PDA

View Full Version : Bas Drop A



Giss
25 september 2003, 12:34
FF een vraagje voor een bassist gesteld door een gitarist.

Een bassist die ik ken speelt op een 5 snarige bas, maar hij wil hem in drop A stemmen. Het probleem is dat die lage snaar in B al behoorlijk los zit, dus in A zal hij wel heel erg gaan zwabberen.

Wat voor soort snaren zou hij moeten kopen om in A te kunnen spelen?

frenske
25 september 2003, 12:52
Uhm, ik heb geen 5 snaar, maar volgens mij hangt het vooral af van het merk snaren en ook een beetje van de gauge en materiaal!

Ik zou eens Richard Cocco snaren proberen.

Venomer
25 september 2003, 13:17
De snaren moeten dan zo zwaar (dik) mogelijk zijn.

Giss
25 september 2003, 13:29
En welke merken hebben zulke dikke snaren ?

Hij houd van dat Korn bas geluid. Weten jullie toevallig wat die bassist voor snaren gebruikt?

Bastijn
25 september 2003, 13:51
korn basgeluid is heel veel bass en treble en amper midfrequenties.
ik heb ook een budget 5 snaar, met een zwabber b, en daar valt naar mijn inziens gewoon niks aan te doen. als je echt een strakke B wilt, die ook nog is redelijk strak is in A, moet je echt een goede (dure!) bas hebben.

Giss
25 september 2003, 14:03
Ik heb zelf geen verstand van bassen. Maar wil een zwabberende A zeggen: onspeelbaar? in ieder geval lastig spelen lijkt me.

Bastijn
25 september 2003, 14:04
niks is onbespeelbaar, ik bedoel daarmee dat ie gewoon vrij slap hangt, en dat is niet echt fijn spelen

Giss
25 september 2003, 14:09
Nou dat moet hij zelf dan maar zien.

In ieder geval erg bedankt voor de tips :)

Gerben van Nazareth
25 september 2003, 14:38
Dikke snaar wil wel eens helpen ja. Een bas met een langere mensuur ook. Een bas met een 35 of 36 inch mensuur (extralongscale) zal een lage A vast beter kunnen. Theoretisch dan.

En je versterker moet het ook aankunnen. Een 18-inch luidspreker of tenminste een heel erg goeie 15-incher strekt tot aanbeveling. Bedenk je dat de grondtoon van die lage A op 27,5 hZ zit. Kan je box dat trekken? Zoek voor de gein maar eens het frequentiebereik van je luidsprekerkast op, en je ziet dat bijna geen enkele versterker dat goed weergeeft

Laus
25 september 2003, 15:29
onder de 40hz hoor je toch sowieso niet zo gek veel? zeg praktisch niks?

je ziet dan volgens mij alleen je speaker bewegen maar je hoort eigenlijk niks.?

mooir vraagje dan: stel ik speel op die lage A en mn box gaat tot 40hz? oe reageerdt dat? We stellen de voorwaarde dat mn amp ruim voldoende headroom heeft op 20 hz weer te kunnen geven op een aardig volume.

raakt die box dan van de leg?

Clunk
25 september 2003, 15:30
jonge,.... als je korn speelt maakt het toch geen ruk uit of ie zwabbert..
dat doet ie bij korn alleen maar.. ratel ratel.. mute mute.. boom... ratel ratel ...mute, mute.. boom..

zon alleen maar *slap-met-de-gehele-hand-snaar-geluid*
:)

volgens mij speelt fieldy gewoon boomers..
die zitten ook standaart op die k5.. dus dat zal wel :razz:

btw.. fieldy speelt zon fuckin duure mesa boogie.. die kennen tot 20hz ja..
het enige wat je voelt is je hart die uit het ritme word geslagen door die bass.

en zoals gezegd geen mid.. en vooral een bass boost.. +high... maar ok.
algemeen bekend denk... :wink:

Venomer
25 september 2003, 16:13
(knip)

raakt die box dan van de leg?

Nee, maar de toon wordt minder luid weergegeven dan andere (hogere) tonen.

Laus
25 september 2003, 16:41
minder luid ok. maar dan snap ik hem nog niet. de box kan geen tonen onder 40 hz produceren.

basswasp
25 september 2003, 17:09
Waarschijnlijk hoor je die toon wel, maar wordt hij niet opgenomen omdat de box op deze frequentie het maximale vermogen niet aankan. Wat je in ieder geval hoort zijn de eerst paar boventonen van de 40 Hz.

Venomer
25 september 2003, 17:42
minder luid ok. maar dan snap ik hem nog niet. de box kan geen tonen onder 40 hz produceren.

De box kan wel tonen onder 40 Hz produceren, alleen niet zo goed.

Hieronder zie je een voorbeeld van de frequentierespons van een subwoofer. (Dit voorbeeld heb ik toevallig op het web gevonden.) De grafiek geeft aan hoe goed bepaalde frequenties weergegeven kunnen worden. Hoe hoger de grafiek, hoe luider de weergave.

Onder de 40 Hertz neemt de respons snel af. Dat betekent dat er nog wel geluid wordt geproduceerd, maar veel minder.

Ben ik een beetje duidelijk? :amp:

http://www.kevinboone.com/subwoofer_fr.gif

Gerben van Nazareth
25 september 2003, 18:16
Precies. Het aangegeven frequentiebereik van een luidsprekerkast stopt bij het punt waar die grafiek van Venomer ineens sterk gaat afvallen. De meeste basluidsprekers houden er bij 40 hZ mee op, een hele goeie gaat tot zo'n 30. De meeste mensen horen zonder problemen tot 25 à 20 hZ. Het is wel heeeeeeeeeeeel laag dat, maar... je hoort het. Het is wel zo dat hoe lager de toon, hoe moeilijker je hem hoort - daarom heb je als bassist ook een achterlijk grote versterker nodig terwijl je gitarist met een vijftig watt buizenbakje speelt. (dat is een deel van de waarheid, althans.)

Waarom hoor je ook een lage B op een versterker die die 31 hZ niet haalt? Psycho-akoestiek. Het is het telefoon-effect. Aan de telefoon hoor je aan een lage mannenstem dat het een lage mannenstem is. Toch kan je telefoon die laagte helemaal niet weergeven. Maar je brein leidt toch die lage tonen in die stem af uit het deel van het frequentiespectrum dat je in het echt hoort uit die telefoon. Zo werkt het ook met lage bastonen: van de echt lage noten op de basgitaar hoor je met de meeste versterkers eigenlijk vanaf de 1e boventoon (het octaaf). Maar omdat je brein meteen daarboven de tweede boventoon hoort (een octaaf en een kwint boven de grondtoon), denk je de echte grondtoon er automatisch bij. (Psychoakoestiek is echt heel leuk.) werkt prima... totdat je een keertje ECHT de grondtoon van je lage B hoort. Dat is onvergelijkbaar veel leuker & echter. En luister maar eens heel kritisch als je een chromatische ladder naar beneden speelt (langzaam). Op een gegeven moment hoor je de echte grondtoon verdwijnen.

Laus
25 september 2003, 18:35
toch maar weer een 5 snaar kopen dan.

aangezien ik toch waarschijnlijk een 2x15 en een 4x12 inch kast heb gekocht.

Surferboy
25 september 2003, 19:54
jonge,.... als je korn speelt maakt het toch geen ruk uit of ie zwabbert..
dat doet ie bij korn alleen maar.. ratel ratel.. mute mute.. boom... ratel ratel ...mute, mute.. boom..

zon alleen maar *slap-met-de-gehele-hand-snaar-geluid*
:)




+1 :lol:

Joghy
26 september 2003, 14:18
Terug op topic: 35 inch doet wonderen (op mijn MTD Kingston althans)
Als je een 0.130 B-snaar naar omlaag wilt stemmen met de zelfde spanning (dus zonder zwabberen), moet je ze vervangen door een 0.146 snaar. Ik betwijfel of je die wel gemakkelijk kunt vinden. Ee setje d'Addario EXL160-5 heeft een snaar van 0.135 ...

(meer uitleg en een ander voorbeeld op http://www.basslinks.nl/xmb/viewthread.php?tid=2122 )

In het kort:

De frequentie van een snaar is evenredig met de wortel van de spanning en omgekeerd evenredig met de diameter.

Het frequentieverschil tussen twee tonen op opeenvolgende frets is een factor twaalfde machtswortel van 2 = 1.059463

Dus: als je een lage B naar A wilt stemmen, zakt de frequentie met een factor 1.059463 in het kwadraat = 1.122432. Als je dezelfde snaarspanning wilt houden, moet de diameter dus met een factor 1.122432 toenemen. Een 0.130 B-snaar moet dus vervangen worden door een 0.146 snaar.

dikkie dik
26 september 2003, 19:13
en toen wist ie t. hij werd wiskunde leraar :D

Laus
29 september 2003, 17:24
.146

das best dik.

Joghy
30 september 2003, 15:48
Ik heb geprobeerd in drop A te gaan op m'n Kingston (35 inch) en een 0.130 B-snaar. Lekker, en zwabbert niet teveel naar mijn gevoel. Op mijn Fender JB V (34 inch) zwabbert ze wat meer; maar het lijkt me toch dat je het kan gewoon worden. Eventueel snaren iets hoger afstellen tegen rammelen.

Anavrin
30 september 2003, 15:58
onder de 40hz hoor je toch sowieso niet zo gek veel? zeg praktisch niks?

De gemiddelde mens kan frequenties tussen de 20 en 20.000 hz horen, honden horen ook nog boven de 20.000 hz (denk aan hondenfluitjes, die door mensen niet gehoord worden, maar waar de hond toch zichtbaar op reageert)