PDA

View Full Version : Snaardiktes...advies



kokeleko
25 september 2003, 11:54
Speel al jaren met een standaard 009/042 set op Floyd Rose trems, laatste tijd breekt mij geregeld de D-snaar.
Bramen zijn niet te zien of te voelen , en voor de zekerheid alles glad gevijld, ik speel wel wat heavier ivm zwaarder repetoire 8-) .

Ik heb een aantal opties: of 009 set met heavy bottom= 026 t/m 046,
of 010 of 011 set en alles een halve lager stemmen.

Aangezien ik alleen met een bassist hoef te stemmen, kan het wel.

Iemand ervaring met omschakeling en wat is wijsheid, heavy bottom snaren met standaard tuning of alles downtunen.

jorrit
25 september 2003, 12:22
uhm...je d snaar....hmz vreemd dat die knapt en je e snaar (hoog) bijvoorbeeld niet. er is geen braam te vinden? breekt de snaar telkens op dezelfde plaats?

jah en omlaag stemmen of heavy bottoms nemen ligt er maar net aan wat jij fijn vind spelen en hoe het bij de zang past....

kokeleko
25 september 2003, 12:25
Nou het gebeurt op elke gitaar die ik heb :cry: , enne altied de de D-snaar

ReinoutV
25 september 2003, 13:59
Ik heb er zelf ook last van. Op mijn tele breken altijd de A en D snaar, en mijn Blade, met van die rollertjes in de brug (anti-braam dus), heeft het zelfde probleem: ook altijd de A en D snaar. Heel vervelend. Misschien ga ik maar eens iets anders dan D'addario gebruiken.

Ff ontopic: ik denk dat je best met 010 of 011 in standaard stemming kunt blijven spelen. Het kost iets meer kracht, maar daar wen je zo aan. Een zo'n setje met dikkere lagere snaren kun je gemakkelijk een keertje uitproberen. Bevalt het niet, dan haal je ze er weer af en heeft het je maximaal 10 euro gekost...

Negative K3 fan
25 september 2003, 15:35
009 of 010 heavy bottom. Zoveel verschil zit er niet echt tussen 009 en 010!

lord bean
25 september 2003, 16:02
ik speel op addario exl 125
0.09 met gewone bodem 0.26 - 0.49
en mijn snaren breken nooit! Nu moet ik wel zeggen dat ik ze ongeveer om de de 2 maanden verwissel.

helleke
25 september 2003, 16:09
Nou het gebeurt op elke gitaar die ik heb :cry: , enne altied de de D-snaar

Zou het niet kunnen zijn dat je juist die D snaar vaak gebruikt met het omhoog duwen of omlaag trekken? De winding van de snaar wordt dan dunner op de plek van de fretten. :???:

MegaDrive
25 september 2003, 16:24
Probeer eens snaren van het merk DR. Daar heb ik er nog NOOIT een van gebroken en dat was in het d'Addario tijdperk wel anders; en ik ben niet echt heel lief voor mijn snaren, zeg maar.

helleke
25 september 2003, 16:26
Probeer eens snaren van het merk DR. Daar heb ik er nog NOOIT een van gebroken en dat was in het d'Addario tijdperk wel anders; en ik ben niet echt heel lief voor mijn snaren, zeg maar.

Daar ben ik ook op overgestapt.Had eerst GHS Boomers.Nooit een snaar mee gebroken,maar DR klinkt wel beter en zijn handgemaakt.

kokeleko
26 september 2003, 08:50
Ok mannen, zou idd ook aan de D'Addarios kunnen liggen, ik gebruik al jaren XL -120.
Het breken gebeurt niet tijdens een bend ofzo, gewoon met recht uit slag spelen, of een onbewaakt moment tijdens het spel.

Ik vervang ze regelmatig door er een stukkie af te knippen en ze opnieuw vast te schroeven op de Floyd, en ze worden minimaal eens per maand vernieuwd, zal de levensduur wel niet zijn dan.

Ik ga es een ander merk proberen, en wellicht heavybottom, of gewoon 010, zucht.

Mannen bedankt.

Raffel
26 september 2003, 09:09
als het dezelfde snaar is op verschillende gitaren, lijkt het me inderdaad sterk dat het aan de brug ligt, idd de snaren of je speelstijl.

Als ik een week blind guardian of metallica ga spelen, kan ik mijn snaren toch eerder weg gooien dan bij mark knopfler of zo

lcvanderhelm
26 september 2003, 19:54
Dat probleem heb ik ook.Ben je net lekker ouderwetsaan het raggen breekt die pleuris D snaar weer.Als je hem dan gerepareerd hebt,ga je voorzichtiger spelen om hem niet weer te breken en gaat het ineens niet lekker meer.IK denk dat ik ook een gitaar uit gaat rusten met heavy bottom voor het ouderwetse ragwerk en de andere gewoon 009/042 houd voor het sologepriegel.

kokeleko
26 september 2003, 21:57
Ik ga het nu proberen met een gewone 010 set op normale stemming, het valt me nu mee qua weerstand.
Morgen ff aanzien in de oefenruimte, na 4 uur piep ik waarschijnlijk wel anders, hahahaha.
Als de D niet breekt en mijn vingers zijn bekaf wordt het waarschijnlijk toch 009 met heavy bottom.

punkydude
27 september 2003, 00:00
Ernie Ball heeft nog altijd dé beste!

sash
27 september 2003, 00:02
Zoek het niet alleen in de snaren, maar ook in de plectra!

Ik speel 0.11 in gewone tuning en speelde altijd met 1mm plectra. Binnen een week lag meestal m'n A of D snaar eraf. Heb het toen eens geprobeerd met dunnere plectra en sindsdien breek ik haast geen snaren meer.
Je levert wel iets van de power van dikkere plectra, maar dat valt te verwaarlozen.
Speel nu Dunlop 0.71mm.

kokeleko
27 september 2003, 09:25
Bedankt voor de tip ik gebruik idd 1.21mm plectrums, heb nog wat 0.96 liggen zal het ff testen, zit wel wat in.
Maar ik moet zeggen de dikkere snaren klinken veel vetter 8-)

ReinoutV
27 september 2003, 11:23
Ik kan echt niet spelen met die slappe plectra. Ik speelde eerder op 3mm Stubby's (die kleine), maar nu op 2mm standaard plectra, wel met de dikke kanten dan (veel vetter geluid dan de dunne onderste punt). Wat lijkt jullie de beste optie: DR of EB?

kokeleko
27 september 2003, 19:37
Nou mannen ze zijn nog heel , vanmiddag 4 uur lopen rossen op de plank met een standaard 010 set, op normale stemming met een 1.21 plectrum.
Niks gebroken alleen mijn vingers, is wel ff wennen, maar het klinkt wel.
Denk dat ik naar de heavy bottoms ga, gewoon 009 met 010-set bassnaren, ik maak nogal hoge bends en dat gaat nu wel zwaarder, in ieder geval het euvel was dus te dunne bassnaren, met name de D.