PDA

View Full Version : customizing



swampie
21 september 2003, 11:26
hey, ik ben van plan mijn momenteel gewone epiphone sg
een beetje te opwaarderen zoals ze dat zeggen. ik zou het
een ander kleurtje geven, logo'tje op zetten, en ik zou er onmiddelijk
ook nieuwe elementen in willen poefen, maar hier had ik nog wat advies gewild indien mogenlijk. ik weet niet goed welke ik erin zou steken..
het mag een stevig rock geluidje zijn... alhoewel het clean er ook wel zou mogen wezen... enige ervaringen hieromtrend. (echte gibson elementen, of die seymour duncan elementen waar ik al zoveel van gehoord heb maar het fijne niet van ken,...)
zou ik mijn body best kleuren met autolak..? ervaringen? en hoe bescherm ik best mijn fretboard? plakband.
alle hulp is welkom, dank u vriendelijk daarvoor,
greetz swam

Negative K3 fan
21 september 2003, 11:32
voor de elementen kun je idd gibsons nemen of seymour duncans, gibsons zijn wat duurder. Ik denk dat een combinatie van een SD custom in de brug en een SD 59 in de nek erg goed zal werken, maar er zijn zoveel mogelijkheden, dus lees jezelf een beetje in op de websites van dee desbetreffende merken, daar staan goeded beschrijvingen van dee elementen. Kies dan ongeveer 3 dingen uit die je het meest aan staan en vraag 'ons' of we er ervaring/commentaar over/op hebben. Wat elementen websites www.dimarzio.com www.seymourduncan.com http://www.gibsonstrings.com/pickups.html

Het lakken kun je doen met autolak, maar ook met andere lakken. Het fretbord moet je goed en strak afplakken met van dat witachtige papier tape spul. Je kunt natuurlijk ook het refinishen uitbesteden.

Mitch
21 september 2003, 11:36
Zelf lakken klinkt eenvoudiger en onschuldiger dan het is. Om 'm echt strak te krijgen moet je al erg je best doen, maar belangrijker: de ene of de andere lak kan er voor zorgen dat je klank doffer wordt of minder vol.
Als je dus aan de ene kant juist elementen vervangt om een mooier geluid te krijgen en je verziekt dat voor de helft met slechte lak....
Denk er nog eens goed over na !

swampie
21 september 2003, 11:44
ja, dat zet inderdaad aan tot denken...
kan ik dat voorkomen? maw welke lak gebruik ik dan best?

P
21 september 2003, 14:46
Ik gebruikbij blank lakken (is er gmooi op een SG denkik) altijd jachtlak (bootlak). Dat is erg sterk, aar de klank blijft er naar mijn mening erg goed onder. Iig veeeel beter dan onder die acryllagen kleurlak, zoals op de wat goedkopere (soms ook dure) gitaren wordt gevonden.

roppie
21 september 2003, 14:56
beetje off topic: al een idee wat voor kleur 't moet gaan worden? :)

swampie
21 september 2003, 16:09
ja ongeveer alhoewel ik een beetje schrik heb gekregen...
eigenlijk wel waar als geluid wordt verknoeid door slechte lak...
maar ik had in mijn gedachten zwart en bosgroen...

swampie
21 september 2003, 16:29
ik heb een beetje rondgekeken op het net en deze lijken mij
het meest geschikt.. enige ervaringen of bedenkingen..
sd sh-14 custom 5 (neck)
sd 59 (neck)

sd full shred (bridge)
sd custom (bridge)

in mindere mate: tonny iomi signature (gibson)
welke combinaties zijn interessant...

Negative K3 fan
21 september 2003, 21:09
de custom/59 combi is natuurlijk erg klassiek en veelbeproefd. De custom 5 bestaat nog maar vrij kort dus erg veel ervaring zullen mensen er niet mee hebben, ook lastig om tweededhands aan te komen dus. De full shred is (veel) agressiever en feller dan een custom. Ipv de custom 5 in de nek zou je evt ook een burstbucker (gibson) of een custom custom (seymour duncan) kunnen nemen. Helaas weet ik niet zoveel over dimarzio elementen.

Mitch
21 september 2003, 21:21
Custom custom is een beetje mat, custom is vrij fel. Goed voor leads, clean iets te grof.

Ik zag op het forum van Harmony Central, bij Electric guitars een topic van meneer McInturff (van Taurus guitars) over verschillende houtsoorten en hun klank, waar ook een groot stuk over lak wordt geschreven. Zeer verhelderend. Ik zag daar, of bij Effects ook nog een topic over de Custom, custom custom en de custom 5 trouwens.
Aanrader om even rond te neuzen
http://acapella.harmony-central.com/forums/index.php

Mitch
21 september 2003, 21:44
http://acapella.harmony-central.com/forums/showthread.php?s=&threadid=414160

http://acapella.harmony-central.com/forums/showthread.php?s=&threadid=429020

Deze dus.
Service van de zaak :D

Negative K3 fan
21 september 2003, 21:52
interessant

Much attention has been paid to the "differences in tone" of nitrocellulose lacquer vs. polyester. I have extensive experience with both. I have come to the conclusion that there is no INHERENT audible difference between the two. This flies in the face of popular opinion. Permit me to explain further.

het gaat om de dikte van de lak en niet om de soort!!!!111

Now, if a polyester finish had the same film thickness as did nitro, the finishes would sound IDENTICAL. This is very, very difficult for most mfg's to achieve in a production environment, however.

Polyester laklagen zijn vaaak veeeel dikker dan nitro ceellulose waardoor bij polyester de hoge en lage tonen meer benadrukt worden



die vent heeft er duidelijk verstand van, ook met zn tap tuning gedoe.

Mitch
21 september 2003, 21:59
Ik had het al wel eens gehoord van mijn onvolprezen achterbuurman Sander de Gier die ik maar weer eens SPAM hier (www.degiergitaarbouw.nl), maar dit was een mooi en duidelijk verhaal.

Zou wel leuk zijn als gitaar- en ampbouwers hier ook af en toe kwamen :-(

swampie
21 september 2003, 22:44
waaw die kerel weet er echt wel veel van,
super van je seymour,...
dank u voor het gegeven advies...
maar het is misschien een domme vraag, wanneer je je gitaar
lakt, doe je dat dan gewoon boven de bestaande lak... of moet je
de gitaar schuren of zo?
merci sam

bert k
21 september 2003, 22:48
Dat was een erg boeiend verhaal. Prima link. (En Sander de Gier heeft mijn akoestische mooi gerepareerd...)

Mitch
21 september 2003, 23:22
Ah, kijk ! Nog een tevreden klant :)

@swampie: als je zou lakken zonder te schuren krijg je dus een dikke laag troep over het hout, daar zit je niet op te wachten. Laat steeds minder trilling door, dus steeds minder resonantie, steeds kalere toon.
Let wel: het hout van een massa-product als een Epi is niet van hetzelfde niveau als een gitaar van met de hand geselecteerd hout (zie het resonantie verhaal). Een goed stuk hout kun je dus meer verzieken dan een slecht stuk hout, snappie ?
Schuur 'm anders eerst kaal, test 'm daarna eens met de oude elementen en luister. Geen verschil: smeer 'm dan maar weer dicht en vertrouw op de nieuwe elementen :D
Maar als -ie kaal al beter klinkt, wees dan zorgvuldig met lakken voordat je de SD's er op gooit.

swampie
22 september 2003, 10:36
:D thx mate
ik ben veel verder geholpen...

ik poste, ik kreeg antwoord, ik zag dat het goed was..
:wink:

renier
23 september 2003, 09:32
In principe is de Custom, in al zijn varianten een opgepepte PAF. een vintage element met wat meer ballen dus. het verschil tussen de C, de CC en de C5 is het volgende:

SD Custom: ceramische magneet, veel hoog en midden

SD Custom Custom: Alnico 2 magneet, warmere sound, zachter hoog en "vetter" laag

SD Custom 5: Alnico 5 magneet, crossover tussen Custom en Custom Custom qua geluid

persoonlijk vindt ik de Custom 5 het beste klinken. de gewone custom is iets te iel, de custom custom iets te dof. een leuke combo is de custom 5 in de brugpos. en de '59 / alnico II pro in de halspos. wil je een iets transparanter geluid, dan zou je kunnnen opteren voor de pearly gates bij de brug en een stag mag bij de hals. die laatste is gesplit erg mooi en de pearly gates heeft een heftige rocksound, maar blijft wel wat transparanter dan de 59 modellen.


qua lak zou ik inderdaad gewoon voor autolak gaan, wel goede kwaliteit, en een behoorlijke laag blanke hoogglans erover. het belangrijkste is wel dat je de gitaar echt heel goed opschuurt. overigens zou ik er behoorlijk mee oppassen, vooral omdat je een gelakte hals hebt, en als je dus niet helemaal perfect lakt, is je bespeelbaarheid naar de kloten. een behoorlijk risico, dat je met en gitaar met ongelakte hals natuurlijk niet loopt.