PDA

View Full Version : 2 EQ's "secret of the pro's"



Izegrim
28 september 2003, 19:35
D'r is een heel interessante site die dieper ingaat op het optimaliseren van je geluid:

http://www.amptone.com

Ik haal daar een paar conclusie vandaan waar ik graag reacties van hoor van mensen met ervaring daarover.

Het gaat om het volgende. Het gebruik van een EQ na de preamp is algemeen bekend. Meestal zit die gewoon op je versterker en iedereen prutst ermee om z'n geluid vorm te geven. Dan zijn er veel die nog een aparte EQ gebruiken in de fx-loop, òf waar er in diverse artikelen op de site op gehamerd wordt, tussen gitaar en preamp (tonepots niet meegerekend). Pre- en postOD/Dist. EQ dus die je geluid in bijna elke gewenste vorm kunnen kleien. Hoe groot is nu het effect van pre-preamp EQ?

Bovendien wordt gesteld dat (sorry voor het ontbreken van bronvermelding, het staat ergens op de site maar waar...) dat het type vervorming (tube/diode/digitaal) van je geluid niet erg van belang is voor het buizengeluid als je eintrap maar buizen is. Reacties?

Ik ben vooral benieuwd naar het effect van een EQ tussen gitaar en preamp.

Ize

Negative K3 fan
28 september 2003, 21:11
the TOOONEE page de link is trouwens fout het is

http://www.amptone.com

dml
28 september 2003, 21:15
Klopt helemaal.
Neem bijvoorbeeld de Koch Multitone. Kanaal 2 is een post-EQ kanaal: de EQ van kanaal 1 bepaalt de klank van de oversturing. M.a.w. zet je de toonregeling voluit dan heb je meer gain en vice versa. Op die manier kun je een hele dikke bluesy oversturing maken. Alleen is het dan weer jammer dat je op het zelfde kanaal geen EQ na de oversturing hebt.....
Voor alle GT-5 gebruikers: deze optie zit ook in de Custom Amp-mode. Je kunt helemaal je eigen versterker samenstellen, dus niet putten uit het aanbod van gemodelleerde amps. Dit is een optie die door bijna niemand wordt gebruikt!!!! Ik weet overigens niet of dit ook bij de GT-6 kan.....
Dus ja, je kan best een EQ-pedaal tussen gitaar en amp zetten en er gaat een wereld voor je open. Je moet alleen wel weten hoe het één en ander in te stellen. Heb je bijvoorbeeld een standaard strat met 3 Single Coils en je wil een humbucker-achtig geluid zet dan bijv. een 7-bands eq-pedaal tussen je amp en je strat en boost de frequenties 400 en 800 Hz tussen de 3 en 6 db. En cut 6,3 kHz met 6 db. Wedden dat je een heel eind in de goede richting komt?!!

Het klopt gedeeltelijk, van dat buizen poweramp verhaal. Feit blijft echter wel dat wat je in een tube poweramp stopt waardeloos klinkt, na de poweramp ook waardeloos klinkt. Neem bijvoorbeeld een Yamaha DG1000 en sluit die aan op een Marshall 9200.......WAUW!!!

newbreed
28 september 2003, 22:33
Het gaat om het volgende. Het gebruik van een EQ na de preamp is algemeen bekend. Meestal zit die gewoon op je versterker en iedereen prutst ermee om z'n geluid vorm te geven. Dan zijn er veel die nog een aparte EQ gebruiken in de fx-loop, òf waar er in diverse artikelen op de site op gehamerd wordt, tussen gitaar en preamp (tonepots niet meegerekend). Pre- en postOD/Dist. EQ dus die je geluid in bijna elke gewenste vorm kunnen kleien. Hoe groot is nu het effect van pre-preamp EQ?



Ik gebruik een EQ in de FX loop van mijn Marshall top en een
Par. EQ tussen gitaar en pre-amp

ijff
28 september 2003, 23:30
Ik heb een Peavey 50/50 buizen poweramp, een BOSS GT-6 en een Koch Pedaltone buizen pre-amp.
Ik kan echt draaien aan de knoppen van m'n GT-6 wat ik wil.. maar t.o.v. m'n Pedaltone mis ik toch echt een enorme bak 'punch'. Het geluid dat via de GT-6 uit m'n 50/50 komt is wel mooi.. maar het knalt er niet uit, wat wel het geval is bij m'n Pedaltone.

musicmaniac
29 september 2003, 12:33
Ik heb zo'n Boss Twin-pedaal, de 10-bands EQ en die zet ik tussen de gitaar en de pre-amp. Werkt heel goed, je kunt op het ding ook 10 voorkeuze instellingen gebruiken.

maestro_nl
29 september 2003, 22:22
Ook de TriAxis maakt per soundmode (8 karakters) verschil of de EQ pre- of post-gain is.
Daarnaast hebben alle modi aan het eind v/d keten een Dynamic Voice.
Dit is de grafische EQ vertaald in 1 parameter.
De kracht van de TriAxis zit naar mijn smaak in de combi van pre/post EQ en de finale Dynamic Voice EQ.

Nocki
29 september 2003, 23:52
klopt.

ik heb een stereo 1he 15 bands equalizer. \hiermee heb ik een aantal maandjes geexperimenteerd. met een kant voor de preamp en een kant in de fx loop. dit was heel leuk omdat ik de eigenschappen van de gitaar kon verscherpen waar ik dat wou. en ik kon het geluid van mn clean nog cleaner maken en het geluid van de overdrive nog zwaarder. dis was geweldig. maar na een tijdje spelen kwam ik erachter dat ik alles vanzelf wat platter ging zetten omdat ik het geluid van mn gitaar en mn amp toch het mooiste vind zoals het was. deasalnietteplus is het een heel leukspeeledingetje/...

Nocki

ps hij is te koop hoor... die equalizer

telecastermaster
30 september 2003, 12:26
Ik kan niet reageren op het pre/post gain gedeelte van je vraag omdat ik het zelf niet proefondervindelijk heb uitgeprobeerd. Ik vind de vraag wel erg interesant. Ik ben zelf nl. de filosofie toegedaan dat 'alles' het beste na de preamp kan komen. Vandaar dat ik overgestapt ben op (analoge) 19" apparatuur.

Een paar andere opmerkingen kan ik wel maken.

1) De vraag speelt ook met betrekking tot andere effecten zoals compressie (voor of na preamp). Hier zijn verschillende opvattingen over, hoewel ik vermoed dat de verschillen klein en niet duidelijk hoorbaar zijn.

2) De meeste EQ hebben maar een klein frequentie bereik. Dwz, te weinig band waardoor de bandbreedte nog erg groot is. Versterkers hebben zelf maar een 3-bands EQ; pedaaltje 7 of 9 bands en dit is eigenlijk te klein. Zelfs 15 bands EQ. Het meest veelzijdig is een parametrische EQ met variable bandbreedte.

3) Ik zit zelf te denken aan het inbouwen van een parametrische EQ in mijn gitaar (zie mijn post over de EMG variable mid control).

4) Ik het 19" rack dat ik gebruik voor recording kan ik op 4 plaatsen EQ'en: de preamp, de poweramp simulator, de EQ en de effectsprocessor. Daar wordt ik zelf een beetje moe van :wink:

cheers

peter

Izegrim
30 september 2003, 14:36
Als argument voor het pre-/postpreamp EQ-en werd vooral de nadruk gelegd op het ontstaan van vervorming, bij gebruik van OD of distortion dus. Als je een dik en modderig geluid de preamp instuurt, hoef je niet te rekenen op het bijwerken met alleen een postEQ. Laag is na de preamp toe te voegen, maar om een goed gedefinieerde oversturing te krijgen moet een helder en gebalanceerd geluid de preamp in gaan -> EQ... Maar na de preamp komt er een veel te rijk geluid uit omdat de OD/dist nogal wat tonen toevoegd. Dat moet je dan met de postEQ bewerken tot het je bevalt. Nogmaals, ik heb hier weinig ervaring mee en alleen m'n conclusies getrokken uit de amptone site waar ik hard m'n best voor doe om het te snappen... :-D

Bedankt voor bovenstaande reacties. Ik ben blij dat er serieus op gereageerd wordt. Nocki, ga jij in het vervolg zonder EQ verder?

Marshallover
30 september 2003, 17:21
Ik gebruik een GE-7 tussen m'n gitaar en m'n TSL 100, en ik kan alleen maar zeggen dat het geluid er echt veel beter van wordt (beter dan dat ik de GE-7 tussen de preamp en de Poweramp zet....

Ik heb inderdaad het verhaal over de buizen ook een keer gelezen, en wil dus nog een keer tegen de mensen zeggen die digitaal afkraken; je kunt heel wat moois uit je versterker halen als je de boel op een goeie manier aansluit.

Ik heb m'n Korg AX1000G nu tussen gitaar en pre-amp staan, omdat het in de FX loop van geen ene meter klinkt....

Ik haal er heel veel moois uit en het maakt me dus niet uit of het nu digitaal of analoog is en of mensen dit nou afkraken of niet, als je het zelf maar mooi vind.... (wel een equalizer na alle effecten doen he?)

Nocki
30 september 2003, 21:17
ja ik ga zonder mn eq verder. ik heb een tijd er mee gespeeld en het geluid is zeker leuk te maken. maar ik heb aan mn mark iv voldoende. + dat ik een kleiner rackje wou...

Nocki