PDA

View Full Version : hoger akoestisch niveau



crypticon
29 september 2003, 18:41
ik wil krijg mijn akoestische manier van spelen verbeteren omdat ik toch vooral elektrisch gewend ben.
ik zit nu een vooral tears in heaven, layla, bridge van master of puppets enoz te spelen maar ik wil graag een stapje moeilijker/uitdagender
hebben jullie tips, titels?

Ic3gl0vE
29 september 2003, 22:02
Het is akoestisch...

Maar misschien zou je wat akoestische nummers van In Flames kunnen proberen.. die geven wel iets meer uitdaging en zijn toch niet heel moeilijk

Hempo
5 oktober 2003, 21:52
Solo van layla misschein es uitpluizen.

Harry Sacksioni heeft ook wel leuke dingetjes :)

Negative K3 fan
5 oktober 2003, 22:07
harry sacksioni is vrij toegankelijke fingerpicking muziek van vaak niet al te hoog niveau.

telecastermaster
8 oktober 2003, 12:13
Bach !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

delphiro
8 oktober 2003, 13:24
haha Bach!

je mag het proberen maar dat is na 14 jaar nog een uitdaging

Ik ga met Sacksofoni mee. Hij heeft een leuk boek van Harlekijn met goed te spelen riedels met een gemiddelde moeilijkheidsgraad. Ze zijn inderdaad nogal toegankelijk maar daarom niet minder leuk in een restaurant als achtergrondsgitaristenrepertoire :-D

zie
http://www.harrysacksioni.nl/compositie/bladmuziek_mr1.html

oh ja.. je moet notenlezen of net zoals ik in die tijd alle notenstukken omzetten in Tab's (erg leerzaam al ben ik blij dat ik dat niet meer hoef te doen 8-) )

Ohzoso
18 oktober 2003, 08:43
haha Bach!

je mag het proberen maar dat is na 14 jaar nog een uitdaging

Ben met toccata and fugue bezig (zonder tabs of noten). Dit is idd een uitdaging om dit goed te laten klinken. Lijkt wel of ik hier en daar 2 handen en een 2e gitaar tekort kom maajaa, we blijven zoeken. Ennieweej, Bach is cooool.

SchietSchijf
23 oktober 2003, 13:58
harry sacksioni is vrij toegankelijke fingerpicking muziek van vaak niet al te hoog niveau.

Probeer de versie van Harry Sacksioni van 'I Wish' maar eens te spelen, dat is niet zo makkelijk.

SchietSchijf
23 oktober 2003, 14:03
Tommy Emmanuel met 'Day tripper - Lady Madonna'. Let op: Dit nummer speelt Tommy Emmanuel helemaal alleen. Voordat mensen zeggen van 'Dat kan helemaal niet'.

Janne
23 oktober 2003, 16:29
Tommy Emmanuel met 'Day tripper - Lady Madonna'. Let op: Dit nummer speelt Tommy Emmanuel helemaal alleen. Voordat mensen zeggen van 'Dat kan helemaal niet'.
http://acousticpower.com/index.html zie upload van maandag 13 oktober.
Day tripper is te doen (mij lukt ie iig), maar ik ben nu sinds kort met lady madonna bezig en dat schiet niet zo erg op. Zal m eens opnemen als ie lukt.

Janne

(Die site is ook handig om eens wat beginnende muziek af te halen voor akoestische gitaar)

hellogoodbye
23 oktober 2003, 19:43
harry sacksioni is vrij toegankelijke fingerpicking muziek van vaak niet al te hoog niveau.
Ja, Harry! Daar ben ik mee begonnen eind jaren zeventig! Ik heb mezelf gitaar leren spelen door Meta Sequoia, Goofy en dat soort stukken noot voor noot vanuit die boeken op de gitaar uit te vogelen... Ik zou het nu niet bepaald een beginner aan raden, maar ik was wel sneller gevorderd dan een kennis van me die braaf z'n lessen volgde en pas Jingle Bells met één noot tegelijk kon spelen toen ik al nonchalant Huiswaarts of De Lifter eruit rammelde... :D

Trouwens, er zitten ook stukken bij van ZEER hoog niveau, die ik nu nog niet echt voor elkaar krijg...

Wat ik wel zwaar &*#*%$^& vond was dat 'ie regelmatig andere stemmingen gebruikte... Heel lastig als je eens wat nummers wilde laten horen op een schoolavond...

'k Heb die boeken nog liggen (eerste uitgave: zijn die geld waard? ;)) Wel zwaar klote dat ik het meeste niet meer kan spelen met m'n artritis-handen... :(

Harald
18 januari 2004, 23:27
Wat wil je iegenlijk? Plectrum techniek op akoestische gitaar, of fingerstyle. In het laatste geval is Sacksioni inderdaad een erg toegankelijk begin. Ik zoiu dan zelf wel aanraden standaardnotitie te leren lezen. Alleen tab is simpelweg te beperkt voor goed fingerstyle werk (en zeker voor Bach). Bovendien blijf je bij stukken met tab en standaarnotatie omslaan. Dat schiet ook niet op. Speel je stukken in open stemmingen dan is het wel erg handig om de tab erbij te hebben. Gelukkig is er tegenwoordig ook genoeg materiaal te vinden. Vroeger was er buiten Sacksioni sowieso niet zo veel te vinden dat halfweg fatsoenlijk was uitgeschreven.

Probeer Scarborough Fair eens. Niet al te moeilijk en toch leuk. Paul Simon maakte zelf trouwens ook erg leujke fingerpicking begeleidingen, die meestal niet moeilijk waren, maar wel goed in elkaar zaten. Daar zijn bovendien de nodige tabs van te vinden.

Here Comes The Sun en Blackbird van de Beatles zijn ook een aardige ingang. Leuke stukken, en niet halsbrekend moeilijk.

En voor plectrum techniek is de benadering niet zo bizar anders dan op de elektrische gitaatr. Luister dan eens naar Django Reinhardt, Al diMeola en John McLaughlin.

Onze eigen Jan Akkerman is trouwens naast een goede plectrum- ook een uitstekende fingerstyle speler, getuige de cd Acoustic Passion en zijn dvd. Hij speelt daar wel op een Gibson L5, maar heeft met piezo een erg akoestisch geluid, en speelt ook een mooi solostuk "Central Station" Op zijn site zijn ook goede tabs van Tranquilizer en Le Clochard.

freddietjetje
19 januari 2004, 11:10
probeer 's stairway to heaven, is niet zo super moeilijk, maar mischien wel een uitdaging