PDA

View Full Version : Een bass set ter waarde van 1000 Oiro.



Rhinus
27 september 2003, 14:52
Ja, ik ga een nieuwe bass kopen! Jawel! Ik zit op kamers, dus ik heb een 2e set nodig. Mijn 1e set 100 Oiro was en ik alleen gekeken heb of ik 't leuk vond. Ik vind 't dus leuk, dus mijn 2e set mag veel meer kosten ookal speel ik nog wel vrij slecht.

't Mag ongeveer 1000 Oiro gaan kosten. Voor een bass en versterker en eventueel een effect ofzo. 't Is bedoelt om thuis en alleen te spelen.

Ik wil 'm gaan kopen bij RockPalace in Den Haag omdat dat redelijk in de buurt is en ik geen auto heb. (Of zijn er betere winkels in de buurt?)

Ik speel trouwens Rock enzo en heb de komende tijd nog geen behoefte aan slappen enzo.

Hoewel ik net de FAQ doorgelezen heb zou ik op zich best tips willen. Ik ben vrij klein smal en heb kleine handen. Ik heb daarom graag een bass met snaren dicht op elkaar en een kleine afstand van mijn snaren to mijn nek (Dat kun je zeker zelf verstellen? Ik denk ik niet, ik eet niks van bassen af.)

Hoeveel geld kan ik 't beste uitgeven aan een versterker en hoeveel aan een bassgitaar zelf? Totaal mag dus 1000 Oiro zijn. Ik denk trouwens dat ik liever een 5 snaar wil dan een 4 snaar.

Dus zijn er bassgitaren die ik zeker moet proberen? Of die ik zeker niet moet kopen? En hoeveel % van 't geld aan bass en hoeveel aan versterker?

Alle adviezen zijn welkom!

PS: Ik ga zoiezo 2 keer een paar uur spelen in die winkel zonder dat ik iets koop. Ik wil er geen spijt van krijgen he. :)

Bazz
27 september 2003, 15:11
Als je 1000 pleuro uit gaat geven heb je veel keus bij rock palace, ik zou als je thuis blijft spelen lekker een klein versterkertje kopen, ik hoor goeie dingen over die peavey nitrobass (hoewel ik geen fan ben van peavey)
Verder hou je dan nog zo'n 800 eur over voor een bas, als je kleine handen hebt zijn soundgears wel okee, smal nekje, en het zijn geen gekke beginners, je kan er in ieder geval mee op een podium verschijnen!!!

Succes
PS, als je bij rockpalace gaat shoppen moet je niet al te kleinzerig zijn, die gasten zijn nogal arrogant, gewoon lekker doen alsof die zaak van jou is en dan gaat het wel goed!!!

Rhinus
28 september 2003, 11:42
Dank :).

Meer tips zijn welkom he.

dikkie dik
28 september 2003, 11:45
je kunt ook gaan liften en dan naar musik produktiv gaan. en een mooie warwick kopen :D

bassopotmus
28 september 2003, 14:59
Ik persoonlijk raad je tenseerste een fender Jazz aan. Ja daar komt tie weer! Maar als je een geile hals wilt, that's the medicine!

Je zit met je budget, maar als je een japannerkoopt, kan je voor zo'n 700 euro echt een goede fender in huis hebben.

Rhinus
28 september 2003, 18:23
Wat is het verschil tussen een Japanner en een 'echte'?

Hoeveel zou jij trouwens aan je bass uitgeven en hoeveel aan je versterker?

Ruud
28 september 2003, 18:32
Of kijk eens naar een Yamaha, goede basjes voor het geld.. heb der zelf ook een...nette afwerking en lekker warm geluid... hou je ook nog leuk wat geld over voor een beetje een leuke amp of een leuk effect...

Je kunt natuurlijk in plaats van een amp ook een Pod of een V-amp kopen.. kun je thuis of op je kamer met koptelefoon oefenen en heb je ook nog eens een effectbak.
Tevens wel zo leuk voor je huisgenoten..gelukkig doen die van mij er niet zo moeilijk over.. maar midden in de nacht, dan kan ik niet gaan raggen hoor..

En een amp???... tja, wat wil je veel power en weinig geld???? kijk dan naar een peavey ofzo... die doen het tweedehands altijd beter dan een onbekend of lowbudgetmerk mocht je binnenkort nog groter willen.

bassopotmus
28 september 2003, 18:34
eeen jappaner is een bas ter waarde van een mexicaan, met een wat betere afwerking dan een mexicaan en vaak amerikaanse electronica. De amerikanen hebben nu in gezeien dat dit een gat in de markt is en verkopen ongeveer dit princiepe onder "highway 1" Een kosten drukkende amerikaan voor zon 900 dacht ik.

Ik ben ervan overtuigt dat japanners een goede basis legen tot een upgrade en waardig zijn aan amerikanen. Het hout is ietswat beter van de amerikanen, first class. Maar daar betaal je ook sterk voor.

Ik vind dat je geen kosten moet sparen op een bas, het is zeker een dure onderneming, maar als je het echt zeker weet dan zou ik even doorsparen en dan wat je nu hebt aan een bas uitgeven, zal je zeker geen spijt van krijgen.

Ik ben nu ook bezig wat te verkopen en te sparen voor een bas die ik me leven zal houden. Ik weet nu waarnar ik zoek en wat ik ervoor over heb.

Ikzelf ga denk ik voor of een japanner die ik upgrade met bv een Bad-ass2 en een J-retro plus barts. (kick-ass!!) Of nog even door sparen voor een american vintage, puur vanwege het feit dat die alleen nog maar met nitrolak te krijgen zijn. tegenwoordig word alles met zon slijtvaste polly laklaag gemaakt, wat dus echt tone zuigt! Maar dat zijn weer Basso's speciale wensen.

Hopelijk ben ik wat duidelijk vandaag..

Anyway, mensen GOEDKOOP IS DUURKOOP, spaar en koop je een echte!

Ruud
28 september 2003, 18:43
Tja.. maar om zo iemand nu direct een dure fender aan te smeren... als je net begint kun net zoveel met een iets minder dure bas hoor, meestal weet je dan ook nog niet precies wat voor geluid je wilt en wat voor bas.. kun je beter als je eenmaal wat langer speelt overstappen op iets duurders,.. naar mijn mening dan....

AntY
28 september 2003, 18:48
als je 300 euro uitgeeft aan een 2de hands versterker zit je voor thuis prima. ik heb mijn Trace ook darvoor gekocht, goede kwaliteit geluid (naar mijn smaak), en hij kan eigenlijk al te hard. bovenmdien KAN je er nog makkelijk mee repeteren met een bandje, en zit er een DI OUT op zodat je m ook op een PA kan gooien blij kleine optredens.

Rhinus
28 september 2003, 21:59
Ik dank u allen! Ik ga morgen weer naar mijn kamer toe en dan donderdag naar de winkel. Ik volgende week weer wat van me weten. Aju!

Laus
28 september 2003, 22:23
waar zit je in den haag?

bij de rockpalace hebben ze altijd veel Ampegs staan.

Ik ben dan zo'n mafketel die weer meer uitgeeft aan een amp. 600/400 ofzo.

ik weet niet meer pcies welke merken ze allemaal hebben.

probeer een leuke combi samen te stellen en dan wel 100 euro minstens dr van aflullen want het blijft een veels te dure winkel.

www.vanafvandaag.tk
29 september 2003, 09:51
Als je echt kleine handen hebt is een Shortscale wellicht iets voor je. Ik zou dan overigens zeker niet voor een vijfsnarige bas gaan als ik jou was. Verder gewoon veel, heel veel spelen op bassen die in je budget passen, dan kom je er vanzelf achter wat je mooi vindt klinken en lekker spelen. Denk er dan nog rustig eens over na, neem een zak met geld mee en koop je nieuwe droom bas! 8-) Veel succes in ieder geval!

Rhinus
4 oktober 2003, 17:58
Waarom zou jij niet voor een 5-snaar gaan?

Ik 'zit' trouwens niet in Den Haag maar in Voorburg. :)

Ik heb ondertussen op wat basjes gespeelt. De IBANEZ SR-700 (500 Oiro)beviel me denk ik 't beste qua geluid en de WASHBURN BK2002(??)(700 Oiro) het beste qua spelen, maar die had niet 'mijn' geluid.

Op zich is alles aan die IBANEZ SR-700 oke. Ook wel qua speelgemak. Maar alleen bij fret 1 en 2 vind ik 't niet fijn spelen. Misschien dat ik de 5-snaar ervan eens moet testen want dan gebruik je die 1e 2 frets minder lijkt mij.

En qua versterker twijfel ik nog tussen een 30 watt Roland(??)(150 Oiro) of een 75 watt (310 Oiro) ervan.

Ik ga komende donderdag voor de 3e keer wat bassen testen.
O, ze hadden trouwens geen OLP. Wel jammer, want daar hoor ik normaal alleen positieve dingen over.

Clunk
4 oktober 2003, 18:16
IBANEZ SR-700 (500 Oiro)

IK WIST HET! IK BEN GENAAID!

ik heb de 5-snaar in TB gekocht, met goude hardware voor 700 :'(
ik ben genaaid.. maar ok, die bas vond ik toen wel een toppunt :)
alleen met oude snaren klinkt ie minder.. en zonder pre-amo ubergeil.
eigenlijk moet je zon ding direct in een power amp prikken.

maar ik ben daar nu op uitgekeken, een beetje dan... ik bedoel.. ik wil een jazz.. .maar in die ibi zit wel wat punch enzo.. uiterst geschikt dus :D

Rhinus
4 oktober 2003, 18:35
De IBANEZ SR-705 is daar ook 700 Oiro hoor. :)

Iets anders:
"pre-amo ubergeil"?
"power amp"?
"ibi"?
"punch"?

Wat moet dat allemaal zijn? :oops:

Clunk
4 oktober 2003, 18:54
:)
pre-amp is het gedeelte van de versterker dat de kleuring geeft zegmaar..
de vervorming van de tone / power amp is datgene dat daadwerkelijk versterkt.. dus eigenlijk alleen je volume knop :)

ibi staat voor ibanez (het is eigenlijk een negatief verkleinwoord.. maar dat vind ik niet.. ik vind het makkelijk, want ik ben lui )
punch dat staat voor het knallende geluid wat eruit komt.
punch is een geluidsomschrijving.. en als ik aan punch denk denk ik aan..
uhm.. als je em met net nieuwe snaren, volletreble en dan over een mooi 4*10 inch kabinetje eens slapt dat je denkt van.... wow.. knallend!!! :P
ofzo.. enzo...

overigens.. bij pj in alkmaar is die 705 afgeprijsd laatst.,. voor iets van 640 ofzo...

Pöl
4 oktober 2003, 18:58
Fender Standaard Jazz Bass + Line6 Basspod + koptelefoon

Ideaal om alleen thuis te oefenen en op kamers zeker!
Ik oefen thuis op de Basspod en het klinkt geweldig (door koptelefoons, natuurlijk)

Zo heb je een goeie versterkerklank, meteen het gros van de baseffecten en een heel erg goeie bas voor de prijs!

Zou zeker te vinden moeten zijn voor 1000 euro of minder

capt. E
6 oktober 2003, 02:54
Ik heb zelf een Musicman Stingray, maar in jouw geval zou ik gaan voor de Fender Jazz-bass. Deze wil ik zelf ook nog graag erbij! Hele mooie, karakter volle sound, je kunt er alle stijlen en technieken mee spelen en...hij is gewoon echt! Ik zou in jou geval geen dure versterker kopen! die tip over die bass pod is errug goed; geen last van de buren! Ik heb een Trace van 300 watt en ik gebruik hem nooit live. Ik plug hem in op de P.A. en hopla. Om thuis te oefenen gebruik ik de Trace nog, maar ja...dat is echt een beetje te veel van het goede. 30 watt voor thuis is plenty. Iemand Trace kopen?

Clunk
6 oktober 2003, 08:40
jah :D

hoeveel??? :D:D:D
ik wil em wel ruilen tegen me 30 watt combo :)
hehehe

ToolRulez
6 oktober 2003, 09:13
Is dit niet iets:

MTD Kingston 4 voor 570 euri bij Muziek Wessing (wel in Den Bosch). Ik vind het persoonlijk een van de lekkerste bassen die ik onder de 1000 euri heb bespeeld.

SWR LA 12 voor 399 euri. Ik heb er zelf nog niet over gespeeld maar ja, SWR is wel een topmerk. Deze staat trouwens bij Muziekhuis Westerhaven, maar misschien kunnen ze hem bij Wessing ook wel leveren, kan je er nog een mooi prijsje van maken als je ze tegelijk koopt :D

Venomer
6 oktober 2003, 11:49
Dat je met kleine handen een shortscale moet kopen vind ik onzin. Ik heb zelf kleine handen en speel met gemak op een "gewone" hals. Oefening baart kunst!

Wel kan het handig zijn om een dunne hals te nemen, dus een Jazz Bass of iets van Ibanez.

Verder zou de combinatie van 30 Watt met een vijfsnaar wel eens tegen kunnen vallen. Wil je persé een vijfsnaar, kies dan een wat zwaardere versterker.

Met een grote versterker val je niet altijd de buren lastig. Je kunt hem namelijk ook zacht zetten. :wink: Wel geeft hij de lage B beter weer dan een kleine versterker.

basswasp
6 oktober 2003, 17:17
Iets anders:
"pre-amo ubergeil"?

ubergeil = ontzettend leuk


Ik heb zelf een Musicman Stingray, maar in jouw geval zou ik gaan voor de Fender Jazz-bass. Deze wil ik zelf ook nog graag erbij!
Toe maar ;)

Rhinus
10 oktober 2003, 23:33
Ik ben donderdag weer wezeshoppen. En kwam tot de conclusie dat:
-5 snaren K*T zijn. :)
-Fretloze Mexicaanse Jazz Fenders niks voor mij zijn. Geen lekker geluid en fretloos is te moeilijk voor mij. Speelde wel lekker overigens.

En ik heb een bas gevonden! Jawel! HARGH! Hoe hete ie ook al weer? 'Washburn T24' dacht ik. Was echt een fijne bas voor mij. En een mooi geluid en speelt fijn. Hij is wel echt lelijk, maarja, dat moet maar. Dus die ga ik waarschijnlijk kopen voor 480 Oiro. Dus dan heb ik nog 520 over en ik denk dat ik daarvoor een 75 watt combo koop van 315 Oiro en misschien nog een effectje koop. Die bas koop ik 90% zeker. Want hij is super voor mij :). Versterker (en misschien een effect) ga ik komende donderdag eens goed testen.


http://www.washburn.com/products/bass/t24.shtm
Stained mahogany body
Washburn ABT JJ pickups
Neck thru body
Rosewood fingerboard with dot inlay
Grover bass tuners

Dit vond ik dus fijn spelen. Iemand bassen die vergelijkbaar zijn, laat het weten.)

raoulduke
11 oktober 2003, 10:28
Mocht je een beslissing hebben gemaakt ontrent welke gitaar je wilt, dan kan je op de site uit mijn signature kijken waar je hem kan krijgen en waar hij het goedkoopst is. Je bent dan verzekerd van een goed afgesteld instrument, in tegenstelling tot echte dozenschuivers.

Rhinus
11 oktober 2003, 13:48
Handige site :) . Dank!