PDA

View Full Version : wolf-toon



Lion
21 september 2003, 10:13
Ben ik de enige in Nederland die op een Tacoma Dreadnought DR20 speelt? (http://www.tacomaguitars.com/).
OK, een vraag er over. Het is een prachtige heldere gitaar. Maar. Bij de F-akkoorden zit een doffe klank, die bij violen en cello's een 'wolf' heet.
Bij zo'n kleine of grote viool is daar met plaatsing van een rubber dopje op het bovenblad nog weleens iets aan te doen. Heeft iemand daar ervaring mee met acoustisch gitaar?

willem1940
21 september 2003, 14:28
Merkwaardig, nooit eerder over gehoord. Maar een PROEF met een "rubbertje" lijkt mij niet zo moeilijk te nemen: een of meer simpele gummi-achtige zuignapjes (verschillende maten), iets bevochtigen met bijvoorbeeld een voor je gitaar geschikte poets-olie (water ertussen kan soms vervelend effect hebben op hout of lak) en het moet verplaatsenderwijs uit te vinden zijn òf zoiets effect heeft.

aadplagiaat
21 september 2003, 20:52
Ben ik de enige in Nederland die op een Tacoma Dreadnought DR20 speelt? (http://www.tacomaguitars.com/).
OK, een vraag er over. Het is een prachtige heldere gitaar. Maar. Bij de F-akkoorden zit een doffe klank, die bij violen en cello's een 'wolf' heet.
Bij zo'n kleine of grote viool is daar met plaatsing van een rubber dopje op het bovenblad nog weleens iets aan te doen. Heeft iemand daar ervaring mee met acoustisch gitaar?

Geen ervaring mee maar mij lijkt het wel plausibel. Tenslotte is het je klankkast die de geluiden vormt en versterkt. Die vorming heeft alles te maken met hoe het materiaal en de constructie zich gedraagt ten opzichte van de klank. Het zou kunnen zijn dat een gebiedje in je bovenblad? meer "gepiekt" is in een bepaalde toon of frequentie. Die wordt dan als het ware versterkt doorgegeven of gaat zelfs janken. Dit zou je door demping met rubber kunnen oplossen.

bert k
21 september 2003, 21:56
Ik begrijp wel ongeveer hoe het werkt.
Ga maar proberen met zijn tweeën. Eentje speelt, en de ander zet zijn duim op het bovenblad; en dan maar zoeken... Als je een plek vindt die de wolftoon om zeep helpt, zou ik eerder een dotje kauwgom of klei of zo nemen. Je zoekt een materiaal dat helemaal geen eigen resonantie heeft. Dan eerst aan de buitenkant plakken, en later aan de binnenkant. Dat wordt nog een heel gepruts... :)

Lion
22 september 2003, 06:44
Dank voor de bemoedigende woorden. Met z'n tweeën proberen is zo gek nog niet. Ik ga aan de slag en hou jullie op de hoogte.

angorawol
22 september 2003, 09:17
Heb je het probleem al aan Tacoma zelf gemeld? Je weet hoe gevoelig klantendienst (support) bij de Amerikanen ligt.

willem1940
22 september 2003, 10:46
In garages wordt een zwart goedje gebruikt voor allerlei zacht opvulwerk, met een enorme kleefkracht op de meeste oppervlakken.

Dat lijkt mij, NADAT de juiste plaats is bepaald met ANDER spul, heel goed voor de éénmalige inzet aan de binnenkant toepasbaar.

Als de grootte van de bonk erg belangrijk is, direct een forse klont opzetten; het spul blijft soepel en je kunt er gemakkelijk wat met de vingers afknijpen, alleen het laatste restje komt niet of niet makkelijk terug los van SOMMIGE oppervlakken (en daar moet je natuurlijk nooit de buitenkant van de gitaar aan wagen).

Dit spul kleeft hoegenaamd NIET aan je huid.

angorawol
22 september 2003, 11:43
Dat klinkt nogal drastisch, Willem. dan zou ik eerder aan een bouwer raad vragen, nadat ik Tacoma zelf op de hoogte heb gebracht.
Tacoma zelf en niet één of andere 'dealer' in Nederland of Belgie, die dat dan toch weer vergeet.

wietse
22 september 2003, 13:06
In garages wordt een zwart goedje gebruikt voor allerlei zacht opvulwerk, met een enorme kleefkracht op de meeste oppervlakken.

Dat lijkt mij, NADAT de juiste plaats is bepaald met ANDER spul, heel goed voor de éénmalige inzet aan de binnenkant toepasbaar.

Als de grootte van de bonk erg belangrijk is, direct een forse klont opzetten; het spul blijft soepel en je kunt er gemakkelijk wat met de vingers afknijpen, alleen het laatste restje komt niet of niet makkelijk terug los van SOMMIGE oppervlakken (en daar moet je natuurlijk nooit de buitenkant van de gitaar aan wagen).

Dit spul kleeft hoegenaamd NIET aan je huid.
klopt dit spul noemen we chinese stront en op ruwe oppervlakten is het wat moeilijker om de resten weg te krijgen, op gladde kan je het er zo weer afvegen.
maar het droogt op den duur wel uit en verliest kleefkracht kan jaren duren maar het gebeurt wel.

bert k
22 september 2003, 14:40
Het spul gaat op de loop met het onderwerp! Ik kwam met de suggestie om klei of kauwgom te gebruiken omdat dat volgens mij beter werkt dan rubber dopjes, en er is makkelijker aan te komen.
Dit Chinese stront spul klinkt heel wat aggressiever dan klei. Ik moet er niet aan denken dat er zwarte drab in het hout trekt, de klank misschien wel aantast, en er nooit meer af wil.

Lion
22 september 2003, 19:06
Helaas, de tip om met z'n tweeën te proberen de plek op het blad te vinden, heeft niets opgeleverd. Ik kom voorlopig dus aan helemaal geen zwart of anderkleurig goedje toe, vrees ik.
Het advies om Tacoma zelf eens te polsen heb ik opgevolgd. Zodra ik wat hoor, laat ik het jullie weten.
Overigens denk ik dat ik er ook eens mee naar een goede gitaarbouwer moet stappen (mijn 'onderhoudsdealer' heeft 'm niet beter gekregen).
Ik kom er net achter dat er in Nederland geen Tacoma-dealer meer zit. En de instrumentenzaak waar ik mijn gitaar heb gekocht, is helaas niet meer...
Kunnen jullie mij iemand aanraden, liefst ergens in het midden van het land?

Lion
23 september 2003, 19:59
OK. Ik kreeg een toch snelle reactie van Tacoma. Mogelijk is de kam te diep ingesneden of te diep in het hout geplaatst (afhankelijk van hoe je vertaalt: 'the nut slot might be cut too deep'.
Andere optie: the fret needs recrowning, geloof ik niet in omdat hogere F's ook dof klinken.
Natuurlijk ook: I have not heard of such a problem before. Een hele troost nietwaar...
Het antwoord besluit met het verwachte advies maar eens naar een gitaarbouwer te gaan.
Rest mij de vraag: wie kunnen jullie aanbevelen in Amsterdam, Utrecht, Amersfoort of daar in de buurt?

bert k
23 september 2003, 20:20
Ik weet geen bouwer bij je in de buurt, alleen Sander de Gier (http://www.degiergitaarbouw.nl) in Schiedam, maar die is wel goed.

Ander idee: Tacoma bedoelt denk ik dat het brugzadel wat te diep zit. Kan je testen. Snaren loshalen, zadel eruit halen. Dan een heel klein stripje fineer of desnoods plastic uitsnijden dat precies onder het zadel past. Hoeft niet dik te zijn. Wie weet maakt het verschil...

Lion
23 september 2003, 20:42
Kan inderdaad heel goed bedoeld zijn.
Nut wordt vertaald met Kam, maar Nut Slot kon ik niet vinden. Toch vreemd dat er maar één noot, dus trillingsnelheid (met zijn hogere factoren, alle F, er last van heeft?

willem1940
23 september 2003, 20:55
Slot=gleuf.

Ik denk niet dat het aan dat bruggetje ligt en misschien heeft de fabrikant de vraag niet helemaal goed begrepen.

Om een bruggetje op te hogen gebruik ik liefst 1 of twee platte houten lucifertjes uit een "boekje" (kop eraf en het hout naar behoefte afschuinen als het om 1 kant gaat). Maar een stukje dun pvc ofzo gaat ook prima.

Maar nogmaals, ik geloof dat het bruggetje in dit geval niet de oorzaak is.

angorawol
23 september 2003, 22:33
heb je www.frets.com er al eens op nageslagen, of eventueel ge-emaild?