/services/ohzoso/mapricing.jpg
http://onlinerock.com/services/ohzoso/marspice.jpg

BLOK182
7 oktober 2003, 17:00
Valt me nog wel mee voor prijzen van zo'n 8-9 jaar oud. 900 euro voor een jcm900 4100, nu +/- 1100 voor een DSL100. Cabs zijn nog steeds ongeveer even duur.

mathe
7 oktober 2003, 18:22
De reissue heeft hoog, veel hoog !


Valt enigszins op te lossen door c17 en c18 ertussenuit te halen dacht ik.

Welke zijn dat?
Zijn dat bright caps die niet in de oude plexi zitten?

Al

Dat zijn twee condensatoren welke parallel staan (470pF en 2,2nF) en over de potmeter zitten als hoog compensatie. Die twee Ctjes vervangen door een enkele 100pF doet wonderen trouwens.
Over de 470k mixer weerstand zitten trouwens ook 2 condensatoren parallel.

In bijna iedere oude 1959 zitten deze capaciteiten ook (niks met parallelgedoe maar gewoon enkele condensatoren). Bij die van jouw niet Al?

Marc

mathe
7 oktober 2003, 18:24
De JTM staat er voor 1235 Euro. Dat zijn toch redelijke prijzen?

Vind je?
In het Gulden tijdperk hebben die dingen jarenlang Hfl 1530,- nieuw gekost.

Marc

Toaster
7 oktober 2003, 22:08
De JTM staat er voor 1235 Euro. Dat zijn toch redelijke prijzen?

Vind je?
In het Gulden tijdperk hebben die dingen jarenlang Hfl 1530,- nieuw gekost.

Marc

Ja die lijst die hierboven staat heb ik volgens mij ook ergens nog liggen (zelfde periode that is...)

Vergeleken met de gulden is het inderdaad een belachelijke prijs. Wat dat betref zijn we er inflationeel :lol: en eurotioneel :wink: niet op vooruit gegaan.

In de winkels kun je ook nog niet echt terug zien dat de euro nog steeds aan het stijgen is ten opzichte van de dollar.

We worden dus gewoon genaaid. (net zoals in de horeca)

Maar in vergelijking met die heruitgaves van de Fenders zijn ze wel wat beter te pruimen qua prijs. En uit dit draadje mag ik ook lezen dat ze kwalitatief erg goed zijn dus...

peveo
13 oktober 2003, 21:11
Njam Njam,

Eindelijk die plexi van me eens de sporen kunnen geven , 2 weken na aankoop was het vandaag zover.
Het huis alleen, dus roegen met dat ding.
Wow!!! Dat is dus mijn eerste reactie, volume op 6/7 op kanaal normaal en 5 op kanaal high , hotplate op -12db en -8db. Resultaat was voor mij zeer bevredigend. Met de Strat en de Les Paul getest en in beide gevallen zonder pedaaltjes al errug lekker, maar met de Fulldrive en de Captain Coconut erbij werdt het echt feest, geweldig!!! :-D :-D :-D

Toch miste ik wat en dan denk ik dat ik het eerst eens in de speakers ga zoeken. Ik heb een 1936 cab met de G12 speakers er nog in. Die gaan er dus uit en ik denk dat daar V30 vintage in gaan om het toch maar eens wat warmer te krijgen.
Daarna zal ik eens naar de buisjes gaan kijken en die gaan vervangen, ik hoor goeie verhalen over de EH buiskes dus misschien dat ik die eens probeer.

Maaaaaar , al met al als versterker vind ik hem nu al erg goed klinken en ......ik heb hem eens effe zonder Hot Plate geprobeerd op standje 7,............NONDEJUUU. Kreeg ik het effen tegen me oren, wat een druk zeg , al mijn ingewanden zijn los gemasseerd :o
Maar ik zit nog steeds na tegenieten van het geluid, heerlijk , heerlijk.

Peter :)

Ohzoso
14 oktober 2003, 20:55
Peter,
ik hoop dat je gauw met dit apparaat ergens in n rocktent ofzo kunt optreden, dus daar waar je em ook zonder problemen kunt opengooien. Op t podium komt ie pas echt tot z`n recht......de ultieme kick!!!

Ooh, but first........Are you experienced??? :wink:

peveo
14 oktober 2003, 21:31
Peter,
ik hoop dat je gauw met dit apparaat ergens in n rocktent ofzo kunt optreden, dus daar waar je em ook zonder problemen kunt opengooien. Op t podium komt ie pas echt tot z`n recht......de ultieme kick!!!

Ooh, but first........Are you experienced??? :wink:

Yep, ik geloof je onmiddelijk aleen schat ik die kans niet zo groot omdat ik slechts af en toe met de amigos eens wat jam in een oefenruimte van 013 tilburg en ik dus niet echt in een band speel.
Maar met mij setup kan het thuis prima , maarja eens voluit nou.....niet sjlecht.( da,s met de motor ook wel eens lekker ja...)

Ojaa, i,m experienced( een van mijn vele favorite Hendrix nummerkes)

Peter[/quote]

Kitchen-Marshall
14 oktober 2003, 23:12
Peter zei:
"ik heb hem eens effe zonder Hot Plate geprobeerd op standje 7,NONDEJUUU. Kreeg ik het effen tegen me oren, wat een druk zeg , al mijn ingewanden zijn los gemasseerd"

Ja, DAT bedoelde ik dus! Dat apparaat gaat Belachelijk(!) hard!!
..Is ook weer de reden dat sommige hem weer te koop zetten..(I pitty those fools! :D ) ..


Maar....Wat IK wil weten is het volgende: Marshall heeft de 1959SLP een tijdje niet kunnen uitgeven wegens gedonder met Europese wetgevingen enzo..Tegen de tijd dattie weer geleverd kon worden had de 1959 SLP opeens een ingebouwde effecs-loop. (!)

Ikzelf ben in het bezit van een 1959SLP zonder effectsloop..(bouwjaar '95)dus eigenlijk eentje die vandaag de dag misschien niet voldoet aan de europese wetgeving(?) Vraag: In welk opzicht verschilt de eerdere 1959slp reissue met die van de huidige 1959SLP reissue???? Tot hoever gaan deze veranderingen? Alleen het uiterlijk?? Veranderingen in componenten op de printplaat?? Enz enz..

In vergelijking met de eerdere 1959SLP heeft de huidige/nieuwe dus:
- Een effects-loop,
- een raar CE zwart plaatje achterop,
- Een prijsstijging ondergaan :D ,
- ....

Maak het lijstje eens af!
Thanx!!

peveo
15 oktober 2003, 00:06
In aanvulling op de reactie van Kitchen Marshall,

De mijne is er ook nog een van de oude serie dus zonder effectloop en ook een uit 95. Nieuw gekocht bij feedback Utrecht , dus die stond er al effe denk ik. Wel een sticker met barcode als serienummer maar geen CE print.
Dat verhaal over die Europeese richtlijnen heb ik ook eens gehoord toen ik mijn Bluesbreaker kocht. dat was er een van de eerste serie Ri,s zonder CE merk en die serie verdween toen ook van het marshalll aanbod om vervolgens net als de SLP weer op teduiken in de laatste serie RI,s met andere configuraties.
Beetje vaag allemaal van Marshall dacht ik zo. Had iets met de bedrading en zo te maken geloof ik.

Goeie reactie trouwens K M, om eens aan de verschillen te denken van de huidige RI,s en de vorige vintage RI,s.

Goeie zet,

houdoe

Peter

http://www.peveo.tk

Ojaa, hij kan inderdaad wel hard ja , maar da,s voor mij geen reden om hem ooit nog eens weg tedoen, daar is de tone gewoon veel te vet voor.
Ik maak er gewoon een erfstuk van voor mijn kinders. :wink:

de tone, de tone, de toon........zucht...kon ik maar weer effe.....

Ohzoso
15 oktober 2003, 20:54
aan de hand van de info van Marc in elk geval de buizentypes. Die van ons hebben 5881`ers, de nieuwere RI`s weer EL 34`ers (zie een paar posten terug). Meer weet ik ook niet, dus wacht ik wel ff op een post van Marc.

Ohzoso
18 oktober 2003, 19:14
2 vraagjuhs aan Marc:
Ik heb alleen die C18 eruit gesoldeerd. Moet ik hier nog een doorverbinding maken ofzo of is het goed zo?? Ik bedoel kan het verder geen kwaad zo?? Ik kan nu in elk geval de loudness1 n stuk verder opentrekken zonder dat ie te schel/hoog wordt.
Maakt het qua hoog veel uit als ik die C17 er nu ook nog uithaal??

Al
18 oktober 2003, 23:15
Ik heb als het goed is nog wel ergens twee kleine stukjes liggen. Misschien kun je daar wat mee?

Marc

Ja, is welkom.
Bedankt alvast.
Stuur je wel een mail

Al

Al
18 oktober 2003, 23:25
[quote=mathe]De reissue heeft hoog, veel hoog !


Valt enigszins op te lossen door c17 en c18 ertussenuit te halen dacht ik.

Dat zijn twee condensatoren welke parallel staan (470pF en 2,2nF) en over de potmeter zitten als hoog compensatie........

In bijna iedere oude 1959 zitten deze capaciteiten ook (niks met parallelgedoe maar gewoon enkele condensatoren). Bij die van jouw niet Al?

Marc

Ik heb 500pF over de pot en 500pF over de 470K.
Verder niks.

Eigenlijk wel een mooi ding als ik er lang naar kijk....
Ik moet er eens wat mee doen maar ja, dat gesleep met zo'n kast heb ik geen zin in. Zo'n 100W Weber Mass zal ie ook wel aan stukken scheuren. Hij heeft trouwens een mooie 460V op de platen.

Al

mathe
19 oktober 2003, 11:33
2 vraagjuhs aan Marc:
Ik heb alleen die C18 eruit gesoldeerd. Moet ik hier nog een doorverbinding maken ofzo of is het goed zo?? Ik bedoel kan het verder geen kwaad zo?? Ik kan nu in elk geval de loudness1 n stuk verder opentrekken zonder dat ie te schel/hoog wordt.
Maakt het qua hoog veel uit als ik die C17 er nu ook nog uithaal??

Niet overbruggen! Dan overbrug je namelijk de volumeregelaar en staat je versterker altijd voluit, enne dat is een *beetje* hard :D
Je kunt proberen die andere condensator er ook uit te halen. het geluid zal dan op de lagere volumestanden een stuk donkerder zijn als wat je gewend was.
Wat voor mijzelf het beste klinkt is een 100pF condensator op die plek (dus in jouw geval in plaats van C17 en C18).

Marc

mathe
19 oktober 2003, 11:46
Ik heb 500pF over de pot en 500pF over de 470K.
Verder niks.

Dat is typerend voor een oude lead Marshall. Ergens halverwege 1969 is de condensator welke over de volume potmeter zit verhoogd naar 5nF waardoor de volumeregelaar meer een soort schakelaar werd. Heel zachtjes of voluit :o



Eigenlijk wel een mooi ding als ik er lang naar kijk....
Ik moet er eens wat mee doen maar ja, dat gesleep met zo'n kast heb ik geen zin in. Zo'n 100W Weber Mass zal ie ook wel aan stukken scheuren. Hij heeft trouwens een mooie 460V op de platen.

Al

Haha, je bent al bijna gevangen door het plexi virus lees ik :razz:
En ja, ik ken dat gesleep met kasten. Wat dat betreft is een (klein) combo toch weer een stuk prettiger.
460V is redelijk standaard (eigenlijk is het 470-490). Ik heb echter weleens een nog wat oudere JTM45-100 hier gehad (JTM45-100 is de voorloper van de 1959 - een 100 Watt versterker met een JTM45 front) en die had ruim 560V op de anodes. Gaf dan ook een dikke 140 Watt RMS met vier KT66's !

Marc

Ohzoso
19 oktober 2003, 12:12
Marc, ik heb die andere er ook uitgehaald. WAAAUUUUWW, wat een geluid; het bekende authentieke Marshallgeluidje. Ray is DIK tevreden :dance: . Ik speel graag met eindtrap oversturing dus dit is voor mij perfect zo. Nou zet jij er zo`n 100pF condensatortje erin. Zet je die op de plek van de C17 of de C18 of moet ik op beide plekken een 100pF zetten en wat doet dit eigenlijk voor "wonderen" ?

to Sash: thnx man voor deze voor mij belangrijke modinfo

mathe
19 oktober 2003, 14:22
Marc, ik heb die andere er ook uitgehaald. WAAAUUUUWW, wat een geluid; het bekende authentieke Marshallgeluidje. Ray is DIK tevreden :dance: . Ik speel graag met eindtrap oversturing dus dit is voor mij perfect zo. Nou zet jij er zo`n 100pF condensatortje erin. Zet je die op de plek van de C17 of de C18 of moet ik op beide plekken een 100pF zetten en wat doet dit eigenlijk voor "wonderen" ?

to Sash: thnx man voor deze voor mij belangrijke modinfo

Fijn dat je tevreden bent.
Die 100pF zet je op de plek van C17 of 18. Deze twee staan parallel, dus het maakt niet uit welke je neemt.
De functie is hetzelfde als C17 en C18, alleen is het geluid op lagere volumes beter gebalanceerd tussen laag en hoog. Op deze manier kun je ook een vervormingspedaal aansluiten zonder dat je al het hoog uit dit pedaal moet draaien.
Ikzelf hou nog wat meer van het Super Bass en JTM45 geluid. Nog iets donkerder dan wat je nu hebt en een andere respons van de toonregeling. Hiervoor zijn er echter nog wel wat meer aanpassingen nodig. De gain in de voorversterker wordt hierdoor ook wat teruggebracht en de negatieve terugkoppeling in de eindtrap is groter. Resultaat is een andere karakteristiek wanneer je eindtrapoversturing gebruikt.

Marc

mathe
19 oktober 2003, 15:02
Ik heb als het goed is nog wel ergens twee kleine stukjes liggen. Misschien kun je daar wat mee?

Marc

Ja, is welkom.
Bedankt alvast.
Stuur je wel een mail

Al

Al,
Ze zijn wel gebruikt en niet als nieuw. Komen van een speakerkast uit 1968. Je moet maar kijken of het nog bruikbaar is voor je. Ik stop er ook een stukje repro bij. Kun je het verschil zien.
Als je me jouw postadres mailt gaat het morgen op de bus.

Marc

Kitchen-Marshall
19 oktober 2003, 15:04
Jajajaja...das errug mooi ja! Maareh:wat ik dus vroeg:

In welk opzicht verschilt de eerdere 1959slp reissue met die van de huidige 1959SLP reissue???? Tot hoever gaan deze veranderingen? Alleen het uiterlijk?? Veranderingen in componenten op de printplaat?? Enz enz..

In vergelijking met de eerdere 1959SLP heeft de huidige/nieuwe dus:
- Een effects-loop,
- een raar CE zwart plaatje achterop,
- Een prijsstijging ondergaan :D ,
- ....

Iemand: Maak het lijstje eens af!

P.s.: Mark, mocht ik in de toekomst ooit iets veranderen aan de printplaat, dan kom ik hem persoonlijk langsbrengen! Ik ben een pyromaan met een soldeerbout! :-D

mathe
19 oktober 2003, 16:59
Ik heb geen idee wat het verschil is tussen die twee. Ik heb de nieuwe nog niet van binnen gezien. Maar er zal ongetwijfeld iets zijn toegevoegd ivm met die effect loop. Maar, zoals gezegd, kan ik je daar weinig over vertellen.
Dat CE plaatje moet er tegenwoordig opzitten. Het geeft alleen aan dat het apparaat voldoet aan de door de Europese Unie bepaalde voorschriften. Heeft als het goed is voor de elektronica geen enkele impact.
Die prijsstijging is logisch. Ieder jaar wordt alles duurder door herindexering. En hiep hoi sinds de Euro lijkt alles wel twee keer zo duur (of kan ik 'lijkt' beter vervangen door 'is' ?).

Marc

Ohzoso
19 oktober 2003, 17:40
WAT EEN GELUID....... kwijl kwijl :razz:

peveo
22 oktober 2003, 09:44
Goed,

Nu heb ik al een tijdje met mijn plexi kunnen stoeien en heb wat conclusies.

1. Geluid is wat muddy vind ik( volume op 6/7) en ik wil dus een wat opener geluid hebben.

2. Hoe los ik dit op?

Ik heb dezelfde muddy sound ook eens gehad bij mijn vorige amp ( Bluesbreaker 1962 RI) en daar heb ik toen als eerste de eindbuizen van vervangen en dat scheelde al heel veel in geluid. Later heb ik ook de voortrap buizen vervangen en werd de sound wat completer.

Nu overweeg ik dus om dat bij mijn plexi ook maar eens te gaan doen, al hoewel ik mij afvraag of die buizen die er standaard inzitten nu wel zo slecht zijn.
Ik dacht aan EH buiskes omdat ik daar heel goei verhalen over hoor.

Ook dacht ik zo dat het muddy soundje wel eens veroorzaakt kan worden door de Celestions in mijn 1936 cab. Daar zitten nog de GT75,s in en die klinken nu niet bepaald warm en vol. Hier komen zo wie zo V30.s in om het wat te verwarmen en ik denk dat de sound van de plexi dan ook al veel beter word. Ojaa hoeveel ohm zijn die speakers eigenlijk die er in zitten , is dat 16???

Al met al, wat denkt het geacht forum: buizen vervangen of als eerste de speakers??


Thanks

Peter

Ohzoso
23 oktober 2003, 20:16
Peter,
ik denk echt niet dat het aan de buizen ligt en zeer waarschijnlijk ook niet aan de speakers. Ik heb mijn top nl al over verscheidene boxen laten razen en kon nergens zeggen dat het geluid ook maar enigszins "muddy" klonk. Mijn vraag: welke PU`s gebruik jij? (btw, C17 & C18 eruit halen is echt een goeie mod.)

peveo
23 oktober 2003, 21:37
Nou , ik heb er weer een paar tests op zitten. Nu klinkt dit belachelijk natuurlijk, een plexi testen maar toch lijkt het er wel op.
Ik heb ontdekt dat ik zelf de plexi ook nog moet ontdekken en dat dit mede bepalend is voor de beleving van het geluid.
Welnu de setting is als volgt: presence 4, bass 3, mid 4, treble 4, volume high treble 4 en volume normal 7. THD Hotplate met een instelling van -12db knijpen en effe met -8db. ( met -8db begint de zaak al behoorlijk mee te deinen ;-) )

Met mijn strat met seymours ( ssl5 brug, aps2 midle en ssl5 neck) klonk ie niet overtuigend en dit was dus dat muddy soundje waar ik het over had en dat muddy soundje heeft dan vnl betrekking op accoorden , ze klinken niet open snap je.
Welnu vandaag was het de beurt aan de Les Paul ( Epi) waar nog de standaard pu,s in zitten en ...nou niet verkeerd , accorden klonken opener en soleren met de Fulldrive er ook nog eens bij was feest.
Ben benieuwd wat dat gaat worden als ik de pu,s van de Epi vervang door PAF classics ( gibsons, Dimarzios of wat anders).

Wel valt me op dat de amp nogal snel een vette overdrive geeft en dat ik met het volume van de gitaar een en ander moet regelen wil ik een licht crunchy drive krijgen, dit was iets dat ik met mijn vorige amp ( Marshall Bluesbreaker 1962) niet hoefde te doen, daar had ik het volume van de gitaar continue voluit. De plexi is een wat wilder beest ben ik achter en niet zo bescheiden als de Bluesbreaker , dat toch ook wel een geweldige amp is.

De volgende sessie met mijn Plexi wordt er een met een andere strat waar John Suhr pu,s in zitten en ik ben benieuwd hoe die gaat klinken. Wel weet ik dat mijn strat met seymours hoognodig een onderhouds beurt nodig heeft dus dat zou ook het modderige kunnen verklaren.

Toch gaan er op den duur ander buiskes in en de Celestions uit de 1936 cab gaan zeker vervangen worden door Celestion Vintage 30 toeters om het geluid nog wat warmer te krijgen.
Vooralsnog wordt ik meer en meer verkikkerd op die amp , want wat klinkt ie toch vet.

Als de buurtjes weg zijn wil ik hem eens effe zonder Hotplate met dezelde volume instelling , ben zeeeeeeeeeeeeeeeer benieuwd.
Het mooie was dat met de eerder genoemde volume instelling en demping door de Hotplate er bij mij buiten op straat nauwlijks iets te horen was( mijn vrouw hoorde pas wat toen ze bij de voordeur stond) terwijl het van binnen toch behoorlijk aan toe ging ;-)

Ergo een plexi op 7 in de huiskamer is geen probleem, maar wel een Hotplate ( te gek ding trouwens, vind hem leuker als de Koch Loadbox die ik heb) of iets van die aard er tussen .

Houdoe

Peter
http://www.peveo.tk

benhus
23 oktober 2003, 22:46
Altijd leuk om te horen....alles flexi met zn sexi plexi :-D