PDA

View Full Version : Mesa/Boogie Quad preamp...



Nocki
23 september 2003, 10:50
wat zijn jullie iedeeen over deze preamp. hij is groot maar is tie het ook waard. en hoe is het geluid. klopt het dat het klinkt als de Mark series?

Nocki

Sj03rd
23 september 2003, 16:54
Ja, daar bennik ook wel benieuwd naar. Ik twijfel nu tussen een ENGL 530 of de mesa quad....

Raffel
24 september 2003, 00:27
moet je ff aan ibanez rulez (harrald) vragen, die heeft er 1

StoneCourt
24 september 2003, 11:51
Luister voor het geluid naar de oudere Metallica albums. Volgens mij hebben zij in het verleden veel met Quads gedaan.

Als ik mij niet vergis is de ene helft van de Quad gebaseerd op de legendarische Mk IIC+ en de andere helft op de Mk III. Dat komt dus ook terug in het geluid

Tubefreak
25 september 2003, 18:17
Dat klopt. Ik vind hem super goed. Maar de 580 is ook erg mooi en die kun je programmeren. Is niet gek. Maar de dynamiek en het unieke karakter van de Quad is erg bijzonder. En vele vinden 'em organischer klinken dan een Triaxis.

Voor meer info over de Quad moet je ff naar mijn site gaan.

Maarten

Ibanez RuleZ
26 september 2003, 21:45
Luister voor het geluid naar de oudere Metallica albums. Volgens mij hebben zij in het verleden veel met Quads gedaan.

Als ik mij niet vergis is de ene helft van de Quad gebaseerd op de legendarische Mk IIC+ en de andere helft op de Mk III. Dat komt dus ook terug in het geluid

inderdaad (beidde dingen). Ik geloof dat metallica inderdaad vroeger veel quads heeft gebruikt.

en daarnaast klopt het dat kanaal 1 helemaal op de mark IIc is gebaseerd en kanaal 2 op de mark III, voor beiden een clean en een overstuurd kanaal. dat cleane kanaal van de "mark III" is overigens niet echt clean, maar een kanaal met lichte tot heel aardige crunch. Zowel de clean geluiden als de ovestuurde geluiden zijn meesterlijk, de grafische eq is een wonderding en als je het goed gebruikt, heb je virtueel gewoon 8 kanalen.

Ik heb dat ding zelf nu anderhalf jaar en heb m echt nog niet helemaal door, want alles is heel erg gevoelig (controls) en heel dynamisch: het reageert allemaal op elkaar. In ieder geval is het geluid meesterlijk en ik wil dr echt NOOIT meer vanaf!

Harrald

Nocki
26 september 2003, 22:17
Hee maarten.

je weet dat ik al een jaar of 2 je site van binnen en van buiten ken. jammer alleen dat er nu veel minder foto's opstaan van de achterkant en wat meer info... ik smacht naar meer. maar goed. de quad wil ik dus best wel graag hebben. maar de grote staat me een beetje tegen. weet iemand hoe diep die is vanaf dde frontplaat naar achter gerekend?

NOcki

Tubefreak
27 september 2003, 00:12
Ik ben van plan om een Archief te maken met een hoop foto's van mijn rigs in verschillende stadia.

Heb geen idee hoe diep de Quad is, behalve dan dat ie erg diep is :D Je zou eens naar Frans van jukebox in boekel kunnen mailen. Hij heeft er een staan. Toch wel tien centimeter dieper dan een Digitech GSP2101.

mrtn

Ibanez RuleZ
27 september 2003, 01:38
nocki: ownersmanual staat gewoon op de mesa boogie site: doorlezen, dan heb je alle info die je nodig hebt!

ownersmanual Mesa/Boogie quad preamp (http://www.mesaboogie.com/manuals/Quad%20Preamp.pdf)

maten staan er geloof ik niet bij, maar wel de features en een omschrijving van wat er allemaal in en uit kan (dus de achterkant)

harrald

Nocki
27 september 2003, 08:59
ja ik heb m natuurlijk al uitgeprint. zowat elka amp vban boogie heb ik al de manual van doorgelzen. help ongeloofelik bij het instellen.

maar niet alle klopt. zoals bij de mark iv manual is er een satalite out.. niet dis bij de mijne. dat soort verchilletjes wil ik gewoon even ondervangen.

Nocki

lars
27 september 2003, 16:40
je hebt toch een 20/20 gehad? nou die is net zo diep als een 50/50, en die is... je raad et al, net zo diep.

Ik vind et trouwens ook een zwaar goede versterker, erg veel moegenlijkheden en goede geluiden, vooral ook door de 2 actieve eq's en dat bijna alle knoppen push/pull zijn.
Ik doe em trouwens weg maar das eigenlijk alleen omdat ik van rackspul af wil.
Hij is trouwens niet eens zo zwaar als de meeste mensen denken, een poweramp is minstens 3 keer zo zwaar.

Nocki
27 september 2003, 18:31
volgens mij worden wij binnenkort vriendjes... stuur me eens een mailtje...

Nocki

Ibanez RuleZ
28 september 2003, 13:52
nee, echt zwaar is ie niet, maar het is een groot lomp ding. De reverbtank ik daar ook redelijk debet aan, evenals het feit dat er 8 (!!!!!!) buizen in zitten die geniaal als ze zijn bij mesa gewoon rechtop staan ---> 3 HE hoog. Maar dat doet niets af of toe aan het geluid, want dat blijft meesterlijk.

Nocki, die van mij heeft exact dezelfde features als in de manual. ben benieuwd wat je er van vind als je m hebt!

Harrald

lars
28 september 2003, 22:58
volgens mij worden wij binnenkort vriendjes... stuur me eens een mailtje...

Nocki

wie ikke?

Nocki
28 september 2003, 23:01
jij ja...

stuur me eens een mailtje met wat info over je amps... wat je wegdoet enzo... foto's zijn helemaal leuk...

nocki@isgitarist.nl

Nocki

Nocki
9 oktober 2003, 10:27
ok... ik heb de quad eens uitgeprobeerd en hij klinkt geweldig... helemaal mijn ding. ik denk dat ik m no wel eens ga kopen als ik weer centjes heb...

het enigste priobleem blijft toch dat de 2 kanelen per amp gedeelte dezelfde eq hebben.
dus eigablijk kan je een geweldig clean en een matige crunch maken op de een.
een een geweldige scheur en een matige ander scheurtje op de anre.

maa ik denk dm toch wel eens aan te gaan scaffen..

NOcki

lars
9 oktober 2003, 21:06
nee, je kan ook de grafische eq gebruiken zodat je clean met de gewone eq mooi afstelt, en dan de scheur met de grafische eq (v swoop ofzo dus) mooi maakt.
JE kan dan of via de footswitch de grafische eq aan en uitschakelen, of er zit een knop op die de amp zo schakeld dat als ie op et scheur kanaal komt, automatisch de grafisch eq aanzet.
die grafisch eq is zoiezo actief en dus veel meer van invloed op je geluid dan de de gewone eq settings.

(verkoopspraatje nummer 2:)



ok... ik heb de quad eens uitgeprobeerd en hij klinkt geweldig... helemaal mijn ding. ik denk dat ik m no wel eens ga kopen als ik weer centjes heb...

het enigste priobleem blijft toch dat de 2 kanelen per amp gedeelte dezelfde eq hebben.
dus eigablijk kan je een geweldig clean en een matige crunch maken op de een.
een een geweldige scheur en een matige ander scheurtje op de anre.

maa ik denk dm toch wel eens aan te gaan scaffen..

NOcki

wimmeltje
11 oktober 2003, 15:57
SPAM: Ik heb ook een quad tekoop. Als er iemand interesse in heeft laat het even weten.

wimmeltje
17 oktober 2003, 10:16
SPAM: Ik heb ook een quad tekoop. Als er iemand interesse in heeft laat het even weten.

Ik heb geen quad meer tekoop.


Heej Nocki, Bevalt hij al een beetje die quad? Heb je er al wat meer mee zitten spelen???

Nocki
21 oktober 2003, 09:30
duidelijk... ik heb de quad van wimmeltje... zit een goed gelui in en de bangigheid voor 2 kanalan die hetzelfde eq delen en dus allbei bager klinken is nergens op gebaseer... dit is een gewedlige amp... een van de beste mesa amps behalve mischien de mark ii en iii series... gaat nog veel verder dan een recto, maar klinkt dan ook nog eens beter.... super geluidje. ook met de overdive's blijft het mooi klinken. heel duidelijk je hoort precies uit hoeveel tonen een akkoord bestaat en of je lekker gestemd staat. of je foutjes maakt ed... super ampje...

NOcki

jw009
6 januari 2004, 23:06
ik zat hier te lezen over de speculaties dat Metallica de Mesa Boogie Quad zou hebben gebruikt maar dit is absoluut niet waar!!!! Wel de Mark IIC+ en/of Mark III als je Metallica fan bent (zoals ik) en je bent geintresseerd in de equipment van James en Kirk moet je ff kijken op :

http://www.freewebs.com/montyjay/montyjayframes.html

dit is de site van iemand die echt al jaren dit bestudeerd een betere site hierover is er niet.
Ik heb by the way zelf ook een Quad en vind het geweldig, gebruik hem in combo met 50/50 en Marshall 1960 cab. is echt te gek geluid en raad het iedereen aan.

Jay

Nocki
6 januari 2004, 23:26
tis leuk dat jhe dit aansnijdt. de quad is gebaseerd op 2 preamps. de eerste (bovenste op de mark IIC+) en de 2e op de mark III

er zit dus een kern van waarheid in...

het ligt er erg aan welke poweramp je gebruikt. de quad is er erg gevoelig voor...

Nocki

nla0079
7 januari 2004, 10:22
Weet er iemand er toevallig nog een Quad te koop staan :???: ?

jw009
12 januari 2004, 17:05
wat voor poweramp gebruik jij Nocki???

Nocki
12 januari 2004, 19:41
ik heb m gebruikt met de mark IV amp. en nu ik heb geen poweramp meer. wel de 20 20 gehad en nog wa andere zhit maar nu niks meer...

NOcki

jw009
17 januari 2004, 14:18
Hallo allemaal
Ik heb net een Quad en zit nog beetje te stoeien
met instellen enz. Maar ik denk dat ik nu wel me instellen
heb die ik wil houden alleen heb ik 1 "probleempje"
HEt geluid van de lage E snaar. Als je alleen die snaar snel
aanslaat, zoals hij bijv. het stuk je van ONE (metallica )
vlak voor de solo, komt het geluid neit echt krachtig eruit.
Ik heb hiervoor een peavy bandit gehad, en daar kwam het
wel uit. Dus ik weet zeker dat dit ook uit de Quad moet komen.
Ligt het misschien aan mijn 8 jaar oude buizen??
Of hebben jullie er een andere visie op?
thanks


Jay

davinci77
17 januari 2004, 14:28
Ik zou toch eens naar de buizen laten kijken. Ik gebruik zelf ook een quad met simulclasss 295. Na vervanging van de buizen klonk hij veel beter.
Ik heb toen echter ook mijn eind buizen laten vervangen, maar het lijkt mij dat buizen van 8 jaar oud "op" zijn...

jw009
17 januari 2004, 15:35
.

jw009
17 januari 2004, 15:36
waar heb jij ze laten vervangen???
ik vertrouw het nooit zo, als je het naar een zaak brengt
die het dan weer opsturen ergens anders heen. Je weet
nooit wat er gebeurt tijdens zo transport, hoe ze ermee
omgaan..

weet iemand anders misschien een goede zaak waar je je
buizen kan laten vervangen, omgeving R'dam bij voorkeur
thanks

davinci77
17 januari 2004, 16:02
Ik heb ze zelf laten vervangen door FNS in Renkum. Ben zeer tevreden over de manier van werken daar. In Rotterdom zou ik niet zo snel iets weten. Ik hoor goede dingen over vox humana, maar heb geen idee of ze dat daar zelf doen of laten doen. Ik ben er zelf ook nooit geweest.

Chris van CMW-amps in Driebergen, ook goede ervaringen mee. Zit allemaal wel wat verder weg, maar je kan er wel bijzijn als ze ze vervangen en evt. verschillende buizen proberen.

jw009
17 januari 2004, 17:07
ok bedankt voor de info

coal
23 januari 2004, 12:35
Wat moet zo'n Quad pre-amp eigenlijk kosten tegenwoordig? Een kennis van mij heeft er nog eentje die hij misschien wel wil verkopen. De quad is zo'n 10 jaar oud?

coal
23 januari 2004, 12:35
Wat moet zo'n Quad pre-amp eigenlijk kosten tegenwoordig? Een kennis van mij heeft er nog eentje die hij misschien wel wil verkopen. De quad is zo'n 10 jaar oud?

jw009
23 januari 2004, 15:59
ik denk dat hij nog wel zo'n 600/700 opbrengt