PDA

View Full Version : hoe snel??



Rbagio
21 september 2003, 22:05
Ik speel nu 4/5 maanden gitaar en ik vraag me af hoe snel de gemiddelde gitarist het gitaar spelen leert, hoe ver zijn de meesten na een maand of 4? Bijvoorbeeld wat voor nummers je met gemakt speelt tegen die tijd... en of je daar dan alleen akkoorden van speelt of ook met solo. Of je al solo toonladders leert enzo

Kramerman
21 september 2003, 22:48
'hallo ik rij al 4 maand met de auto en wil weten hoe goed iemand tegen dan zijn bocht kan nemen' :o

da's een vraag van oefenen/les/motivatie/tijd, ik speelde na 4 maand alleen nog maar de akoestische versies van nirvana, waarom:ik had geen versterker, ik volgde geen les( nog altijd niet), mijn gitaar was een wrak en ik was niet zo geinteresseerd....
dus geen objectieve vraag die jij stelt...

hellogoodbye
21 september 2003, 23:12
Ja, is onmogelijk te zeggen. Ik ken een gitarist die na een paar jaar oefenen Jingle Bells kon spelen. Serieus! Op iets van 60 bpm. Zelfs tussen de eerste 7 noten in (die allemaal hetzelfde zijn) moest 'ie nog nadenken. Echt waar! Hij was wel geestelijk gehandicapt, maar toch...!

't Is maar net hoeveel uur je er in stopt en ook wat voor gear je hebt. Ik heb het jarenlang met een klassieke gitaar moeten doen, dus mijn eerste electrische solo's kwamen noodgedwongen pas na een paar jaar. En of je nou akkoorden speelt of solo's... tja, dat hangt er maar net van af welke methode je volgt, wat je wilt, wat je (eventuele) leraar wilt. Toen ik begon met spelen kende ik iemand die les nam en strikt het boekje volgde. Tegen de tijd dat hij een tweetonig oud-nederlands deuntje kon spelen, rammelde ik Meta Sequaia (of zo) of Goofy van Sacksioni uit m'n mouwen. (Dat was eind jaren zeventig. Is overigens nog steeds de leukste muziek om op een klassiek gitaar te spelen!) Maar ja, dat kwam omdat ik alles zelf leerde en gewoon deed waar ik zin in had. Dus i.p.v. les 1 begon ik gewoon met een boek van Harry. M'n vingers blauw gespeeld voordat ik doorhad hoe alles werkte, maar ik had in ieder geval sneller resultaat dan m'n kennis.

Enfin, ik dwaal een beetje af. Maar ik denk dat je de point wel hebt: de vraag is moeilijk algemeen te beantwoorden...

slayurrr
22 september 2003, 01:54
Ligt aan je wilskracht en aanleg denk ik, iniedergeval zoals hier boven al genoemd staat, een echt antwoord daarop is er niet.

Rbagio
22 september 2003, 07:40
Ok wou es effe wat de meesten speelden, en dat het veel verschilt is wel duidelijk. Was gewoon benieuwd... Moet mezelf toch ergens mee kunnen vergelijken :P

Maiden Michiel
22 september 2003, 08:58
Een goede structuur in je lessen is zo erg belangrijk

Kramerman
22 september 2003, 09:49
je kan er altijd van uitgaan dat er altijd iemand zal zijn die nog maar minder lang speelt dan jou maar toch al veel beter zal zijn :D dus : never think you're the best :wink:

Rbagio
22 september 2003, 10:46
dat zal ik noooit doen 8-) eerst maar eens zo worden als Angus :P :evil:

Jools
22 september 2003, 13:39
Dat hangt helemaal van je eigen talent en inzet af :)

Harry
22 september 2003, 14:58
niemand wordt zoals Angus, het is maar de vraag of Angus zelf Angus zou worden als hij het over moest doen.

Rbagio
22 september 2003, 15:37
Haha idd, Valt me nog mee dat ie niet is overleden aan een hersenbloeding ofzo, vooral vroeger was het per concert 2 uur lang alleen maar headbangen/rollen/rennen en ondertussen gitaarspelen :-D

taylor
23 september 2003, 09:57
het valt me wel en beetje op dat mensen niet meer op les gaan dat geeft toch vaak en hele inspiratie boost.

de boven buurman van een vriendin van me speelt al iets van 2 jaar de zelfde shit het basis gedoe enzo komt echt geen reet veder.
het is vals niet in ritme ect ect alles wat op les dus wel goed wordt geleerd aan je!

ik ken hem veder niet dus hij weet ook niet dat ik speel ofzo maar kan het altijd wel horen das al erg genoeg :)

zo zie je maar dat alles op talent aan komt.en hoe serieus je een instrument wil leren kennen!

hellogoodbye
23 september 2003, 10:33
de boven buurman van een vriendin van me speelt al iets van 2 jaar de zelfde shit het basis gedoe enzo komt echt geen reet veder.
het is vals niet in ritme ect ect alles wat op les dus wel goed wordt geleerd aan je!

ik ken hem veder niet dus hij weet ook niet dat ik speel ofzo maar kan het altijd wel horen das al erg genoeg :)

Shit, wat lijkt me dat een hel, zeg!!! Je zou er haast om gaan verhuizen!

belfrink
23 september 2003, 11:51
Ik wou dat er mensen waren in mijn omgeving die gitaar speelden. :( :( :(

Neals
23 september 2003, 13:42
ach, zelf heb ik schijt er aan om de 'beste' te zijn, maar als je familie dan weer heel trotst zeg dat ze het cool vinden dan strijk het weer je ego.

Zelf ben ik ook meer een bandgitarist dan een virtuoos, en ga liever op het podium of backstage lol trappen dan me uit lopen sloven en mensen in de muziekwinkel vervelen met satriani/vai loopjes.

schaap
23 september 2003, 21:59
ach, zelf heb ik schijt er aan om de 'beste' te zijn, maar als je familie dan weer heel trotst zeg dat ze het cool vinden dan strijk het weer je ego.
hmm, mijn familie zeurt alleen maar over mn gitaarspel, maar als ik met andere mensen samen speel vinden ze me fantastisch :???: (komt ook omdat ik thuis vooral moeilijke dingen zit te oefenen maar toch)

en toch op de hoofdvraag van dit topic kan toch wel een redelijk antwoord worden gegeven, na 4 maanden begin je je gitaar te kennen, en de wat ingewikkeldere riffjes komen dan onderhand in aantocht (ik denk opeens Slayer :-D ), nou ja dit is mij visie van waar een gitarist dan onderhand zit, dit kan natuurlijk niet overeenkomen met blablabladieblablabla, zie bovenstaand replies.............

Javaca
12 oktober 2003, 21:54
Ik heb geen les en klooi maar nu wat aan.
Mijn vrienden spelen piano drums dwarsfluit en viool in verschillende combinaties. Ik ben dus een vreemde eend in de bijt. Wel wil ik les gaan nemen want het schiet niet genoeg op naar mijn zin.

Octowussy
29 januari 2004, 18:55
Pffff,
al die strevers. Structuur? Wie steekt er nou structuur in zijn autodidactische lessen??? Ik begin altijd met "In Bloom" van onze Kurt en dan "Basket Case" van de groene jongens. Dan zie ik wel wat ik losla op mijn plank. Dan is het lachen geblazen met Rock Lobster of Walk Like A Camel op het einde. Kwestie van met een smile je gitaar een goeienacht te wensen.
Trouwens, wanneer ik naar een gitaar kijk zie ik onvoorspelbaarheid, schoonheid en pure emotie; structuur past niet in dit rijtje. Ik neem ze vast om te ontvluchten aan het dagelijks leventje dat zovelen onder ons lijden (niet dat het zo saai is :wink: ).

Dus, vooral, doe het op eigen ritme, doe het vooral GRAAG en niet om op anderen indruk te maken!

moretel
29 januari 2004, 23:39
Gitaarspelen is een altijddurende groei en iedereen bepaald zijn eigen tempo.
Ik speelde altijd voor de ontspanning, maar nu ik meer tijd heb omdat de kinderen groot worden maak ik liever muziek dan dat ik werk, voor mij geen carriere.
Ik heb de laatste anderhalf jaar veel geleerd maar bovenal dat ik nog veel meer leren kan, soms frustrerend maar meestal inspirerend. In mijn poging mijn geluid "professioneler" te krijgen heb ik gericht gestudeerd, oefeningen, accoorden, solo's e.d.

Maar sinds ik gitaarlessen heb genomen bij mijn idool Marcel Singor
http://www.richwyman.com/moment/news/interview.htm
begrijp ik pas echt goed waar het om draait en dat is hard , of eigenlijk veel spelen, vnl. echt leuke dingen.
Ik draai momenteel bijna alleen maar Hendrix CD's, in het verleden niet zo begrepen maar nu des te meer.
Nu lukt het me pas om een accoorden schema echt interessant te maken.

Wil je echt vooruitgaan moet je bereid zijn om er tijd in te steken, als je dan les neemt van een inspirerende leraar gaat het vanzelf, tijd maakt dan niets meer uit, vooruitgang daar draait het om. Als je eenmaal merkt dat je elke keer weer iets moeilijkers kan spelen werkt dat verslavend. De een leert iets in een dag , de ander in een week of langer. Je hebt tijd genoeg en voor de meeste gitaristen geld dat ze hard moeten oefenen, die enkeling waarbij dat vanzelf gaat zijn dun gezaaid.

En zo snel mogelijk samenspelen met anderen en muziek maken is het leukste en daar draait het allemaal om.

Maiden Michiel
30 januari 2004, 08:59
Pffff,
al die strevers. Structuur? Wie steekt er nou structuur in zijn autodidactische lessen??? Ik begin altijd met "In Bloom" van onze Kurt en dan "Basket Case" van de groene jongens. Dan zie ik wel wat ik losla op mijn plank. Dan is het lachen geblazen met Rock Lobster of Walk Like A Camel op het einde. Kwestie van met een smile je gitaar een goeienacht te wensen.
Trouwens, wanneer ik naar een gitaar kijk zie ik onvoorspelbaarheid, schoonheid en pure emotie; structuur past niet in dit rijtje. Ik neem ze vast om te ontvluchten aan het dagelijks leventje dat zovelen onder ons lijden (niet dat het zo saai is :wink: ).

Dus, vooral, doe het op eigen ritme, doe het vooral GRAAG en niet om op anderen indruk te maken!

Zo heb je inderdaad geen structuur nodig.