PDA

View Full Version : Metallica - Hit The Lights Solo WOW



belfrink
22 september 2003, 19:27
Ik ben nu enige tijd aan het prutsen met de solo`s van Kirk Hammet met name de solo uit "Hit The Lights" vindt ik zeer indrukwekkend maar een aantal dingen lukken me gewoon niet. Met name het benden
van de snaren en dan heel snel achter elkaar dezelfde licks spelen (*volgt iemand het nog). Is hier een bepaalde techniek voor of is het gewoon oefenen, oefenen, oefenen tot je erbij neervalt.[/code]

slayurrr
23 september 2003, 02:02
Tjah, goede houding aannemen en dan is het inderdaad oefenen oefenen oefenen oefenen oefenen oefenen, maarja zo moeilijk is het toch niet? :razz:

belfrink
23 september 2003, 09:48
Het zijn constant dezelfde licks die steeds terugkomen maar je moet als een machine aanslaan wil je het tempo kunnen bijhouden en dat lukt me gewoon niet. Kent iemand misschien goede sites waar de opzet hiervan een beetje wordt uitgelegd?

(V)etallica
24 september 2003, 18:09
als eerste wil ik ff zeggen: Kirk Hammett RULES. LoL (kijken hoe lang het duurt voordat ik wordt afgekankerd.... 1...2...3...4...)

anyway, ik zou zeggen dat je moet oefenen oefenen oefenen, heb ik gedaan en nu lukt het gewoon. Anders vraag je je leraar (als je die hebt) om je wat oefeningen te geven zodat je wat sneller wordt.

belfrink
24 september 2003, 19:34
Ben ik helemaal met je eens, voor een band als Metallica moet je respect hebben. :-D

Maar ik heb vorige week het boek "Speed Mechanics For Lead Guitar" besteld en ik hoop daar mijn vragen een beetje beantwoord worden, want van sommige stukken heb ik echt het idee "Dat kan toch nooit" wat Hammet speelt.

(V)etallica
25 september 2003, 22:30
in het begin had ik dat ook heel vaak, je denkt dan echt dat je dat nooit zal lukken enzo... maar na veel oefenen gaat het beter en beter en degenen die dat volhouden lukt het uiteindelijk. Na een tijdje denk je er niet meer bij na, als je een oefening hebt die je vrij goed kent, dan moet je die niet 1000 keer achter elkaar herhalen en hopen dat je hem dan 2 keer zo snel kunt spelen. Je moet gewoon gevarieerd werken en meer dingen tegelijk doen (bijvoorbeeld een paar liedjes die je al kent tussendoor spelen) zodat je jezelf wat afleid van de "sleur van het oefenen" :wink: Dat doe ik meestal.

ik heb echt zin in 6 dec... arrrrr, can't wait
Rik

belfrink
26 september 2003, 09:36
Ik ben inderdaad ook flink bezig nu, de snelheid heb ik bij sommige stukken al goed te pakken, maar nu komt het moelijkste gedeelte voor mij: van al die stukken een geheel maken, en dat valt nog niet mee.

NeeraDJ
26 september 2003, 12:32
Werd Hit the Lights niet al gespeeld niet Mustaine nog member van Metallica was? Dan zou het zijn solo zijn geweest lijkt me, ik kan het ook mis hebben hoor :???: . Als je dat al erg vind dan zou ik de 80's solos van Megadeth ook niet aanraken als ik jou was (en je dat ooit van plan was :razz: ).

belfrink
26 september 2003, 13:05
Dat klopt, maar het album is volledig ingespeeld door Kirk Hammet. :-D

(V)etallica
26 september 2003, 20:22
dus als je de solos uit Hit The Lights op dit moment niet kunt spelen zeg je dat je dan nooit die van MD kan spelen? :???:
klinkt niet echt logisch.....

ja, Kirk heeft het KEA album volledig ingespeeld (met volledig bdoel ik KH en niet DM)

belfrink
27 september 2003, 17:10
Ik ben iig geval druk bezig met oefenen en het gaat al steeds beter. Ik heb de smaak tepakken nu. :-D

SiNiSTRaL
27 september 2003, 21:57
ik snap je vraag eigenlijk niet...tis gewoon een kwestie van oefenen, en tis niet een van de moeilijkere solo's ofzo hoor :)

Anders Destium
28 september 2003, 12:35
Net of jij hem kan :lol: (ik kan hem ook niet hoor, ik rag op Kill em all altijd gewoon wat anders eroverheen dat nergens naar klinkt...)

De solo's op Kill em All zijn vrijwel allemaal repeterende licks, als je dus eenmaal de snelheid in huis hebt voor 1 van die solo's zou de rest moeten kunnen volgen. Volgens mij kun je beter de solo's van the four horsemen proberen, die zijn beter te doen.

Verder is het ueben x100, dan zou het moeten lukken (ik haak meestal na een paar keer af, die eeuwige luiheid ook :evil: )

Als je op het hele album de riffs bij kunt houden met vrijwel enkel downstrokes zou je op de goede weg moeten zitten :wink:

belfrink
28 september 2003, 13:14
Inderdaad, dat dacht ik ook. Meestal mis ik met de solo`s een hele hoop noten omdat ik anders niet op het goede punt uitkom. En alleen downstrokes valt trouwens ook nog niet mee, omdat na een half-uurtje spelen je arm er zowat afflikkert. :(

Anders Destium
28 september 2003, 23:59
Misschien is het in jouw geval verstandig om opwarm-oefeningen te doen. Als ik zin heb om te spelen kan ik als ik rustig begin gemakkelijk 2 uur non-stop aan, dat is dan wel niet constant scheurenmaar wel redelijk wat ,anders is de lol er af :wink: Ik heb het gevoel dat ik steeds ontspannener speel, ook mijn RSI-problemen openbaren zich niet zo heel vaak meer (dat kan ook te maken hebben met het feit dat ik nu niet minstens 7 uur per dag achter een compu zit :)

Als je spelen al geen half uur volhoudt moet je toch kijken wat er te veranderen is aan je pols- en onderarmtechniek volgens mij...

belfrink
29 september 2003, 10:22
Dat "na een half-uur" was eigenlijk een beetje cinisch bedoelt. Maar ik krijg toch wel last van m`n vingers en armen, dit komt dan toch waarschijnlijk omdat ik vaak te ruig begin.

SiNiSTRaL
29 september 2003, 19:20
Net of jij hem kan :lol:

ja.....
of het was the four horsemen, zal zo ff voor je gaan luustern...

belfrink
30 september 2003, 10:39
Doe maar es effe :-D

SiNiSTRaL
30 september 2003, 17:25
owja, ga het nu doen whehe

SiNiSTRaL
30 september 2003, 17:26
ok, was dus the four horsemen solootjes, dak hit the lights nog nooit ingestudeerd heb, ga ik maar gauw eens doen :)

belfrink
30 september 2003, 20:10
Ja, laat eens een keer wat horen, ik ben benieuwd hoe dat soort dingen bij andere mensen klinken. :D

Phoenix Rising
30 september 2003, 23:06
Ik ook, ben nu bezig met master of puppets, is op zich best te doen, maar het stomme is dat ik meer moeite heb om de riff goed en strak te krijgen dan de solos, die kan ik al redelijk.

Maarja metallica is zoiezo cool om te spelen, en daarbij ben ik volgens mij een van de weinigen die Kirk Hammet solos WEL kan waarderen. Iemand interesse in een metallica cover bandje? :)

belfrink
1 oktober 2003, 11:44
~~~~

belfrink
1 oktober 2003, 11:46
Maarja metallica is zoiezo cool om te spelen, en daarbij ben ik volgens mij een van de weinigen die Kirk Hammet solos WEL kan waarderen. Iemand interesse in een metallica cover bandje?

Tsja, zo denk ik er ook over. Ik heb eerlijk gezegd ook meer moeite met het strakhouden van de riffs dan solo`s (hoewel ik 90% nog niet kan).

belfrink
1 oktober 2003, 11:48
Waar ligt Zouterwoude??? :???:

Phoenix Rising
1 oktober 2003, 17:47
tussen Leiden en Zoetermeer :)

belfrink
1 oktober 2003, 19:35
Mmm, dat ligt wel heel ver uit elkaar. (150 km. hiervandaan ofzo).

Phoenix Rising
2 oktober 2003, 09:38
oei, beetje jammer ja

belfrink
2 oktober 2003, 10:07
Inderdaad. Het blijft een cliché maar "WAAROM WOONT IEDEREEN ZO VER UIT ELKAAR".

SiNiSTRaL
2 oktober 2003, 22:10
hehe, als je in zoetermeer oefent kom ik wel meejammen (zolang er maar niet opgetreden wordt, want das een beetje tragisch met een coverband, dat vind ik zo stijl-loos)
de riffs heb ik over het algemeen geen probleem mee...
enige moeite die ik soms heb is master of puppets helemaal downstroken als ik niet opgewarmd ben (dus om 4 uur smiddags uit school je gitaar pakken als je moe bent en dan gaan spelen) :)
de solo's zijn ook vaak niet zo moeilijk, de solo's van puppets/one/four horsemen lukken allemaal wel...
en ga morgen aan die hit the lights ff beginnen, creeping death is ook wel leuk om een keer te doen qua solo...
leuk qua riffen: Dyers eve

slayurrr
3 oktober 2003, 00:44
De solo van creeping death is cool en ik vind die van One ook wel gaaf.

belfrink
3 oktober 2003, 09:29
Laat maar horen als het gelukt is. :D

Phoenix Rising
3 oktober 2003, 11:18
master of puppets helemaal downstroken? tering dat is ziek! :razz:

SiNiSTRaL
3 oktober 2003, 18:54
nuh, gewoon kwestie van ingespeeld zijn :)
als je me nie gelooft: ask sash :)

Phoenix Rising
4 oktober 2003, 12:41
ik geloof je wel hoor, zal wel vet klinken. Kan je die solo ook helemaal downstroken? :P

slayurrr
4 oktober 2003, 13:51
Master of puppets helemaal downstroken? dat is toch niet zo moeilijk? :P
Ik speel dat nummer altijd met downstrokes

belfrink
5 oktober 2003, 12:05
Master of puppets helemaal downstroken? dat is toch niet zo moeilijk? :P
Ik speel dat nummer altijd met downstrokes

Makkelijk is anders. :???:

SiNiSTRaL
5 oktober 2003, 13:21
ik geloof je wel hoor, zal wel vet klinken. Kan je die solo ook helemaal downstroken? :P
nooit geprobeerd....

maar er zit zo'n stukje :
e-19-19-19-19-17-17-17 ofzo in wat denkik te snel is gepicked om te downstroken...

belfrink
5 oktober 2003, 14:36
Tsja, helemaal downstroken lijkt mij nagenoeg onmogelijk.

Anders Destium
5 oktober 2003, 23:32
Sinistral had het over de ritmesectie, anders zou hij ontzettend uit zijn nek lullen. Zelfs de ritmesectie is niet compleet te downstroken, er zitten in de riff na het tussenstuk namelijk triolen... voor de rest heeft Sinistral gelijk dat het goed mogelijk is de ritmegitaar enkel te downstroken :)

Phoenix Rising
6 oktober 2003, 11:56
Hm jullie bedoelen dus gewoon het chuggen op de E snaar? Thats it? Oooooo dat kan ik ook wel 8-)

Maakt het er niet makkelijker op trouwens, tis nog steeds best snel, en afgezien daarvan blijft het gewoon een wereldnummer om mee te spelen. In de Guitarworld van vorige maand zat de backing track voor master of puppets, meteen gekocht natuurlijk 8-) Weet iemand misschien waarmee ik cd audio tracks kan omzetten in MP3? misschien hebben jullie er ook wat aan...............

Anders Destium
6 oktober 2003, 12:20
Kijk dát is nog eens een goed idee! Ik ben een nogal noob in opnemen ed, maar ik ben zeker geïnteresseerd mocht het lukken :lol:

belfrink
6 oktober 2003, 13:33
Hm jullie bedoelen dus gewoon het chuggen op de E snaar? Thats it? Oooooo dat kan ik ook wel 8-)

Maakt het er niet makkelijker op trouwens, tis nog steeds best snel, en afgezien daarvan blijft het gewoon een wereldnummer om mee te spelen. In de Guitarworld van vorige maand zat de backing track voor master of puppets, meteen gekocht natuurlijk 8-) Weet iemand misschien waarmee ik cd audio tracks kan omzetten in MP3? misschien hebben jullie er ook wat aan...............

Creative Playcenter 2.0: deze gebruik ik daar altijd voor. Zit standaard bij elke Creative geluidskaart volgens mij.

Phoenix Rising
6 oktober 2003, 14:07
Hey goede tip, ik heb de tracks van de cd af geripped en de MOP video lessons in een ZIP archief gedaan. Alles is bij elkaar nog wel 30 MB, en helaas heb ik geen webspace. Maar iedereen die em wil hebben moet me maar ff adden op MSN, dan stuur ik em graag op. Dit is echt handig :D

(V)etallica
6 oktober 2003, 20:10
Ik had bijna zoiets gepost: "wil iedereen die zegt dat hij de solo van MOP kan downstroken een opname maken.... en hierin up en downstrokes gebruiken en em dus zo ongeveer 2 keer zo snel spelen? Wordt lachuh :lol: "

maarja, ik zie dat het al is verbeterd in alleen het ritmesectie :(.... jammer

Ik zou ZEKER zin hebben in een Metallica coverbandje (ook eigen werk spelen) ik woon in Nijmegen... vrij ver :cry:

haje,
Rik

belfrink
6 oktober 2003, 22:43
Is Nijmegen goed te bereiken met het openbaar vervoer?

Phoenix Rising
6 oktober 2003, 22:56
Damn woont er dan geen metallica kandidaat in omgeving Leiden :-(

belfrink
6 oktober 2003, 22:59
Nope, we wonen allemaal verspreid, helaas. :???: :???: :???:

(V)etallica
11 oktober 2003, 20:08
Is Nijmegen goed te bereiken met het openbaar vervoer?

Nijmegen en Blokzijl liggen 150 km ofzo uit elkaar :-?
maar we hebben wel een treinstation als je dat bedoelt :-D :roll: lol

belfrink
12 oktober 2003, 13:03
Is Nijmegen goed te bereiken met het openbaar vervoer?

Nijmegen en Blokzijl liggen 150 km ofzo uit elkaar :-?
maar we hebben wel een treinstation als je dat bedoelt :-D :roll: lol

Misschien wel iets teveel van het goede. :(

belfrink
20 januari 2004, 11:51
Gaat iemand nog mp3`s opnemen, ik ben benieuwd :-D