PDA

View Full Version : 5150's



Soulflyhigh
27 september 2003, 00:39
Hallo forumleden.

Wat is nu precies het verschil tusssen de Peavey 5150 en de Peavey 5150 II? Ik heb al flink wat gezocht maar ik weet het nog niet precies.

alvast bedankt

skabouter
27 september 2003, 00:50
deel II heeft:
-1 pre buis meer
-meer gain
-kanaal meer

dacht ik. maar er zal nog wel meer zijn. ask len, die weet ongetwijfeld meer.

gerrekat
27 september 2003, 11:27
Veel mensen zeggen dat de 5150 beter klinkt dan de 5150 II, ik weethet niet heb wel ooit een 5150 gehad, maar nooit een II

Maar meer gain lijkt me onwaarschijnlijk!

BLOK182
27 september 2003, 13:13
Zag laatst Steve Morse op een 5150 2 spelen en die dude had een vette sound ermee!

Swan
27 september 2003, 14:03
2 schijnt beter clean te hebben....en er is gescheidde EQ voor de 2 kanalen
1 schijnt vettere sound te hebben

Negative K3 fan
27 september 2003, 14:46
ze zijn iig iets anders gevoiced, de II wat meer marshall achtig, geloof ik, weet ik alleen neit zeker. Verder heeft de II 2 eq's, een extra pre amp buisje en een kanaal extra voor meer veelzijdigheid tijdens het optreden. Ik weet niet of hij meer gain heeft, maar mocht het zo zijn dan zou het compleet onzinnig zijn want de eerste versie heeft al zoveel gain, word je niet lekker van./

BLOK182
27 september 2003, 14:50
Verschil in gain was er niet volgens mij, alleen de II heeft een verbeterd clean en 3 kanalen.

Akira
27 september 2003, 18:18
Vandaag in Amsterdam over een mk II gespeeld, die gasten zeiden ook dat de mk II een verbeterde clean had, die overigens nog steeds ZWAAR KUT was....
Moet de clean bij de 1e HELEMAAL ruk geweest zijn.

gerrekat
27 september 2003, 19:05
Dat klopt wel ja HAHAHAHAHA

Dude
27 september 2003, 21:13
Moet de clean bij de 1e HELEMAAL ruk geweest zijn.



klinkt ongeveer zo als je een open E aanslaat...

RRRRRRRRRUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUK

Negative K3 fan
27 september 2003, 21:21
clean op mijn combo is niet zo erg als jullie hier stellen, alleen met humbuckers niet clean te krijgen...

Die slechte clean komt vooral door de veel te kouded bias>crossover distortion en dat ook het clean kanaal door 6 (!!) gain stages gaat. Maarja, als je de bias wat opschroeft wat buisjes met minder gain in de pre amp zet en een beetje reverb over je sound gooit moet er toch een vrij leuke clean uit kunnen komen.

Soulflyhigh
28 september 2003, 02:51
Bedankt jongens voor al deze nuttige informatie. Ik ben al wat wijzer.

Soulflyhigh
4 oktober 2003, 20:06
Ok ik heb de Peavey 5150 II gehoord. Wauw wat een goed geluid en de clean was ook ok maar daar gooi ik nog een boss ch1 tussen. Ik ben van plan om muziek ala In Flames, Dark Tranquillity & At the Gates te gaan spelen (en naar mijn mening voldoet de 5150 daar uitstkend aan) maar ook Megadeth, Metallica, Slayer & Testament. Ik hoor van veel mensen dat die Engl Powerball ook geweldig is. Ik wil deze ook nog wel ff gaan uitproberen, alleen is de vraag waar (in NL) zijn er verder nog mensen die ervaring met de Powerball hebben. Ik heb Gerrekat en Nevermore er al vrij enthousiast over gehoord.

shredneck
5 oktober 2003, 00:02
als je een powerball hebt gehoord vergeet je de 5150, vooal als je de mogelijkheden vergelijkt. ook is een powerball(evenredig elke engl amp) technisch beter als een 5150.


als je het je kan veroorloven, koop een engl.(Darkane deed het ook)

Fatality
5 oktober 2003, 00:26
als je een powerball hebt gehoord vergeet je de 5150, vooal als je de mogelijkheden vergelijkt. ook is een powerball(evenredig elke engl amp) technisch beter als een 5150.


als je het je kan veroorloven, koop een engl.(Darkane deed het ook)

Je hebt het hier over totaal verschillende prijsklassen, vooral ook omdat je een powerball niet snel ergens tweedehands zult zien staan.

Daarnaast vraag ik me af of zo'n powerball qua scheurend/onbenullig metalgeluid wel net zo goed is als de 5150?

Akira
5 oktober 2003, 11:43
als je een powerball hebt gehoord vergeet je de 5150, vooal als je de mogelijkheden vergelijkt. ook is een powerball(evenredig elke engl amp) technisch beter als een 5150.


als je het je kan veroorloven, koop een engl.(Darkane deed het ook)

Je hebt het hier over totaal verschillende prijsklassen, vooral ook omdat je een powerball niet snel ergens tweedehands zult zien staan.

Daarnaast vraag ik me af of zo'n powerball qua scheurend/onbenullig metalgeluid wel net zo goed is als de 5150?

http://www.musik-produktiv.de/shop2/shop04.asp?artnr=3247036&sid=!18121995&quelle=volltext

http://www.musik-produktiv.de/shop2/shop04.asp?artnr=3233060&sid=!18121995&quelle=volltext

Zo totaal verschillend vind ik die prijsklasse niet eigenlijk.

BLOK182
5 oktober 2003, 12:01
Bij Beyers in Bochum (www.beyersmusic.de) heb je nu de 5150 voor 950 en de mark II voor 1199, mocht je nieuw willen kopen, lijken me dit zeer nette prijzen.

shredneck
5 oktober 2003, 13:04
als je een powerball hebt gehoord vergeet je de 5150, vooal als je de mogelijkheden vergelijkt. ook is een powerball(evenredig elke engl amp) technisch beter als een 5150.


als je het je kan veroorloven, koop een engl.(Darkane deed het ook)

Je hebt het hier over totaal verschillende prijsklassen, vooral ook omdat je een powerball niet snel ergens tweedehands zult zien staan.

Daarnaast vraag ik me af of zo'n powerball qua scheurend/onbenullig metalgeluid wel net zo goed is als de 5150?

Jij hebt dus duidelijk nog nooit een Powerball gehoord.
Klinkt een stuk minder "fuzzy" als een 5150 (die ik ook heb gehad). Dat ik het over verschillende prijsklassen heb mag duidelijk zijn uit mijn voorgaande reply, mijn advies: beter lezen.

Fatality
5 oktober 2003, 14:04
[quote=shredneck]als je een powerball hebt gehoord vergeet je de 5150, vooal als je de mogelijkheden vergelijkt. ook is een powerball(evenredig elke engl amp) technisch beter als een 5150.


als je het je kan veroorloven, koop een engl.(Darkane deed het ook)

Je hebt het hier over totaal verschillende prijsklassen, vooral ook omdat je een powerball niet snel ergens tweedehands zult zien staan.

Daarnaast vraag ik me af of zo'n powerball qua scheurend/onbenullig metalgeluid wel net zo goed is als de 5150?

Probeer maar ergens een powerball tweedehands te kopen...

Daarnaast tegen shredneck, nee ik heb idd nooit een powerball gehoord, daarom vroeg ik het me ook af...

Einstein :roll:

shredneck
5 oktober 2003, 17:42
Een amp koop je gewoon het best nieuw, zeker een Powerball want die vind je niet tweedehands idd.

Een 5150 klinkt pas goed na een aantal modificaties en dan nog is het ding niet erg flexibel, voorbeeld: Hoe laat je je solo eruit knallen zonder randapparatuur? Idd, de 5150 heeft welgeteld 1 goede sound, de Powerball heeft er veeeeeeeel te veel om op te noemen.

ENGL heerst hard, ik ben er absoluut van overtuigd dat jij dat ook vind.

Negative K3 fan
5 oktober 2003, 20:03
Een 5150 klinkt pas goed na een aantal modificaties en dan nog is het ding niet erg flexibel, voorbeeld: Hoe laat je je solo eruit knallen zonder randapparatuur? Idd, de 5150 heeft welgeteld 1 goede sound, de Powerball heeft er veeeeeeeel te veel om op te noemen.


rythm kanaal gebruiken voor rythm, lead voor leads die eruit knallen :)

nee maar ik snap je punt en je hebt ook wel gelijk. Puur naar opties ed kijken (en daarbij de voiving buiten beschouwing laten) 0wnt de powerball (of savage oid) een 5150.

Soulflyhigh
5 oktober 2003, 20:16
Ok ok. Veel Engl liefhebbers (wist ik al :-D ) Ik hoor hier het een en ander of modificaties van 5150's. Wat houdt dit precies in. Wordt het clean geluid verbeterd ofzo?

thanks in advance

p.s. Arch Enemy live gezien met 5150's en de solo's die knalde wel :-D :-D :-D

Negative K3 fan
5 oktober 2003, 20:19
als je een head hebt bestaat er een relatief simpele modificatie die doro vrijwel iedere amp tech g oedkoop is uit te voerenw at inhoud dat er een trim pot voor de ruststroom van de einbuizen wordt geinstalleerd. Normaal loopt daar te weinig sstroom door en door die mod kun je dat veranderen. Dit resulteert in een warmere sound, een geweldige verbetering van je clean etc. Enige nadeel wat ik ooit heb gehoord is een mindere bass response, maar dat werd door veel anderen tegengesproken. Ik denk dat hij het wel waard is. Verder kun je gaan experimenteren met andere buizen in dee voorversterker (vooral de V1 en V2 posities waar de meeste gain vandaan komt). Normaal heeft de 5150 te veel gain en is hij een beetje buzzig door er 12at7's of 12au7s in plaats van 12ax7 in te zetten kun je dat 'verhelpen'.

Swan
5 oktober 2003, 20:20
de bias wordt warmer gezet oid....op harmony central hebben ze het er altijd over
en ja natuulijk is een powerball n vettere amp dan de 5150....maar als je het prijsverschil in je achterhoofd houd...

shredneck
5 oktober 2003, 22:09
Ok ok. Veel Engl liefhebbers (wist ik al :-D ) Ik hoor hier het een en ander of modificaties van 5150's. Wat houdt dit precies in. Wordt het clean geluid verbeterd ofzo?

thanks in advance

p.s. Arch Enemy live gezien met 5150's en de solo's die knalde wel :-D :-D :-D

De geluidsman van de band regelt dat, de 5150 (eerste versie die bv Amott al gebruikt sinds Carnage/Carcass/Spiritual Beggars/Arch Enemy) is ongemodificeerd.Voor metalheads is een biasmod dan ook geluidstechnisch niet echt nodig.Niet om dat hij dat ook niet heeft laten doen bij zijn amp, maar omdat de achtergrondbrom toch compleet wegvalt in een muur van distortion.
Fixed bias sucks, biassen in paren ook want hier geldt ook....geen enkele buis is hetzelfde.
Oude Dynacord amps hadden een soort "afregeling" per buis heb ik me laten vertellen. Interresante materie waar ik meer over ga zoeken....

Soulflyhigh
6 oktober 2003, 18:02
mmmmm intressant als je wat vlindt please let me know :D ik moet zeggen ik heb niet zo geweldige technische achtergrond dus ik kan nog flink wat leren. :-D

Thijssie
7 oktober 2003, 10:07
Probeer maar ergens een powerball tweedehands te kopen...


Nah, staat er een op marktplaats voor 1450,- inclusief 4x12 engl cab....

MegaDrive
7 oktober 2003, 13:12
Toen die 5150 II net uit was stond er een recensie in de gitaar plus:
"Deze bak heeft zoveel gain heeft dat je er lokale radiozenders uit Toerkmenistan op kunt ontvangen" :D :D :D LOL

Negative K3 fan
7 oktober 2003, 14:13
kun je nog ergens de hele review ervan v inden?