PDA

View Full Version : Mijn hoge e (1e snaar) klinkt vals



Crutch
22 september 2003, 23:47
Naarmate ik steeds hogere noten op de 1e snaar speel, klinkt de snaar steeds valser. De hals is niet krom. Waar zou het eventueel aan kunnen liggen?
:???:

bert k
23 september 2003, 00:08
Hele ouwe snaar?

angorawol
23 september 2003, 00:31
foutief afgewerkte toets?

willem1940
23 september 2003, 01:24
Wat voor een gitaar? Verstel/ verschuif-mogelijkheden aan de KAM?

ReinoutV
23 september 2003, 09:59
Dat het een hele oude snaar is komt ook bij mij als eerste in me op. Ik zou eerst je snaren eens vervangen (ook als het een nieuwe is, kan het heeeeel af en toe zijn dat ie niet helemaal goed is). Als het daar niet aan ligt, is waarschijnlijk je mensuur niet goed. Op een akoestische gitaar is deze nogal lastig af te stellen, dus zou ik met die gitaar naar een speciaalzaak gaan.

dvmutzy
23 september 2003, 21:04
je zegt: klinkt steeds valser. misschien moet je er eens een stemapparaatje bijhouden. ik vind nml ook wel eens dat (vooral in de hogere regionen) iets vals klinkt, maar dat is dan meer omdat de klankleur dan n beetje anders is ofzo.

angorawol
23 september 2003, 22:31
Dat vorige verhaal dat koop ik niet hoor, ik heb ook jaren gespeeld op zo'n gitaar. Tot ik 12 jaar geleden mijn Takamine had, en wist dat het ook anders kan.

Harald
23 september 2003, 23:59
Niet helemaal nieuw bij wat al gezegd is, maar klankkleur is niet het probleem.

Of een oude snaar, dus even een nieuwe snaar proberen. Als je op heel dunne snaren speelt, zou het ook kunen helpen eens een iets dikkere snaar te proberen (011 of 012)

Helpt dat niet, dan (natuurlijke) flageolet op 12e fret vergelijken met gefrette toon op 12e fret. Verschillen die dan is het een kwestie van afstellen. Bij akoestische gitaren inderdaad een klus voor iemand die weet wat hij doet.

dvmutzy
24 september 2003, 19:51
moet er dan geen nieuwe brug ofzo in? (omdat er daar volgens mij niets verstelbaars aan is).

Boer Bavo
24 september 2003, 19:57
Het zou vreemd zijn als enkel de hoge e snaar vals zou klinken wanneer er echt iets "structureels" mis is met de gitaar.... Normaal zouden dan alle snaren toch wel fout moeten klinken. Volgens mij dus idd een slechte (oude?) snaar...
Maar ja, alles kan natuurlijk....

angorawol
24 september 2003, 21:17
De topkam te diep ingeslepen of ingesleten, de brug te laag geplaatst, of ingezakt?

Crutch
24 september 2003, 21:44
Aan de snaar ligt het niet, ik heb er verschillende nieuwe snaren opgehad ( ook 011) en nog steeds hetzelfde probleem. Ik denk dat ik m'n gitaar heb verneukt door m op mijn bed te laten liggen wanneer ik ergens heen ging. Mijn bed staat recht onder mijn raam en in de middag schijnt de zon recht naarbinnen. Dat kan niet goed zijn volgens mij. :cry:

Javaca
24 september 2003, 22:02
Ise ienderdaat nit gut.. :wink:

Maar ik zou de intonatie ook eens nakijken. :)

Harald
24 september 2003, 22:03
Heb je de lengte van de snaar al gecontroleerd. (Flageoletten verhaal eerdere reactie) Als je daar verschil hebt zou het met bijvijlen van de kam, of een nieuwe kam met een beetje geluk te verhelpen zijn. Dat zou ik dan wel door een gitaarbouwer of zo laten bekijken.

Crutch
24 september 2003, 22:13
Ik ga er volgende week mee naar de gitaarchirurg.
Ik hoor idd een verschil tussen de gefrette toon en de flageolet.

Ga ik meteen kijken voor een mooie gitaarkoffer.
:lol:

Javaca
24 september 2003, 22:23
Ik ga er volgende week mee naar de gitaarchirurg.
Ik hoor idd een verschil tussen de gefrette toon en de flageolet.

Ga ik meteen kijken voor een mooie gitaarkoffer.
:lol:

Als je hem te lang in de zon zet heb je op den duur ook een Plastisch-Chirurg nodig :razz: :lol:

Prodigal Son
30 september 2003, 15:02
Ik heb ook een probleempje met de hoge E-snaar. Deze snaar klinkt bij mij veel harder en scheller dan de andere snaren, hetgeen op zijn zachtst gezegd de klank niet ten goede komt. Herkent iemand dit probleem cq. heeft iemand hiervoor een oplossing?

dvmutzy
1 oktober 2003, 18:47
ha, zowaar iets waar ik n beetje verstand van heb!
Ik neem aan dat je het over je elec gitaar hebt?
dan is de e-snaar dichter bij de elementen dan de andere snaren. je kan hem hoger zetten door 'het bruggetje' (hier moeten de profs je dan verder mee helpen) te draaien zodat hij naar boven gaat.

bert k
1 oktober 2003, 18:53
Lieve schat, in welk forum zit je nou? Elementen????

Prodigal Son
2 oktober 2003, 10:06
:)

nee nee, geen humbuckers op mijn taylor :wink:

maarreeehhhhh......niemand een idee wat dit veroorzaakt of hoe het opgelost kan worden?

bert k
2 oktober 2003, 10:13
Ik heb geen flauw idee. Je kan ff testen met een stukje papier onder het brugzadeltje. Als het dan beter klinkt weet je dat het aan de brug ligt.

Prodigal Son
2 oktober 2003, 10:57
bedankt voor de tip, heb het net even geprobeerd, maar dat is het in ieder geval niet....

willem1940
2 oktober 2003, 13:24
ALS het een piëzo-elementje in de kam is en een bepaald toongebied komt in afwijkende sterkte door dan zit er gewoonlijk een equalizertje bij ingebouwd met minimaal 3 toonregelaars; in dit geval de "hoogste" = treble flink terugregelen, stukje bij beetje met wat aanslagen ertussendoor totdat het spul in balans komt. Bij piëzo-elementen is het volkomen normaal dat minstens de dunste snaar te sterk wordt doorgegeven.
Andere benamingen: kristal-element, keramisch element, contact-element, pick-up.

bert k
2 oktober 2003, 13:46
Iedereen begint in dit topic maar over elementen :???: :???: :???: Zou het aan het weer liggen? Het is toch een akoestische gitaar?

dvmutzy
2 oktober 2003, 17:48
is dat zo?

de vraag werd iig gesteld door iemand anders dan de topicstarter.

en @bert k: ik gaf toch echt precies hetzelfde antwoord als jou.

Mithrandir
2 oktober 2003, 17:50
Ja. het gaat om een acoustische, de Taylor van Prodigal Son. Dus geen elementen of piezomeuk. En nee je gaf een totaal ander antwoord dan Bert K.

dvmutzy
2 oktober 2003, 17:58
het ging toch allebei over de brug

en hoe weet jij dat nou weer??

Prodigal Son
3 oktober 2003, 11:42
De gitaar heeft wel een Fishman Pickup, dus op zich zou het probleem daar kunnen liggen, ware het niet dat de snaar ook onversterkt hetzelfde probleem laat horen.

willem1940
3 oktober 2003, 15:11
Misschien is die "dunste" e-snaar ooit apart vervangen en in werkelijkheid even dik, of dikker dan, de b-snaar, dus in feite deel uitmakend van een zwaardere set?
Dat is 1 manier waarop ik weet dat je zo'n effect kan krijgen.

Prodigal Son
3 oktober 2003, 15:43
Ik heb de vorige keer de gitaar laten afstemmen door een vakman, die heeft de hals wat bijgesteld, de snaren vervangen etc.
Kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat gebeurd is, kleine kans, maar ik zet er binnenkort toch weer een ander setje op, dus dan blijkt het direct of het daaraan ligt/lag

willem1940
3 oktober 2003, 16:16
Je kunt toch ZIEN of die e-snaar wel of niet de dunste is? Vooral met staal hoor je trouwens tamelijk lang verschil als 1 snaar nieuwer is dan de rest.