PDA

View Full Version : versterken van akoestische 6-string



RoyE
29 september 2003, 10:03
Binnenkort is mijn band van plan om een akoestisch optreden te geven. Aangezien ik momenteel niet in het bezit ben van een semi-akoestische gitaar, maar enkel een akoestische 6-string met stalen snaren en een flinke klankkast, zou ik deze graag gebruiken.

De afgelopen repetitie hebben we mijn gitaar m.b.v. een zangmicrofoon via de PA versterkt. Ik was bijzonder aangenaam verrast door de sound hiervan (in vergelijking tot menig semi-akoestische gitaar over een versterker). Echter, aan het gebruik van een zang-microfoon kleven nogal wat nadelen:
- je bent enorm beperkt in je bewegingsvrijheid
- microfoon gaat rondzingen als je te dicht met het klankgat in de buurt van de microfoon komt
etc.

Vandaar dat ik op zoek ben naar alternatieve manieren om mijn akoestische 6-string te versterken, hetzij via een microfoontje, hetzij via een element die eenvoudig op een gitaar te monteren is. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, en mij kunnen verwijzen naar merken/systemen die mogelijk toepasbaar zijn?

bert k
29 september 2003, 13:30
Ja, ik heb een akoestische met een piezo element binnenin. Klinkt perfekt. Merken: K&K, B-Band, Fishman.
Ga eens kijken op Shoreline Music (http://www.samusic.com), die hebben heel veel info over pickups op hun site.

RoyE
29 september 2003, 14:19
Ja, ik heb een akoestische met een piezo element binnenin. Klinkt perfekt.
Maak jij gebruik van een piezo element dat je onder de brug moet bevestigen? (zoals bijvoorbeeld de Acoustic Matrix Natural I/II (http://www.fishman.com/products/displayProduct.asp?product=1) (Fishman)) Zo ja, is het mogelijk om deze direct in een PA in te pluggen zonder het gebruik van een additionele preamp/equalizer/etc?

Heb je ook ervaringen met de zogenaamde akoestische pickups zoals bijvoorbeeld de Elemental (http://www.dimarzio.com/elemental.html) (DiMarzio) en de Promag Plus (http://www.deanmarkley.com/htmlDocs/PMPlusPUpg.html) (Dean Markley). Deze zijn namelijk eenvoudig in het klankgat te monteren en vereisen volgens mij geen veranderingen aan je gitaar.

bert k
29 september 2003, 14:30
Ik heb zelf een K&K Pure in mijn gitaar. Dat is geen UST, Under Saddle Transducer, maar een soort contactmicrofoon binnenin de gitaar, onder de brug.
UST's klinken toch niet zo goed, allemaal wat blikkerig, en het geluid an je gitaar wordt onherkenbaar. Beter is dus de AST, Acoustic Soundboard Transducer, die ik ook heb (ik heb die namen niet bedacht hoor :) ) Op die site van Shoreline staan verschillende MP3's waar je een beetje een indruk krijgt,
Het mooiste is een microfoon, maar dat is live erg lastig. Je hebt ook kleine inbouw microfoons, maar die zijn toch wat gevoelig voor feedback, dus problemen als de band hard speelt.

Er zijn ook combinaties van AST en microfoon, dan kan je het geluid mixen op de voorversterker.

De meeste pick-ups hebben een voorversterker nodig; die zijn te krijgen als inbouwmodel (zonde, groot gat in je gitaar) maar ook als los kastje voor aan je gitaarband.

Ik heb zelf voor de K&K gekozen omdat hij zonder voorversterker een goed signaal geeft, dus geen batterij, makkelijk. Maar er is keus genoeg!

Die klankgat-elementen die je noemt, zijn dat geen magnetische elementen? Dus zoals op een elektrische gitaar. Ik denk dat die het geluid toch wel erg beïnvloeden.

RoyE
29 september 2003, 14:52
Ik heb zelf een K&K Pure in mijn gitaar. Dat is geen UST, Under Saddle Transducer, maar een soort contactmicrofoon binnenin de gitaar, onder de brug.
UST's klinken toch niet zo goed, allemaal wat blikkerig, en het geluid an je gitaar wordt onherkenbaar. Beter is dus de AST, Acoustic Soundboard Transducer, die ik ook heb (ik heb die namen niet bedacht hoor :) )
Geeft niet hoor! :o Weten we in ieder geval waar we het over hebben. De nadelen van een UST geloof ik inderdaad wel. Ik heb al menig standaard semi-akoestische gitaar gehoord die alles behalve de klank van een akoestische gitaar produceert...


Ik heb zelf voor de K&K gekozen omdat hij zonder voorversterker een goed signaal geeft, dus geen batterij, makkelijk. Maar er is keus genoeg!
Klinkt precies zoals ik het graag hebben wil: natuurgetrouw geluid van een akoestische gitaar en enkel een gitaarkabel tussen mijn gitaar en de PA zonder preamp/equalizer etc.


Die klankgat-elementen die je noemt, zijn dat geen magnetische elementen? Dus zoals op een elektrische gitaar. Ik denk dat die het geluid toch wel erg beïnvloeden.
Volgens mij wel. Ze zijn in vele varianten te krijgen (single-coil, humbucker, etc.) Een groot voordeel zou zijn dat je de afzonderlijke sterkte van de snaren apart kunt regelen, zodat je een zo evenwichtig mogelijk geluid krijgt. Maar goed, dat is wat de producenten op hun sites verkondigen.

Aan welk bedrag moet ik trouwens denken als ik een AST zoals de K&K pure wil aanschaffen? Zijn deze eenvoudig te monteren? Dwz ik ben nogal huiverig om zelf een gat in mijn gitaar te boren, of is dit goed te doen?

bert k
29 september 2003, 16:45
Ik heb mijn K&K gekocht bij Shoreline, in Amerika. Hij was iets van 95 dollar, incl. verzending. K&K was een jaartje terug niet in Nederland te krijgen, ik weet niet hoe dat nu zit. Maar ik denk dat de prijzen vanaf een 100 euro beginnen, hoewel ik ook wel eens goedkoper spul heb gezien, waar ik geen eraring mee heb. Kijk hier ff: www.kksound.com

Monteren is idd wel eng. Bij een UST moet je een klein gaatje door de brug boren, maar we waren al zover dat een UST toch niet echt lekker was :D AST's zitten meestal gewoon geplakt, da's makkelijk. Je moet wel een groot gat boren waar de draagbandknop zat, daar komt de jack aansluiting. Ik moest wel even slikken toen ik een 12 mm boor in dat hele mooie pallisander zette... Maar is niet moeilijk.

RoyE
30 september 2003, 08:42
Ik heb mijn K&K gekocht bij Shoreline, in Amerika. Hij was iets van 95 dollar, incl. verzending. K&K was een jaartje terug niet in Nederland te krijgen, ik weet niet hoe dat nu zit. Maar ik denk dat de prijzen vanaf een 100 euro beginnen
Volgens mij hebben ze nog steeds in NL geen dealer zitten, al ben ik momenteel nog niet bij muziekzaken langsgeweest. Dankzij de lage koers van de Dollar is hij momenteel voor zo'n 85 Euro's bij Shoreline te bestellen. Hoe lang heb je op de K&K moeten wachten voordat hij in NL was afgeleverd?

Weet jij namen/typeaanduidingen van vergelijkbare producten die wellicht wel gewoon in NL te verkrijgen zijn?


Monteren is idd wel eng. Bij een UST moet je een klein gaatje door de brug boren, maar we waren al zover dat een UST toch niet echt lekker was :D AST's zitten meestal gewoon geplakt, da's makkelijk. Je moet wel een groot gat boren waar de draagbandknop zat, daar komt de jack aansluiting. Ik moest wel even slikken toen ik een 12 mm boor in dat hele mooie pallisander zette... Maar is niet moeilijk.
Dus in principe is het redelijk goed mogelijk om zo'n AST zelf te monteren zonder dat je de kans loopt om je gitaar te molesteren.

bert k
30 september 2003, 14:43
Ja, hoor, ik heb mijn AST zelf zonder probleem gemonteerd.

Hier in Nederland weet ik dat Fishman en B-Band goed te krijgen zijn. Gewoon bij de muziekhandel. Kopen in Amerika bij Shoreline is me goed bevallen, maar ik moest wel gebruik maken van de creditcard van een vriend.

RoyE
1 oktober 2003, 08:53
Ja, hoor, ik heb mijn AST zelf zonder probleem gemonteerd.
Ik heb nog niet goed naar mijn gitaar gekeken, maar is het eenvoudig om de eindpin eruit te krijgen? En gaat de lak rondom het gat dat je aan het uitboren bent niet splinteren? Of is er een eenvoudige manier om dit te voorkomen.


Hier in Nederland weet ik dat Fishman en B-Band goed te krijgen zijn. Gewoon bij de muziekhandel. Kopen in Amerika bij Shoreline is me goed bevallen, maar ik moest wel gebruik maken van de creditcard van een vriend.
Voor zover ik bij Fishman (en Shoreline) heb kunnen nagaan, levert Fishman toch geen ASTs maar enkel USTs en akoestische elementen?

Heb jij (of iemand anders) ervaring met de verschillen tussen de ASTs van B-Band (1470 AST (http://www.samusic.com/amplification/b-band_a2b.shtml)) en K&K (Pure Western (http://www.kksound.com/purewestern.html)). Heeft die van B-Band namelijk altijd een preamp nodig?

Al met al denk ik dat ik binnenkort eens bij de muziekwinkel binnenstap. In ieder geval bedankt voor de opheldering rondom het versterken van een akoestische gitaar!

bert k
1 oktober 2003, 09:47
Wat betreft de eindpin, de mijne zat geschroefd, dus die was er zo uit. Als hij gelijmd is wordt het moeilijker. Afzagen en uitboren?
Als je een nieuwe houtboor gebruikt en niet te snel boort, zal het hout niet splinteren.

Op je andere vragen zou ik geen antwoord weten, maar daar moet achter te komen zijn.
Succes!