PDA

View Full Version : Ik ben Pentatonisch spuigzat what's next ?



robpeters87
29 september 2003, 17:50
K zit al hartstikke lang in pentatonisch te kloten en ik heb het nou al zo'n beetje gehad.... ik speel eigenlijk alle soorten muziek maar voornamelijk blues (a la Jl hooker) en rock (a la led zeppelin)
Dus help me alstjeblieft want ik ben echt aan vernieuwing toe..

hellogoodbye
29 september 2003, 19:30
K zit al hartstikke lang in pentatonisch te kloten en ik heb het nou al zo'n beetje gehad.... ik speel eigenlijk alle soorten muziek maar voornamelijk blues (a la Jl hooker) en rock (a la led zeppelin)
Dus help me alstjeblieft want ik ben echt aan vernieuwing toe..
Nou, simpel: doe de rest van de noten erbij en leer de complete majeur (en mineur) scale (waarvan de pentatonic scale een versimpelde versie is). En ga vervolgens lekker oefenen in alle modes (dorian, myxolidian, etc.). De pentatonic scale is wel lekker makkelijk maar ook wel heel erg herkenbaar... Doe nog ff de blues scale erbij, de harmonic en melodic scales en eh... nou ja, dan heb je alles wel zo ongeveer gehad... Als je je dan nog verveelt weet ik het ook niet meer... :wink:

robpeters87
29 september 2003, 19:36
thanx... de blues heb k al gehad, maar die reken ik bij pentatonisch in, ik denk dat k hier wel weer ff mee voort kan

SiNiSTRaL
29 september 2003, 20:07
blues is de muziek van het leven man, alles wat je nodig hebt is pentatonisch (of helemaal geeneen, en je speelt maar wat, dat heet 'met gevoel spelen' )

robpeters87
29 september 2003, 20:30
Daar ben ik het mee eens maar.... ik wil ook wel eens wat anders dan de blues... en als ik zomaar wat ga spelen klinkt het nergens naar k grijp altijd gelijk naar een toonladder

Ic3gl0vE
29 september 2003, 21:53
blues is de muziek van het leven man, alles wat je nodig hebt is pentatonisch (of helemaal geeneen, en je speelt maar wat, dat heet 'met gevoel spelen' )

Nee, fout. Het enige wat je nodig hebt is TONE, kilometers ervan! En dan elke week nieuwe gear kopen zodat mensen denken dat je een vet geluid hebt, maar eigenlijk weet niemand het omdat je setup elke week anders is

Raffel
30 september 2003, 11:09
blues toonladder? De mooiste voor mij persoonlijk is mixolydisch. Ga daar eens naar kijken, zou ik zeggen :)

telecastermaster
30 september 2003, 15:23
1)
Octotonische toonladder. Ook wel verminderde (diminished) genoemd.
http://www.geocities.com/trollstjerne/diminished_scale.html
Klinkt erg mooi, erg jazzy hoewel het soms niet helemaal in een nummer past. (even als snelle lick tussendoor kan natuurlijk altijd :) ).

2)
Ga shredden.

robpeters87
30 september 2003, 15:34
k zou wel wille shredden maar ik weet niet waar k moet beginnen.... :-(

Harry
30 september 2003, 15:43
Daar ben ik het mee eens maar.... ik wil ook wel eens wat anders dan de blues... en als ik zomaar wat ga spelen klinkt het nergens naar k grijp altijd gelijk naar een toonladder

:lol:

jochie, ga d'r toch niet serieus op in........

Polytheme Pam
30 september 2003, 18:23
wat is dat toch met die pentatoniek??

ik speel al een jaartje of 20 op pentatoniek gebaseerde solo's en nog steeds leer ik elke dag en verveel me geen moment!

ik denk dat het meer met discipline en vooral inspiratie te maken heeft, dus je veel luisteren naar hoe anderen het doen en je zelf dwingen niet steeds dezelfde licks te spelen. Als je je gitaar goed kent en alle posities kan bespelen en combineren (zowel verticaal als horizontaal zonder op de hals te "verdwalen") een mooi vibrato en zuivere bends beheerst en je verveelt je nog steeds dan heb je idd een probleem, maar waarschijnlijk leven we te kort om dat goed onder de knie te krijgen :roll: :D

het verneukeratieve van pentatonisch (blues) spelen is dat het al gauw aardig klinkt, maar er zijn er echt heel weinig die het echt goed kunnen!! (en meestal zijn die al dood ook :wink: )

telecastermaster
30 september 2003, 21:58
k zou wel wille shredden maar ik weet niet waar k moet beginnen.... :-(

http://www.chopsfromhell.com/

O ja, Speed mechaniscs for lead guitar is misschien ook wel een goeie investering voor je.

Maiden Michiel
1 oktober 2003, 08:38
k zou wel wille shredden maar ik weet niet waar k moet beginnen.... :-(

http://www.chopsfromhell.com/

O ja, Speed mechaniscs for lead guitar is misschien ook wel een goeie investering voor je.

En de zoekfunctie gebruiken

Dude
3 oktober 2003, 15:57
Nee, fout. Het enige wat je nodig hebt is TONE, kilometers ervan! En dan elke week nieuwe gear kopen zodat mensen denken dat je een vet geluid hebt, maar eigenlijk weet niemand het omdat je setup elke week anders is

zie sash...... :razz:

guitarmonk
19 januari 2004, 14:53
ik gebruik bij funk enzo veel de dorische toonladder erbij, als je bijv. in E pentatonisch speelt speel je ook een C# in die ladder. Funky

Maiden Michiel
20 januari 2004, 09:03
Gooi jezelf even in de theorie inderdaad.
Ik ben nu zelf ook bezig met die kerktoonladders en daarmee kun je pas echt een andere draai aan je herrie geven.

Als je wilt leren shredden kan ik een leraar aanraden.

crypticon
20 januari 2004, 09:51
kerktoonladders? wat houd dat in en hoe gebruik je ze pcies

Maiden Michiel
20 januari 2004, 11:26
http://www.gitaarnet.nl/magazine/solo/solo/kerktoonladders.php3

Maiden Michiel
20 januari 2004, 11:29
http://www.gitaarnet.nl/magazine/solo/solo/kerktoonladders.php3

robpeters87
22 januari 2004, 15:40
enneh waar in de buurt zit die leraar..... dat zou opzich wel tof zijn...

Maiden Michiel
26 januari 2004, 12:19
enneh waar in de buurt zit die leraar..... dat zou opzich wel tof zijn...

Je bedoelt mijn leraar? Die geeft les in Hengelo