PDA

View Full Version : VHT 2/50/2



skyth
25 september 2003, 12:09
Hoi,

Ik heb nu een VHT 2/50/2 met een Rocktron VP4 preamp (Egnater IE4). De VHT 2/50/2 heeft net niet de sound die ik wil. Hij klinkt echt heel erg ok, maar ik kan er niet echt een mooie ronde lead sound uithalen (hij laat hem heel erg cruchy klinken en ik zoek dan iets meer compression denk ik). Crunch en gewoon distortion klinken overigens wel heel goed. Nu is mij verteld dat verandering van buizen naar 6l6 de amp beter kan laten matchen met mijn wensen. Nu vroeg ik me af of 1 van jullie een VHT 2/50/2 met 6l6 buizen heeft gehoord naast een VHT 2/50/2 met EL34 buizen? Kun je de verschillen aangeven? En is de class a mode nog bruikbaar met 6l6 buizen?

Bij voorbaat dank,
SKyTh.

signsofzodiac
25 september 2003, 13:32
Ik ken zelf de 2/50/2 niet, maar het volgende klopt wel:

* Je kan de Class A mode nog gebruiken. 6l6-buizen kunnen ook zo bedreven worden.

* Waarschijnklijk zijn de 6l6-buizen inderdaad beter voor je gewenste leadsounds. Ze klinken wat ronder, hebben meer cleane headroom.Zie het maar als het verschil tussen Marshall (EL34) en Boogie/Fender (6l6).

Oftewel: gewoon doen! Wel f de bias van je 6l6's goed af laten stellen.

Rectifier
25 september 2003, 13:59
Ik heb een 2:50:2 met aan de ene kant EL34 en de andere kant 6L6.

Aangezien ik voor clean 6L6 veel beter vind klinken dan EL34 vind ik echter dat je met EL34 een veel mooiere ronde lead toon hebt.
6L6 is wel lekker voor heavy crunch.

Je kunt ook proberen eerst 1 kant op 6L6 te laten werken zodat je kunt testen en vergelijken. En desnoods speel je dan mono maar dan kan je zelf in elke geval testen.

En waarom gebruik je Class A? Je houdt amper headroom over met Class A.

kokeleko
25 september 2003, 14:28
Hoe bevalt die VP-4, is ie te vergelijken met de Rocktron IE4(mijn vorige preamp), ik vond kanaal 2 van de IE4 altijd een beetje rommelig.

Enne over die 2/50/2 met EL34, deze buizen klinken gewoon wat agressiever en minder clean (Brits) , dus gewoon 6L6 erin als je dat mooier vind.

skyth
25 september 2003, 14:47
De VP4 van Rocktron lijkt superveel op de Egnater IE4. Ik heb Egnater gemaild om te vragen wat de verschillen zijn. Toen zeiden ze: "IE4 is Fender meets hotrodded Marshall and VP4 is Vox meets Dual Rectifier". Ik vind kanaal 2 nog steeds het slechtste van de 4. Weet niet zo goed wat ik ermee moet, maar is wel goed te gebruiken voor clean solo's die lichtelijk oversturen (clean boost). De overige kanalen zijn overigens wel van topkwaliteit...
De VP4 is trouwens te modificeren, zodat je alle geluiden van de Egnater M4 kan krijgen...

Rectifier
25 september 2003, 20:40
Misschien wel Vox maar echt niet Dual Rectifier.
Ik heb een Rectifier gehad en ik heb de VP4 uitgebreidt getest, nou ik vond het (met alle respect) een shitding.

skyth
25 september 2003, 20:52
Nou dit was een omschrijving van Egnater he...
Tja, waarschijnlijk niet jouw pakkie an dan he (ik ben weer niet zo te spreken over Rectifiers).. ik vind het een zeer bruikbare preamp... ben er erg over te spreken... vooral het feit dat ie bijna geen ruis heeft...

Rectifier
26 september 2003, 00:07
Ik vind Egnater's goed hoor, vooral het M4 concept.
Maar de VP4 (onder Rocktron) vind ik gewoon minder.

Ik ben een allrounder en de Rectifier was me ook te beperkt. Leuk als je metal speelt.

De VP4 vind ik niet strak genoeg qua scheur en gaat niet ver genoeg.
Heeft te weinig gain voor mijn gevoel.

skyth
26 september 2003, 15:06
Ja precies... Nou voor mij heeft de VP4 genoeg gain, maar ik kan me heel goed voorstellen dat je vindt dat ie te weinig gain heeft... Het heeft vooral te maken met wat je gewend bent en wat je echt wilt...
Hij voldoet in ieder geval aan mijn wensen en ik ben er tevreden mee...

ch@rlie
29 september 2003, 02:28
hoe kan die nou te weinig gain hebben?

als ie net zoveel gain heeft als mijn ie4 snap ik niet hoe je tekort kan komen. ik zet mijn gain knop nooit verder dan driekwart, en dat is alleen als ik perse feedback wil..

of bedoel je dat je een agressieve distortion zoekt? dat kan ik me wel goed voorstellen, want hij is vriendelijk.

Rectifier
29 september 2003, 13:45
Ik bedoel idd. meer een aggressieve distortion.

Cloudini
28 september 2007, 21:31
Hoi,

Ik heb nu een VHT 2/50/2 met een Rocktron VP4 preamp (Egnater IE4). De VHT 2/50/2 heeft net niet de sound die ik wil. Hij klinkt echt heel erg ok, maar ik kan er niet echt een mooie ronde lead sound uithalen (hij laat hem heel erg cruchy klinken en ik zoek dan iets meer compression denk ik). Crunch en gewoon distortion klinken overigens wel heel goed. Nu is mij verteld dat verandering van buizen naar 6l6 de amp beter kan laten matchen met mijn wensen. Nu vroeg ik me af of 1 van jullie een VHT 2/50/2 met 6l6 buizen heeft gehoord naast een VHT 2/50/2 met EL34 buizen? Kun je de verschillen aangeven? En is de class a mode nog bruikbaar met 6l6 buizen?

Bij voorbaat dank,
SKyTh.
hallo Skyth
mocht je ooit in de verre toekomst je VHT 2/50/2 poweramp willen verkopen
wil je me dan een seintje geven
M.V.G Wesley

vinni
28 september 2007, 21:50
Ho!

Hier een ex 2/50/2 bezitter.....

Je staat er versteld van hoe de VHT anders gaat klinken met verschillende sets EL34's. Heb er Winged -C-'s in gehad, JJ EL34's, JJ EL34L's en JJ KT77's
Allen klinken ze anders. De KT's hebben heel veel strak laag. Break up van Svets en JJ is ook anders.

6L6's klinken anders...ja, dat klopt, maar ook tussen de diverse EL's zit dus veel verschil.

Vinni

maestro_nl
29 september 2007, 00:15
De VHT 2:50:2 cruncht idd als een gek in het mid/hoog en heeft weinig laag.
Maar met high gain preamp valt er juist wel iets te zeggen voor EL34.
GT-E34L (http://gtrgear.com/GrooveTubes/GTE34ls-NL.htm) is een EL34 met 20% meer headroom/power en meer laag.
GT-KT77 (http://gtrgear.com/GrooveTubes/GTKT77s-NL.htm) klinkt in z'n geheel ietsie grootser maar misschien te groots om toch nog strak te klinken imo.
In het algemeen vind ik 6L6 mooier voor clean en breakup en EL34 voor het zwaardere werk.
Andere buizen is een mogelijkheid maar de trafo doet ook veel qua kleuring.
Overweeg anders de Black Beauty. Dit iseen 2:50:2 met andere trafo's.
Was een limited edition voor Japan.
Nog belangrijker is toch de preamp, wat vet klinkt met EL34 klinkt nog steeds vet met 6L6 hoor!

Aikara
15 april 2009, 21:44
Even een kickje ivm een kleine vraag;

Waarschijnlijk ga ik binnen nu en een aantal weken een 2/50/2 kopen en ik begon me af te vragen of het mogelijk is om het ene kanaal te voorzien van de ene type buis (6L6) en het andere kanaal van het andere type (EL34). In hoeverre gaat dit een goed resultaat geven? Heb ik dan 2x zoveel combinaties als wanneer beide kanalen dezelfde buizen hebben? Is het ook praktisch ivm verschillende EQ instellingen op de preamp. Ik kan me zo voorstellen dat je bij een 6L6 buis een andere instelling hanteert dan bij EL34.
Ben benieuwd naar de ervaringen!

Liquid_Metal
15 april 2009, 23:09
Ik ben geen gebruiker of kenner van de 2/50/2 (helaas) maar ik weet wel dat het verschil tussen 6L6 en EL34 niet echt heel groot is. Je zult het ongetwijfeld horen (leken horen het soms wss niet eens) maar voor mij zou het in ieder geval niets toevoegen om beide sounds beschikbaar te hebben.
Ik overwoog ook om mijn poweramp te ruilen. Ik heb een Peavey Classic 50/50, met EL84's. Dat zijn de kleine broertjes van de EL34's. Ik wilde dan ruilen voor een poweramp met 6V6 buizen (kleine broertje van de 6L6), bv een Mesa. Het verschil is zeker merkbaar en ik vind de 6V6 misschien toch iets fijner, maar het zou voor mij dan een ruil zijn. Geen combinatie.

Rectifier
15 april 2009, 23:49
Als je nou het begin van deze topic had gelezen dan had je gezien dat ik beide in mijn VHT heb gehad (tegelijkertijd).
En nee, dat had niet heel veel zin. Mijn amp-tech heeft destijds met Steve Fryette gemaild van VHT en die adviseerde om EL34 te gaan gebruiken omdat de bias niet goed ingesteld kon worden. Er zit wel een bias-switch op maar die was niet goed genoeg. De originele 2:50:2 is voor EL34 ontworpen en wil je 6L6 dan moet je de Black Beauty nemen of een Mesa Boogie 2:90 of 2:50.
Een goede preamp doet meer met je cleane sound (als je dat wilt) dan 6L6 in een VHT plaatsen.
Ik hou meer van 6L6 dan EL34 maar ik heb al 2 jaar nu EL34 in mijn VHT.