PDA

View Full Version : Zekering slaat steeds door bij power-on



Franc
22 september 2003, 22:02
De eindtrap van mijn 100W zelfbouw is gezekerd met een 2,5 A Trage zekering.
De laatste tijd slaat deze steeds door bij het aanzetten (nog op de standby)...
Als ik dan de zekering vervang en direct weer aanzet doet ie het wel. Zonder dat ik eigenlijk wat verander (behalve dat ik de eerste keer misschien net mijn gitaar inplug en die de tweede keer dus al aangesloten is).
Iemand een idee wat dit kan zijn??? Moet ik de hele schakeling gaan doorlopen? Het lijkt me geen sluiting oid want dan zou toch de ene na de andere zekeing er gewoon uitklappen??

qwerty
23 september 2003, 13:46
zerker weten dat je een slo-blo hebt gebruikt?

Franc
23 september 2003, 13:50
Yup er staat op T 2,5A
De T van traag dus. Slo blo...
Bovendien gaat het de tweede keer dus wel goed. Bedenk me nu wel dat de preamp buizen dan al iets warmer zijn natuurlijk.
Ik zet hem aan, ontdek na 5 minuten dat de eindbuizen niet gloeien en zie dan dat de zekering door is. De preamp buizen (3x ECC83) zijn dan al warm.
Kan dat invloed hebben?

qwerty
23 september 2003, 17:22
Ik heb er niet denderend veel verstand van, maar kan het niet zo zijn dat de voedingselco's helemaal leeg waren, en dus teveel stroom trekken bij aanzetten?

Franc
23 september 2003, 17:25
Het is een idee....
Dus wat zou ik er aan doen om het te voorkomen? Zwaarder zekeren? Da;s niet echt veilig.

nicoverduin
23 september 2003, 19:32
2,5A zou gewoon niet mogen springen (er vanuit gaande dat het een 250V zekering is). Ik heb veel kleinere in gebruik. Het enige wat zou kunnen, maar ik ken jou schema niet is dat de elco's veel hogere waarden heeft aan het begin.

Je zou e.e.a. kunnen uittesten met de powersupply designer op www.duncanamps.com. Je kunt dan de volledige voeding na bouwen en simuleren. Je zit dan gauw genoeg of hij tijdens de opstart een te hoge stroom trek. Maar 2.5A is wel erg veel.

Het lijkt er bijna op dat de er een elco rot is. Zijn die elco's krap bemeten. Dus max voedingspanning dicht bij de echte voedingsspanning. Bedenk dat 10-20 % afwijking mogelijk is. Ik meen mij te herinneren dat jij in het begin er geen last van had. Dus vandaar dat een van de elco's mogelijk einde oefening is.

Nico

Al
24 september 2003, 01:45
De eindtrap van mijn 100W zelfbouw is gezekerd met een 2,5 A Trage zekering.
De laatste tijd slaat deze steeds door bij het aanzetten (nog op de standby)...
Als ik dan de zekering vervang en direct weer aanzet doet ie het wel.

Je inschakelstroom is dan te groot. Beetje vreemd dat het eerst wel goed ging, toeval? Voor de standby zit meestal niets anders dan wat filtercaps (checken maar). Wat zit er bij jou? Op welke plek zit die standby?

Al

Franc
24 september 2003, 11:55
De standby zit alleen op de preamp. De poweramp gaat gewoon direct aan...
Komt omdat ik 2 losse ontwerpen voor pre en poweramp heb gebruikt.

nicoverduin
24 september 2003, 12:23
Franc,

Dan is er echt iets mis. De pre-amp trekt hooguit 10-20 mA.

Nico

Franc
24 september 2003, 12:28
Ehmm...
De preamp is apart gezekerd met iets van 315mA (uit m'n hoofd)
Het is dus echt alleen de powerampzekering die doorslaat en de EL34s die niet aangaan. De preamp inclusief standby kunnen we uitsluiten.

mathe
24 september 2003, 13:08
Franc,

Werkt je bias voeding al voordat je de hoogspanning op de eindbuizen zet of schakelt deze gelijktijdig in?
Dat kan namelijk leiden tot een behoorlijk hoge inschakelstroom.

Marc

Franc
24 september 2003, 13:20
Pfff.....volgens mij wordt de voeding in 1 keer ingeschakeld en zit er nergens een bewuste vertraging van de biasvoeding.
Is het misschien handig als ik daar een standby schakelaar tussen fabriceer?

Al
24 september 2003, 14:04
De standby zit alleen op de preamp. De poweramp gaat gewoon direct aan...
Komt omdat ik 2 losse ontwerpen voor pre en poweramp heb gebruikt.

Begrijp ik trouwens goed dat het een buizenamp is? Niet handig om dan geen standby in de powersectie te hanteren. Dan krijgen je buizen de hoogspanning terwijl ze nog koud zijn. Is dat zo? Ik neem ook maar even aan dat je geen buizenrectifier gerbuikkt.

--> Gebruik je een choke? (smoorspoel)

Al

Franc
24 september 2003, 14:20
Ja hij is volledig buizen, op de gelijkrichting na dan, da's gewoon solidstate.
En nee ik gebruik nergens een choke.

Zoals gezegd waren het 2 ontwerpen. Voortrap met standby. Eindtrap niet

Ik heb hier: http://www.soscastoa.com/100w/schematics/powerampbig.jpg
het schema van de eindtrap. Je ziet dat de biasspanningen via de regelpots direct op de roosters komt. Geen vertraging dus.
Maar zo was het ontwerp nou eenmaal.

Misschien nog wat voorgeschiedenis voor Al: ik ben aan deze amp zo'n 11 jaar begonnen toen ik 18 was en heb gewoon domweg de 2 ontwerpen nagebouwd. Dan ga je niet zelf rommelen om er een standbyschakelaar tussen te zetten :P
Ik begreep maar net aan waarom de ontwerper van de preamp dit wel deed.

Tegenwoordig ben ik wat wijzer...(of dat maak ik mezelf iig wijs ;-) )

Franc
24 september 2003, 14:22
En Marc, alles schakelt dus gelijk in.
Daar heeft de ontwerper dus blijkbaar geen kwaad in gezien.
Dit is overigens die ir. Menno vd Veen als ik het goed zeg. Werkt samen met die knakkers van Amplimo. Die man is berucht geloof ik :-(

Al
24 september 2003, 17:21
Ik heb hier: http://www.soscastoa.com/100w/schematics/powerampbig.jpg



Franc, link doet ut nie

Al

Franc
24 september 2003, 17:26
?? Wat niet dan, bij mij doet ie het wel (zit nu op mn werk)

Al
24 september 2003, 18:54
?? Wat niet dan, bij mij doet ie het wel (zit nu op mn werk)

Bij mij pakt ie hem niet nog steeds niet

Stuur de pic anders even prive

Al

aadplagiaat
24 september 2003, 21:47
Ik heb zo maar even het idee dat je ringkerntrafo's gebruikt voor de voeding. Als dat zo is moet je er rekening mee houden dat een ringkerntrafo vele malen zwaarder moet worden afgezekerd dan een bloktrafo. Houd er ook rekening mee dat een zekering slijt door piekstromen, zeker als die zekering (te) licht is. De zekeringdraad wordt te heet en verdampt steeds een beetje tot *pats*.

Ook kan het zijn dat een gelijkrichtdiode (als je die gebruikt) niet tegen de inschakelpiek van een elco bestand is (of was) en twee kanten doorlaat. In dat geval moet je voedingstrafo heet worden. (Voorzichtig voelen i.v.m. blaar).

Franc
24 september 2003, 22:38
Aadp, het zijn idd ringkerntrafo's, maar gezekerd zoals ontworpen, met 2,5A dus....
Heb het net trouwens 2 keer geprobeerd en nu blijft de zekering heel....
Trafo wordt (nog) niet overmatig heet. De diodes kan ik nu ff niet doormeten maar zal ik zeker doen (het chassis moet dan ff op zn kop op 2 steunen en dat is altijd ff tobben, ben ik nu te lui voor ;) )

aadplagiaat
24 september 2003, 22:49
Aadp, het zijn idd ringkerntrafo's, maar gezekerd zoals ontworpen, met 2,5A dus....
Heb het net trouwens 2 keer geprobeerd en nu blijft de zekering heel....
Trafo wordt (nog) niet overmatig heet. De diodes kan ik nu ff niet doormeten maar zal ik zeker doen (het chassis moet dan ff op zn kop op 2 steunen en dat is altijd ff tobben, ben ik nu te lui voor ;) )


Maak je dan vooralsnog geen zorgen over die trafo, die wordt echt loeiend heet als 't mis is met een diode. Heb dat zelf ervaren toen ik mijn amp (nog steeds niet af) voor het eerst aansloot. Was even weggelopen voor een kop koffie en toen ik terugkwam hing er een meur in m'n kamer, dat wil je niet weten. Kostte me een goeie voedingstrafo :-( .

Ik heb nu BY229-1000 in de gelijkrichter gezet, die kunnen dacht ik 9A hebben dus die gaan niet stuk!.

Ik weet dat sommige ontwerpen met ringkern op het randje (dus te licht) zijn afgezekerd. Ik twijfel daarentegen ook wel eens aan de kwaliteit van sommige zekeringen :D . Dit laatste om het duidelijk te houden :razz:

Franc
24 september 2003, 23:01
Tsja, wellicht is de oplossing dus heel simpel: iets zwaardere zekering erin.
Ik ben daar alleen wat huiverig voor, want een zekering die nooit doorgaat omdat ie te zwaar is, is geen zekering meer. Ik krijg dan een beetje het idee van de idioot die een stukje zilverfolie in zn stoppenkast doet omdat de stop steeds doorslaat...

Ik vraag me nu ook opeens iets af... Nu zit er geen gitaar in, alleen de powersoaker als load (geen speaker dus) en het gaat al een paar keer goed.
Zou dat het kunnen zijn?
Is het sowieso de bedoeling dat je een buizenbak aanzet zonder gitaarsnoer erin? Kan dat een rare lus veroorzaken ofzo (ik verzin maar wat?)

aadplagiaat
24 september 2003, 23:13
Tsja, wellicht is de oplossing dus heel simpel: iets zwaardere zekering erin.
Ik ben daar alleen wat huiverig voor, want een zekering die nooit doorgaat omdat ie te zwaar is, is geen zekering meer. Ik krijg dan een beetje het idee van de idioot die een stukje zilverfolie in zn stoppenkast doet omdat de stop steeds doorslaat...

Ik vraag me nu ook opeens iets af... Nu zit er geen gitaar in, alleen de powersoaker als load (geen speaker dus) en het gaat al een paar keer goed.
Zou dat het kunnen zijn?
Is het sowieso de bedoeling dat je een buizenbak aanzet zonder gitaarsnoer erin? Kan dat een rare lus veroorzaken ofzo (ik verzin maar wat?)


:roll: Hmmm, alleen als je de ingang OPEN laat met geen snoer in de jack zou het kunnen dat je amp op vol vermogen gaat oscileren en daardoor je zekering eruit vliegt. Dan is die zekering ZEKER te klein, want je moet je amp op 12 kunnen zetten niewaar?
Bovendien wordt je van dat geluid volledig doof in een keer dus dat zou je wel gemerkt hebben toch? :???:

Franc
24 september 2003, 23:17
Ehmm, nog ff lezen Aad, ik heb er geen speaker aanhangen alleen de powersoaker als load.

aadplagiaat
24 september 2003, 23:55
Ehmm, nog ff lezen Aad, ik heb er geen speaker aanhangen alleen de powersoaker als load.

:oops: :oops: :oops: Idd beter lezen. Maar toch, de rest van het verhaal is simpel. Vooral de 6,3 volt trekt bij koude opstart nogal wat. De gloeidraden winnen aan weerstand als ze heet worden, dus vandaar die tweede keer goed gaan. Trouwens, nog een nare gewoonte van zekeringen is dat ze stuk gaan op momenten dat je dat niet verwacht.
Net nadat je iets gerepareerd of gewijzigd hebt bijvoorbeeld en je na lang zoeken besluit dat alles toch echt in orde moet zijn. Met angst en beven steek je de stekker weer in het stopkontakt en het werkt gewoon. :o :x :evil:

Maar ja dit zijn maar ideeen natuurlijk.

tri-sonic
29 september 2003, 20:08
Datzelfde verschijnsel heb ik nu ook welleens met me zelfgebouwde Vox AC-30's. Ik heb de waarde van de zekering gewoon verhoogt met 0,5 A.

Franc
3 februari 2004, 23:42
Goed, na het repareren van de kathodeweerstanden (zie mn eerdere thread), de handel eerst eens doorgemeten ZONDER buizen om te zien wat er gebeurt.
Spanning op het schermrooster is +458V, bij alle 4 de buizen.
Negatieve roosterspanning op de stuurroosters is -38V.
Zekering blijft heel, weerstanden ook.

Maar zodra ik de buizen erin doe slaan de stoppen door :D om mprecies te zijn die zekering van 2,5A dus.
En nu blijft ie doorslaan, ik heb er al 3 verspeeld. Er moet dus iets mis zijn. Maar als er rotte elko's zouden zijn of diodes of wat ook, dan moet ik dat toch meten zonder buizen ook?
Het lijkt wel of de buizen het probleem zijn nu :(

Iemand een idee?

Franc
3 februari 2004, 23:43
Goed, na het repareren van de kathodeweerstanden (zie mn eerdere thread), de handel eerst eens doorgemeten ZONDER buizen om te zien wat er gebeurt.
Spanning op het schermrooster is +458V, bij alle 4 de buizen.
Negatieve roosterspanning op de stuurroosters is -38V.
Zekering blijft heel, weerstanden ook.

Maar zodra ik de buizen erin doe slaan de stoppen door :D om mprecies te zijn die zekering van 2,5A dus.
En nu blijft ie doorslaan, ik heb er al 3 verspeeld. Er moet dus iets mis zijn. Maar als er rotte elko's zouden zijn of diodes of wat ook, dan moet ik dat toch meten zonder buizen ook?
Het lijkt wel of de buizen het probleem zijn nu :(

Iemand een idee?