PDA

View Full Version : Wat mee te nemen als ik monitoren ga testen?



Ic3gl0vE
23 september 2003, 20:07
Mijn banksaldo lijkt weer de goede kant op te gaan en dus kan ik binnenkort eindelijk een keer 2 studiomonitoren kopen. Maar wat moet ik nu meenemen om ze te testen? Een cd met veel verschillende stijlen muziek lijkt me handig, maar die zou ik dan van mp3's moeten branden, en mp3 schijnt onder de 256kbit/s nogal een lossy format te zijn... of is de kans dat ik dat hoor niet zo groot? Ik ga trouwens wel voor een paar goedkopere monitoren, want ik heb geen zin om heel veel geld uit te geven aan bijv. Mackie's of Genelecs.

Groeten!

Lize
23 september 2003, 22:07
Neeee! Géén mp3's mee nemen, hoe goed codecs ook mogen zijn tegenwoordig, het blijft zwaar gecompresste bende, en daar wil je niet je monitoren op uitzoeken.
Als ik jou was zou ik een cd (of meer) meenemen die je goed kent en waar jij van vindt dat hij goed geproduceerd is. Ik zelf ga altijd met Kiko van Los Lobos op pad, veel akoestische gitaartjes ed, mooi stereo-beeld, flink uitgesmeerd qua frequentiebereik. Als een box dat goed weergeeft, kan-ie in principe alles.

bert k
23 september 2003, 23:05
En neem dan geen CD met vette synths mee, want die klinken al gauw erg lekker. Eerder iets akoestisch. Piano of gitaar of zo. Een symfonie orkest wil ook wel eens prettig zijn.

Ic3gl0vE
25 september 2003, 19:33
Ik zit nu Mozart te luisteren (originele cd)... Dat lijkt me wel geschikt

bert k
25 september 2003, 19:41
Originele CD? Waren die er toen al? :-D

Ic3gl0vE
25 september 2003, 19:49
ja.. 't is een iets grotere cd dan normaal. De geultjes zijn er met een beitel in gezet :D

hoofd
25 september 2003, 20:05
Ik zou verschillende stukken muziek op een cd branden, maar wel direct van cd op cd branden. Ik zou in ieder geval iets hards en laags nemen (Nile :D), iets met veel rare bliepjes en dingetjes (Deine Lakaien), iets akoestisch zoals gezegd (waarschijnlijk oude jazz of iets zuid-amerikaans) enzovoorts. In ieder geval echt proberen zo verschillend mogelijke muziek mee te nemen, dan kan je het goed vergelijken met andere monitoren, en of de monitor die je op het oog hebt niet de ene stijl beter laat klinken dan de andere.

Overigens, wat heb je op het oog eigenlijk, welke, actief/passief? Ik ben zelf namelijk ook een beetje op zoek naar leuke monitorspeakers.

Ic3gl0vE
25 september 2003, 21:25
ik heb de ESI nEar 5 op het oog. Goede dingen over gehoord, en ze zijn maar 129 euro per stuk tegenwoordig. zijn bi-amped actief. Mocht het nou helaas toch niks zijn, dan ga ik nog eens kijken naar speakers als de Tannoy Reveal's en de Behringer Truth's. M'n budget is niet zo groot namelijk...

x.studio
25 september 2003, 22:13
In ieder geval géén mp3's, je hebt toch wel iets orgineels in de kast mag ik hopen :-D . Een cd of nummer met heel diep laag er in heeft geen zin, die zul je op zo'n monitorset toch niet horen. De meeste monitors gaan in het laag tot 40Hz (ja ook hele dure), wil je lager dan moet je er een sub aan hangen. Het kiezen van een monitor is niet een kwestie van 'welke klinkt het mooist' dan kun je nl beter normale goede hifi-speakers kopen. Het luisterdoel is anders dan dat je in je kamer een cd tje op zet. Het doel is hier om een goede beoordeling te kunnen maken van hetgeen je aan het mixen bent, ze moeten dus niet zozeer mooi klinken alswel je de info geven die je nodig hebt om een mix te maken die zowel op een wekkerradio als op een goede stereo overeind blijft. Een eerlijke speaker dus, niet eentje die de muziek 'lekker vet klinkend' kleurt.

grt Pieter

Bates15
25 september 2003, 23:27
Pak iets wat je goed kent. Een eigen opname, een cd die je helemaal suf hebt gedraaid. Mijn lijstje:
Clapton unplugged (akoestisch)
Pat Metheny Group (ik ken ze allemaal goed dus maakt niet uit welke)
Toto Africa (bekend)
Iets van Celine Dion (goed gemixed en een goede dames stem)
Ron Kenoly Sing Out (mega koor, vette band met orkest en een dijk van een mannen stem)
Mijn inregel cd van dit moment, nu toevallig Richard Bona.

hoofd
26 september 2003, 17:47
ik heb de ESI nEar 5 op het oog. Goede dingen over gehoord, en ze zijn maar 129 euro per stuk tegenwoordig. zijn bi-amped actief. Mocht het nou helaas toch niks zijn, dan ga ik nog eens kijken naar speakers als de Tannoy Reveal's en de Behringer Truth's. M'n budget is niet zo groot namelijk...

Zou je zo vriendelijk willen zijn na het proberen de resultaten te posten? Ben ook op zoek naar een stel studiomonitors voor een klein budget.

Ic3gl0vE
26 september 2003, 19:21
Is goed, doe ik.

Horus
16 januari 2004, 17:04
Die Esi's zijn exact hetzelfde als de M-Audio monitoren van 1 a 2 jaar terug. Toen heeft M-Audio de blueprints verkocht aan Esi om zelf grotere monitoren te gaan maken. Dus zoek eens op het net naar: M-audio SP5B
Hielp mij iig een hele bult meer reviews te vinden. Ze schijnen best ok te zijn, zeker voor hun prijs.

Ik zelf heb Edirol MA-10A speakers. Vele malen beter dan mijn oude computer speakers. Waarschijnlijk iets minder dan de Esi's, maar wel wat goedkoper (bovendien kon ik die Esi's nergens vinden). Ze missen bas, maar daar heb ik een sub voor.

Frits van Mourik
18 januari 2004, 00:40
Veel belangrijker is natuurlijk:
Hoe klinken de speakers bij JOU?
De akoestiek van je luisterruimte is echt wel anders dan die in de winkel!
Probeer 'n "niet goed/geld terug"-deal voor 'n dag... Vanmiddag meenemen>vannacht luisteren> niet goed> 's ochtends terug.

succes,

Frits