PDA

View Full Version : snaren



wimmie
23 september 2003, 22:50
Hallo,

Al 40 jaar speel ik bas, eerst op een zelfgemaakte, toen een Mako (die is trouwens te koop) en sinds een maand een Fender Precision Bass California Series met P/J elementen. Ik had al jaren een Fender Sidekick 50 Basversterker (van Servaas uit den Haag) en ben nu op zoek naar een merk snaren, waarmee ik het geluid krijg zoals Jet Harris in zijn bassolo in Nivram van de Shadows. Da's een heel oude gitaarband en begeleiders van Cliff Richard. Trouwens de naam Nivram komt van de sologitarist Hank B. Marvin ( maar dan Marvin van achter naar voren) die het nummer componeerde. Wie kan mij helpen aan het juiste merk snaren en/of bas en/of versterker instellingen

Wim

Laus
24 september 2003, 12:04
dat is wel heel veel gevraagd hier... misschien dat je ook eens op Talkbass kan proberen?

Gerben van Nazareth
24 september 2003, 17:47
Wim,

een set snaren is geen wondermiddel. Ook al heb je precies dezelfde, verwacht niet dat je net zo gaat klinken. Daar spelen heel wat meer dingen mee. Je zult ook het precies dezelfde vingers als Jet Harris moeten hebben met precies hetzelfde eelt en precies hetzelfde lichaam waartegen die basgitaar resoneert. En dezelfde gitaarband niet te vergeten, voor de precieze mate en aard van de koppeling of ontkoppeling van je lichaams- en basresonanties. (Maakt dat uit? JA! Met een dikke leren band uit 1 stuk klinkt je bas beter. Het is marginaal maar wel waar. Lulkoek? Probeer het zelf)

Ik wil je niet ontmoedigen of belachelijk maken, maar je zou er, voor een goeie weloverwogen individuele keuze gericht op jouw artistieke expressie, goed aan doen om allereerst iets meer kennis te vergaren over bassen, versterkers, snaren etcetera in het algemeen. Kennis is macht! Dan weet je op zeker moment hoe een roundwoundsnaar klinkt, of een flatwound, of hoe een mahonie of esdoorn basgitaar klinkt, of heb je vermoedens daaromtrent. Vervolgens kun je beredeneerde keuzes maken als je naar de spullen gaat zoeken. En ik kan je garanderen dat je zult eindigen met een compleet ander merk gitaar, bas, snaar en haargel dan meneer Jet Harris. Je eindigt namelijk met de spullen die jij met je oren en je verstand beoordeelt als het meest aangepast aan de gewenste context, en dat is heel wat anders dan wanneer je alleen maar slaafs de merken volgt. Dan kom je bedrogen uit

Hopelijk kun je hier iets mee.

bassopotmus
24 september 2003, 18:24
damn..das zuivere waarheid!

De Teng
24 september 2003, 18:43
Welck eender schoone waerheeden coomen aen het licht!

Goed gezegd, helemaal mee eens. Het luistert nogal nauw hoe je zelf speelt, als je nl. bvb Pastorius wilt imiteren heb je aan een J fretloos met roundwound snaren genoeg. Hoe duur en hoe moeilijk je het jezelf ook wilt maken, het grootste deel hangt het gewoon af van je speelstijl en dus ook je tecniek. Bij elke artiest geldt dit normaliter.

Gerben van Nazareth
24 september 2003, 21:21
Welck eender schoone waerheeden coomen aen het licht!

Heb ik van mijn broer geleerd.

- Van jezus?

Nee niet van mezus, van mebroer.

[/quote]

bassopotmus
24 september 2003, 21:30
die gebruikt U vaker?

Gerben van Nazareth
25 september 2003, 10:10
Tuurlijk. Als je elke grap voor 1 keer opnieuw zou verzinnen dan was je snel leeg en bovendien is dat zonde van de humor. Die kun je best hergebruiken.