PDA

View Full Version : Welke draad voor zelfbouw buizenversterker



tilma800
26 september 2003, 20:56
Hallo,

Ík ben bezig met het maken van een 4x10" 15W buizencombo, gebasseerd op Vox en Matchless schema's. Nu is het probleem dat mijn plaatselijke elektronica zaak geen draad met harde kern leverd. Bij andere versterkers die ik heb gemaakt heb ik dan maar gebruikt wat er maar voorhanden was, maar dit keer wil ik het graag netter gaan doen. Mijn voorkeur gaat uit naar draad met een harde kern. Welke diameter draad en welke soort mantel raden jullie aan? Weten jullie ook een adres waar ik dit dan zou kunnen bestellen?

Groeten,

Dennis Tilmans

Al
26 september 2003, 21:17
Hallo,

Ík ben bezig met het maken van een 4x10" 15W buizencombo, gebasseerd op Vox en Matchless schema's. Nu is het probleem dat mijn plaatselijke elektronica zaak geen draad met harde kern leverd. Bij andere versterkers die ik heb gemaakt heb ik dan maar gebruikt wat er maar voorhanden was, maar dit keer wil ik het graag netter gaan doen. Mijn voorkeur gaat uit naar draad met een harde kern. Welke diameter draad en welke soort mantel raden jullie aan? Weten jullie ook een adres waar ik dit dan zou kunnen bestellen?

Groeten,

Dennis Tilmans

Ha Dennis

Voor de gloeispanning 1,02 mm. (wat dikker, er loopt een grotere stroom)
Voor de rest 0,65mm. Dit zijn de diktes die Fender gebruikte, deze zijn nog te krijgen. De ommanteling is stof en het wordt ook wel push-back wire genoemd. Zie catalogus: http://www.magicparts.de/

Je kan het evt bij vd Haar bestellen.

http://www.haarguitars.nl/

Al

mathe
26 september 2003, 21:25
Dennis,

Ik ben met eenzelfde concept bezig.
Welke voor speakers gebruik jij?

Marc

tilma800
26 september 2003, 22:51
Ik heb nu 4 Eminence Legend 102 Alnico besteld. Ik heb ze even getest met een andere versterker en ze voldoen goed zover ik tot nu toe kan beoordelen.

Ik was eigenlijk van plan om van die celestion 12" alnico blue er in te zetten vanwege de 'Vox'sound, maar deze zijn een tikkeltje prijzig..

Daarna heb ik gedacht aan Weber speakers en dan hun 10"versie van bovenstaande celestion luidspreker. Goede luidsprekers, maar hier toch nog een beetje duur.

Het is toch een beetje geluk hebben met de keuze die je uiteindelijk maakt

Dennis

mathe
27 september 2003, 00:21
Ik gebruik vier 10"Celestions uit de jaren 60. Dezelfde als in de 4x10 bluesbreakers zitten. Die speakers klinken heerlijk crispy :razz:
Wat voor voorversterker wordt het? EF86 misschien?

Marc

philbee
27 september 2003, 00:38
ik heb toen groene, gele en zwarte gebruikt, die rooie waren op

Al
27 september 2003, 01:20
Daarna heb ik gedacht aan Weber speakers en dan hun 10"versie van bovenstaande celestion luidspreker. Goede luidsprekers, maar hier toch nog een beetje duur.
Dennis

Waar haal je die hier en wat moet je dan betalen? (Blue Pups)

Al

SteavisSmokin
27 september 2003, 02:01
ik heb toen groene, gele en zwarte gebruikt, die rooie waren op

Ah phil da's nou jammer want rood draad klinkt beter, de electronen geleiden beter in een rood omhulsel namelijk.

Dude
27 september 2003, 11:39
hahahahaahhahahhaahahaha ! jij SASHA ! ! ! ! !


(hierbij introduceer ik dit als een nieuw scheldwoord :

"SASHA" sasjha... koopverslaafd persoon die veel lult over dingen die hij via horen zeggen of andere vage communicatie middelen heeft omgevormd tot zijn eigen op niets gebaseerde mening en tevens ZWAAR koopverslaafd is en ook eeuwig op zoek naar een bepaalde door hem genoemde geluid alszijnde "toon" op zoek is en deze waarschijnlijk nooit zal vinden)

tilma800
27 september 2003, 16:27
Ik ben inderdaad van plan om een EF86 buis te gebruken in de voorversterker.

Weber speakers zijn uit mijn hoofd te vinden op www.webervst.com, daar staan de prijzen ook wel bij.

Dennis

sash
27 september 2003, 17:04
hahahahaahhahahhaahahaha ! jij SASHA ! ! ! ! !


(hierbij introduceer ik dit als een nieuw scheldwoord :

"SASHA" sasjha... koopverslaafd persoon die veel lult over dingen die hij via horen zeggen of andere vage communicatie middelen heeft omgevormd tot zijn eigen op niets gebaseerde mening en tevens ZWAAR koopverslaafd is en ook eeuwig op zoek naar een bepaalde door hem genoemde geluid alszijnde "toon" op zoek is en deze waarschijnlijk nooit zal vinden)

1 Tis SasCha
2 val dood

philbee
27 september 2003, 23:17
hahahahaahhahahhaahahaha ! jij SASHA ! ! ! ! !


(hierbij introduceer ik dit als een nieuw scheldwoord :

"SASHA" sasjha... koopverslaafd persoon die veel lult over dingen die hij via horen zeggen of andere vage communicatie middelen heeft omgevormd tot zijn eigen op niets gebaseerde mening en tevens ZWAAR koopverslaafd is en ook eeuwig op zoek naar een bepaalde door hem genoemde geluid alszijnde "toon" op zoek is en deze waarschijnlijk nooit zal vinden)

1 Tis SasCha
2 val dood

in vroeger tijden konden jullie het toch aardig met elkaar vinden, wat is er gebeurd?

philbee
27 september 2003, 23:19
ik heb toen groene, gele en zwarte gebruikt, die rooie waren op

Ah phil da's nou jammer want rood draad klinkt beter, de electronen geleiden beter in een rood omhulsel namelijk.

Ja shit vertel mij wat

SteavisSmokin
28 september 2003, 01:51
:-D

Dude
28 september 2003, 11:30
[in vroeger tijden konden jullie het toch aardig met elkaar vinden, wat is er gebeurd?

niks gebeurt hoor, we hebben een soort haat liefde verhouding, ik zeik veel op "sasha's " koopziekte en hij zegt dan weer dat ik dood mag vallen.... circelmodelletje..... ach het houdt je bezig toch sasha ?

SteavisSmokin
28 september 2003, 14:22
volgens mijn woordenboek heet zoiets dan puberig gedrag. Is overigens wel een rood woordenboek...

sash
28 september 2003, 14:54
[in vroeger tijden konden jullie het toch aardig met elkaar vinden, wat is er gebeurd?

niks gebeurt hoor, we hebben een soort haat liefde verhouding, ik zeik veel op "sasha's " koopziekte en hij zegt dan weer dat ik dood mag vallen.... circelmodelletje..... ach het houdt je bezig toch sasha ?

Ja precies, we menen het ook niet ofzo :)

sash
28 september 2003, 14:54
volgens mijn woordenboek heet zoiets dan puberig gedrag.

En daar is wat ook al weer mis mee?

Dude
28 september 2003, 15:00
volgens mijn woordenboek heet zoiets dan puberig gedrag. Is overigens wel een rood woordenboek...

krijg ook altijd een rode waas voor mijn ogen als ik sashje weer hoor zeiken over wat hij nu weer heeft gehoord dat helemaaaaal zijn toon heeft

Dirk_Hendrik
28 september 2003, 19:32
Althans, voor de komende 10 minuten en als het heel duur was voor de komende week. Daarna: Gitaarmarkt en marktplaats in de gaten gaan houden.


Ontopic,
Ik weet niet waar de topicstarter woont maar het draad wat hij zoekt haalde ik gewoon bij Muco op de Bilderdijkstraat in Amsterdam. Geen rood. Dat was echt "tone"-draad en mij te duur. Paars klinkt echt te gek voor hotrodcircuits! :D

nicoverduin
28 september 2003, 19:42
Welke kleuren verkoopt hij?
Nico

PeeVee
29 september 2003, 11:05
krijg ook altijd een rode waas voor mijn ogen als ik sashje weer hoor zeiken over wat hij nu weer heeft gehoord dat helemaaaaal zijn toon heeft
Gewoon... naar beneden spelen, niet naar boven!

tilma800
29 september 2003, 13:38
Ik woon vlak bij Sneek, de plaatselijke elektronica winkels hebben dit draad niet en al helemaal niet in verschillende kleuren en diktes, zelfs geen rode :cry:

Is er geen Nederlandse on-line winkel voor dit soort onderdelen?

Dennis

EdJ
29 september 2003, 17:05
Radio Adema in Bolsward heeft het draad wat je nodig hebt.In 7 kleuren zelfs :lol: Het dunne gaat tot 300 Volt en het dikkere tot 600 als ik me niet vergis.Ze zullen ook wel massieve kerndraad hebben als je dat makkelijker vind ander heb ik genoeg en kun je van mij wel wat krijgen waar je in ieder geval het voorversterker gedeelte mee kunt doen.
Hdh.Ed

tilma800
30 september 2003, 00:39
Radio Adema is dus de winkel waar ik altijd naar toe ga :)
Zij hebben dus geen assortiment draad met massieve kern en kunnen deze ook niet bestellen. Ik heb nu wel een aardige rol blauwe draad, maar ik wil graag meerdere kleuren gebruiken. Het mooiste is dus van die pull-back draad (van die oude draad met textielen mantel). Ik zal eens bij elektronica zaken in Leeuwarden kijken.

Dennis Tilmans

Al
30 september 2003, 01:41
maar ik wil graag meerdere kleuren gebruiken. Het mooiste is dus van die pull-back draad
Dennis Tilmans

Push-back. Ik neem aan dat je wel weet waar je dat in ieder geval kan krijgen? (ook die kleuren)

Al

EdJ
30 september 2003, 12:13
Heb geen idee.Weet je;bij mij moet het altijd goedkoop dus gebruik ik wat ik heb.Wat aan de voorwaarden voldoet is goed genoeg voor mij.
De rest vind ik zonde.Sorry maar zo ben ik nou eenmaal :D

philbee
4 oktober 2003, 00:23
en dan zeggen dat de kleur er niet toe doet.
heb die groene eens opgewaardeerd met een donkeroranje, maaah shhsiittt, le Tone Hermans supreme

SteavisSmokin
4 oktober 2003, 04:11
oranje komt ok al redelijk in de buurt van rood, maar toch moet je echt es rood gebruiken phil...mothafuckin' tone to da bone!

aadplagiaat
4 oktober 2003, 23:32
Hallo,

Ík ben bezig met het maken van een 4x10" 15W buizencombo, gebasseerd op Vox en Matchless schema's. Nu is het probleem dat mijn plaatselijke elektronica zaak geen draad met harde kern leverd. Bij andere versterkers die ik heb gemaakt heb ik dan maar gebruikt wat er maar voorhanden was, maar dit keer wil ik het graag netter gaan doen. Mijn voorkeur gaat uit naar draad met een harde kern. Welke diameter draad en welke soort mantel raden jullie aan? Weten jullie ook een adres waar ik dit dan zou kunnen bestellen?

Groeten,

Dennis Tilmans

Je zou eens UTP kabel kunnen proberen. Dat is meeraderig kabel (8) met rood blauw geel groen en vier keer wit. Of andere combinaties. Ook zes aderig telefoon kabel is mogelijk. Dit is ook stug en met meerdere kleuren. Al deze kabels zitten in een buitenmantel die je kunt strippen, dus ook daar ga je veel plezier aan beleven.

Tegenwoordig is al dat soort draad gespecifieerd op hoge spanningen dus dat gaat ook goed.

Ten slotte zou je nog kunnen overwegen om zilverdraad te gebruiken. Dit is (was) veelal te koop in electronicazaken die zich met HF (hoog frequent) dingen (zendertjes enzo) bezighielden. Dat zilverdraad is niet geisoleerd, dit isoleren kun je zelf doen d.m.v. krimpkous of oliekous of glasvezelkous. Het wordt dan zaak om goed op lengte te kunnen knippen en goed te buigen en te solderen.

Goede diktes lijken mij: voor de hoogspanning 0,5mm2 en voor de gloeistroom 1mm2. Die gloeistroomdraden met zilverdraad lijkt mij trouwens onzinnig, maar daar was je hoop ik wel achter.

Voor de signaaldraden kun je scart-kabel kopen en slopen. Scartkabel gebruik je voor de aansluiting van de video (DVD) aan de televisie. Die kabel is voorzien van minstens 6 verschillend gekleurde (hoogfrequent) afgeschermde draden die bedoeld zijn voor o.a. videosignaal, dus met geringe capaciteit en die dempen je hoog dus weinig. Daarmee kun je dus verschil maken in input- en outputsignaaldraden enzovoorts.

Een goede truc tegen brom is de gloeidraden te "twisten": in elkaar daaien dus. Leg 1 kant van je gloeidraden aan massa.

Al
5 oktober 2003, 02:12
> Leg 1 kant van je gloeidraden aan massa.

Ha Aad

Please explain.

Al

aadplagiaat
5 oktober 2003, 13:55
> Leg 1 kant van je gloeidraden aan massa.

Ha Aad

Please explain.

Al

Bij de meeste Fender schema's wordt een potmeter gebruikt om de "Hum balance" in te stellen. Die potmeter zit met zijn uiteinden aan de twee gloeispanningen 6,3volt. Hoe je ook draait, altijd kom je vlgs mij met 1 kant totaal aan massa op de minste brom van de gloeispanning.

Kun je net zo goed 1 kant meteen aan massa leggen.
Ik heb dit bij al mijn bouwsels getest en dit werkt goed.
Direkt bij de voedingstrafo een centraal aansluitpunt voor de massa (van het chassis) met een AMP-oogje of andere goede schroefbare aansluiting maken. Zorg ervoor dat het vlak waar het oog contact moet maken ook daadwerkelijk van verf/roest/oxide of andere isolatie ontdaan is.

Ten overvloede nog uitleg over het twisten van de draden:
In veel signaaldraden kom je z.g. "twisted pair" draden tegen. Die draden hebben een "hete" en een "koude" draad (massa) en zijn in elkaar gedraaid. Dit heeft als effect dat er een afscherming ontstaat voor eventuele electrisch/magnetische inductie van die draden t.o.v. de signaaldraden.

nicoverduin
5 oktober 2003, 14:15
Ik heb dezelfde ervaring. Ik leg ook altijd een kant aan massa. Wel probeer ik het even uit.

Ik zet op het eind van de massadraden een ringoog (auto handel) m5. Daarna een dikke m4 of m5 bout door het chassis. Alle massa draden op de bout en goed vastzetten met een borgmoer.

Nico

mathe
5 oktober 2003, 17:51
Ten overvloede nog uitleg over het twisten van de draden:
In veel signaaldraden kom je z.g. "twisted pair" draden tegen. Die draden hebben een "hete" en een "koude" draad (massa) en zijn in elkaar gedraaid. Dit heeft als effect dat er een afscherming ontstaat voor eventuele electrisch/magnetische inductie van die draden t.o.v. de signaaldraden.

'Twisted pair' kabels worden gebruikt bij zgn. gebalanceerde signalen. Eén ader bevat het signaal, op de andere staat hetzelfde signaal in tegenfase.

Het twisten van de gloeispanningsdraden (alleen bij AC) heeft een heel andere grondslag. Het heft (een deel van de) elektro magnetische straling op welke door een wisselstroom in een enkele ader wordt opgewekt.
Deze EMS zou anders als een 50 Hz kunnen instralen op bijvoorbeeld signaalleidingen.

Marc

Al
5 oktober 2003, 18:02
altijd kom je vlgs mij met 1 kant totaal aan massa op de minste brom van de gloeispanning.

Kun je net zo goed 1 kant meteen aan massa leggen.
Ik heb dit bij al mijn bouwsels getest en dit werkt goed.



Ik gebruik altijd de 2x100ohm. Ik had verwacht dat je op jouw manier brom zou krijgen.

Al

aadplagiaat
5 oktober 2003, 20:31
altijd kom je vlgs mij met 1 kant totaal aan massa op de minste brom van de gloeispanning.

Kun je net zo goed 1 kant meteen aan massa leggen.
Ik heb dit bij al mijn bouwsels getest en dit werkt goed.



Ik gebruik altijd de 2x100ohm. Ik had verwacht dat je op jouw manier brom zou krijgen.

Al

Ik heb die tip gekregen toen ik heel erg op zoek was naar de oorzaak van de brom in AL mijn pre-amps. Zoals je weet heeft de pre-amp de meeste spanningsversterking en is dus het meest gevoelig voor dit soort signaalinducties. Mijn eindversterkers hebben daar niet zoveel last van, afgezien van de fase-splitter die ook wel gevoelig is.
Ik moet je zeggen dat ik het de eerste keer echt in mijn broek deed bij de test, maar alles ging goed. een grote hoeveelheid brom verdwenen.

Een andere bron van brom bleek een oscillatie te zijn, die ik moet oplossen door het parallelzetten van een 470pF condensator aan elke pre-amp buistrap. Te goede (steile) buizen?

mathe
5 oktober 2003, 22:26
Een andere bron van brom bleek een oscillatie te zijn, die ik moet oplossen door het parallelzetten van een 470pF condensator aan elke pre-amp buistrap. Te goede (steile) buizen?

Bedoel je dat je 470pF van de anode naar aarde legt? In dat geval is het een slecht ontkoppelde voedingsleiding die je parten speelt. Dit kan weleens voorkomen bij printplaten.

Marc

nicoverduin
5 oktober 2003, 22:37
filter je ook niet gelijk harmonischen uit?
Nico

aadplagiaat
5 oktober 2003, 23:42
filter je ook niet gelijk harmonischen uit?
Nico

idd :(

tilma800
6 oktober 2003, 01:44
Ik heb inmiddels bij Farnell verschillende rollen met draad met vaste kern gekocht. Deze hebben een doorsnede van 0,6mm en zijn tot 1000V te gebruiken. Ik moet waarschijnlijk alleen andere dikte draad gebruiken voor de gloeispanning.

Voor dat ik deze draad heb gekocht heb ik inderdaad ook gedacht aan het gebruiken van verzilverd koperdraad. Deze verkoopt radio Adema wel in verscheidende diktes, maar ze hebben alleen geen kousen (alleen krimpkous).

aadplagiaat
6 oktober 2003, 23:01
Een andere bron van brom bleek een oscillatie te zijn, die ik moet oplossen door het parallelzetten van een 470pF condensator aan elke pre-amp buistrap. Te goede (steile) buizen?

Bedoel je dat je 470pF van de anode naar aarde legt? In dat geval is het een slecht ontkoppelde voedingsleiding die je parten speelt. Dit kan weleens voorkomen bij printplaten.

Marc

Dit had een goede tip kunnen zijn, ook in mijn geval, ware het niet dat mijn voedingsspanning (ja de 300Volt DC) is gestabiliseerd middels een "floating regulator" die de zaak rotsvast stabiel houdt. Ik heb op de osciloscope niet eens 50mV (50 mili-volt) rimpel/ruis gemeten op deze voeding met vol sinus/driehoek/blokgolf 2V t/t op de ingang.
Ook een normale afgevlakte voeding met 10K 5watt weerstanden en allerhande elco's mogen niet baten.
Ik zoek zelf inmiddels de oorzaak (theoretisch dan nog) in de simpele conclusie dat hiermee min of meer bewezen is dat buizenversterkers niet op print moeten worden gebouwd. :-D

Anders weet ik het ook niet meer. Inderdaad het filteren van harmonischen door het plaatsen van een noodoplossing bevalt mij allerminst. Juist die harmonischen heb je nodig om tot het karakter van een buizenversterker te komen.

Kortom, tijd voor terug naar point to point. De printen ontwerpen gaan zich weer beperken tot de effectjes.

mathe
6 oktober 2003, 23:17
Aad,

Ik zou toch eens proberen de voedingsspanning bij de anodeweerstanden met een 1nF/500V condensator te ontkoppelen. Let op, niet aan de kant van de buisanode maar aan de voedingskant.

Succes,
Marc

nicoverduin
6 oktober 2003, 23:29
Wat ik ook nog doe is een ijzerenplaat op de onderkant van het chassis. Dat nam enorme brom weg. Mogelijk pakt de print nog brom op van buiten. Ik heb het nog wel eens gehad dat mij soldeerapparaat te veel brom genereerde. En maar zoeken.... voor jan met de korte achternaam.

Nico

aadplagiaat
6 oktober 2003, 23:54
Aad,

Ik zou toch eens proberen de voedingsspanning bij de anodeweerstanden met een 1nF/500V condensator te ontkoppelen. Let op, niet aan de kant van de buisanode maar aan de voedingskant.

Succes,
Marc

:-D of gewoon een 10uF aan de anode naar aarde hangen, zeker weten dat je GEEN oscilatie hebt. :-D

Bij mijn weten heb ik het hele arsenaal aan ontkoppeling doorlopen. Maar wie weet is dit toch wel iets, kan ik nog eens proberen.
Het lijkt me vaag als er GEEN oscilatie in de voeding is te meten en er toch een paar honderd KHz door de preamp gegenereerd wordt. Dit afhankelijk zowel in frequentie als amplitude (wat zal ik zeggen, 100V t/t ? in de laatste trap voor de mastervol. Bijna radio Rusland zou je zeggen 8) .

aadplagiaat
6 oktober 2003, 23:57
Wat ik ook nog doe is een ijzerenplaat op de onderkant van het chassis. Dat nam enorme brom weg. Mogelijk pakt de print nog brom op van buiten. Ik heb het nog wel eens gehad dat mij soldeerapparaat te veel brom genereerde. En maar zoeken.... voor jan met de korte achternaam.

Nico

Ja die ken ik ook: sterker nog, een "rare" klik zo af en toe en daarna brom. -> Weller WTCP-S soldeerstation. :-D

Ik heb tot nu toe alleen op alu gebouwd. Misschien helpt ijzer ja.

Dude
7 oktober 2003, 11:28
Hoop lastige discussies... ik blijf erbij: RODE DRAAD GEBRUIKEN ! ! !