PDA

View Full Version : afstellen fretless



me2
23 september 2003, 12:12
KAn iemand mij vertellen hoe een fretloze bas afgesteld hoord te staan. Heb een jazz ontfret en ben erg benieuwd hoe het zit met trussrod, actie, elementhoogte brug etc.

Gerben van Nazareth
23 september 2003, 13:22
Hoe het hoort? Niets hoort, alles kan. Hangt ervan af of je een hoge of lage actie wilt; dat zorgt voor resp. een kortere of langere sound, in het algemeen. Een lage afstelling 'zingt' wel meer, maar hoe lager je actie, hoe meer het erop aankomt dat de toets echt goed is gevlakt, en de hals echt goed is afgesteld.

Een echt belangrijk ding: topkam bijstellen! De topkam die er nu op zit, is waarschijnlijk afgestemd op toen je bas nog fretten had. Dat betekent dat, hoe je je bas ook afstelt, de snaren in de eerste positie altijd erg hoog staan. (namelijk: de normale hoogte plus die van een fret die er niet meer zit!) Vijl de topkam in tot een fractie van een millimeter boven de toets (hoeft echt niet meer te zijn! Kijk wel of de toets goed recht loopt, ook het laatste stukje naar de topkam toe. Daar wil nog wel eens een 'kuil' zitten...) Of haal de topkam eruit en vijl hem van onder af, totdat hij laag genoeg is. Daarna kun je de rest van de bas afstellen zoals je dat zelf wilt. Volgorde: eerst de topkam (zie boven), dan de trussrod, en dan de brugzadeltjes.

ALs je topkam goed staat en de hals goed vlak en recht is, doe je er denk ik het beste aan om snaren erop te zetten en de hals met de trussrod bijna recht te zetten. Je kunt dat checken door op de eerste en de laatste positie een snaar op de toets te drukken: halverwege moet je dan net tussen de snaar en de toets door kunnen kijken. Een minimale kromming is in de regel voldoende. Beter: iemand vragen dat voor je te doen, en zelf controleren of je bij elke snaar op elke plek op de toets de snaar nog kunt indrukken. (Derde handje nodig! Je kunt ook een capo gebruiken, of je neus.) Als dat niet gaat, staat de hals bol; als dat op een plekje niet gaat, heb je hem daar niet goed gevlakt. Daarna: brugzadels zo laag zetten dat de bas net niet aanloopt en overal op de nek even licht speelt. Dan: intoneren. Pickuphoogte: hangt van je smaak af. Verschillende pickuphoogten klinken wel anders, experimenteer daarmee.

Edit aanvulling: ik heb nog een paar uitgebreide ontfret-topics gezien hier, daar zul je vast nog wat aan hebben.

dikkie dik
23 september 2003, 13:22
denk dat je bij een fretless minder last van fretbuzz heb :D maargoed. je moet em gewoon zo afstellen. dat ie niet ratelt, maar wel lekker licht speelt. gewoon wat jij het fijnste vind, ik denk niet dat t veel anders is als een gefrette bas :)

hou er wel rekening mee dat als je veel aan de hals doet dat je em ook goed moet intoneren. die schuifjes bij de brug verplaatsen dus. mja veel suc6 dermee :)

Clunk
23 september 2003, 13:44
idd, heel belangrijk is of ie octaafzuiver is :)
dat ken je doen door een harmonic in te spelen op de 12de fret(line :D), en daarna gewoon een kleine hammer doen op de 12 fret(line).. en als je em zuiver pakt hoor je ook of ie octaafzuiver is :razz: