PDA

View Full Version : 6550 vs EL34



V!N
27 september 2003, 11:42
Ha mensen,

Wat is nu écht het verschil tussen het geluid van de hierboven genoemde buizen ? Ik weet hier niet meer van dan wat tussen neus en lippen door eens is gevallen in wat gesprekken.

6550's hebben de naam meer clean headroom te hebben en een mooier en strakker laag neer te zetten. (oh ?)

Maareh .. hoe/wat/waar/wie ?

groets,

V!N

jpb
28 september 2003, 19:48
Je zegt het zelf al, wat wil je nog meer weten? Ik heb het laten doen in mijn Carlsbro TR60 en het klopt wat je zegt, en ook nog wat meer vermogen (70 ipv 60W). 6550's zijn erg duur en goede NOS zijn onbetaalbaar. Ik vind ze (groot/cokebottle) wel erg mooi, veel mooier dan die EL34 piemeltjes :wink: , maar ja het gaat hier om geluid, anders zouden er meer versterkers aan de muur hangen.....

sash
28 september 2003, 23:22
6550's zijn eerder 6L6 on steroids. Vooral meer laag.
EL34 spreekt voor zich denk ik :) Denk aan Marshall. Meer kggggg in de oversturing.

V!N
29 september 2003, 22:30
Zoals ik al zei, weet ik hier niet meer van dan die paar dingetjes die vlug in een gesprek zijn gevallen.

Dingetjes die ik had gehoopt te horen waren argumenten die vóór EL34's pleiten, anders dan de lagere prijs.

En is het ook mogelijk om met een paar kleine aanpassingen een EL34 amp te vullen met 6550's ?

sash
30 september 2003, 00:37
Ja zeker. Jimi speelde met 6550's in z'n Plexi's.

PeeVee
30 september 2003, 17:05
Dingetjes die ik had gehoopt te horen waren argumenten die vóór EL34's pleiten, anders dan de lagere prijs
Tja... nu such thing als "voor of tegen", ligt eraan wat voor sound je zoekt. Ik ga mijn verrupzakte Bassman (a.k.a. PeeVee 49 concept amp) wel voorzien (beetje ombouw vereist) van een setje EL34's gewoon om eens uit te proberen. Het schijnt dat ze wat eerder op gaan breken dan 6L6, maar het qua volume/punch toch wat langer doortrekken dan 6L6. Ik wil het wel eens meemaken.

6550 is inderdaad "6L6 on steroids", ook wel vergelijkbaar met KT-88 (waarvan ik gehoord heb dat zowel de Chinese als de Russen bitter weinig meer doen dan een gemiddelde 6L6 ondanks dat de specs bijna het dubbele vermogen claimen maar dat terzijde).


En is het ook mogelijk om met een paar kleine aanpassingen een EL34 amp te vullen met 6550's?


Ja zeker. Jimi speelde met 6550's in z'n Plexi's

Heeee... Sash goes ampteching... Moet kunnen... Een setje 6550's doet volgens mij 100W, een setje EL34's doet 50 - 60 Watt dus je moet stevige trafo's hebben om zomaar alle EL34's te swappen met 6550's. Je in theroie zou wel een kwartetje EL34's kunnen swappen met duootje KT-88's of 6550's, dat zou qua totale buizen uitgangsimpedantie zo'n beetje gelijk moeten zijn, ik geloof dat daar in andere threads ook al iets over geschreven is :wink:

Ik zou in ieder geval geen 6550 swappen voor iedere EL34 die je in je amp tegenkomt, volgens mij trekken de trafo's dat niet maar kan me vergissen. Is een doodordinaire 6L6GC, 5881 of KT-66 geen alternatief als je wat cleanere (Fenderige?) sound zoekt? Overigens zit veel van de Marshall sound ook gewoon in circuit (gainstages, kathodevolger en dan pas tonestack), pas als je hard gaat spelen en op eindbuizen leunen, hoor je het verschil (denk ik, binnenkort in de praktijk uitproberen).