PDA

View Full Version : problemen met speakerkast



wessel
26 september 2003, 16:02
Ik heb een vraag over mijn speakerkast, als ik mijn versterker flink laat blazen, komt er echt een baggergeluid uit mijn kast en gaat ook ongelooflijk piepen. Aan de versterker kan het niet liggen, want die is nieuw. De kast is een Marshall maar is nogal oud. Er zitten twee originele speakers in en twee nieuwere. De oude speakers zijn Marshall celestions met nog wat nummers er bij; JM26 T3120 (kon het niet erg goed lezen), aantal ohms kon ik niet vinden. De nieuwere zijn Celestion G12H-100 met het nummer T3594 en zijn 8 ohm. Ze zijn serie-parallel geschakeld volgens mij. Kan het kwaad dat deze speakers aan elkaar geschakeld zijn en zo nee, waar kan dat baggergeluid dan aan liggen? Help mij a.u.b....

andy
26 september 2003, 19:13
Mmmm vreemd. Maar geef ff wat meer info. Gebeurt dat nu ineens, of heb je het cabinet net, heb je wat rond lopen solderen??? Want wat je beschrijft klinkt ook als verrotte buizen in je amp. Een andere mogelijkheid is dat er een of meerdere speakers jammerlijk zijn overleden. Je zou eerst een andere kast er onder kunnen hangen, als dat goed klinkt moet je je cab maar openhalen en bv de twee oudere speakers af koppelen en kijken hoe het alleen over de nieuwe klinkt. En omgekeerd. Zo stapje voor stapje alles uitsluiten.
Ik heb zelf wel eens per ongeluk een verkeerde ohmage gebruikt van amp naar cab. Maar dat geluid werd alleen zachter, niet bagger. Ook verschillende speakers in een cab moet wel kunnen. Je krijgt geluidsverschil, maar ook niet echt bagger. Tenminste dat is mijn ervaring.

wessel
26 september 2003, 19:54
Ik heb het cabinet twee jaar, ik had er eerst een Marshall vs100 top bij en sinds vorige week een Engl Powerball. Met die vs100 had ik dit probleem ook al, maar alleen als ik hem extreem hard zette, nu doet hij het veel sneller. Ik heb de kast vandaag open gehaald en ik zag dat de draden niet al te best meer waren, er brak er zelfs een af, misschien dan dat het daaraan ligt? Ik heb er ook een Marshall 1960 cabinet onder gehad en dat ging veel beter. Als ik twee speakers ga loskoppelen, moet ik ze dan parallel schakelen? Alvast bedankt

andy
26 september 2003, 22:28
Toeval, ik heb vorige week ook een Engl Powerball gekocht. :-D En nog meer toeval (keek ff op jullie site), ik heb ook nog kort in Oosterwolde gewoond. Maar om op je vraag terug te komen. De Powerball heeft veel meer kloten dan de Marshall, dus je speakers krijgen er veel meer van langs. Daarom hoor je het nu eerder. Maar als ik het zo lees zou ik eerst maar even de kapotte bedrading vervangen, want waarschijnlijk is dat het probleem. Er is geen goed contact tussen de speakers en dat geeft een kut geluid. Maar ik moet het antwoord op de juiste aansluiting van de speakers even schuldig blijven, want ik heb dat niet goed in mijn hoofd zitten. Ik heb ergens schema"s liggen, maar die kan ik niet 1,2,3 vinden.
Loop anders Rikkers gitaarbouw ( aan de Rijksweg, Oosterhogebrug) in Groningen even binnen. Of bel ff. Zijn aardige lui en op zaterdag is iig hun versterker reperateur ( Rutger) aanwezig. Ik weet zeker dat hij wel een schema heeft hoe dat te doen.

Succes, Andor

aadplagiaat
27 september 2003, 01:18
Toeval, ik heb vorige week ook een Engl Powerball gekocht. :-D En nog meer toeval (keek ff op jullie site), ik heb ook nog kort in Oosterwolde gewoond. Maar om op je vraag terug te komen. De Powerball heeft veel meer kloten dan de Marshall, dus je speakers krijgen er veel meer van langs. Daarom hoor je het nu eerder. Maar als ik het zo lees zou ik eerst maar even de kapotte bedrading vervangen, want waarschijnlijk is dat het probleem. Er is geen goed contact tussen de speakers en dat geeft een kut geluid. Maar ik moet het antwoord op de juiste aansluiting van de speakers even schuldig blijven, want ik heb dat niet goed in mijn hoofd zitten. Ik heb ergens schema"s liggen, maar die kan ik niet 1,2,3 vinden.
Loop anders Rikkers gitaarbouw ( aan de Rijksweg, Oosterhogebrug) in Groningen even binnen. Of bel ff. Zijn aardige lui en op zaterdag is iig hun versterker reperateur ( Rutger) aanwezig. Ik weet zeker dat hij wel een schema heeft hoe dat te doen.

De aansluiting van speakers is niet echt ingewikkeld. Serie/parallel wil zeggen: van de pluskant uit je jack-aansluiting ga je naar de pluskant van de twee rechterspeakers, die komen dus met 1 draad aan elkaar en zijn zo dus met elkaar doorverbonden. De minkant van die speakers verbind je door met de twee linker speaker plussen. Dus de min van de rechterbovenspeaker verbind je met de plus van de linker bovenspeaker en de min van de onderste rechterspeaker verbind je door met de plus van de onderste linkerspeaker. Dan rest nog om de beide overgebleven minkanten van de linker speakers met elkaar te verbinden en met de min van de jack-ingang. Voila het zaakje staat serie/parallel. omdat de bovenste twee speaker met elkaar in serie staan (plus->speaker->min aan plus->speaker->min net als de onderste en deze twee speakers staan in totaal samen weer parallel (plus aan plus en min aan min).

Dus twee circuits met 8 ohm in serie maakt 16ohm en twee series speakers van elk 16ohm parallel gezet geeft weer 8 ohm.

Ik hoop dat je dit kunt volgen :-D

Succes, Andor

aadplagiaat
27 september 2003, 01:19
Ik heb dus binnen de qoute van Andor geantwoord :oops: .

wessel
27 september 2003, 08:50
Ik zal ff wat gaan knutselen vandaag, bedankt voor het advies. Andy volgens mij heb ik jullie eens gezien bij het red simplon festival in Groningen, kan dat kloppen? Mean Machine komt me zo bekend voor.....

wessel
27 september 2003, 12:24
Fuck it, nieuwe draden erop heeft geen kloot geholpen. Kan iemand mij vertellen hoe het werkt als ik twee speakers afsluit? Ik neem aan dat de kast dan minder hard gaat, moet ik daar rekening mee houden met het volume van mijn versterker ivm het opblazen van de speakers?

andy
27 september 2003, 13:27
Fuck it, nieuwe draden erop heeft geen kloot geholpen. Kan iemand mij vertellen hoe het werkt als ik twee speakers afsluit? Ik neem aan dat de kast dan minder hard gaat, moet ik daar rekening mee houden met het volume van mijn versterker ivm het opblazen van de speakers?

Nee hoor, er even vanuit gaande dat die twee honderd watters nog goed zijn, moet dat voldoende zijn om de herrie van de Powerball te verwerken. Sluit die aan volgens de gegevens van Aadplagiaat, alleen dan in de 2 speaker variant. Dus van de input naar de ene 100 watter en dan de ander aansluiten. Mocht je twijfelen over het ohmage, hou die van je amp dan lager dan die van je cab. Dan komt het wel goed.
En ja we stonden we stonden idd op het red Simplon festival tien minuten, maar wil er liever niet aan herinnert worden :oops: Dronken muzikanten en valse gitaren gaan niet echt samen. :-D (Haalde 5 minuten voor die gig gitaar uit de koffer, bleek D geknapt te zijn, nieuwe er op, maar die bleef ontstemmen, toen dacht bassist dat ie vals speelde, chaos dus en dat met al die jaren ervaring hahaha)