PDA

View Full Version : Super Six naar Twin Reverb conversie



nicoverduin
27 september 2003, 20:14
Nou het is dan eindelijk zover. Vorige week begonnen met het lijmen van de kast. Op mijn site kun je de foto's zien van het verloop. Volgende stap wordt Tolex'en.
Nico

Mr.Jay
28 september 2003, 13:37
Nou het is dan eindelijk zover. Vorige week begonnen met het lijmen van de kast. Op mijn site kun je de foto's zien van het verloop. Volgende stap wordt Tolex'en.
Nico

Wat voor hout en dikte heb je voor de baffle gebruikt Nico ?

Die verticale steunbalk in het midden zit niet op een blackface baffle trouwens. En de "raamwerk"-latten zijn daarvan smaller(zelfde plywood dan de baffle ook ).
Dit alles heeft wellicht nog invloed op het geluid.
Ziet goed uit verder ! zet je er nog een andere ( Twin-)faceplate op ?

JaY

SteavisSmokin
28 september 2003, 14:26
ziet er leuk uit nico! Wat ga je verder met uiterlijk doen, BF of SF? Enneh..heb je toevallig niet een fototje van het binnenwerk van die super six? Lijkt me wel leuk om te zien. Je hebt in ieder geval 4 GE 6L6GC eindbuizen zo te zien -> die klinken in ieder geval lekker!

nicoverduin
28 september 2003, 15:22
Dat latje in het midden is geen steun balk maar zorgt er alleen voor dat het doek wat mooier blijft staan. De baffle is 12 mm. Berken. OF ik een Twin faceplate erop zet, weet ik nog niet. Moet er een keer tegen aan lopen of zo.
Foto's van de binnenkant zijn inmiddels gemaakt. Ik ben al begonnen met het vervangen van die oude was kondensatoren en de elko's. Moet nog een setje hoogspanning kopen.
Blackfacen komt ook nog.
Maar hij klinkt als een tierelier. Niet verwacht van die RCF'en.
Zet de foto's vanavond nog op m'n site.
Nico

nicoverduin
28 september 2003, 18:16
Eerste foto's van de binnenkant staan erop. :-D

Nico

aadplagiaat
28 september 2003, 18:56
Eerste foto's van de binnenkant staan erop. :-D

Nico

Ziet er mooi uit allemaal nico, ik ken je site al langer en heb daar veel tips vandaangehaald. Bij deze nog mijn dank. :)

Mr.Jay
28 september 2003, 18:58
[quote="nicoverduin"]Dat latje in het midden is geen steun balk maar zorgt er alleen voor dat het doek wat mooier blijft staan.

moet niet nodig zijn, maar kan wel natuurlijk.

>De baffle is 12 mm. Berken.
massief of multiplex ?

>Foto's van de binnenkant zijn inmiddels gemaakt.
Gezien > leuk die uitgezaagde speakerplank als "werkblad" te gebruiken, twee op elkaar en je kunt de buizen erin laten zitten. Heb ik ook gedaan haha......was dát of broodplankie. Makkelijke keuze.

>Ik ben al begonnen met het vervangen van die oude was kondensatoren
Die "bluedrops" zijn de slechtste niet.

>Blackfacen komt ook nog.
zéker het biasbalance gedeelte en eindbuizencaps neem ik aan.

JaY

nicoverduin
28 september 2003, 19:18
De baffle is multiplex.

Wel vind ik dat deze Twin minder bas heeft dan mijn SR. Zal eens een keer de toonregelingen naast elkaar leggen.

Blackfacen zal wel stappie voor stappie gaan. En inderdaad eerst die bias instelling. Maar ik durf niet te veel nu op die versterker te spelen totdat ik nieuwe Hoogspannings elko's heb. Misschien komende zaterdag een ritje naar Renkum. Zal AJ wel eerst effe bellen.

Overigens vanavond kwam ik erachter dat de vibrato het niet deed. Maar ja voor dit weekend uitgesleuteld. Tijd om sociaal wenselijk gedrag te vertonen. :-D

Voor wat die bluedrops betreft, ik zal ze zeker bewaren. Kan ik nog eens experimenteren.

Tja ik kwam net een plankie te kort anders moest ik al die buizen er eerst uit halen. En nu niet. Broodplank had niet gekund. Wij hebben zo'n teflon ding (net te laag) :-D :-D

Nico

Mr.Jay
28 september 2003, 20:53
[quote="nicoverduin"]De baffle is multiplex.

Mooi, ik heb eenzelfde erin gemaakt. Zat zo'n spaanplaten verlijmde in.

>Wel vind ik dat deze Twin minder bas heeft dan mijn SR. Zal eens een keer de toonregelingen naast elkaar leggen.

iets niet goed dan. Mijn Twin dendert van het podium af zoveel laag. Ben al vanalles aan het proberen dit te verminderen.
2x12" heeft echt veel laag. Misschien die RCF's van jou ?

JaY

Mr.Jay
28 september 2003, 20:54
>Wel vind ik dat deze Twin minder bas heeft dan mijn SR. Zal eens een keer de toonregelingen naast elkaar leggen.

Hang Twin chassis es aan dat SRcab ?!

JaY

nicoverduin
28 september 2003, 20:57
Zal ik van de week doen.

Nico

SteavisSmokin
28 september 2003, 22:36
nico, waarmee ben je die blauwe couple caps aan het vervangen? Mits het sprague OD zijn zal ik als ik jou was eens wat experimenteren want de originele klinken waarschijnlijk beter.

nicoverduin
28 september 2003, 23:24
Inderdaad met Sprague OD's. En een paar PIO's (kwam een paar OD's te kort). Maar experimenteren ga ik zeker.
Nico

nicoverduin
29 september 2003, 21:33
Hang Twin chassis es aan dat SRcab ?!

In verhouding tot de SR is er nog steeds relatief weinig bas.

De vibrato optokoppelaar is stuk. de 12AX7 was ook niet goed. De neon lamp oscilleerde veel te hoog. Na een ander ecc83 erin gestop te hebben. Knipperde de neon weer goed. Echter de weerstand van de LDR varieert niet meer. Als ik de LDR kortsluit wordt het volume nul. Dus dat gedeelt doet het wel.

Dus toevoegen aan het bestellijstje :

2 Elco 100 uF / 350 V (Ruby Goldcap)
3 x elco 20 / 500v Ruby Gold Cap.
1 LDR.

Nico

Mr.Jay
30 september 2003, 00:18
[quote]Hang Twin chassis es aan dat SRcab ?!

In verhouding tot de SR is er nog steeds relatief weinig bas.

Misschien is het circuit wel "bijgetuned' voor gebruik met gesloten kast o.i.d. door de jaren heen, daardoor wat bas "weggegooid".

JaY

nicoverduin
30 september 2003, 00:26
Jay,

Volgens mij was de versterker "origineel" t.o.v. het schema. Maar ik zal eens wat gaan experimenteren. Ik ga in ieder geval de AB763 tegen het schema van die 100 watt aanhouden en eens kijken waar de verschillen zitten.

En ik moet nog "blackfacen"

Desnoods wat koppel kondensatoren vergroten.

Nico

Mr.Jay
30 september 2003, 00:34
[quote="nicoverduin"]Jay,

Volgens mij was de versterker "origineel" t.o.v. het schema.Desnoods wat koppel kondensatoren vergroten.

Als ie origineel is zou er genoeg laag in moeten zitten. Misschien een slechte koppelcap of weerstand ergens. Effe hele zaak doormeten.

JaY

Al
1 oktober 2003, 01:21
[quote=nicoverduin]Jay,

Volgens mij was de versterker "origineel" t.o.v. het schema.Desnoods wat koppel kondensatoren vergroten.

Als ie origineel is zou er genoeg laag in moeten zitten. Misschien een slechte koppelcap of weerstand ergens. Effe hele zaak doormeten.

JaY

Ja, die sf'en hebben meestal teveel bas. Beetje ruime PI koppelcap. Nog wel aardig voor thuis of kleintjes spelen. Bij hoger volume gaat de toon uit balans

Al

nicoverduin
12 oktober 2003, 19:40
Nou eindelijk is de kast af. Een middagje trippen boven de bison-tix. Maar het zit erop. Kijk maar op m'n site.
Nico

Al
12 oktober 2003, 22:24
Nou eindelijk is de kast af. Een middagje trippen boven de bison-tix. Maar het zit erop. Kijk maar op m'n site.
Nico

Ha Nico

Zou je nog even de url willen posten?
Ben hem kwijt....

Al

nicoverduin
12 oktober 2003, 22:25
home.wanadoo.nl/nico.verduin

Al
12 oktober 2003, 22:59
home.wanadoo.nl/nico.verduin

Zenx!

Al
12 oktober 2003, 23:05
home.wanadoo.nl/nico.verduin

Goed gedaon jochie!

Zo te zien is die amp van een goed jaar!

Je hebt wel gesmokkeld met de achterlatjes (haha)
Ik haal altijd de grill onder de speakerrand vandaan. Voor mijn gevoel speaker beter in contact met board.

Was je ook van plan uiterlijk te bleckfezen?

Al

nicoverduin
12 oktober 2003, 23:38
yep.
Volgende stap.
Nico

SteavisSmokin
13 oktober 2003, 00:43
Ik haal altijd de grill onder de speakerrand vandaan. Voor mijn gevoel speaker beter in contact met board.

Al bedoel je dat je de grill cloth aan onderkant van de baffle weghaald voor beter contact met cabinet?

SteavisSmokin
13 oktober 2003, 00:45
heb effe wat fotos bekeken op nico zijn site en ik snap nu wat je bedoeld Al!! D'r bestaat toch een uitdrukking die zoiets is als: eerst kijken dan vragen.....?

Mr.Jay
13 oktober 2003, 10:54
>Ik haal altijd de grill onder de speakerrand vandaan. Voor mijn gevoel speaker beter in contact met board.


Hoe bedoel je dit precies ?
JaY

PeeVee
13 oktober 2003, 13:48
Sjiek hoor Nico! Chapeau! Moet eerst de schuur opruimen, maar ga dan ook aan mijn eerste 2 x 10" cabinetje beginnen. Komt mijn single ended ChampClone topje op. Wil er een een mooie 50's look aangeven, ga iets doen met (pastel) gekleurde kunstleer ofzo, lekker kitsch... lichblauw met creme ofzo!

Al
13 oktober 2003, 14:35
>Ik haal altijd de grill onder de speakerrand vandaan. Voor mijn gevoel speaker beter in contact met board.


Hoe bedoel je dit precies ?
JaY

Grillcloth niet onder speaker door laten lopen

Al

nicoverduin
13 oktober 2003, 21:08
Sjiek hoor Nico! Chapeau! Moet eerst de schuur opruimen, maar ga dan ook aan mijn eerste 2 x 10" cabinetje beginnen. Komt mijn single ended ChampClone topje op. Wil er een een mooie 50's look aangeven, ga iets doen met (pastel) gekleurde kunstleer ofzo, lekker kitsch... lichblauw met creme ofzo!
Lichtblauw met creme is geen verkeerde combinatie. Dan een hoogglanzend goudkleurig (of geborsteld) frontpaneel? zwart zou ook kunnen!
Let wel op dat kunstleer erg gevoelig is voor stoten en zeker niet zo sterk is als Tolex. Voor je het weet heb je er blussen op en dat zou zonde zijn.
Ik zou er zeker chromen hoeken opzetten. Kan je eurotje of 7-8 kosten maar maakt het wel erg mooi.
Ga je zo'n televisie model maken?
Nico

nicoverduin
13 oktober 2003, 21:09
Oh ja en wel effe lekker boven die pot bison-tix hangen. Kun je gratis "trippen" en koppijn op de koop toe.
Alhoewel het gisteren beter ging (hoop wind).

Nico :-D :-D :-D