PDA

View Full Version : spelen zonder te kijken



Giss
25 september 2003, 09:47
Heeft iemand tips om te spelen zonder dat je steeds op je hals zit te kijken. Als ik speel kijk ik altijd op vingers en als ik niet kijk gaat het nogal eens fout.

En het staat natuurlijk nogal lame een gitarist die altijd maar zit te kijken wat hij doet. :roll:

Iemand tips?

Maiden Michiel
25 september 2003, 11:04
Wat voor tip kan ik anders geven dan:

- probeer zoveel mogelijk zonder te kijken

de 1234 oefening doe ik altijd zonder te kijken

Het ligt er ook aan hoe makkelijk of moeilijk zoiets is. Als ik moet bewegen tussen de 9e en 15e fret kijk ik meestal wel.
Bluesloopjes en chromatische loopjes, daar zou ik mee beginnen

Giss
25 september 2003, 12:06
Toonladders willen wel lukken zonder te kijken. Het zit hem vooral in het akkoorden slaan dat als ik niet kijk ik er wel es een fret langs zit.

delphiro
25 september 2003, 13:05
dat kun je- volgens mij- alleen leren door veel te spelen.

Ik speel tijdens het oefenen vrijwel altijd van blad. Stukken die ik al goed kan spelen speel ik uit het hoofd en als het goed gaat kijk ik ook niet meer op de hals muv flinke sprongen op de hals.

Ik vind het een groot voordeel als je niet meer hoeft te kijken omdat je je dan nog beter op de muziek zelf kunt concentreren.

moretel
25 september 2003, 20:59
AAUUUW

struikelde net over het konijn toen ik niet keek tijdens het spelen, had maar direkt de ogen dichtgedaan.

Ik kan zonder kijken spelen maar als het ingewikkeld wordt moet ik er toch wel een blik op werpen anders zie je iedereen weg lopen en dat werkt ook niet motiverend :-D
Kwestie van tijd en goed instuderen waarbij je wel kijkt wat je vingers doen.

Br@mbo
26 september 2003, 07:24
ah wat jammer , moretel , we wensen je een spoedig herstel toe :p

soleren en fingerpicking moet ik ook nog even spieken maar akkoorden ( over de hele hals ) gaan perfect zonder te kijken , als je regelmatig oefent zitten die grepen erin gebakken

Neals
30 september 2003, 11:47
Simpel. nodig gewoon een lekker wijf uit als je weer gaat spelen, wedden dat je niet meer naar het fretboard kijkt :D

Verder is het belangrijk je beweging aan je gehoor te leren koppelen, dwz, wat doet je gitaar bij een bepaalde beweging...
En als laatste tip, gebruik om te spieken de dots op de zijkant!

Luca P
5 oktober 2003, 14:52
En het staat natuurlijk nogal lame een gitarist die altijd maar zit te kijken wat hij doet. :roll:


Het is maar wat je belangrijk vindt.
Bij mij gaat het om de muziek die een gitarist maakt en niet of ie er 'cool' uit ziet en daarbij keihard door de mand valt.

Maar goed, als je twintig jaar verder bent hoef je vanzelf niet meer zo nodig naar je hals te kijken.

Negative K3 fan
5 oktober 2003, 20:23
als je gewoon kijkt naar de gemiddelde (amateuristische) rockbands die je op lokale festivals ofzo ziet dan kan ik er echt niet tegen dat ze er stil bij staan en ontzettendnaar hun fretboards zitten te kijken. Dat vind ik zo jammer tijdens optredens, komt heel onzeker en saai over. Dat je in de studio ofzo op de fretboard kijtk vind ik best, maar met optredens is het gewoon not done. Ok, een beetje ingespannen kijken tijdens een lastige solo is wel koel, maar geen ritme gitarist die 90% van de tijd naar de gitaartje kijkt.

Anders Destium
5 oktober 2003, 23:36
Veel van die gitaristen zullen thuis wél op gevoel en gehoor stoer zonder te kijken spelen, alleen hoor je op een podium meestal geen flikker van wat je speelt. De verstandigste methode is dan om er in ieder geval voor te zorgen dat je de goede noten speelt, als je heel stoer vals staat te spelen is dat veel erger dan netjes maar onzeker spelen in mijn ogen. Ik heb hier trouwens heel veel last van (schijnt :lol: ). Gelukkig heb ik geen optredens meer, kennelijk sta je ongelofelijk voor lul op die manier (hoe technisch je ook speelt) :oops:

taylor
5 oktober 2003, 23:56
als je op het podium naar je hals gaat staren continu dan lijkt me dat je huiswerk niet hebt gedaan als band in de oefenruimte.

als je nummers 1000e keren speelt kun je makkelijk op autopilot op podium en vrij gaan bewegen.

Polytheme Pam
6 oktober 2003, 10:35
sommige gitaristen zijn ook zo verlegen....die kijken alleen maar naar beneden!

taylor
6 oktober 2003, 11:53
ja dat kan,maar dan moet je denk ik gaan afvragen of muzikant zijn wel wat voor jou is.

maar opzich is dat wel normaal ik ken ze ook wel die thuis super zijn en voor mensen dicht klappen.

ik speel liever voor 100 man dan voor 2 mensen dan weet je vaak niet eens wat je moet spelen

taylor
6 oktober 2003, 11:55
ja dat kan,maar dan moet je denk ik gaan afvragen of muzikant zijn wel wat voor jou is.

maar opzich is dat wel normaal ik ken ze ook wel die thuis super zijn en voor mensen dicht klappen.

ik speel liever voor 100 man dan voor 2 mensen dan weet je vaak niet eens wat je moet spelen

Giss
6 oktober 2003, 13:23
Hoe lang hebben jullie er dan over gedaan om zonder kijken te spelen ?

Als wat ik speel dicht bij mekaar zit dan lukt het vaak wel , maar als er grote sprongen tussen zitten dan grijp ik vaak een fret te laag of te hoog.
Vooral in drop d is dit lastig.

Zijn er geen oefeningen of truukjes of wat dan ook om het blind spelen te bevorderen?

Negative K3 fan
6 oktober 2003, 14:17
veel oefenen?

taylor
6 oktober 2003, 15:34
jawel,oefenen tot dat je een ons weegt.

moretel
13 oktober 2003, 01:01
Nou vanavond Jan Akkerman en Steve Lukather gezien, en die mannen kijken toch vaak naar de hals, alles ongezien spelen op niveau is volgens mij niet mogelijk.

Phoenix Rising
13 oktober 2003, 01:20
Kan ook gewoon een automatisme zijn hoor, naar de hals kijken, je bent het gewoon gewend daarom doe je het. Volgens mij kunnen die kerels het ook wel zonder.

slayurrr
13 oktober 2003, 01:25
Als een gitarist een solo speelt vind ik het juist wel vét al kijkt ie naar zijn hals.

Giss
13 oktober 2003, 10:09
Maar het is wel een probleem als je moet zingen tijdens het spelen, want dan kan je niet eens kijken. Staat bovendien erg stom.

Lexi
13 oktober 2003, 13:46
ik speel nog niet zo erg lang gitaar (3 maanden bijna), maar ik merk dat het "blind" spelen nu wel beter gaat... goeie oefening vind ik ook om proberen mee te zingen/neurien bij de muziek, dan moet je je concentreren op je stem en "vergeet" je dus onbewust je akkoorden.. nr's als "every rose has it's thorn" zijn super om daarmee te beginnen, slechts 3 akkoorden, maar zo leer je wel hoe je je aandacht moet "verdelen"
om eerlijk te zijn, het gaat wat lastiger als er iemand voor je zit die mee zit te luisteren. majaa dat zenuwachtige gedoe is iets wat vanzelf wel verdwijnt zodra je weet dat je het kan (ga voor spiegel zitten, werkt ook! :))

ps. als je net zoals ik niet kan zingen doe de deur van je kamer dan dicht en sluit ramen en deuren, de buren verhuisden de dag nadat ik voor het eerst zong :P

SiNiSTRaL
13 oktober 2003, 23:40
ik speel bijna altijd blind....
weleens petrucci gezien, afgezien van het feit dat die man totaal geen charisma of power uitstraalt op het podium staat ie de hele tijd met zijn gitaar op beatles-hoogte naar zijn fretboard te turen....

slayurrr
14 oktober 2003, 00:24
Het ligt eraan wat ik speel, met wat accorden ofzo dan kijk ik amper naar me fretboard, maar al speel ik dingen van Kreator bijv. na dan kijk ik wel wat meer.
Als ik solo kijk ik bijna altijd naar me fretboard.... vooral met sweeps ect. want dan wil ik absoluut geen fouten maken omdat ik zo'n iemand ben die het 100% wil hebben en dat is soms wel is lastig. :satisfie:

SiNiSTRaL
14 oktober 2003, 11:40
Het ligt eraan wat ik speel, met wat accorden ofzo dan kijk ik amper naar me fretboard, maar al speel ik dingen van Kreator bijv. na dan kijk ik wel wat meer.
Als ik solo kijk ik bijna altijd naar me fretboard.... vooral met sweeps ect. want dan wil ik absoluut geen fouten maken omdat ik zo'n iemand ben die het 100% wil hebben en dat is soms wel is lastig. :satisfie:
100%
maak je geen fouten om daarna te zeggen tegen iedereen die er wat van zegt dat het improvisatie is en ze er nix van af weten?
tssssss
tooooooooooooooooooooooooneloze

slayurrr
14 oktober 2003, 13:37
Ik had het niet over improvisatie, maar meer over een nummer dat ik instudeer :roll:

Frankiefrank2
18 oktober 2003, 21:16
wat ook wel cool is bij elke slag kijken, en daarna naar het publiek.
dus ongeveer 3 keer per seconde schudden

SiNiSTRaL
19 oktober 2003, 00:11
volgens mij heet dat headbangen....
*edit: of suizebollen

Anders Destium
19 oktober 2003, 18:52
ik speel bijna altijd blind....
weleens petrucci gezien, afgezien van het feit dat die man totaal geen charisma of power uitstraalt op het podium staat ie de hele tijd met zijn gitaar op beatles-hoogte naar zijn fretboard te turen....

Mooi dat je de stukken die je speelt vergelijkt met die van Petrucci :razz:

Hoeveel dingen van Petrucci kan jij spelen dan? Vanaf een bepaald niveau is het erg lastig om dingen te "voelen", ook omdat het allemaal meestal te snel gaat. Petrucci heeft inderdaad geen charisma, het is een beetje de Balkenende onder de gitaristen :D Hij vindt het belangrijker dat hij goed speelt ipv stoer lopen uitsloven en heel erg slordig je muziek brengen. Doe het hem alleen maar eens na, 3 uur lang ingewikkelde geintjes uithalen...

Negative K3 fan
19 oktober 2003, 20:45
maakt niet uit hoe goed hij zn muziek brengtm, het blijft toch kut....

heb ik liever iemand als paul gilbert ofzo, hij kijkt ook niet constant.

Maiden Michiel
19 oktober 2003, 20:54
maakt niet uit hoe goed hij zn muziek brengtm, het blijft toch kut....

heb ik liever iemand als paul gilbert ofzo, hij kijkt ook niet constant.

Maar muzikaal vind ik PG toch weer veel minder

Anders Destium
20 oktober 2003, 00:17
PG is akelig goed en strak hoor, als je hem Scarified of Technical difficulties (allebei downloadtip!) ziet spelen (zonder veel te kijken :wink: ) valt je mond redelijk snel open :)

Helaas zijn er op dit forum (te) veel mensen die performance boven kwaliteit verheffen, je reinste onzin als je van puur gitaarspel houdt :razz:

Maiden Michiel
20 oktober 2003, 09:37
Ja, technisch, maar zijn numemrs vind ik niet zo gaaf, al zal hij live zwaar heersen