PDA

View Full Version : FX loop, ik snap het niet helemaal . . . .



Nicci
26 september 2003, 18:37
Op mijn Rivera R55 zit een fx loop. Ik heb nog niet veel tijd gehad om te experimenteren (hij staat in de plaats waar we oefenen) . . . .

wat ik me afvraag is dit:

op deze versterker heeft zowel de send als de return een 'level knop'. waar dienen deze level knoppen voor. hoe moet ik die gebruiken?
ik heb er een paar met de chorus in de loop gespeeld en had de knoppen toen min of meer op de gok gezet.

skabouter
26 september 2003, 18:46
met die FX loop omzeil je de preamp (met alleen de return) of plaats je een FX tussen pre en power (gesloten lus, dus S&R)

met de volume knoppen kan je dus bij een gesloten lus het volume bepalen van de chain die je ertussen hebt hangen, tenopzichte van de Pre en power (main) volumes.

alleen die return volume heb je weinig aan, opzich, gewoon op 5 zetten ofzo, en dan de rest met de knop van de aparte preamp (die je dan dus aansluit) gebruiken

Nicci
26 september 2003, 18:53
met de volume knoppen kan je dus bij een gesloten lus het volume bepalen van de chain die je ertussen hebt hangen, tenopzichte van de Pre en power (main) volumes.

alleen die return volume heb je weinig aan, opzich, gewoon op 5 zetten ofzo, en dan de rest met de knop van de aparte preamp (die je dan dus aansluit) gebruiken

1) waarom zou ik het volume willen bepalen van de lus in de loop?
2) als de return level er niet toe doet, waarom zit hij er dan op?

ik heb begrepen dat ik met deze levelknoppen de hoeveel effect van bijvoorbeeld een chorus kan bepalen. de verhouding clean en effect. klopt dit? en hoe speel ik dan met die knoppen?

skabouter
26 september 2003, 19:49
juist, daar issie voor. :)

en inderdaad, die return doet er niet zoveel toe, VIND IK. maar misschien is ie voor anderen wel nuttig. ik vind dat als er op je preamp een volume zit,dat ik het daar wel mee kan doen

Mitch
26 september 2003, 20:31
Ik zat net aan hetzelfde te denken :)
Ga volgende maand mijn pedalen beetje ander rangschikken en ik dacht ook of het handiger zou zijn om wat in de loop te plaatsen.
Het functioneert allemaal prima zo, maar je moet alles eens geprobeerd hebben, nietwaar ?
De R55 heeft inderdaad geen wet/dry mix knop.
Maar ik geloof dat ik er al uit ben:

http://www.rivera.com/rivera.rmanual.html#REffectsLoop

Nicci
26 september 2003, 20:36
ja, had ik ook al eens doorgenomen.
volgens mij gaat het gehele signaal door de loop en kan je inderdaad niet de mate van effect bepalen.

Mitch
26 september 2003, 21:29
Daar is juist return level voor :???:

Trouwens wel nuttig, die handleiding. Goede optie gezien om mijn AVT50 al slaafje te gebruiken (breder geluid). Wil 'm toch meenemen als back-up amp, maar dan kan -ie net zo goed meteen meedoen, nietwaar ?

Nicci
26 september 2003, 21:45
mmmm. ik zal eens wat vogelen.
ik heb een cab voor wat meer volume. 1 keer 12 inch celestion 100 watt geloof ik. kan ook meer zijn.
ik moet wel zeggen dat ik hem zonder beter vind klinken . . . . wel een geweldige versterker overigens. ik speel er nu een tijdje op en hij gaat me met de week beter bevallen.

Nicci
26 september 2003, 23:13
send = signaal uit de voorversterker. door de level te verhogen, verhoog je de sterkte van het signaal dat van de voorversterker komt.
welk signaal versterk je eigenlijk met de return knop???

galguitarist
26 september 2003, 23:27
zou je die optie voor het als slave gebruiken met ons willen delen? heb hier zelf wel eens over zitten denken, maar had geen idee hoe ik dan zou moeten aansluiten, zat te denken aan a/b...

ReinoutV
27 september 2003, 12:25
send = signaal uit de voorversterker. door de level te verhogen, verhoog je de sterkte van het signaal dat van de voorversterker komt.
welk signaal versterk je eigenlijk met de return knop???

Het signaal dat uit je effectprocessor komt. De output van een stompbox of van een 19" geval is niet gelijk. Misschien is die knop om dat te levelen. Wel apart dat er geen fx-mix control op zit. Deze twee knoppen zijn alleen om de levels gelijk te trekken, terwijl je dat op andere versterkers amper ziet. Maf...

Mitch
27 september 2003, 12:31
@nicci: spreekt voor zich eigenlijk. Met send level regel je hoeveel signaal er naar de effectapparatuur gaat (opdat de apparatuur niet overvoerd=overstuurd raakt; meer van toepassing op processors dan op pedalen), met return level regel je dus hoeveel effect signaal er weer terugkomt. Simpel gesteld is de return level dus eigenlijk de wet/dry mix knop. Half open: 50% wet signaal.

@gg: wellicht dat dat per amp iets kan verschillen hoor, ik las tenminste in de gebruiksaanwijzing van de R-serie dat het bij de 30 ook al weer anders zat dan bij de 55.
Ter inleiding: ik zat er eigenlijk aan te denken om een langere speaker kabel op de speaker van de AVT te zetten, zodat -ie puur dient als extra 1x12, maar als ik een kabel (gewoon gitaarsnoer) aanleg vanaf de Send of de Line-out van de R55 "master" en in de Return plug van de AVT"slave" dan moet het aardig lukken.
Nadeel lijkt me op voorhand dat de poweramp van de AVT gebruikt wordt, maar wie weet klinkt het wel :)
Voordeel van die AVT is de closed back, lijkt me aardig combineren met de open back van de R55 zelf.
Er staan overigens meer opties beschreven

http://www.rivera.com/rivera.rmanual.html#RSlavingasecondamp

Mitch
1 oktober 2003, 22:42
Ik heb vanavond mijn R55 op mijn AVT50 gezet met een snoer tussen de R's "send" en de AVT's "return".
Kreeg er aardig wat meer bas-response mee, klonk in totaliteit wat voller, maar op oversturing klonk het iets fuzziger. Met de "send level" van de R op 5 was het beter dan op 10, maar toch.
Zal wel liggen aan het feit dat in deze schakeling de power-amp van de AVT gebruikt wordt.
Waarschijnlijk is een beter effect te krijgen als via een langer speakersoer dan er standaard op zit alleen de closed back 12" van de AVT als extension cab gebruikt wordt.

Bij deze !

Thijssie
2 oktober 2003, 08:47
send = signaal uit de voorversterker. door de level te verhogen, verhoog je de sterkte van het signaal dat van de voorversterker komt.
welk signaal versterk je eigenlijk met de return knop???

Het signaal dat uit je effectprocessor komt. De output van een stompbox of van een 19" geval is niet gelijk. Misschien is die knop om dat te levelen.


Ja, volgens mij is dat het.

Sommige (stompbox) effecten kunnen niet zo'n hoog signaal verwerken in de loop en gaan ververvormen.

Gewoon helemaal open zetten en als je effecten hun werk naar behoren doen, dan laten staan.

Nicci
2 oktober 2003, 08:52
experimenteren met ander speakers kan nogal verschil maken. ik heb een cab met een celestion 130 watt er in. volgens mij min of meer hetzelfde type dat ik de R55 zit, alleen zwaarder. als ik deze gebruik in plaats van de originele speaker, krijg je al een wezenlijk ander geluid. nog te vroeg om te zeggen beter, maar het is in ieder geval de moeite waard om mee te experimenteren.
ik zit er overigens over te denken een Hotplate te kopen. ze zijn alleen zo veschrikkelijk duur! €295,-! als ik over kanaal 1 speel staat de volume op 8. daar vind ik de OD gewoon het mooist klinken, maar je moet dan zo nauwkeurig aan de master draaien wil je niet te hard staan. met een hotplate heb je iets meer ruimte om te spelen met de master. ik heb nu het gevoel dat ik maar 30% van de versterker gebruik ofzo . . .

Mitch
3 oktober 2003, 18:07
Yep, in de oefenruimte kan die master op 2 al te hard zijn :(
Bij 3 begint de party pas....

Nicci
3 oktober 2003, 18:12
gebruik jij een attenuator? ik ben namelijk benieuwd naar de resultaten.

Mitch
3 oktober 2003, 23:53
Nee, duur he ? :D

Nicci
4 oktober 2003, 12:46
ik heb besloten er 1 aan te schaffen. er stond een loadbox van Koch te koop voor €200,-. die heb ik maar gekocht . . . .
wel erg duur, maar wat heb ik aan een versterker van €1200,- die ik niet ten volle benut? (en zo praten we ook deze aanschaf wel weer goed)