PDA

View Full Version : welke effectprocessor kleurt je originele signaal het minst?



niels5150
22 september 2003, 22:54
Hoi,

Ik heb een vraag. Ik heb binnenkort een vette bogner versterker in mijn bezit, en wil een effectprocessor in de loop daarvan gaan zetten. Bij zo'n goede amp wil ik het originele signaal zo zuiver mogelijk houden.
Ik heb nu een G-major, maar die kleurt het geluid toch behoorlijk. Hij heeft ook geen aparte analoge signaalweg voor het "dry" signaal zoals een intellifex of G-force heeft.
Ik wil dus een mooie effectsprocessor die minder "kleurt". En wat kan ik nog voor mijn G-major vragen? help me out!! thanx

morris
23 september 2003, 00:31
De Gforce heeft geen aparte analoge signaalweg. Wel betere AD/DA conversie. Welke Bogner wordt het? Heeft 'ie een parallelle of seriele FX loop?

kokeleko
23 september 2003, 09:30
Aangezien Niels (Bogner) de MPX-G2 volledig afkeurt, wordt het behelpen :D

niels5150
23 september 2003, 10:31
waarschijnlijk de shiva EL34 reverb top. ik heb al een big sized 2x12"
volgens mij heeft hij alleen een serieele loop. Rocktron heeft ook een nieuwe processor die niet zo duur is, maar volgens mij wel erg goed. De 'xpression' heet ie! De lexicon lijkt me niet zo geschikt omdat hij nogal traag van patch wisselt. Of je moet in 1 patch blijven en effecten los aan en uit zetten, maar dat vind ik niet zo super eerlijk gezegd. De geluidskwaliteit zal ongetwijfeld goed zijn.
Ik dacht dat de G-force wel een aparte analoge signaalweg had voor het droge geluid?! iemand?!

kokeleko
23 september 2003, 10:34
Als je amp een parallele fx-loop heeft zou ik die benutten, blijft je sound 100% overeind, kun je je fx op 100% wet zetten, en voorkom je faseverschuivingen, het is zonde om voor zo'n kwaliteits amp een series variant te kiezen.
Gefeliciteerd met je amp. :D

niels5150
23 september 2003, 11:07
ja, ik weet dat het zonde is, maar ik ga het toch doen. Ik vind parallel niet klinken en voor sommige presets heb ik 100% wet signaal nodig. Ik zoek dus echt een effectsprocessor die het signaal in een serieele loop overeind houd. Ik zag de nieuwe xpression van rocktron. Die heeft een analoge signaalweg, dus zou al veel minder toon zuigen als mijn G-major toch? wat vinden jullie van de rocktrons? iemand?!

kokeleko
23 september 2003, 11:09
Er stond vorige maand een test in G&B magazine obver de X-pression, kopen dus.

niels5150
23 september 2003, 11:21
was hij positief, die test? mijn duits is niet fantastisch, dus als ik dat blad koop begrijp ik nog de helft niet, haha

Hij staat bij een zaak in duitsland te koop voor 395 euro! alles zit erop en eraan. Compressie, EQ, Phaser, Flanger, Tremolo, Chorus, Pitch, Rotary, Reverb, Delay, Speaker simulatie etc etc.

kokeleko
23 september 2003, 11:23
Kwam er aardig uit, je kent geen Duits? :D

niels5150
23 september 2003, 11:25
huis tuin en keuken duits wel, maar dit gaat me te ver. haha Ik vond de oude replifex ook nooit verkeerd klinken. ik vind ze wel muzikale effecten maken bij rocktron.

kokeleko
23 september 2003, 11:36
Dan zal het wel een goed ding zijn, toch?

ch@rlie
23 september 2003, 12:59
er stond laatst op marktplaats een eventide.

dat is echt een heel ander verhaal dan g-major, niet te vergelijken.

Rectifier
23 september 2003, 13:38
hij vind een Lexicon al te traag, dan moet je vooral met Eventide aankomen :???:
Wil wel maar dan moet je'm in een parallele loop hebben of via een mixer.
Dan heb je geen last van een vertraging.

Rocktron is z'n geld dik waard. Heb jaren met tevredenheid een Intellifex gehad.

niels5150
23 september 2003, 14:52
ik vraag me dus af of die nieuwe rocktron xpression beter is en minder je signaal kleurt dan de G-major. Kan iemand me hier inzicht in verschaffen?
Ik kan hem in duitsland voor 410 euro kopen incl verzendkosten en 2 jaar garantie.

BLOK182
23 september 2003, 16:15
Ik ben ook wel benieuwd naar dat ding, offie goed klinkt.

niels5150
23 september 2003, 22:10
weet iemand waar je hem in nederland kunt kopen? hij is net uit, dus er zullen niet veel zaken zijn die hem hebben.

kokeleko
24 september 2003, 09:41
Over de X-Pression.

Heb de test nog ff gelezen, met name de signaal kleuring is minimaal, en dus heel goed, maar..................als je de fx in series gaat gebruiken is er kan op vertraging :D met patch-wissels.
Dit hangt af van het aantal fx wat je in serie aan elkaar wilt knopen, dus hoe korter de chain hoe korter de pauze, en anders om ook.

Op de G&B site kun je de tests downloaden.

niels5150
24 september 2003, 10:32
hmm, hadden de oude replifex en intellifex dat ook? die vertraging? dat lijkt me wel een beetje jammer ja. ik moet hem eerst even ergens testen voor ik hem meteen aanschaf dus, maar bedankt dat je me erop gewezen hebt.

niels5150
24 september 2003, 10:34
ik denk dat die vertraging ook alleen is als je 100% wet draait. Want het directe dry signaal gaat meteen naar de output namelijk, dus daar kan onmogelijk vertraging in ontstaan. als dit zo is is het niet zo'n ramp.

kokeleko
24 september 2003, 10:51
Zou kunnen, gewoon testen, succes.

yPIETy
24 september 2003, 12:02
ik ben trouwens wel zwaar geinteresseerd in die G-major als je die weg gaat doen...

Pim
pimbongaerts (AT) hotmail.com

BLOK182
24 september 2003, 19:35
ff een beetje offtopic vraagje van rackn00b hiero: ik zag op gitaarmarkt een g-major voor 250 en een intelliflex ltd voor ook zo'n bedrag, gewoon uit interesse, zijn dit zeg maar normale bedragen voor dergelijke apparaten tweedehands?

niels5150
24 september 2003, 20:59
voor de intellifex ltd wel, maar de gmajor moet wel wat meer opbrengen dan 250

BLOK182
24 september 2003, 22:15
Overdie intelliflex, ik heb er nogal wat positieve dingen over gehoord meen ik, is het een beetje een leuk machien?

niels5150
25 september 2003, 10:59
die intellifex ltd klinkt te gek, maar is (LTD) wat beperkt in instelmogelijkheden tov de duurdere intellifex. Er zit ook geen flanger, phaser, rotary etc op zoals de replifex en de nieuwe xpression heeft. De nieuwe xpression koop je al voor 400 euro! zou ik dus gewoon doen!

skyth
25 september 2003, 11:58
Hoi Niels,

Ik ben ook nog op zoek naar een fx processor! Ben benieuwd of je die Rocktron ok vind... Dat vond ik namelijk ook wel een goed alternatief... Helaas heb ik hem ook niet kunnen testen...

Trouwens, dat cabinet wat ik van je heb gekocht klinkt errug goed! Ik heb nu dus ook een VHT 2/50/2, maar ik denk wel dat ik ga switchen naar 6l6 buizen... die EL34 hebben net niet de sound die ik wil...

Succes met zoeken/testen en laat maar weten of het is gelukt!

Greetx,
Rakesh.

niels5150
25 september 2003, 14:29
welke zaak in nederland verkoopt er nog rocktron? feedback niet meer! das balen.

Fijn dat de koch 2x12 bevalt! Het is idd een erg goed cabinet.

Raffel
25 september 2003, 15:29
voor de intellifex ltd wel, maar de gmajor moet wel wat meer opbrengen dan 250

Huh? Nieuw heb je ze nu al voor minder dan 500 eipo, dus toch niet heel veel meer...

niels5150
25 september 2003, 17:21
nou, ik zou hem voor die prijs niet verkopen hoor! minstens 350 ofzo.

yPIETy
26 september 2003, 09:32
Ja hebt ze nieuw zelfs bij Feedback nu voor 529euro in combinatie met G-minor voetpedaal... dus dat is wel aan de dure kant...

(maargoed... ben nog steeds geinteresseerd :))

Nocki
26 september 2003, 09:48
Hoe kun je nu zeggen dat de G-major je geluid kleurt... dat kan helemaal niet joh... je kan waarschijnlijk niet draaien aan de knoppen... :-)

Maar goed. ik had dus hetzelfde probleem en heb de lex gehad en de g-force. de g-force heeft het gered bij mij omdat die zo lekker makkelijk is. er is nog steeds een verlies van mn origineel geluid maar gelukkig veel minder dan dat van de g-major. Ik ga dus voor de G-force en ben er heel blij mee. en ze zijn ook best te betalen 2e hands. 1000 euro en je hebt er een. succes.

Nocki

niels5150
26 september 2003, 10:48
vind 1000 euro toch behoorlijk duur voor een kastje met een paar effecten.
Doordat het hele signaal bij de G-major door de AD conversie gaat levert hij niet de dynamiek etc van een analoog signaalpad.

kokeleko
26 september 2003, 12:32
Daarom zijn er dus ook parallel fx-loops gemaakt, zodat je uitstekende versterker sound niet om zeep wordt geholpen door de kwaliteit van de convertors (lees FX-doos).
Wil je dat dat wel , tja dan kost het geld :D

Chiel
26 september 2003, 14:26
Gewoon die Xpression kopen! Heb zelf al een hele tijd de Intellifex ltd en die klink waanzinnig. Geen schakelvertraging en absoluut ‘signaal-slurp-vrij’. Het enige probleem vind ik de gebruikersinterface. Hij is niet bepaald gebruikersvriendelijk en je kunt geen effecten in/uit schakelen dmv CC’s. Het enige wat je kunt doen is van presets wisselen en dat veroorzaakt op het podium nog wel eens wat kleine probleempjes. De Xpression is qua architectuur identiek aan de Intellifex maar heeft meer. Allereerst heeft hij nieuwere elektronica w.o. een snellere verwerkingseenheid (snellere CPU en meer RAM) waardoor een interne signaalverwerking mogelijk is van een 96bit resolutie (uiteraard dmv oversampling). Waar de oude Intellifex alleen met presets kon werken, kun je bij de Xpression ook effecten in/uit schakelen mbv CC’s (net zoals de G-Major). De Xpression heeft bovendien meer effecten als de Intellifex waarvan je er 10 simultaan kunt gebruiken. Verder heeft hij geloof ik zelfs een EQ aan boord en een speakersim en nog wat moois (overigens géén preamp’s hoor!).

In mij optiek is de Intellifex al jaar en dag een zwaar ondergeschikt apparaat. De G-Major is echt een super apparaat qua ontwerp en gebruikersgemak, maar het veroorzaakt bij het gros van de gebruikers toch nog wel een, bepaald niet te verwaarlozen, signaalverlies. De Xpression heeft eigenlijk the best of both worlds. Het gebruikersgemak van de G-Major en de kwaliteit van de Intellifex, en dat voor een eruuuuuuug lage prijs!

Kortom, voor home recording en studio gebruik is de Intellifex prima (de extra effecten buiten beschouwing gelaten) maar voor podiumgebruik is de Xpression de killing winner! Bij mij gaat die Xpression er in ieder geval zeer zeker komen!
8-)

Raffel
26 september 2003, 15:38
uhmmm, url-tje? of issie gewoon van Rocktron?

edit: Laat maar ik zie het al :) Jammer dat er zo weinig info over te vinden is. Ik zou graag een leuke review zien of zo, maar ik kan nergens iets vinden dat niet rechtstreeks van de rocktron site gesleurd en gepleurd is.