PDA

View Full Version : De essentie van de baspartij.



dvmutzy
26 september 2003, 20:40
Ik vroeg mij af wat eigenlijk de essentie van de baspartij bij een liedje is, en daarmee bedoel ik natuurlijk niet het nut, maar meer waar deze op gebasseerd is enzo.

mmmh, kvraag me af of t bu duidelijk is :roll: .

Laus
26 september 2003, 22:12
moeilijk...ligt aan het liedje.

soms gewoon een sterkere grondtoon. soms wa anders. can't help.

dvmutzy
27 september 2003, 22:52
komop, dit leek me nou net n topic voor ook de ervaren bassers. Wat wil jij als baasist met het liedje?

bassopotmus
28 september 2003, 10:21
zie me onderschrift, soms is gewoon roots knallen een optie, bv. AC/DC.
Soms kan je lekker freaken op een schema, Persoonlijk vind ik bij rock/pop gewoon rooten kwinten tertsen octaven, gewoon bottom leggen. Vooral als je al meerdere gitaristen hebt, leg je gewoon de basis neer, niets mis mee.
Jazz daarin tegen....

MxPx_Jos
28 september 2003, 12:25
Ik speel voornamelijk rustige rock/pop liedjes en soms ballads, maar ik vind het heerlijk om iets extra's aan de muziek toe te voegen. Dus niet alleen de basis noten, maar hier een daar een mooie rif, lekker loopje e.d. Ik heb laatst tijdens een kerkdienst gespeeld en daar zat 1 heel lekker stevige rock-liedje tussen en dan vind ik het geweldig om een beetje te improviseren en mijn amp iets harder te zetten omdat bij zulke liedjes de bas gewoon het hele liedje kan veranderen.

En de drum daarbij is ook heel belangrijk. De drummer waarmee ik speelde is echt heel goed, hij ging helemaal uit zijn dak tijdens het spelen en dan kan je daar mooi mee meegaan. Als je met een drummer speelt die zich redelijk rustig houdt wordt het (leuk) bassen al een stuk moeilijker....