PDA

View Full Version : buzz sound in basgeluid



orah666
28 september 2003, 22:38
Ik heb een probleempje.. Sinds ik een nieuwe bas heb gekocht, heb ik een ontzettende last van een soort van on-geaarde buzz in m'n sound.. Het buzz geluid gaat weg als ik m'n volume uitdraai. Het ligt niet aan m'n versterker, omdat ik het met m'n andere bas (passief) niet heb. Het buzz geluid wordt luider naarmate ik dichterbij de speaker kruip.

Ik heb een Ibanez BTB406QM met actieve elektronica. Iemand een idee waar het aan zou kunnen liggen?

Moonchild
29 september 2003, 01:48
Vreemd, normaal gesproken houdt actieve electronica de brom juist tegen, en aangezien de brom toeneemt naarmate je dichter bij je amp komt is een verklaring misschien dat de batterij op is in je bas?
Heb je m als showmodel gekocht? dan is de kans dat er al wat op af is gespeeld, en dat gaat ten koste van de batterij.
Ik weet niet precies wanneer actieve electronica energie draint van je batterij, maar ik heb wel eens gehoord dat je batterij leeg kan raken door hem aangesloten te hebben aan je amp (via de kabel dus), misschien laat je m altijd dr aanvast, en is de batterij opgegaan?

Moonchild
29 september 2003, 01:50
Misschien is de aarde losgekomen in je bas? Het lijkt me alleen onwaarschijnlijk, want de BTB is natuurlijk kwalitatief gezien een goede bas.
Heb je zelf modificaties uitgevoerd? misschien heb je per ongeluk iets kapot gemaakt aan de aarde?

Je zou alle electronica eens kunnen doormeten, of in ieder geval eventjes ahterin je bas kijken of er niks is losgeraakt aan aarde-draadjes.

orah666
29 september 2003, 08:16
de batterij heb ik onlangs vervangen (duracel).. dus daar zal het niet aan liggen.. ik heb de bas tweedehands gekocht.. en heb er al sinds het begin last van.. ik zal hem eens openmaken, kijken of er draadjes los zitten.. anders breng ik hem maar effe weg ofzo

Lize
29 september 2003, 12:49
In mijn ervaring maakt een actieve bas juist meer herrie dan een passieve. Wat op zich geen wonder is (lijkt mij) aangezien er in een passieve bas niks gebeurt, terwijl door de actieve electronica constant een stroompje loopt, en dat kan makkelijk een zoem opleveren.
Bij mij is het precies hetzelfde als bij jou, mijn passieve fretless is muisstil, m'n actieve Yamaha zoemt een beetje.

Maar erg hard mag die zoem niet zijn, als je'm nog hoort terwijl je aan het spelen bent is er iets inderdaad niet goed en zou ik even langs een muziekzaak gaan.

frenske
29 september 2003, 13:14
Mijn actieve bas is, is muisstil, dus de redenatie van Lize gaat niet helemaal op!

Verminderd de buzz een beetje als je een metalen onderdeel van de bas aanraakt! In dat geval ligt het zeker aan de aarding!

Anavrin
29 september 2003, 13:21
de oplossing:
zorg dat de electronica goed afgeschermd is vd buitenwereld...
check ff http://www.geocities.com/stegers_gs/fotos.htm
de 10e foto laat zien wat ik bedoel (hij wil het plaatje niet laten zien, dus dan maar zo)

dikkie dik
29 september 2003, 15:23
soms kun je doen wat je wilt en blijft het. een mobieltje kan storen. het kan aan het beeldscherm van je computer liggen. of je amp is idd niet goed geaard, en dan hoeft het niet aan de bass te liggen. je pu's vangen ook die frequenties op. het ligt niet aan je bass denk ik. maar aan je amp. als je naar een tv of beeldscherm loopt. heb je er dan ook last van?

check maar ff, dan weet je zeker dat t niet je bass is :wink:

orah666
29 september 2003, 16:09
nu je het zegt.. zodra ik een metalen podknop aanraak dan hoor ik een tikje en is het gezoem weg.. als ik hem loslaat zoemt ie weer

niels_r
29 september 2003, 16:54
Da's dus de aarding die niet goed zit. Openschroeven en zoeken naar een los contactje, solderen en klaar!

orah666
29 september 2003, 17:25
thanks voor jullie hulp.. ik breng hem wel gewoon weg.. grote beurt.. laat ik meteen de action effe goed zetten.. kost wel wat. maar dan is het tenminste goed.. voor ik het zelf loop te verprutsen

bassopotmus
29 september 2003, 19:10
heb je geaarde amp?

dikkie dik
29 september 2003, 19:33
9 van de 10 keer is het zo dat je amp niet goed geaard is. meet voor de zekerheid de aarde in je stopcontact :)

orah666
29 september 2003, 19:35
hey verdorie.. m'n andere bas heeft er ook last van .. en idd.. ik heb geen geaarde stopcontacten in huis... dus amp niet geaard... kan ik dit nog op een andere manier oplossen.. die buzz is echt annoying

dikkie dik
29 september 2003, 19:37
simpel. leg van je amp een kabeltje naar je verwarming. dus op het ijzeren gedeelte van je amp maak je een koperdraadje aan vast , en die leg je naar je centrale verwarming en opgelost :)

orah666
29 september 2003, 19:38
leuk he amsterdamse huizen met zo'n lekkere oudewetse gaskachel.. dus geen CV :(

kan het ook aan de gasleiding :-D

ik heb een rack van 3 units.. moet ik ze dan allemaal aarden.. of enkel de poweramp? (laatste unit)

preamp->fx->poweramp

dikkie dik
29 september 2003, 19:43
eigenlijk is alles wel het beste ja. maar power amp is het belangrijkste. als je die aard dan heb je het belangrijkste gehad(gevaarlijkste) gehad.

suc6 dermee :wink:

basswasp
29 september 2003, 19:56
Een rack wordt toch door middel van metaal met elkaar verbonden? Als je dan iets uit het rack aard, aard je het complete rack.

dikkie dik
29 september 2003, 19:58
mja dan hoef je dus alleen maar je rack te aarden. eitje dus :)

orah666
29 september 2003, 21:13
hmmmmmmmmmmmm.. ik heb iets ontdekt.. ik kan de buzz in volume bijdraaien :).. als ik m'n volume op de basgitaar uitdraai dan gaat de buzz ook mee uit.. en vice versa.. als ik m'n basgitaar loskoppel dan hoor ik geen buzz..

ik heb vervolgens eens een gitaar aangesloten op m'n basset.. en die geeft totaal geen zoem..

bassie kaduk dus

bassopotmus
30 september 2003, 18:57
nee slechte aardig.of hele erge hummende elementen, single coils?

Anavrin
30 september 2003, 19:29
de oplossing:
zorg dat de electronica goed afgeschermd is vd buitenwereld...
check ff http://www.geocities.com/stegers_gs/fotos.htm
de 10e foto laat zien wat ik bedoel (hij wil het plaatje niet laten zien, dus dan maar zo)
ik blijf bij dit antwoord... Ik heb namelijk thuis geen zoem, maar in de oefenruimte wel (daar hoor je ook een klik als je het licht uitdoet), dus in mijn geval ligt het aan de aarding vd amp. Als het met je gitaar niet zoemt, dan kan het dus niet aan de amp liggen. Het is trouwens niet zo dat het actieve gedeelte een zoem weghaalt, als het aan de afscherming ligt, sterker nog, deze wordt gewoon meeversterkt. Ik zou, vanwege de tegenstrijdige berichten hiero, voor de zekerheid gewoon ff naar een gitaarboer gaan, die weet je waarschijnlijk zo te vertellen wat het is.


ps. ik weet wel dat je die vraag hier stelt om niet naar de gitaarboer te moeten, maar zo kom je ook niet verder...

orah666
30 september 2003, 19:54
ik heb al een afspraak om naar de gitaarboer te gaan.. maar als ik al een kleine indicatie kan geven waar het aan zou kunnen liggen scheelt het hem weer tijd en mij pieken :).. of euries..

anyway.. ik heb een ibi BTB406QM .. twee humbuckers

orah666
4 oktober 2003, 12:17
na wat praten met mensen enzo blijkt het dus gewoon aan de interferentie te liggen.. dus.. als ik te dicht bij m'n amp sta, gaat ie brommen.. als ik verder weg sta is het weg...

kan ik dat shielden op een of andere manier?