PDA

View Full Version : Algemeen vraagje over gitaar kopieën...



hellogoodbye
22 september 2003, 23:10
Ik hou wel van vragen die discussie oproepen, dus hier komt er weer eentje... :wink:

Het valt me op, nu ik dit forum een tijdje volg, dat er (o.a. door mij) veel gepraat wordt over kopieën van bekende gitaren, over het algemeen omdat die goedkoper zijn dan het origineel.
Maar er is iets dat ik me opeens afvroeg, en waarover ik tot nu toe niet echt iets gelezen heb. En omdat ik graag wil weten of mijn idee complete nonsen en idioterie is of niet, vraag ik het hier ff...:

De meeste mensen willen een bepaalde gitaar omdat die een bepaalde sound heeft die past bij hun muziekstijl. Zo zat ik erg te denken aan een Les Paul of een SG. Gitaren voor een stevig geluid.
Maar... het geluid van een gitaar wordt bepaald door de gebruikte onderdelen: hout, elementen, etc. Een goedkope kopie van een LP zal dus nooit, hoe mooi hij ook is nagemaakt, klinken als een echte LP: hij is immers gemaakt van ander (goedkopere) onderdelen.
Dus... het geluid zal dan ook nooit echt op dat van een echte LP lijken. Misschien heeft het geluid van een X-merk LP kopie wel het geluid van een slechte SG. Of misschien lijkt de PRS kloon van een X-merk qua geluid wel op een Epiphone LP kloon.
Al met al is dus het uiterlijk, de vorm, het enige wat de kloon (redelijk) gemeen heeft met het origineel...
Dus als je een LP wilt maar je hebt er geen geld voor kan je wel een LP kopie kopen, maar... dan heb je alleen een gelijkende verpakking. Misschien komt het geluid van een mislukte PRS kloon wel onbedoeld meer in de buurt!

Zit ik te raaskallen? Volgens mij zit er wel logica in... Als ik hier en daar gelijk heb, dan kopen een boel mensen wellicht een gitaar die ze eigenlijk helemaal niet willen. Ja, wel wat uiterlijk betreft, maar niet wat bruikbaarheid betreft... En als het (ongeveer) zo is, dan worden er hier ook vaak wellicht verkeerde adviezen gegeven. Of in ieder geval adviezen die een beginner op het verkeerde been kan zetten. Want een pro die bespeelt natuurlijk (...?) elke gitaar die hij kan vinden en LUISTERT of het geluid hem bevalt: of het is wat hij zoekt...

(Alhoewel... gezien de merkvastheid van een boel gitaristen is dat ook maar de vraag: het zou wel eens een leuke test zijn: een heleboel merkvaste gitaristen geblinddoekt allerlei merken laten bespelen en dan vragen welke ze het mooiste vinden...: ik ben heel benieuwd voor hoeveel verrassingen dat gaat zorgen!)

Nogmaals: zit ik dom te lullen of niet? Mijn vraag zou misschien ook simpel kunnen luiden: in hoeverre heeft alleen de vorm invloed op het geluid...?

Sicky61
23 september 2003, 00:17
Hoi,zit wel wat in.Verschil voel je en hoor je en..betaal je.Maar een l.p. copy met een mahony body,een gelijmde hals en humbuckers klinkt toch echt wel als een les paul.Verschil zit er natuurlijk wel in.Daarom zetten de meeste gitaristen er andere stemmechanieken op en betere elementen in.Zodat 'ie nog meer in de buurt komt van het origineel.Het grootste verschil,het hout,kan je zeker horen.Maar ach,een dure gibson les paul met emg81's erin klinkt minder als een les paul dan een oude tokai of burny met pafs. En een test doen?Leuk idee.Suck6 d'r mee

Negative K3 fan
23 september 2003, 08:07
bij sommige kopien (agile hehe) zijn ze al een eind op weg kwa houtsoorten etc. Enige wat er dan nog aan ontbreekt is een set goede elementen en een goede afstelbeurt (niet dat gibsons tegenwoordig zo geweldig afgesteld uit de fabriek komen, maar toch) en je hebt een hele leuke gitaar.

Wilson
23 september 2003, 11:35
ehm nee ik denk niet dat je gelijk hebt. De vorm bepaalt de massa van het instrument, en die heeft invloed op het geluid. Maar wat veel belangrijker is, is dat ze verschillen in constructie. Een LP heeft als het goed is een maple top, bij kopien soms vervangen door een andere houtsoort, maar het is toch een top. Een SG heeft dit niet. dit beinvloed wel degelijk het geluid. Waarschijnlijk zal de gemiddelde LP kopie toch meer als een gibson LP klinken als de gemiddelde SG kopie (hoewel het natuurlijk kan zijn dat als je een megagoedkope nergens naar klinkende LP vergelijkt met een heel aardige SG dat die sg meer in de buurt komt dan de les paul, maar waarschijnlijk komtie nog meer in de buurt van een SG). Anders zouden de originele gibson gitaren ook heel erg op elkaar moeten lijken qua klank

Neals
23 september 2003, 13:30
Geluid van een gitaar is het resultaat van een totaalbeeld, hoe is de afstelling, afwerken, hoe zijn de elementen en natuurlijk heel belangrijk het hout.

Pak maar eens 2 gibsons les paul classics, en het zal je opvallen dat daar ook verschillen tussen zitten.

Javaca
23 september 2003, 14:07
Het is ook wel leuk als een gitaar een geheel eigen karakter heeft...

Harry
23 september 2003, 14:47
dat is natuurlijk ook de grap. Gitaren moet je altijd apart bekijken, grofweg kun je wel zeggen dat sommige modellen of merken je meer aanspraken dan andere, maar je hebt Gibson en Gibson....
Die Les Paul van mij komt uit een periode waarin volgens sommigen de kwaliteit wat minder was. Ik heb deze uitgeprobeerd en die was prima. Zo heb ik een Squier uit 1984 (ongeveer) en die beviel me beter dan een USA strat die in de winkel lag.
Dus kopieen kunnen exemplarisch ook best goed zijn, net als zogenaamde B-merken (ik heb ook nog 2 DeArmonds, heerlijke gitaren).
Je hoeft je dus niet op een merk vast te pinnen, plug zo'n ding in en kijk, voel en luister.....

wat een lulverhaal, krijg er dorst van

green_day
23 september 2003, 16:00
Hoi,zit wel wat in.Verschil voel je en hoor je en..betaal je.Maar een l.p. copy met een mahony body,een gelijmde hals en humbuckers klinkt toch echt wel als een les paul.

wat je daar zegt klopt natuurlijk ook niet he.. een stagg of richwood lp ofzo klinkt niet als een les paul.. of neem een epiphone! die klinkt ook niet als een les paul toch? terwijl die ook set neck, mahony body en humbuckers heeft.
Een copy is een poging om een gitaar zo goed mogelijk na te maken.. maar het enige bedrijf dat de echte les pauls kan maken is gibson.
Een copy heeft dus zelf een eigen karakter eigelijk.. maar dat wordt vaak verwaarloosd omdat hij niet op een echte lp lijkt

Sicky61
24 september 2003, 02:45
Hoi,zit wel wat in.Verschil voel je en hoor je en..betaal je.Maar een l.p. copy met een mahony body,een gelijmde hals en humbuckers klinkt toch echt wel als een les paul.

wat je daar zegt klopt natuurlijk ook niet he.. een stagg of richwood lp ofzo klinkt niet als een les paul.. of neem een epiphone! die klinkt ook niet als een les paul toch? terwijl die ook set neck, mahony body en humbuckers heeft.
Een copy is een poging om een gitaar zo goed mogelijk na te maken.. maar het enige bedrijf dat de echte les pauls kan maken is gibson.
Een copy heeft dus zelf een eigen karakter eigelijk.. maar dat wordt vaak verwaarloosd omdat hij niet op een echte lp lijkt hoe klinkt 'ie dan,als een s.g. of een explorer?Nee,het geluid komt het meest in de buurt bij een les paul.De merken die jij noemt heb ik trouwens nog nooit gehoord.Ik kom nog uit de tijd dat kopieen talrijk,goed en goedkoop waren.Heb zelf een tokai(NOT 4 sale) en die klinkt echt wel in de buurt van een gibson les paul.Maar dan iets...mooier.Mischien toch maar een test doen?

bobo
24 september 2003, 19:56
je kan het ook omgekeerd bekijken, ik heb een epiphone SG en alhoewel ik SG van uiterlijk een super coole gitaar vind zou ik niet specifiek het geluid kunnen herkennen. Vond het gewoon een leuk model, heb de epiphone dan eens bespeeld, klonk goed, speelde soepel, en was alles wat ik nodig had en meer, dus mij kan het niet veel schelen of hij al dan niet de echte sound van een echte SG heeft, hij klinkt lekker en ziet er lekker uit, en dat is genoeg voor mij.

MarshallSG
24 september 2003, 20:47
Ik heb een Gibson SG en heb een Epi Les Paul gehad. Mijn SG klinkt zwaarder dan de Epi. Terwijl een Lp eigenlijk zwaarder zou moeten klinken als een SG. De Epi heeft wel iets meer van dat bluesier geluid inzich van de LP dan de SG.

Een paar kleine dingen waar je op kan letten om een idee te krijgen van de kwaliteit c.q. klank

Gelijmde hals is in principe een indicatie voor een wat betere kwaliteit gitaar. Probeer achter de hout soort te komen mahonie is de houtsoort voor Gibson achtigen Alder voor de Fender als je dichter bij het origineel wil komen.

Op basis daarvan kan je een selectie maken en dan gewoon in de winkel gaan checken of het een beetje klopt.

Nicci
25 september 2003, 16:16
Een goedkope kopie van een LP zal dus nooit, hoe mooi hij ook is nagemaakt, klinken als een echte LP: hij is immers gemaakt van ander (goedkopere) onderdelen.


dit gaat lang niet altijd op. je kan een goedkope versie van een strat maken. geen probleem, je moet min of meer hetzelfde soort hout gebruiken en je bent er al bijna. als de elementen zo zijn gemaakt dat ze net klinken als een fender single coil, dan heb je een prima kopie. die net zo klinkt. en voor veel minder geld.

goedkoper heeft niet zo heel veel met klank te maken. wel met betrouwbaarheid, levensduur en de voorspelbaarheid van de klank.

ik heb een tijdje een yamaha pac812w bespeeld. die klinkt als een fender. niet meer en niet minder. scheelde wel een paar 100 gulden.