PDA

View Full Version : Kwaliteit zadels en topkam



Sandman
5 februari 2002, 10:45
Ik ben mn epi lp (tune-o-matic-brug) een beetje aan het 'customizen' zal ik maar zeggen en ik las op het Sem.Dunc.forum dat een gast een Graph-tech nut ging aanschaffen. Is dit het zelfde als Graph-tech-zadels? En zo ja hoe merk je dan het verschil in kwaliteit tussen verschillende zadels?
De laatste vraag geldt ook voor de topkam.

xystus
5 februari 2002, 14:29
ehm..
was een zadel?

Sandman
5 februari 2002, 14:34
Das de plaats waar de snaren over de brug gaan.

SteavisSmokin
5 februari 2002, 15:32
Yep, da's van hetzelfde spul als de graphtech zadels en heeft dus ook dezelfde klankeigenschappen en daarnaast blijft je gitaar beter op stemming.

Sandman
5 februari 2002, 15:40
Ah ok, maar hoe blijven ze dan beter op stemming? Het principe blijft toch hetzelfde: snaar loopt over zadel en klaar is Kees.

Enne bij het vervangen van die zadels, draai je toch alleen maar de schroevies uit de brug, zadel eruit, nieuwe erin en wederom klaar is Kees?

SteavisSmokin
5 februari 2002, 15:51
Graphtech producten zijn gemaakt van een speciaal materiaal dat erg goed geleidt en veel gladder is, daardoor blijft je gitaar beter op stemming omdat de snaar nergens achter kan blijven haken als het ware. Op sommige topkammetjes kan je het zelfs horen als dat gebeurd.

Vervangen van die zadels is inderdaad zoals je zelf zegt.

sebass
5 februari 2002, 21:20
Hee dat had ik ook net gelezen, toen ik nieuwe pu's in mijn gitaar wilde zetten. De sustain zou beter zijn. Ik denk dat ik het maar even ga proberen zo duur zijn ze niet (30 eur ongeveer) dus dat is toch wel de moeite waard ik heb alleen geen zin om ze te bestellen.

Sj03rd
6 februari 2002, 19:36
waar kun je die topkammetjes halen....
welke site?

Moonchild
6 februari 2002, 20:15
http://www.voxhumana.nl heeft wel hele zooi...

Grooveyard21
7 februari 2002, 09:01
Hoe is je geluid nadat je je standaard fender zadels hebt vervangen door graph-tech, ik heb gehoord dat je geluid wat doffer en modderiger wordt.

heeft iemand hier ervaring mee?

LordRiffenstein
7 februari 2002, 10:19
Op 2002-02-07 09:01, schreef Grooveyard21:
Hoe is je geluid nadat je je standaard fender zadels hebt vervangen door graph-tech, ik heb gehoord dat je geluid wat doffer en modderiger wordt.

heeft iemand hier ervaring mee?


Toevallig heb ik net gisteren zowel Graph Tech saddles als string guides op een van mijn strats geinstalleerd en ze klinkt stukken beter, betere sustain, zeker niet modderig, in tegendeel. Ben ZEER tevreden.

Yoeri

SteavisSmokin
7 februari 2002, 12:46
Mijn ervaring is ook dat ze zeker niet modderig worden, ze hebben wel wat meer midden en wat minder hoog, maar het lijkt me raar om dat als modderigheid te omschrijven. En daarnaast heb je ook nog meer sustain zoals hiervoor al gezegd werd. Ik heb ze een hele tijd geleden op mijn strat gegooid en ik wil niks anders meer.

Steven

Grooveyard21
7 februari 2002, 12:47
wat voor kleur hebben die graph tech string saver zadels?

SteavisSmokin
7 februari 2002, 12:53
De string savers zijn zwart, je hebt ook nog Tusq zadels en die zijn wit d8 ik. Het is even wennen dat zwart maar na een tijdje zie je het nieteens meer.

Sandman
7 februari 2002, 13:55
Ik heb gister van SD de 59 en Jeff Beck besteld. Ik wil niet alles in 1 keer doen, dus en nieuwe PU's en nieuwe zadeltjes en nieuwe topkam en nieuwe tuners. Ik wil nl. het verschil in geluid/sustain horen tussen de verbeteringen, dus stap voor stap. En dan maar kijken/hopen dat het ook daadwerkelijk verbeteringen zijn.

sebass
7 februari 2002, 19:08
Zeer goed idee!! Ik doe het zelf ook op die manier maar ik ga nu eerst even een body maken voor een nieuwe gitaar, nu nog hout vinden. Maar je hebt een goede keuze gemaakt. Ik heb zelf ook die JB, zaterdag ga ik misschien alcino pro 2 kopen als ze die nu wel hebben. en graph tech zadeltjes.

Sandman
1 maart 2002, 16:55
Nog even voortborduren op het vervangen van de zadeltjes van een Epi LP. Is het niet veel makkelijker om een compleet nieuwe brug incl de bv. graphtechzadels aan te schaffen?
Dus alleen het deel waar de snaren overheen lopen met frame. Dus niet de geloof ik stop-tailgedeelte waar het snaarkogeltje achter blijft haken. Scheelt een hoop werk ipv alleen de zadels te vervangen. Ik heb begrepen van het gitaarboertje dat het niet een simpele opgaaf. Hij had het over vijlen en dat soort dingen, aangezien het schroefje aan het einde wijder wordt zodat het zadeltje er niet vanaf kan.

Kortom: kan ik dit vermijden door een complete nieuwe brug aan te schaffen??

sebass
1 maart 2002, 19:34
Dat is echt balen als dat niet kan. Maar ik zit toch al te twijfelen. Ik wil er namelijk ook een tremelo op zodat ik nergens meer in beperkt word. Maar ik heb ook een fijnstem staartstuk gezien voor een les paul dus dat is ook weer erg handig. Pfff dilemma's.

ekkerman
2 maart 2002, 16:47
de meeste standaart zich al op de gitaar bevindende pick ups klinken kut, als je dan replacements plaatst gaat de gitaar al vaak een heel stuk beter klinken !
wel even goed advies vragen wat er bij jouw type gitaar past ; een strat heeft nou eenmaal andere klank eigenschappen dan een gibsonnetje !

Sandman
3 maart 2002, 13:15
Wat bedoel je Ekkerman? Ik geloof niet dat je het over het vervangen van een complete brug met zadels hebt. Zijn er nog mensen die die dit gedaan hebben of van plan zijn of er iets van af weten? Willen deze mensen zich dan melden bij deze topic :smile: