PDA

View Full Version : Pull-off hulp gevraagd!



hellogoodbye
25 september 2003, 19:41
Ik beluister net de eerste oefeningen van Stetina's Speed Mechanics CD en het valt me op dat zijn pull-offs (haast) klinken alsof ze gepickt zijn!

Nu speel ik al lang gitaar maar heb ik me nooit echt verdiept in de juiste techniek. Dat ben ik nu dus wel van plan. Vandaar mijn volgende vraag:

Waar gaat de vinger heen die pullt? Tot nu toe trok ik 'm ongeveer half omhoog en omlaag. Je hoort dan wel de volgende noot, maar niet scherp. Als je wat hoorde kwam dat voornamelijk doordat je vinger wat kleefde aan de snaar en opeens losliet... Een soort plop of flop...

Schijnbaar doe ik het dus fout. Ik krijg pas echt een scherpe aanslag als ik de vinger niet optil maar van de snaar naar beneden laat rollen: dus dan trek ik 'm echt over de hals naar beneden zodat 'ie zo ongeveer door de snaar eronder wordt tegengehouden. De 'pick' klinkt dan duidelijk (als het goed lukt een echte 'plunk'...) maar dit lijkt me niet bevorderlijk voor de (latere) snelheid. Want de bedoeling is toch dat die vinger al weer klaar staat (in de lucht boven de juiste snaar) voor de eventuele volgende noot...

Nog een extra vraagje: Stetina zegt dus dat je de vingers nooit te ver moeten laten wegvliegen als je hamer of pullt. Maar vooral als ik pull met de pink en daarna met de ringvinger, dan gaat die pink een heel eind mee naar achteren, zodat 'ie zo ongeveer boven de snaar eronder hangt (of zelfs nog een snaar verder!) i.p.v. de snaar erboven waar die straks verder moet...
Als jullie hameren en pullen, blijven alle vingers dan boven de snaar hangen, alsof je echt onafhankelijk zijn (zoals het schijnbaar hoort)? Als ik alles heel langzaam doe gaat het beter.

Ik denk dat ik alles van voren af aan moet gaan leren... Leuk. Nee, echt waar! :wink: Heeeeeeel langzaam aan m'n vingers helemaal opnieuw laten wennen aan de juiste techniek. Jammer dat de exact juiste techniek niet helemaal duidelijk beschreven wordt. Maar ja, het is dan ook eigenlijk een boek voor gevorderden. Alhoewel ik NU al beginners aanraadt er eens een kijkje in te nemen! Een goede basis (die ik als auto-didact dus ontbeer) is ZO belangrijk...

Zijn er misscien ergens video's op het net waar DUIDELIJK op te zien is hoe de ingeres bewegen tijdens pulls en zo? De hammer heb ik trouwens geen moeite mee.

DeeWee
25 september 2003, 20:38
:-D :-D :-D :-D

Kzit hier met hetzelfde probleem. Heb net heb boek binnen gekregen.... Aardig ingewikkeld nog wel :) Kijken of er iemand antwoord heeft op je vragen die gelijk mijn vragen zijn

Soulflyhigh
25 september 2003, 20:47
Die legato stukjes in het boek zijn idd fuckin' moeilijk, alhoewel met een beetje oefening
:)

moretel
25 september 2003, 20:53
[quote="hellogoodbye"]
>Schijnbaar doe ik het dus fout. Ik krijg pas echt een scherpe aanslag >als ik de vinger niet optil maar van de snaar naar beneden laat rollen: >dus dan trek ik 'm echt over de hals naar beneden zodat 'ie zo >ongeveer door de snaar eronder wordt tegengehouden.

>Als ik alles heel langzaam doe gaat het beter.

Je geeft zelf al het antwoord, neem de tijd.
Ik heb nu een jaar van veel gericht oefenen achter de rug en ben een stuk sneller en beter geworden maar na een jaar nog geen topsnelheden als de grote jongens.
Kijk rustig wat de vingers doen, ook zonder metronoom heel heel langzaam

>Ik denk dat ik alles van voren af aan moet gaan leren... Leuk. Nee, >echt waar! :wink: Heeeeeeel langzaam aan m'n vingers helemaal >opnieuw laten wennen aan de juiste techniek..

Inderdaad en het leuke van dat boek is dat je elke keer weer die oefeningen kan doen om de vingers nog onafhankelijker te laten worden.

Wat bij mij het beste werkt is de oefeningen heel langzaam netjes te spelen en niet te streven naar de snelheden die stetina bereikt met die oefeningen.
vervolgens leuke backingtracks uitzoeken met metronoom snelheden van 60 - 80 - 100 - 120 en dan al het geleerde om zetten in iets muzikaals. Je zal zien dat de snelheid dan vaak wat hoger ligt dan tijdens de oefeningen.

hellogoodbye
25 september 2003, 22:59
Bedankt voor je reactie moretel, maar hoe DOE jij nou precies een pull-off? Waar gaat je vinger heen? Ja, naar beneden, maar schuift 'ie over de hals? Of pluk je met een soort boogje aan de snaar? Als je je vinger hebt neergezet voor de eerste noot, haal je die dan gewoon, plok, naar beneden of zet je die vinger anders neer als je weet dat je daarna moet gaan pullen? Zulk soort kleine details...

En dan NOG wat anders (ik blijf bezig): wanneer zet je de vinger ACHTER de 'pull-vinger' neer? Tegelijk met de vinger die gaat pullen? Of pas VLAK voordat je pult? Of er tussenin? Het zijn kleine details maar als ik nu echt ga oefenen en dat HEEL langzaam doe, dan maken die kleine details veel verschil: vooral op de lange duur. Want zoals je 't langzaam aanleert, zo zal het later ook snel gaan... Een ervaren gitarist doet alles razendsnel en heeft die details haast niet meer door. Maar op mijn langzame oefensnelheid zit er duidelijk verschil tussen wanneer je wat doet.

Daarom zou ik graag een (langzaam) filmpje van een pull-off willen zien... En 't is toch wel jammer dat Stetina niet op zulke details ingaat...

EDIT:
Op deze site (http://www.cyberfret.com/techniques/hammer-ons-pull-offs/page2.php) staat een klein filmpje. 't Is nogal simpel, maar of je op die manier ook snelle loopjes kan maken...