PDA

View Full Version : Bouwers van versterkercabs in NL?



keef
28 september 2003, 18:44
Ik denk er over om een 2X12 box te laten maken voor een paar oude G12H30s die ik op de kop heb getikt. Vintage uiterlijk (basketweave doek, levant bekleding, sleuven voor Marshall top etc.), baltic birch cabinet, etc. Zou ook leuk zijn als de achterkant tweedelig is, zodat je open en closed back opties hebt.

In de US zijn er verschillende bedrijfjes die dit doen (Avatar (verrassend betaalbaar), Vibroworld etc.). Probleem is dat men niet exporteert (en zoja kost het verschepen en invoeren een fortuin). Ik ben zelf 1) lui en 2) onhandig, dus begin er niet aan. :lol: Is er in NL of Europa een alternatief? En dan niet een goedwillende klusser, maar een bouwer met veel ervaring inzake klankeigenschappen van houtsoorten, speakercombinaties etc.

PeArLjAm
28 september 2003, 19:22
volgens mij kun je dit bij www.haarguitars.nl laten doen, bel of mail ze even, zijn erg vriendelijk.. Miss hebben andere forummers nog ervaringen??

hadv
29 september 2003, 00:46
ik heb een boekje uit 1981 Hifi luidsprekerkasten voor zelfbouw. daar staan ook bouwtekeningen in van pa en instrument kasten
in het verleden heb ik heel wat kasten gebouwd, momenteel heb ik 2 15inchers liggen die nog een kastje behoeven, maar ik heb weinig puf omdat het nogal wat tijd kost
de lol is wel dat je goed kunt experimenteren als je een beetje handig bent, en het is redelijk betaalbaar (het hout voor zo'n 15 inch kast kost ca 35 euro, gezaagd, en dat is niet bij de Gamma maar bij de dure doehetzelferd)
wellicht dat je op internet bouwtekeningen kunt vinden (even googlen) :razz:

PeeVee
29 september 2003, 10:57
Is er in NL of Europa een alternatief? Een bouwer met veel ervaring inzake klankeigenschappen van houtsoorten, speakercombinaties etc.

De kast van mijn bf Super Reverb is gebouwd door Erik v.d. Haar en daar ben ik ZEER tevreden over. Erik heeft samen met Al(bert), moderator van dit forum, veel experimenten gedaan met verschillende houtsoorten, baffles en speakers.

Thijssie
29 september 2003, 13:49
ik heb een boekje uit 1981 Hifi luidsprekerkasten voor zelfbouw. daar staan ook bouwtekeningen in van pa en instrument kasten
in het verleden heb ik heel wat kasten gebouwd, momenteel heb ik 2 15inchers liggen die nog een kastje behoeven, maar ik heb weinig puf omdat het nogal wat tijd kost
de lol is wel dat je goed kunt experimenteren als je een beetje handig bent, en het is redelijk betaalbaar (het hout voor zo'n 15 inch kast kost ca 35 euro, gezaagd, en dat is niet bij de Gamma maar bij de dure doehetzelferd)
wellicht dat je op internet bouwtekeningen kunt vinden (even googlen) :razz:


Let op, er zijn een aantal wezelijke verschillen in de contructie van een hifi luidspreker en een speakercabinet voor gitaar. De eerste moet een neutrale weergever zijn, terwijl de 2e een verlengstuk van je instrument is. Dat heeft nogal wat consequenties voor de constructie!


Er staat niet veel informatie op het net mbt gitaarcabinetbouw, op www.celestion.com staat ea.

ieme
29 september 2003, 18:14
Ik denk er over om een 2X12 box te laten maken voor een paar oude G12H30s die ik op de kop heb getikt. Vintage uiterlijk (basketweave doek, levant bekleding, sleuven voor Marshall top etc.), baltic birch cabinet, etc. Zou ook leuk zijn als de achterkant tweedelig is, zodat je open en closed back opties hebt.

In de US zijn er verschillende bedrijfjes die dit doen (Avatar (verrassend betaalbaar), Vibroworld etc.). Probleem is dat men niet exporteert (en zoja kost het verschepen en invoeren een fortuin). Ik ben zelf 1) lui en 2) onhandig, dus begin er niet aan. :lol: Is er in NL of Europa een alternatief? En dan niet een goedwillende klusser, maar een bouwer met veel ervaring inzake klankeigenschappen van houtsoorten, speakercombinaties etc.

www.heinsguitars.com maakt hele mooie 2X12 kasten!

hadv
29 september 2003, 21:42
thijssie: LEZEN :razz:

"daar staan ook bouwtekeningen in van pa en instrument kasten"

Nocki
30 september 2003, 11:16
Ik geloof dar er een of ander amp bouwertje in nederland zit die buizenampjes bouwt en speaker kastjes. hij heet dolf koch. mischien dat hij je kan helpen...

Nocki

Robbert
30 september 2003, 12:55
Koch zit bij ons in Amersfoort. Weet niet of hij custom cabs maakt, weet wel dat hij geen losse versterker onderdelen verkoopt :(


Mijn broertje zat trouwens in de klas bij Koch jr.

V!N
30 september 2003, 18:33
ik heb een boekje uit 1981 Hifi luidsprekerkasten voor zelfbouw. daar staan ook bouwtekeningen in van m'n pa en zijn instrument kasten in.

Cool, zou je je pa kunnen vragen of je die tekeningen mag scannen voor een paar enthousiastelingen ? :)

hadv
1 oktober 2003, 02:22
V!N,

you are a weirdo, quoten en dan vernachelen :evil:

maar als je aangeeft wat voor soort kast je wilt hebben dan wil ik dat wel doen (als ik daar een tekening van heb tenminste)

keef
2 oktober 2003, 16:09
Bedankt voor de tips - ik ga vd Haar eens bellen. Wat Heins betreft - zal best goed spul zijn maar meer dan 800 euro voor een 2X12......dat betaalde ik twee maanden geleden voor een Marshall basketweave 4X12 met pre rola's :o :o :o