PDA

View Full Version : Vibe-O-Rama! Uw Vibe, mijn Vibe, Hoe zit het met Sash'Vibe ?



V!N
28 september 2003, 13:05
Jaaa ! Laten we het over Vibes gaan hebben. :)

Ik vind het toch wel een erg lekker geluid en zou het zelf ook wel willen hebben. Maar wat is dan echt DE vibe ? Zowel bekeken vanuit het oogpunt van de kritische gebruiker als de enthouasiaste zelfbouwer.

Een Vibe van dertig jaar oud is nog wel te vinden, maar erg prijzig .. dit moet maar afvallen .. bovendien ben ik op zoek naar een gebruiksvoorwerp, geen museumstuk.

Dan de moderne vibes, vanwege allerlei wetten mogen de krachtige LDR's hierin niet meer zo zijn als die in de vibes van Jimi en Ritchie en vele anderen.
Als het het zelfbouwproject Neovibe (http://www.generalguitargadgets.com/v2/index.php?option=displaypage&Itemid=150&op=page&SubMenu=) zou worden, dan is het mogelijk om NOS LDR's te gebruiken, hm ..
Maar hoe zit het met de moderne vibes met de zwakke LDR's ? klinken wel ? De Dunlop en de Sweettone ? Ik meende dat onze tone-man de Dun heeft afgedankt voor de Sweet omdat die niet zoveel van het hoog afsnoept ?

Alles over museumstukken, zelfbouw, mods en Vibes klaar in de winkel is welkom in de Vibe-O-Rama !

dank bij voorbaat voor een interessante thread, ;)

V!N

sash
28 september 2003, 13:39
Ah cool, vibethread ;)

Dunlop Univibe:
ERG goede vibe. Zeer authentiek en ook stereo. Trekt inderdaad te veel hoog weg. Binnenin zit nog een trimpot die een soorte 2e intensity regelaar is. Jammergenoeg geen volumeknop.

Fulltone DejaVibe (1):
Een flinke stap beter dan de Dunlop Univibe. De vibe is transparanter, maar de treble dip is nog steeds niet weggenomen. Heeft 2 switches: modern/vintage, chorus/vibrato. Wel met volumeknop deze keer.

Fulltone DejaVibe (2 en CSMDV):
Qua controls hetzelfde als de eerste Fulltone DejaVibe, alleen zijn ze allebei veel kleiner (de 2 zit in Fulldrive behuizing) en draaien op 18V intern. Werkt alleen met adapter. Het mooie is: geen trebledip! Als je em aantrapt met de mini switch op modern krijg je zelfs meer hoog. Binnen zit nog een pot die factory standard is ingesteld op maximum brightness. Zelf vond ik em iets te veel hoog hebben, dus de trimpot op mijn CSMDV staat neutraal. Zo hoor je zelfs een heel vies rande fuzz eraan, maar met genoeg treble erin.
Het laag en mid zijn vrij neutraal. Kon ze er niet in ontdekken.
Samen met de vibes van Bob Sweet, de besten die er zijn.

Bob Sweet:
Bob Sweet werkte vroeger voor Prescription Electronics. Voor hun heeft hij onder andere de Vibe Unit ontworpen. Toen hij daar weggegaan is heeft ie Sweetsound opgericht en onder die naam bracht ie de Ultra Vibe uit. De Ultra Vibe is gelijk aan de Vibe Unit van PE, alleen andere behuizing.
Allebei klinken ze erg neutraal, met een randje fuzz erin (zoals in te stellen is op die van Fulltone, alleen heeft die van Fulltone meer headroom wat betreft het hoog).
Om mee te kunnen met de Fulltone-hype van het vele hoog heeft hij begin dit jaar de MojoVibe uitgebracht.
Draait ook op 18V en met dip switches is de hoeveelheid hoog in te stellen. Daarmee elimineert hij ook gelijk de modern/vintage switch, zodat alles naar smaak in te stellen is. Een ietwat beter idee dan bij Mike Fuller dus.

MJM Classic Vibe: nooit gehoord, nooit over gespeeld, ook geen mening dus. Wat ik er over lees is dat ie erg goed is.

FoxRox ProVibe (Coconut): Lekkere vibe met een mooie bulb erin. Net te weinig hoog, maar gelukkig niet zo'n gigantische trebledip als bij de Dunlop Dejavibe 1. Erg vet, zeker in combinatie met de fuzz en octavia die in de Coconut zitten. Bizar goede prijs ook.
De fuzz uit de coconut zou ik persoonlijk wel gelijk een silicon of germanium card inzetten. Het hybrid geval vind ik een 'net niet' geval.

Tot zover mijn bijdrage ;)

sash
28 september 2003, 13:43
Oh ja, beste vibes tot nu toe?

Sweetsound Mojovibe en Fulltone DejaVibe2.

Beste prijs/kwaliteit verhouding: FoxRox Coconut2 (vanwege de combinatie van DE 3 effecten in 1 box voor de absurde prijs van 385 Euro. Voor dat geld koop ik net een Octavia :D )

Bouke
28 september 2003, 13:43
Hey V!N,

Ik heb een DaneElectro Rocky Road. Het is een leslie-emu die erg weinig kost (€ 74,- ongeveer) en het ding werkt, na een 'gain-mod' (weestandje overbruggen) prima. Beetje ruis erin maar dat maakt mij voor live genruik niet uit. Voor 'thuis', om op te nemen dus, haal ik m'n vibes uit de PodXt.

Bouke

sash
28 september 2003, 13:49
Das een leslie emulator, geen vibe. Wat veel mensen vergeten is dat een vibe gebasseerd is op een leslie, maar dan meer chorussy.

PeArLjAm
28 september 2003, 18:18
Ik ben nog steeds zeer tevreden over de vibe in mijn captain coconut, lekker veel instelmogelijkheden, klinkt super en bovendien niet echt duur. Maar ja daar zitte nog 2 extra effecten op en die hebje misschien niet nodig... Zijn er eigenlijk al meer (tevreden) cc2 gebruikers op dit forum??

dml
28 september 2003, 21:18
Hee, ik mis de Voodoo Vibe van Roger Mayer. Kan wat mij betreft zeker wedijveren met de DejaVibe van Fulltone, misschien klinkt 'ie zelfs nog wat authentieker. Ach, smaken verschillen.

V!N
29 september 2003, 22:00
Ha Sash, Zo, dat zijn me de pedaaltjes wel die je noemt, bedankt voor deze uitgebreide omschrijvingen.

Maar waar ik al bang voor was, een Sash-pedaal kost weer een derde van een jaar collegegeld. ;) Maar mocht je het niet redden en dit jaar nog een pedaal kopen, mag ik je Mojo-Vibe dan als je al je pedaaltjes hier verdeelt ? :D

Maar serieus, die Mojo Vibe lijkt me het beste idee. Geen trebble cut en .. ook geen fuzzy randje ? En het zit blijkbaar in de moderne vibes ook wel snor met de zwakkere, moderne LDR's

Maar tot die tijd, hm .. ik denk dat ik beter dan eens kalm aan kan beginnen met de Neovibe om me het geluid en de omgang hiermee eigen te maken. Ik vind de Vibe al heel lang een geweldig effect en werd laatst weer helemaal verliefd na het horen van 'Catch the Rainbow' op een bootleg van Rainbow. :D
Als ik het eenmaal meester ben en ik het geld heb, zal ik eens met Bob gaan praten over een leuke deal.



Ha Bouke, in een POD zit echt alles, meer dan ik nodig heb en is mede daarom niet iets wat ik zoek. Ik heb liever één perfecte Vibe dan een POD vol met geluiden die het net niet halen bij het origineel.
Maar voor thuis opnamens maken om de band even snel te laten horen wat voor idee je hebt lijkt me zo'n POD echt een uitkomst. Ik heb het geprobeerd met een brullende Marhsall voor de ingebouwde microfoon van een iMac te zetten en tsja .. dat klinkt niet allercharmantst. ;)
Ik ken de Rocky Road ook, heel tof pedaal maar het heeft niet die 'Vibe' waar ik nu naar op zoek ben.



Het kokosnootje klinkt als idee me heel goed in de oren, maar ik zit al vrij goed in de fuzzes en octavers en als zelfbouwer heb ik ook nog heel wat aan fuzz en octave wat ik zo uit de pols kan schudden. Dit zijn niet de moeilijkste effecten.
Zo'n noot is voor mij iets teveel van het goeie, maar inderdaad een geweldige oplossing om de drie Jimi-effecten in één keer te kopen. Echt de "Jimi in a box" ! (http://www.geofex.com/Article_Folders/jiab/jiab.htm) ;)



Mocht iemand nog iets kwijt willen over MJM Classic Vibe en de Roger Mayer Voodoo Vibe, schroom het niet ! Daar is de Vibe-O-Rama voor in het leven geroepen ! :)


groets,


V!N

sash
29 september 2003, 23:33
Heya Vin,

Tja, een goede vibe kost veel geld. De prijzen van Fulltone en Sweetsound vallen me nog best mee vergeleken met die van Prescription (480 DOLLAR!).
Het beste is natuurlijk 2e hands scoren op eBay, maar de Sweetsounds en nieuwe Fulltone's zijn zo goed dat haast niemand ze weg wil doen ;)

De Coconut is geweldig, alleen het kutte is dat je niet voorzien mag zijn in de fuzzes en octavia's. Heb inmiddels zelf een geweldige fuzz en octavia (Everman Fuzz Drive en Chicago Iron Octavian, check die octavia out: www.chicagoiron.com. Exacte Tycobrahe kopie en goedkoop te scoren op eBay, heb voor een nieuwe 171.50 dollar betaald).

Je kan ook de goedkopere Voodoo Lab Mini Vibe proberen, weet niet hoe goed die is, maar heeft wel een treble cut erin zitten. Dat is het nadeel van de goedkopere vibes. Allemaal die afkapping van het hoog erin.
Probeer ze allemaal eens uit zou ik zeggen (het meeste is wel te krijgen bij v/d Haar) en misschien valt de afkapping in het hoog je erg mee in de goedkopere pedalen.
Het is maar net hoe erg het je opvalt en hoe belangrijk je je vibe vindt.

Ik ben toonpurist van de ergste klasse en alles moet dan ook perfect zijn. Speel misschien met 35% van het optreden met m'n vibe aan en dat moet dan ook goed en duidelijk doorkomen. Vandaar dat ik voor de Fulltone CSMDV gekozen heb. Die heeft dus de mogelijkheid om er meer hoog in te draaien. Kom je gelijk beter door de mix heen.

Het komt uiteindelijk ook allemaal op neer wat je zelf goed vindt klinken. Wat ik goed vind kan voor jou wel gigantische bagger zijn. Dagje v/d Haar is dan ook erg aan te raden ;)

Ben benieuwd ;)

Sas

Dirtypool
30 september 2003, 05:34
zwakkere, moderne LDR's

vertel daar eens iets meer over?

Grtz Richard

Lucky
30 september 2003, 07:15
black cat vibe schijnt ook super te zijn...heb hem zelf nog nooit gehoord.

wie wel????

V!N
30 september 2003, 18:20
zwakkere, moderne LDR's

vertel daar eens iets meer over?

Grtz Richard

Ha Richard, komptie:

Een vibe krijgt zijn geluid door lichgevoelige weerstanden (LDR's) Binnenin knippert een lampje dat de golfbeweging in het geluid brengt: minder licht geeft een bassig geluid, alsof de speaker van je af draait, meer licht geeft een open geluid alsof de speaker naar je toe staat.

In de oude vibes zitten Cadnium Sulfide LDR's, die echt een geweldige lichtgevoeligheid hebben. Deze werden ook gebruikt in Blackface en Silverface Fender reverbs.
Onder een 60 Watt gloeilamp hebben ze een weerstand van een paar tiende Ohm en in het donker meer dan 2 Mega Ohm en ze hebben een ontzettend snelle reactietijd. Tot vroeg in de jaren '90 werden deze in Taiwan gemaakt, maar omdat ze niet goed voor het millieu zouden zijn, moest dit gestaakt worden.


Hm, doet me denken aan de gele Heineken kratten, zo mooi geel door het (giftige) Cadnium. Linkse denkers zeiden: "DAT MAG NIET !!!" Dus in plaats van in een duurzaam krat dat al 20 jaar meeging en makkelijk nog minstens 20 jaar mee zou kunnen gaan, zit al dat Cadnium nu ergens in het milieu ..


Terug naar de vibe. De huidige LDR's zijn lang niet zo gevoelig en zelfs als je met sterker licht gaat werken krijg je niet dezelfde diepte als in de vibes van weleer. Om dit enigszins te compenseren kun je de LDR's dichter tegen de lamp aan plaatsen en de lamp zelf langzamer aan en uit laten gaan zodat die slome LDR's toch nog een beetje diepte kunnen genereren, maar ja .. het is niet hetzelfde he ?

Als onze toon-man zo weg is van de moderne vibes kan ik daar als tech-in-spé-man maar één conclusie aan hangen: er worden New Old Stock LDR's gebruikt !

V!N
30 september 2003, 23:39
Hier nog even een stukje geluid om bij weg te kwijlen.
http://users.alwaysaccess.nl/~eisen/Catch_the_Rainbow.mp3
:)

DIT is echt de reden waarom mensen een vibe willen.

(en een strat, een fuzz, een delay, een Marhsall) :D

Dirtypool
1 oktober 2003, 01:34
en Dio..weergaloos.
Jammer dat dieBlackmore nu zulke meuk maakt.
Zullen ongetwijfeld mensen van houden maar ik vind het zonde.
Bedankt voor je uitleg.
Ben nu wel benieuwd wat er in de Fulltone zit en of er nog NOS dingetjes te krijgen zijn om evt uit te proberen. :cool:

Grtz Richard

shredneck
1 oktober 2003, 19:32
Hey,

Ik speel met een Rotovibe van Dunlop, is dat ook een Vibe zoals hier bedoeld wordt?

Het ding heeft een leslie en een chorus stand en klinkt erg lekker.

Corvin.

V!N
1 oktober 2003, 22:07
Zijn er eigenlijk al meer (tevreden) cc2 gebruikers op dit forum??

Peveo heeft er een die hij gebruikt met een 100 Watt plexi re-issue http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=21135&start=15

LordRiffenstein
20 januari 2004, 13:14
Ok, back to vibes aangezien het andere topic weer wat animo bied! :razz:

Wat vinden jullie van de Voodoo Lab Microvibe en is er verschil tussen de oude versie (zonder aan/uit licht) en de nieuwe?

sash
20 januari 2004, 14:57
Ik vind het een kloteding. Hele kunstmatige, plastice swell. Afrader.

LordRiffenstein
20 januari 2004, 15:03
Ik vind het een kloteding. Hele kunstmatige, plastice swell. Afrader.

Mmm dan zal ik maar helemaal zwijgen over het feit dat ik overweeg een Line6 Mod Pro te kopen om een Vibe, lekkere trems en chorussen te hebben :oops:

sash
20 januari 2004, 15:14
........ *houdt zich in* :D :D :D

LordRiffenstein
20 januari 2004, 15:25
........ *houdt zich in* :D :D :D

Tja, ik gebruik een un-modded low-end sucking TS-10, so what?? :razz:

Die Mod Pro is vooral handig met mijn rack, als ik enkel pedaaltjes op de vloer had zou ik ook geen Line6 kopen (tenzij delay want die is wel ok)

The Thumb
20 januari 2004, 17:04
Ok, back to vibes aangezien het andere topic weer wat animo bied! :razz:

Wat vinden jullie van de Voodoo Lab Microvibe en is er verschil tussen de oude versie (zonder aan/uit licht) en de nieuwe?

ik heb de oude een tijd gehad. vond hem kwalitatief tussen de dunlop en de fulltone inzitten. Hij is natuurlijk ook wat goedkoper dan de fulltone. k vond hem best aardig, zeker gezien de prijs. De fulltone klinkt wel wat organischer

Rutger
28 februari 2004, 01:04
What about the T-Rex Beta Vibe??