PDA

View Full Version : klopt dit?????



wietse
24 september 2003, 08:40
kijk maar eens naar deze ad op marktplaats.
een solid body egmond uit 1947?
meende altijd dat fender de eerste solid body gitaar heeft gemaakt (de broadcaster) in 1948,en de tremelo is ook een uitvinding van hem 1955 geloof ik.
http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/elektrgitaren/15030.htm
staat helaas geen foto bij.

fred dons
24 september 2003, 09:17
nee dit klopt niet (overigens was bigsby eerder met een solid body gitaar dan fender (en hoeft een tremelo niet perse een fender type tremelo te zijn maar kan het dus ook een bigsby achtig type zijn
maar 1947 is een beetje te vroeg hiervoor

SiNiSTRaL
24 september 2003, 09:27
Les Paul (de gitarist) was volgens mij de eerste met een solidbody gitaar die ie zelf gemaakt had, tenminste het was meer een hollowbody met een balk in het midden, maar hij haalde er wel de feedback enzo uit weg, of rondzingen hoe het heet...

wietse
24 september 2003, 09:35
nee dit klopt niet (overigens was bigsby eerder met een solid body gitaar dan fender (en hoeft een tremelo niet perse een fender type tremelo te zijn maar kan het dus ook een bigsby achtig type zijn
maar 1947 is een beetje te vroeg hiervoor
dan zal fender wel sneller zijn geweest met z'n patent aanvragen waardoor het zo in sommige boeken staat.
heb hem gemaild om foto's worden het mischien wat duidelijker door.
want alle solid body egmonds die ik ken hebben een jazzmaster style tremelo.

Negative K3 fan
24 september 2003, 09:38
Les Paul (de gitarist) was volgens mij de eerste met een solidbody gitaar die ie zelf gemaakt had, tenminste het was meer een hollowbody met een balk in het midden, maar hij haalde er wel de feedback enzo uit weg, of rondzingen hoe het heet...

was dat neit dat rickenbacker frying dinges geval?

fred dons
24 september 2003, 09:44
de frying pan was inderdaad de eerste "solidbody" maar omdat het een slide gitaar was die je niet kon fretten en er ook niet uitzag als een gitaar
wordt de bigsby als de eerste solidbody electric guitar gezien
(waarvan gibson en fender later een heleboel dingen gestolen hebben zoals de lp body shape en de fender headstock)

Harry
24 september 2003, 09:59
ook onbegrijpelijk dat mensen zo'n advertentie plaatsen zonder foto. Ik wil best voor de heb een Egmond hebben, meer omdat het Nederlands fabrikaat is. Schijnen klote-gitaren te zijn.

wietse
24 september 2003, 10:36
echt top waren ze niet heb er zelf 3, 2 semi's en 1 akoustische die semi's spelen wel goed één daarvan klinkt ronduit goed.
maar meestal hebben de acoustische een hele hoge actie , heb ook wel eens een plank van ze beetgehad en dat viel me niet tegen wat geluid en bespeelbaarheid aangaat ,de afwerking was wel kut.
hoop dat ik foto's van hem krijg.

bert k
24 september 2003, 10:51
Les Paul (de gitarist) was volgens mij de eerste met een solidbody gitaar die ie zelf gemaakt had, tenminste het was meer een hollowbody met een balk in het midden, maar hij haalde er wel de feedback enzo uit weg, of rondzingen hoe het heet...
Hij had een solid body met de zijstukken van een dikke jazzbak, voor het uiterlijk. Gewoon grof zaagwerk. Hij had ook een tremolo! Ook zelfbouwprutswerk :)

Javaca
24 september 2003, 13:38
Nu ff definitief:

-Rickenbacker had de eerste electrische gitaar in 1931. De Fryingpan. Een esdoornen steelgitaar. Deze gitaar had wèl fretten maar een vreselijk hoge actie omdat 'ie als lapsteel (met een slide) bespeeld werd.

-Les Paul had zijn 'Log' in 1939. Een bijeengeraapt ding gemaakt van een grenen middenbalk waarop elementen en en gibson nek bevestigd waren. Voor de sier zette hij aan de grenen balk twee helften van een epiphone gitaar.

-In 1947/48 bouwde Merle Travis ism. Bigsby een massieve gitaar.

-In 1949/50 bracht Leo Fender zijn Broadcaster, later (vanwege Gretsch) omgedoopt tot Telecaster, op de markt.

-De eerste Gibson Les Paul werd in 1952(!) uitgebracht.

jaywalker
24 september 2003, 16:48
zuinig met stroom zegt ie

we moeten eerder zuinig met hout zijn.....
maar denk maar niet dat ik op die plastikke rommel van ovasion ga spelen :-D

Javaca
24 september 2003, 17:46
Nee, jij hebt een lekker onderschrift!!! :razz: :evil: :razz:

Ic3gl0vE
24 september 2003, 19:40
om plastic te maken heb je ook wel iets van elektriciteit nodig, ergens in het proces :)

Javaca
24 september 2003, 21:33
om plastic te maken heb je ook wel iets van elektriciteit nodig, ergens in het proces :)

niet te bijdehand hè :P

jaywalker
25 september 2003, 15:24
ja heeft inderdaad E-energie nodig, maar daar hebben we genoeg van
We vervangen gewoon alle M-palen van de Mc-Donalds voor windmolens
:-D

Javaca
25 september 2003, 15:44
ja heeft inderdaad E-energie nodig, maar daar hebben we genoeg van
We vervangen gewoon alle M-palen van de Mc-Donalds voor windmolens
:-D

Dat is een goed idee!!! :wink:

Dan laat ik al m'n pedaaltjes en versterkers op zonne-energie werken!
Of ook op windenergie, dan heb ik toch nog een blaasinstrument :lol: :razz: :lol:

bert k
25 september 2003, 16:53
Als je die windmolen dat recht voor je 4*12 zet, dan draait-ie wel... :-D

hadv
26 september 2003, 02:45
javaca,

ik denk dat dat wel goed gaat in een of ander donker hol waar je oefent danwel optreedt (ff muh pedaluh bijlichtum met uhn saklamp)

Javaca
26 september 2003, 10:44
javaca,

ik denk dat dat wel goed gaat in een of ander donker hol waar je oefent danwel optreedt (ff muh pedaluh bijlichtum met uhn saklamp)

Daar is het ook voor! :razz: maar je kan natuurlijk ook een mini-kernreactor van 12,5x7,5x5 maken waarop je al je pedaaltjes aansluit. Maar ja, dan kraijg je weer gezeur met Greenpeace. (ketenen ze zich vast aan je pedalboard) :razz:

Javaca
28 september 2003, 17:15
Ik heb de eigenaar ff gemaild.
Hij heeft er nu een foto bij gezet. In een mailtje aan mijn zette hij:

"Bij deze de foto.. na wat speurwerk ben ik er achter gekomen dat de gitaar niet uit 1947 komt, maar ergens tussen 1950-1960 gemaakt is"

Hij zat dus in eerste instantie fout.

wietse
28 september 2003, 17:32
dat bericht had ik ook van hem , ik had hem er op gewezen dat dat bouwjaar gewoon niet kon kloppen.
als het wel klopte zouden ze de geschiedenisboeken moeten herschrijven ,want dan was egmond één van de eersten geweest (was wel leuk geweest trouwens)
lijkt erg veel op een typhoon custom maar dan zonder het rode vinyl dat de body bekleedt.
mischien is ie ooit gestript ,wil hem wel in m'n collectie hebben alleen wat te ver weg.
hij is in ieder geval van na 1957 want toen kwam fender met die jaguar body shape waar ie op geinspireerd is.

Javaca
28 september 2003, 17:38
Ik ben NIET de eigenaar/verkoper maar voor het gemak en ter illustratie van het verhaal van Wietse heb ik de foto ff gelinkt.
http://static.marktplaats.nl/fotos/muziek/elektrgitaren/15030.jpg