PDA

View Full Version : Fretless



Laus
29 september 2003, 18:43
n.a.v. een discussie op een ander forum over Fretless.

Waarom speel je fretless?
Wat moet je ermee?
Moeilijk/Makkelijk?
Welke bas? Waarom?
Verschil met gewoon?
Gelijnd? Waarom?
Overstap of uitstapje?
VErschil in geluid?
Snaren?

kortom wat moet ik met een fretless mocht ik er 1 ambieren?

Clunk
29 september 2003, 20:31
Waarom speel je fretless?
Wat moet je ermee?
Moeilijk/Makkelijk?
Welke bas? Waarom?
Verschil met gewoon?
Gelijnd? Waarom?
Overstap of uitstapje?
VErschil in geluid?
Snaren?

omdat het ubergeil klinkt, en onwijs lekker speelt.. ik was meteen verliefd na ff op de fretless van mn leraar te mogen spelen.
ik moet ermee bassen :) slappen kan ook.. wat door sommigen word afgeraden.. naja.. ..zal wel :)
moeielijk> nou, ik heb er een met lines,.. das makkelijk, een weekje wennen en daarnaa gaat het vanzelf.. als je vingerpositie dan een beetje in orde is.. enneh.. soms wel ff letten op nootjes boven het octaaf.. die kennen lastig worden, maar met een beetje gevoel./gehoor heb je er niet zoveel last van.. owja, dat laatste moet je wel hebben... anders zit je vals zonder dat je dat merkt ofzo.. wtf.. je moet er dus niet mee beginnen :)

welke bas: een yamaha bbn4IIIf ofzo.. weet niet.. maar die stond 2dehands, en ik had er al eens op gespeeld en beviel prima...
heeft wel een geile sound.. beetje p/j en is uhm.. naja, lekkere neck.. en goedkoop :D ghehe
gelijnd.. jawel.. das makkelijker :)
heb je tenminste nog een beetje indicatie.. mocht je fout zitten :wink:

uitstapje... maar ergens wel een overstap, toch pak ik voor t harde werk wel mn ibanez, maar als ik live (=band) of pearl jam ofzo, ken ik gewoon deze bas spelen.. ook voor optredens,...
mochten we met de band echtger hardere nummers in t schema hebben (lees rhcp.. hard slap en ramwerk... naja hard? metallica.. beetje dat soort spul..) dan pak ik me ibi wel


verschil... man,... nee absoluut neit :D:D:D
wat denk je? NATUURLIJK! je hoort het zo, een fretless is meestal wel te onderscheiden van een gefrette, je gaat ook meteen heeeel anders ermee om, je glijdt meer.. en je kan, als je wil zonder chorus gewoon je effect erin spelen :)

etc etc etc

snaren??? ik heb geen id, ... moets je nou speciaal flatwound? roundwound?
nog neit eens geinformeerd... speel nog steeds met dezelfde snaren als dat erop zaten... ik bedoel, ze slijten ook niet zo snel op een fretless ofzo :)

naja... succes :o
je moet maar een fretless kopen ;)

Laus
29 september 2003, 21:06
ik zou dan wat voorbeelden willen hebben van nummers die fretless goed te doen zijn of leuk klinken of waarbij het wat toevoegt.

basbeest
29 september 2003, 21:19
Luister eens naar alles van jaco pastorius inderdaad ubergeil fretloos. Alleen geen geld om er eentje bij te kopen :(

Moonchild
29 september 2003, 21:20
Maar vinden jullie niet dat het fretless geluid altijd hetzelfde is? Ik bedoel met gefrette bassen kan je meer verschillende geluiden halen.

Clunk
29 september 2003, 21:36
niet helemaal mee eens ;)

het is maar net hoe je erop speelt..
ik ken wel uhm.. voor de gein iets van jaco.. jazz inspelen/
en daarnaast iets van rhcp... bvb suck my kiss ofzo
klinkt heel anders..
gelijk heb je wel als je bedoelt dat je bij fretloze bassen dat chorus geluid heb, vanwege dat je nooit helemaal precies zuiver speelt... ja je speelt wel zuiver, maar dan nog heb je altijd een beetje speling.
maar er zit een gewone eq op, en je ken em gewoon ruw en smooth.. vanalles laten klinken.. alleen minder aggressief,
dat mis je wel bij het slappen, die fretten zitten er neit meer op, dus het knalt niet meer zo.. iets wat doffer eigenlijk..

ach.. zit wel goed denk.
maar lekker om op een fretless te spelen,
tja, ik vind earoplane van de peppers, hoewel erin geslapt word toch wel relaxed,.. jaco pastorius ook uhm.. pearl jam, black? of die andere hit..
welke mafkezen lopen er eig nogmeer op fretless te spelen.?
owja, van metallica is ook een nummer met fretless gespeeld, dat intro
untill it sleeps ;).. zo heette die..
je zoekt het verders maar uit :D
er zijn er in ieder geval genoeg, maar ik vergeet altijd meer dan de helft.
ik vind overigens p-funk er ook heel erg op te doen.. lekker.. dof, slap.., snelle nootjes, glijden... GEIL!

TMD
30 september 2003, 21:09
Waarom speel je fretless?Ik vind het gewoon te mooi klinken.

Wat moet je ermee?Tja veel op spelen en oefenen. :lol:

Moeilijk/Makkelijk?Allebei ik vind de lage tonen niet zo moeilijk maar de hoge tonen komt wel precieser.

Welke bas? Waarom?Ik heb een Basscollection sb310 series.Mooie bas en mooi geluid.

Verschil met gewoon?Je kunt precieser spelen en het klinkt natuurlijk mooier. :dance:

Gelijnd? Waarom?Ongelijnd.Zit er mooier uit. :lol:

Overstap of uitstapje?Overstap.

Verschil in geluid?Ja.De slides zijn mooier. :razz:

Snaren?D'Addario Chromes(High Finish Ribbon Wound). 8-)

bassopotmus
2 oktober 2003, 19:26
One word :Pastorius, hear it and believe it.

Meer heb ik niet te zeggen, aan de fretless allemaal! :wink:

Clunk
2 oktober 2003, 19:43
jij dus ook ;) :D

Javaca
2 oktober 2003, 20:25
Luister eens naar alles van jaco pastorius inderdaad ubergeil fretloos. Alleen geen geld om er eentje bij te kopen :(

Met een tang de frets uit je toets trekken... deed pastorius ook.

Lize
2 oktober 2003, 20:59
One word :Pastorius, hear it and believe it.

Daar wil ik toch nog 2 woorden aan toevoegen: Pino Palladino.

Luister bijvoorbeeld 'Get here' van Oletha Adams eens, er is gewoon geen mooiere manier om een ballad te begeleiden, denk ik. Maar als je Pastorius luistert weet je inderdaad dat alles kan op een fretloos, maar dan mooier :) (erg generaliserend gesproken, excusez moi)

Gerben van Nazareth
2 oktober 2003, 21:30
Luister ook eens naar Mick Karn (van Japan), verontrustende manier om erachter te komen hoe het ook kan met een fretloze. Luister vooral naar de platen van 's mans bandje Dali's Car.

Of Japie Hazeleuter, die kan er ook wat van, of of of..

Richard Bona

Of hoe Marcus Miller fretloos speelt, word je ook niet goed van (wie? Ja! Hij dus. Kennie ook, vind ik persoonlijk een zelfs stuk interessanter dat al dat slapperdeklapperdepekketietekketiereuteldereutel van die kerel. Voor Bona geldt dit trouwens ook)