PDA

View Full Version : Volume van Super-Reverb/Bandmaster/Tremolux



jpb
23 september 2003, 18:00
Als ik het goed heb, hebben deze fenders (blackface) respectievelijk 45W, 40W en 35W output. Een verschil van max. 10W is hier echter nauwelijks waarneembaar volgens de boekjes. Toch worden de SR's i.h.a. gezien als luid genoeg of zelfs te hard voor optredens terwijl de tremolux i.h.a. wordt gezien als net hard genoeg of zelfs te klein voor optredens. De Bm zit er tussen in. De tlux draait ook nog eens op wat lagere voltages, dus wat 'vetter' = beter hoorbaar, toch?
Door welke factoren worden de verschillen in waargenomen volume dan wel voornamelijk bepaald? Is dat dan speakeroppervlak (4x10 vs 2x10)? Groote v/d OT? Verschillen in headroom? Whatever??? :???:

SteavisSmokin
23 september 2003, 18:32
Speakers (ene speaker is efficienter dan de andere) & speaker oppervlak, grote van output trafo, plaat-voltage op buizen (hoe hoger voltage hoe meer clean headroom en hoe meer power), afstelling van de bias, type buizen (zit meestal niet zo heel veel verschil tussen maar in mijn ervaring hebben sovteks minder power dan de meeste andere buizen), design van circuit...kortom zo goed als alles heeft invloed op volume.

Mr.Jay
23 september 2003, 19:26
Als ik het goed heb, hebben deze fenders (blackface) respectievelijk 45W, 40W en 35W output. Een verschil van max. 10W is hier echter nauwelijks waarneembaar volgens de boekjes. Toch worden de SR's i.h.a. gezien als luid genoeg of zelfs te hard voor optredens terwijl de tremolux i.h.a. wordt gezien als net hard genoeg of zelfs te klein voor optredens. De Bm zit er tussen in. De tlux draait ook nog eens op wat lagere voltages, dus wat 'vetter' = beter hoorbaar, toch?
Door welke factoren worden de verschillen in waargenomen volume dan wel voornamelijk bepaald? Is dat dan speakeroppervlak (4x10 vs 2x10)? Groote v/d OT? Verschillen in headroom? Whatever??? :???:

Speakers vnl. > 4 x10 en open back is LUID, grootste luchtverplaatsing en open, dus helder > zal het meest "snijden" door ene bandmix heen.

JaY

PeeVee
23 september 2003, 22:08
Door welke factoren worden de verschillen in waargenomen volume dan wel voornamelijk bepaald? Is dat dan speakeroppervlak (4x10 vs 2x10)? Groote v/d OT? Verschillen in headroom? Whatever??? :???:

Het is niet zozeer het volume alswel de headroom / dynamiek.

Uitgaande van blackfaces was de Super Reverb gewoon 40W, een Bandmaster inderdaad 45W en de Vibrolux Reverb (die neem ik maar even als voorbeeld i.p.v. Tremlox) staat ook gewoon 40W en op een "echte" blackface heeft volgens mij nooit "35W" gestaan (Tremolux volgens mij ook niet, LucLuc kan ons dat vertellen).

Allemaal evenveel vermogen. De SR heeft inderdaad grote output trafo die niet snel verzadigd, werkt met relatief hoge spanning op zowel eind- als preampbuizen dus zakt wat minder in, was wel uitgerust met GZ34 dus wel "sag" maar gezien hoge Voltage niet voldoende om echt in te zakken. De SR verplaatst bovendien het grootste luchtoppervlak met 4 x 10".

Bandmaster zit op iets minder oppervlakte en heeft kleinere outputtrafo (dus eerder verzadigd), ook iets lager in spanning. Het model zonder Reverb heeft diode gelijkrichter, zakt dus niet in, klinkt lekker dynamisch, iets minder soepel, bovendien gesloten 2 x 12" kast dus cut ook prima door de mix. Heb de bf Bandmaster van LucLuc gehoord, dat is ZEER imposant, echt geen woorden voor, zou bijna zeggen meer druk dan mijn SR. Heeft Jensen RI C12N speakers, wel vrij hoog rendement.

De Tremolux werkt op nog lagere spanningen, net als mijn Vibrolux Reverb, zakt wat sneller in. Heeft ook kleinere (Bandmaster) output trafo maar volgens mij ook iets lichtere voedingstrafo dus wordt ook wat sneller heet, kan het maar net trekken. 2 x 10" heeft het minste spreiding dus echt minder druk. Ik vind Tremolux en Vibrolux waaaaaaaaanzinnige bluesbakkies, maar tijdens een luidruchtige sessie sta je steeds op de toppen van je tenen te spelen, m.a.w. je mist de hoofdruimte / dynamiek. Wel heeeerlijk in studio om lekker crunchy solootje te spelen, op het podium kom je er inderdaad niet mee weg (en onze drummer is echt niet zo'n houthakker). Ik heb mijn VR beetje opgepept met grote (Bassman) OT, Svetlana buizen, GZ34 (nu 440VDC) en een Weber C10CH (Chicago) en een Weber C10Q speaker, beiden vrij hoog rendement.

Ben nog steeds niet tevreden, misschien komt het door de baffle. Heb nu een blackface (achtig) circuit maar mis laag. De .001 die koppelt aan de fasedraaier lijkt wat teveel af te knijpen, hoewel dat in mijn SR's prima gaat. Ga deze amp binnenkort op SR speaker config aansluiten, ik vermoed echt speaker kwestie. Ik ben overtuigd van de capaciteiten van de Weber speakers, dus moet haast wel de baffle zijn. Heb hier geen ervaring mee dus leuke gelegenheid om eens uit te proberen. Jay / Al, wat denken jullie?

Mr.Jay
24 september 2003, 00:42
Ik ben overtuigd van de capaciteiten van de Weber speakers, dus moet haast wel de baffle zijn. Heb hier geen ervaring mee dus leuke gelegenheid om eens uit te proberen. Jay / Al, wat denken jullie?[/quote]

je hebt een verlijmde spaanplaten baffle.
Als die amp in de crunch gaat zullen je bassen gaan modderen dan wel verdwijnen is mijn ervaring daarmee.
Als je een geschroefde plywood baffle neemt > die klinkt forser/strakker in de bassen en die blijven ook méér staan als je hard gaat.
Spaanplaat is boemeriger als je wat zachter speelt, heft blijkbaar lage frequenties op als je harder gaat.

JaY

Al
24 september 2003, 01:10
Als ik het goed heb, hebben deze fenders (blackface) respectievelijk 45W, 40W en 35W output. Een verschil van max. 10W is hier echter nauwelijks waarneembaar volgens de boekjes. Toch worden de SR's i.h.a. gezien als luid genoeg of zelfs te hard voor optredens terwijl de tremolux i.h.a. wordt gezien als net hard genoeg of zelfs te klein voor optredens. De Bm zit er tussen in. De tlux draait ook nog eens op wat lagere voltages, dus wat 'vetter' = beter hoorbaar, toch?
Door welke factoren worden de verschillen in waargenomen volume dan wel voornamelijk bepaald? Is dat dan speakeroppervlak (4x10 vs 2x10)? Groote v/d OT? Verschillen in headroom? Whatever??? :???:

Misshien al gezegd (moet zoveel lezen... ) de 45 watt duiding van Fenders is onzin. Het gaat om dezelfde versterkers die eerder 40Watt meekregen. (wellicht zgn "upgrade" vanwege marketing redenen in de 70er jaren powerrace). Vermogen gaat hand in hand met plaatspanning. De Vibrolux en Tremolux hadden een lagers spanning en werden daardoor ingeschaald op 35Watt. (zei je al ) De Tremolux stierf uit en de V-lux werd sf. Deze werd geupgrade naar 40 watt waarbij de spanningen op de pitten werden verhoogd.

--> Veel sf Twins hebben een lagere spanning dan een bf. De bf zou 80watt zijn en de sf 100.......... Grote korrel NaCl dus.

Ook van invloed is de OT. Hierdoor kreeg de Bassman 50Watt mee terwijl hij ongeveer dezelfde spanning heeft als de SR van 40W

Ja en dan de speakers. Hoe meer opp hoe groter de sound. What you see is what you get gaat op. Daarbij de kanttekening dat speakers behoorlijk in efficiency kunnen verschillen. Een kleinere amp zal daar wat gevoeliger op reageren dan een grote. Een Vibrolux Rev met efficiente speakers heeft de mooiste geluids/handzaamheid combi van het stel.

Al

jpb
26 september 2003, 19:10
Bedankt, er staat veel info in jullie antwoorden.

Al, dus je kunt aan de plaatvoltages al ongeveer zien hoeveel watt eruit komt: SR/Bm/trlx = 460V/440V/410V, volgens de schema's, klopt dus mooi. Ik neem aan ik niet de bias-spanning van mijn tremolux naar 460V kan draaien voor het SR-geluid, omdat er dan geen/nauwelijks een ruststroom overblijft (hehe.....dat zou wel mooi zijn!).

Mijn tremolux heeft een grotere (FNS) 45W OT en hij gaat in 2x12 (=meer 'druk') G12H30's (=behoorlijk efficient). Er zit een GZ34 in dus behoorlijk strak. Hoe verhoudt deze zich nu tot de stock-remolux? Is die veel harder? Zoiets als een Bandmaster?

Ik wil ook de spaanplaten-baffle tzt vervangen voor een multi-berken; is dus blijkbaar erg belangrijk om het laag strak en hoorbaar te houden.

Al
26 september 2003, 21:09
Mijn tremolux heeft een grotere (FNS) 45W OT en hij gaat in 2x12 (=meer 'druk') G12H30's (=behoorlijk efficient). Er zit een GZ34 in dus behoorlijk strak. Hoe verhoudt deze zich nu tot de stock-remolux? Is die veel harder? Zoiets als een Bandmaster?

Ja, die van jou is letterlijk wat ruimer bemeten. Het zal de Bandmaster niet veel ontlopen hoewel er natuurlijk wel dat verschil in plaatspanning is (Tremo dus lager met de stock GZ34) De Tremo zal wat minder punch (meer compressie) op hogere volumes hebben.

Zo'n GZ34 trekt overigens nog wel aardig door. Het is ook de voedingstrafo die "sagt". Wat dat betreft zijn die SS-rect-amps helemaal niet "sag"-loos) Ooit een testje gedaan en gemeten hoe ver de plaatspanning inzakte van onbelast tot vol vermogen. Met een GZ34 was dat 42V, met SS 46V. De plaatspanning van de SS rect was onbelast 12V hoger dan die met een GZ34.

Ook is de 2x12 t.o.v. de 2x10 een aanzienlijk verschil.


Ik wil ook de spaanplaten-baffle tzt vervangen voor een multi-berken; is dus blijkbaar erg belangrijk om het laag strak en hoorbaar te houden.

Het scheelt zeker. Ook dat het ik eens uitgeprobeerd met div. massieve houtsoorten en plywood. 12mm plywood beviel me het best. Massieve houtsoorten hadden de neiging de bas donker te kleuren en minder transparant te maken.

Al

PeeVee
27 september 2003, 03:16
Ik neem aan ik niet de bias-spanning van mijn tremolux naar 460V kan draaien voor het SR-geluid, omdat er dan geen/nauwelijks een ruststroom overblijft (hehe.....dat zou wel mooi zijn!)

?!?!?!

Eeeh... nee, dat kan niet :-D

jpb
27 september 2003, 10:08
Ik neem aan ik niet de bias-spanning van mijn tremolux naar 460V kan draaien voor het SR-geluid, omdat er dan geen/nauwelijks een ruststroom overblijft (hehe.....dat zou wel mooi zijn!)

?!?!?!

Eeeh... nee, dat kan niet :-D

Was ook een puur theoretische vraag; voor de filosofen onder ons....

Lucluc
2 oktober 2003, 18:02
Okee, omdat mijn naam hier ook wordt genoemd......

Ik weet het niet precies, maar wat ik vertel is uit speel ervaring: Mijn tremolux is een 6G9B circuit en volgens mij 30 watt. Door het tremolo systeem gaat ie niet hoorbaar zachter dan mijn BF bandmaster op vibrato kanaal. Mijn idee is dat ongeveer 1/3e van het vermogen afneemt op het vibrato kanaal van een BF/SF amp (correct me if I'm wrong!!!!!). Dus 30 watt tremolux gaat ongeveer even hard als een bandmaster van 40 watt op kanaal 2, maar als je kanaal 1 van de bandmaster gebruikt weet je dus echt niet wat je hoort. Wat mij betreft TE VEEL volume. Mijn bandleden klagen dan ook altijd over mijn gitaarspel (ook om de slordigheid ervan.....)