PDA

View Full Version : effect geluid niet hard genoeg t.o.v. clean



obstructie
28 september 2003, 23:46
Effect geluid niet hard genoeg t.o.v. clean :???: .
B.v. met een Mega Distortion, Tubescreamer of Rat. Het scheur geluid blijft (met de volume knop vol open) aanzienlijk zachter t.o.v. het cleane geluid. Meer merkbaar met een Wolfgang dan met een standaard Fender Strat. Element afstelling lijkt met dus sterk ?

jpb
28 september 2003, 23:55
Ik heb je verhaal vijf keer gelezen, maar ik begrijp er geen reet van. Is niet lullig bedoeld, maar ik wordt wel erg benieuwd naar waar het over gaat....

obstructie
28 september 2003, 23:59
Ik bedoel puur een probleem van geluidsverschil. Het scheurgeluid blijft aanzienlijk zachter ten opzichte van het cleane geluid.

obstructie
29 september 2003, 00:00
geluidsverschil = volumeverschil

jpb
29 september 2003, 00:08
Heb je aan de volume-knop van je pedalen gedraaid (met de klok mee), dat wil nog wel eens helpen :lol: . Als dat het niet is, kun je dan wat meer vertellen (instellingen enzo)

obstructie
29 september 2003, 00:15
uiteraard staat de volume knop op het effect vol open. Wat bedoel je met andere instellingen ?

jpb
29 september 2003, 00:39
>>>>Effect geluid niet hard genoeg t.o.v. clean :???: <<<<<<
je bedoel tov de bypass?

>>>B.v. met een Mega Distortion, Tubescreamer of Rat<<<<<<
Wanneer het bij al je pedalen is, dan ligt het dus aan je gitaar of versterker

>>>Het scheur geluid blijft (met de volume knop vol open) aanzienlijk zachter t.o.v. het cleane geluid.<<<<<<<<<
Sorry, had ik niet goed gelezen. Wederom; je bedoelt tov de bypass?

Met instellingen bedoel ik wat meer info over je setup. Zitten je plugjes er wel goed in? welterusten.

zZoRgO
29 september 2003, 12:08
zit hij in de effect loop van je versterker?

dan kan het zijn dat je ergens een knop FX mix oid moet open draaien...

Fuhgawz
29 september 2003, 13:07
Ook niet onbelangrijk: Wat voor versterker heb je!?

Mitch
29 september 2003, 13:25
Ja, het lijkt erop dat je ze in de loop hebt staan en de wet/dry mix niet open hebt staan.
Scheurpedalen gaan in principe VOOR de versterker, niet in de loop.

Dirk_Hendrik
29 september 2003, 14:38
Tjemig guys,

Zijn de topicstarter en ik dan de enigen die dit probleem kennen ?? Ik heb er mijn Boss distortion zelfs voor gemod (meer output).

Probleem:
Ik wil een stevige boost als ik mijn scheurpedaal intrap. Het pedaal lijkt echter zachter dan wanneer hij in bypass staat. Dit is ook het probleem met bijvoorbeeld een metalzone. Thuis te gek. Met de band verzuipt ie omdat hij niet hard genoeg gaat/kan. Als je je versterker dus verder open zet gaat die tijdens clean spelen weer te hard.

Soulman
29 september 2003, 15:09
Wanneer je ze niet in de loop heb staan is er duidelijk iets niet in orde.
Zelfs met de gain dicht van m'n TS en/of RAT en het volume open is dit harder dan wanneer ze uit staan/clean.
Ik heb ooit een RAT gehad die idd erg zacht was, zelf bij vol open, maar die bleek deffect.

jpb
29 september 2003, 16:42
DH, ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt :???: . Ik heb hetzelfde als Soulman: ook met de drive terug nog duidelijke boost tov het signaal in bypass.

BLOK182
29 september 2003, 17:10
Ik snap enigzins wat je probleem is. Als ik met de band oefenen (marshall jcm800) dan klinktie clean veel harder (beter door mix) dan dat ik mun boss pedaaltje tussen gitaar/amp heb en aantrap. Ik heb wel scheur, maar het komt idd amper door mix. Ik dacht dat het bij mij aan de batterij lag (zit er al erg lang in), maar er hebben dus meer mensen last van. Ik ga zowiezo toch nog eens een andere batterij proberen.

treblemaster
29 september 2003, 17:30
Dat is volgens mij vrij algemeen toch: hoe meer distortion je gebruikt, hoe makkelijker je "verzuipt" in de band. Kwestie van niet teveel distortion gebruiken en je geluid goed afstellen (wat goed klinkt als je alleen speelt, klinkt vaak een stuk minder in een band en andersom. Ik bedoel, als ik alleen speel met de instellingen die ik in m'n band gebruik, dan heb ik een vrij schel, dun geluid, maar in de band klinkt het geweldig (de bas zorgt wel voor het laag).

BLOK182
29 september 2003, 18:10
Ja idd, onze verrotte jcm800 in het oefenhok klinkt afschuwelijk als je alleen speelt en met de band erbij is het matig maar wat beter.

Mitch
29 september 2003, 19:19
@DH uiteraard kan een pedaal zelf ook wel eens te weinig output leveren. Om maar weer eens de oude rotzooi tevoorschijn te halen: de Shin-Ei FY2 die ik korte tijd had had echt een veel te lage output, moest je echt boosten. De fuzz-wah van datzelfde merk klinkt super, maar in mid-scooped mode komt die fuzz gewoon niet door de mix, da's iets heel anders.

Maar goed, waar blijft 'obstructie' met zijn aanvulling, want nu ziten we alleen maar te gissen wat -ie bedoelt. Is de output echt te laag, komt -ie niet door de mix, zitten zijn trapbakkies in de loop, WHAT !?!?!

obstructie
29 september 2003, 19:45
Gelukkig zijn er meerdere lotgenoten. Versterker is een Fender Hot Rod Deluxe (meerdere standen geprobeerd) en het effect zit NIET in de loop. Output volume is dus super laag.

Mitch
29 september 2003, 19:47
Dan is -ie stuk.

obstructie
29 september 2003, 19:50
Tsja dan moet dus mijn Tubescreamer, Mega Distortion, Rat en Metalzone kapot zijn ?!?!? Heb het met elk pedaal.

Dirk_Hendrik
29 september 2003, 20:05
Vermoeden:
Je hebt je gain helemaal open staan. Daardoor is je scheur-uitgangssignaal zwaar gecompressed ten opzichte van je cleane signaal. Dit zou je gedeeltelijk met je level moeten kunnen compenseren. Zeker bij een gitaar met dynamische output zoals de single coils van een strat ga je dat merken daar humbuckers van zichzelf meer gecompressed klinken.

Dit probleem had ik ook met mijn Rat en mijn metalchargers (ja, meervoud, in verschillende varianten heb ik er 3). Met mijn tubescreamers (nog zo'n verhaal) heb ik er totaal geen last van.

Het is dat je zo'n eind weg woont. Anders was je van harte welkom geweest om jouw pedalen eens met de mijne te vergelijken. Een directe oplossing heb ik niet voor je, behalve het eens te proberem met minder gain en dus minder compressie.

Soulman
29 september 2003, 20:06
Dan is -ie stuk.

De versterker, al een ander v1 buisje geprobeerd?
Check ook je kabels.

Dirk_Hendrik
29 september 2003, 20:11
Verklaar Soulman,

Het probleem zit em alleen bij de scheur. Bij kabels en "V1" buisjes (tricky om zo te praten, zou een eindpit kunnen zijn) zou het probleem zich ook bij clean moeten openbaren en niet gitarafhanklijk zijn.

Soulman
29 september 2003, 20:15
Verklaar Soulman,

Het probleem zit em alleen bij de scheur. Bij kabels en "V1" buisjes (tricky om zo te praten, zou een eindpit kunnen zijn) zou het probleem zich ook bij clean moeten openbaren en niet gitarafhanklijk zijn.

Da's waar, maar problemen zijn niet altijd even logisch.
Ik dacht ooit eens dat m'n geluid wegviel, iedere keer wanneer ik m'n EQ aantrapte, bleek toeval, want het lag aan een kapotte kabel. :roll: